Op herhaling of misscien een vergeten stukje info.
Een andere vraag; Waarom is er geen tegenbewijs.
================================================================================================================================Bekijk bijlage 1391666
Ik vraag me af of de stelling "dan moeten de zijassen in het carter naar voren en naar achteren bewegen om de schaarbeweging toe te laten" klopt.
Als ik redeneer vanuit het uitgangspunt dat de krukaspen het schaarpunt is, is het dan niet zo dat de zijassen in eerste instantie gewoon op één lijn blijven, maar de ene krukwang verdraait tov de andere?? Als ik er vanuit ga dat de "transmissiekant" tijdens een arbeidsslag flink wordt afgeremd (aandrijving)en de "andere" kant veel minder weerstand ondervindt kan ik me voorstellen dat er op de krukaspen (ca halverwege)tijdens een arbeidsslag onder bepaalde omstandigheden voldoende kracht komt om verdichting van het vliegwiel materiaal te geven op de rand zodat er ruimte voor scheefstand ontstaat bij de pen. Als dat zo is hoeven de zijassen niet van hun lijn om te kunnen scharen. Wel kan ik me zo voorstellen dat en scheve krukaspen een bijbehorend wringend big-end boeiende bak trillingen oplevert (met bijbehorende gevolgen)....