Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

Hoe zijn eigenlijk die Ultima El Bruto blokken?
Hebben deze ook de bekende Harley eigenschappen, zijn deze blokken duidelijk verbeterd. Zal toch eigenlijk ook wel moeten als 140Pk uit een 2100cc twin weet te halen.
 
De yamaha hebben we gedaan naar aanleiding van een klant die regelmatig langskwam op zijn “pekelfiets” de XT 500.
Het viel ons op dat als hij na een kwartier weer weg ging hij vaak 5min. stond te trappen om hem aan te krijgen, het beter afstellen van carburateur en ontsteking gaf wel iets verbetering, maar was zeker niet optimaal.
Kop er af gehaald en aan beide kanten ingelast (geen Bvorm maar de zogenoemde bad kuip), uitlaatklep iets hoger gezet en groter gemaakt ,inlaat klep bewerkt dat de boven kant de flow beter naar de uitlaat stuurt en niet in de weg staat.
Het leuke was wel dat een vriend van hem op een 6oo reed met vier kleppen (meen ik) en na de kop revisie trok hij sneller en de top was gelijk , ook de koptemp. was een stuk aangenamer geworden, weet echter niet meer gegevens van de temp. is allemaal al weer zo een 20 jaar geleden.
Volgens max2 zijn er zelfs nog foto’s van gemaakt, als we ze tegen komen stuur ik ze wel eens op, maar ons archief is op het moment zo’n puinhoop dus pin me daar niet op vast.Over een dag of twee gaan we beginnen met foto’s en het revisie verhaal.

Het is idd zo, dat een XT af en toe moeilijk start., vooral als ie halfwarm is.
Als jullie die foto's vinden, ben ik zeker geinteresseerd.
 
Met de ultima blokken hadden wij geen ervaring , maar 140pk uit 2100cc is nog steeds niet veel dus dat roept weer heel wat vraagtekens op, wel heel wat S&S en rev tech blokken gehad, vooral de carters waren een stuk steviger maar als jouw carters goed zijn gewoon met deze basis doorgaan en je geld uit geven aan een goede kop modificatie.
Als je alles echter van de basis af opbouwt (wel duur ) kan je prima choppen bij de diverse toeleverings bedrijven , maar ook dan (zie alle vorige posten) moet je niet raar kijken dat je de bekende problemen tegen komt, zijn wel eens een halve dag bezig geweest om de twee gaten (nokkenas en hoofdlager) in lijn te krijgen met de nose cone gaten (komen we in het revisie verhaal op terug).
 
Laatst bewerkt:
Bij de revisie gaan we er van uit dat het hele blok gedemonteerd is , dit zal voor de meeste van ons niet zo’n probleem geven, in deze uitleg laten we je zien waarop je moet letten als je een knuckle , pan , shovel of evo laat reviseren. Uit elkaar halen is eventueel thuis te doen , onderdelen vervangen eventueel ook nog , maar we weten nu door het lezen van de vorige stukjes dat we daar vaak niet veel wijzer van worden .
Wij zijn van plan om jullie dat te laten zien wat in onze ogen een harley een stuk gezonder en dus ook betrouwbaarder maakt.
dsc012204we.jpg
[/URL Alles is schoongemaakt en de twee carters zijn weer in elkaar gezet.
We beginnen met het lappen van de twee hoofd lagers, dit doen we door een gietijzeren prop met slijppasta heen weer te bewegen, zo brengen we de twee hoofdlagers netjes in lijn.
De modellen vanaf 1936 tot 1954 hadden dezelfde bussen in het linker en rechter carter, dus dat ging gemakkelijk op de hoon machine , de carters van na 54 hebben twee verschillende ,doen we dus lekker met de hand, aan de ene kant een precies passende prop en de andere kant lappen we in lijn.

Hier meten we het hoofdlager t o v het nokkenas lager ,deze gegevens vergelijken we met de meet resultaten van de nose cone of bij de oudere type's het zijdeksel,meegemaakt dat er wel 0,17 verschil in zat.
J e begrijpt dat de nokkenas dan flink onder spanning staat als je dat gewoon monteerd wat weer gevolgd wordt hoog slijtage van lagers en as.

[/URLMet behulp van een hulpstuk worden de twee carter helften ingespannen in de freesbank en op een manier dat de hoofdlagers precies in lijn staan met de cilinder vlakken (heel belangrijk) !!! Hierna worden de vlakken netjes bewerkt, lijkt logich maar we maakten grote afwijkingen mee.
Als de twee helften gevlakt zijn , gaan we de laatste maal er vrij snel over met de frees zodat er een grofe structuur ontstaat, bij de asemblace wordt er geen voet pakking meer gebruikt maar gewoon silicone kit scheelt weer aardig wat duiten en geen gezeur meer met het weg blazen van de voetpakking (ook bij evo’s),door de structuur grof gefreesd blijft de kit perfect zitten, Vanaf 1970 tot 2005 geen voet pakking meer gemonteerd, en ook geen klachten gehad.
[URL=http://imageshack.us]
En zo ziet het eind resultaat er uit.
ik zak een paar verdiepingen en duik met de twee andere maxen de pub in , mooi geweest voor vanavond.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag verder met het tweede gedeelte van het carter.

dsc012780ly.jpg
[/
Hier het carter ingespannen in de draaibank, om de lekgevoelige labyrint afdichting te vervangen voor een degelijke olie keerring.

URL]

Een groef er in gedraait voor de aanslag van de keerring, en de buitendiameter aangepast voor een gangbare maat keerring.
[url=http://imageshack.us]

Hier wordt het vlak van de oliepomp haaks op het carter gezet..........nee dat is bij harley niet altijd zo, als je goed naar het frees gedeelte kijkt zie je wat we er af moeten fresen om het goed te krijgen.


Maar het is gelukt, dit is een belangrijke stap voor de levensduur van je pomp, vooral omdat wij een langere as er in zetten die geborgd wordt in het huis van de pomp (komen we bij de oliepomp revisie op terug).


Het is wel noodzakelijk als je een oud carter reviseerd (voor 1973) om de olie kanalen aan tepassen, dit wordt standaard bijna altijd gedaan en is voor de meeste revisie bedrijven een normale klus, laten we dus ook niets van zien, wij houden ons bij de "bijzondere"modificaties.
 
Ik wordt steeds nieuwschieriger naar wat er nog gaat komen. Geweldig topic ga zo door, alleen jammer dat ik mijn shovel uit 84 al heb laten reviseren. Wel dubbele bougies in de kop om de temperatuur huishouding in de hand te houden, dyna 2000i ontsteking en een cv carburateur. De originele oliepomp zit er nog wel op, maar ik denk toch aan de S&S variant.
 
Voor dat je wat aanschaft wacht even , max2 komt volgende week met een verhaal over de harley pompen en ook de "betere" S&S pomp. Even een vraag van ons ,als je blok gereviseerd is ,wat is er aan de pomp gedaan?
 
Van het carter zijn alle bijzondere handelingen die wij standaard deden gedaan, natuurlijk kunnen er ook andere problemen mee zijn (los zittende lagers bijvoorbeeld) maar wij gaan verder met onze standaard revisie, vandaag verder met het zij deksel of te wel de nose cone, waarom wij voor het zijdeksel kiezen, gewoon omdat we dat mooier vinden, maar de handelingen blijven bijna hetzelfde.
Zijdeksel waren de knuckle, pan en de earley shovel ,de evo en de shovel hadden de nose cone .


Hier wordt het zij deksel ontdaan van de bronzen bussen, deze gaan we vervangen door naaldlagers en dat kan alleen als alles perfect in lijn staat.


En hier is het deksel ontdaan van zijn bronzen bussen, het deksel is voorzien van twee pas pennen en het is heel belangrijk dat deze ook werken als pas pennen, die van ons deksel waren der mate uitgesleten (meestal zo om de boel toch maar in elkaar tekrijgen) dat we dat als eerste aanpakken.


De twee pas gaten in de freesbank , diagonaal op de juiste maat uitgeboord, en een bronzen bus met de juiste buiten en binnen diameter er in gezet, dit is een belangrijke stap die nauwkeurig gedaan moet worden anders is het komende werk voor niets.

En vervolgens zetten we het rechter gedeelte in de draaibank op een speciaal hulpstuk.


Vervolgens wordt op het carter deel 2 en deel 3 gezet, en met behulp van een taster wordt het nokkenas gat uitgeklokt van het rechter carter naar de hulpstukken.

Hierna wordt het carter verwijdert en komt het zijdeksel er voor in de plaats, het is even een wisseltruc en ik moet zeggen max1 heeft er grijze haren van gekregen toen hij deze hulpstukken in 75 ontwikkelde.

n eindelijk , hier draaien we het gat op de juiste plek , dezelfde plek dus als waar hij ook in het carter zit !! Als je goed naar het draai patroon kijkt zie je wel hoeveel het gat uit het midden zat.


Vervolgens gaat de hele boel weer in elkaar en gaan we de zijas gaten van het carter precies in lijn zetten met die in het deksel.

En hier is max1 bezig om dat , met alweer en hulpstuk , te doen.


En zo ziet het er op dat moment van binnen dan uit.

Dan nog zorgen dat onze lagers ook olie krijgen door middel van een olie kanaal er naar toe te leiden.

En hier doen we het allemaal voor, de bronzen bussen zijn vervangen door tweelagers die ook nog eens perfect in lijn staan.

En hier het eind resultaat met de twee assen er in.
Alles wat we tot nu toe gedaan hebben is dat gene wat harley zelf dus had moeten doen maar verzaakt heeft, de boel netjes in lijn zetten hoor je meteen aan het lopen van de motor , en na pakweg 50.000KM nog steeds geen overdreven onderdelen die versleten zijn, alleen maar delen vervangen geeft al heel snel weer hetzelfde slijtage beeld.

Wat het carter betreft wilden we het hier bij laten, als er echter vragen zijn we horen ze graag , hebben we gelijk wat om over te bomen in de pub.
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie die hulpstukken zodanig gemaakt dat de bijbehorende gaten precies in het midden (van je draaibank zegmaar) uitkomen? En komt het ook voor dat de gaten niet precies overeenkomen met de hulpstukken?

En dan nog een vraag, stel ik wil ooit een hd blok reviseren. Moet ik dan al die hulpstukken zelf gaan maken of kunnen we gewoon bij jullie aankloppen voor dat precisie werk?
 
De hulpstukken zijn eigen fabrikaat en ontwikkeld door de loop der jaren.
Max1 was onze techneut die alles ontwierp en ontwikkelde.

Zelf doen kan altijd als je in het bezit bent van draai, frees, hoon en cotter banken en ook nog eens de techniche kennis in huis hebt , en dat is bij de meeste mensen niet zo.

Tot en met de laatste dag dat het bedrijf open was, is er een hoop tijd in gaan zitten om voor alle problemen een oplossing en een hulpstuk te maken, dat is iets dat doe je niet zo maar eventjes tussen door.

Nogmaals wij genieten nu van het niets doen (pensioen) , willen wel graag laten zien hoe je op een goede manier een harley betrouwbaar krijgt en er ook nog eens wat levensduur in stopt.
Ga kijken bij het bedrijf waar je van plan bent om je blok naar toe te brengen voor de revisie , stel vragen , gebruik de opgedane kennis van dit topic en laat je niet omver praten door de mooie verhalen.
Wat ook leuk is , kijk eens naar de aperatuur die het bedrijf in huis heeft, dat zegt vaak al heel wat.
 
Laatst bewerkt:
Voor dat je wat aanschaft wacht even , max2 komt volgende week met een verhaal over de harley pompen en ook de "betere" S&S pomp. Even een vraag van ons ,als je blok gereviseerd is ,wat is er aan de pomp gedaan?

nog niets, deze voldeed nog (viel binnen de tolerantie) Dit in overleg met Benny van Twin Perfomance Ommen, mede doordat de revisie al boven de afgesproken prijs zat hebben we besloten het eerst zo te laten, maar nu ben ik van mening dat het beter is maar een maand langer te wachten en dan een betere pomp te monteren, want als hij een keer op de weg is dan komt het er niet meer van ( vrees ik {ken mezelf }) , en aangezien de olietoevoer juist zo belangrijk is bij een blokje dat je in gaat rijden ben ik tot dit besluit gekomen. Ik wacht jullie verhaal wel af, ben toch nog lang niet klaar! :? :)
 
Het heeft even geduurd (veel wezen rijden, parkpop ggeweest voor onze favoriete band, waren de enige trouwens die de harleys bij ons hadden), maar het verhaal en de foto's van het drijfstang gedeelte en het uitlijnen van de krukas met zijassen is af.
Zullen morgen er alles opzetten, gaan vandaag eerst nog met een zijspan stoeien.
Max1 is druk bezig met het oliepomp verhaal en hij heeft het verhaal van de flowbank (air power) bijna afgerond, zal een hoop slapende honden wakker maken maar ook wij leren nog steeds graag.
Als er interresse voor is gooien we het op het forum.
 
Het heeft even geduurd (veel wezen rijden, parkpop ggeweest voor onze favoriete band, waren de enige trouwens die de harleys bij ons hadden), maar het verhaal en de foto's van het drijfstang gedeelte en het uitlijnen van de krukas met zijassen is af.
Zullen morgen er alles opzetten, gaan vandaag eerst nog met een zijspan stoeien.
Max1 is druk bezig met het oliepomp verhaal en hij heeft het verhaal van de flowbank (air power) bijna afgerond, zal een hoop slapende honden wakker maken maar ook wij leren nog steeds graag.
Als er interresse voor is gooien we het op het forum.

Er is uiteraard interesse voor...

ik rij dan (nog) wel geen Harley maar vind het super leerzaam :}
 
Vroeg is het ......heel vroeg, max2 slaapt, en max1 houd ook zijn deur dicht, doe ik het wel alleen .
Hier komt deel 3.




Het hele bigend met drijfstangen en kooien is gedemonteerd, hier zie je een big end pen die wel wat loopplekken heeft maar voor ons heel goed bruikbaar.
Op de slijpbank worden alle drie de vlakken bewerkt, kan je niet beter een nieuwe kopen? hoor ik daar al roepen..... nee , bij de controle van een nieuwe blijkt ook heel vaak dat de hoek en concentrichetijd (relatie tussen de drie vlakken) niet in lijn met elkaar waren, dat bedoelen we dus onder andere met het domweg onderdelen wisselen.


Hier wordt een hoek na geslepen als je goed op de rode strepen let zie je hoe onregelmatig deze hoek was , een harde laag is altijd 10% van de diameter, wat wij verwijderen zijn hondertsten.
In de slijpbank worden alle drie de vlakken behandelt, ja dat was best wat werk , maar belangrijk voor een motor met levensduur en een trillings vrij verloop.



En dit is dan het eind resultaat, een pen die in onze ogen perfect is (gaan we nog wel een paar keer controleren).


Ook de konus van de vliegwielen waar onze pen straks inkomt wordt gecontroleerd, is dat nodig dan? ...... ja ook dat kan niet vergeten worden. Staat een verkeerde foto bij, helaas...



En hier wordt de konus onder de juiste hoek bewerkt.



Hier een eerste controle , de big end pen en een bewerkte zijas in het vliegwiel gezet en met behulp van een 0,001 taster die over de pen loopt kijken we of alles in lijn staat met elkaar.
Hier mag dus geen afwijking in zitten! (zijassen zijn ook na geslepen , moet je maar geloven anders worden het wel erg veel foto's).



Een standaard kooi en een kooi zoals wij die bewerkte, kooien zijn een lange tijd een probleem geweest , slechte passing op de rollen , gaven geen olie door , dat al resulteerde dat er een tijd was dat we zelfs kooien gemaakt hebben uit pure armoe.
Kooien zelf maken was veel werk dus hebben we deze oplossing gevonden, in de kooi groeven gefreest zodat de olie ook weer weg kan (voorkomt het opvreten van de bronzen of stalen ringen bij het vliegwiel), en we lieten ze voorzien van de hardste coating die er op dat moment was, dit was trouwens een handeling die we als enige niet in ons revisie centre konden doen, .........tja max1 had daar wat moeite mee maar je moet wel eens wat uit handen geven.


Hier zit de kooi in de drijfstang, ook de drijfstang hebben we voorzien van olie geleidings groeven,( er komt dadelijk wel een pomp op die het ook doet ).


En zo ziet het er nu uit, drijfstangen en bigend pen in elkaar.



Hier weer een tussendoor controle van de zuigerpen ogen,drijfstangen worden uiteraard als het nodig is voorzien van bronzen zuigerpen busjes.


Vliegwielen uitgelijnd en waar nodig is wordt er wat afgehaald (uitgeboord).


Een laatste snelle controle, en als het samengestelde vliegwiel en bigend deze controle doorkomt gaat het naar onze laatste test bank waar de eventuele verborgen kleine afwijkingen naar boven komen.


Met deze testbank kunnen we de eventuele fouten in het vliegwiel controleren en de rechtheid van de drijfstang onder elke stand.
Als hij ook dan een OK krijg ,dan pas gaat hij het carter in.
Veel werk voor zo'n set vliegwielen met bigend? ... best wel,maar je kan niet zonder als je een beetje trillings vrij wil rijden, en geen dooie vingers en een pijnlijke kont. Nieuw kopen de boel in elkaar schroeven , controleren door op twee Vblokken te leggen en hier en daar een klap met de bronzen hamer is heel leuk, maar niet echt meer van deze tijd.

Gaat eens kijken of de andere twee maxen wakker zijn en zakken af naar de koffie, als er vragen over dit stuk zijn of iets anders we horen het wel.
Als het verhaal van de revisie klaar is gaan we verder met het herkennen van de versleten onderdelen van een harley en hoe dat tot stand is gekomen.

De BT en dit verhaal? In de jaren 50 en 60 hadden max1 en rob stolke al een andere visie op het harley gebeuren.



Bijna vergeten, tot zover zijn we nu gekomen.
Nogmaals deze verhalen zijn niet om te laten zien hoe goed wij waren, (waren we natuurlijk wel) , maar om een indruk te geven waar je als klant om kan vragen als je van plan bent om je blok te laten reviseren.
Er zijn bedrijven waar wij van denken,.... mwaaa , maar er zijn ook hele goede die echt lekker bezig zijn , aan jullie om de moeite te nemen om die op te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Max 1: 67 jaar 120 kg shovel rijder
Max 2: 72 jaar 135kg hydra-glide uit 57
Max 3: gaat niemand wat aan , 85 kg earley shovel uit 65.

Klaver jassen doen we niet , maar een goede borrel.........................
houden we van jullie tegoed als we elkaar ooit tegen komen.
 
gelden bovengenoemde bewerkingen ook voor een EVO?

Ik ben namelijk benieuwd wat je aan een EVO kan verbeteren want dat kan voor mij wel eens de komende winterklus worden als de Sporty klaar is.
 
Max 1: 67 jaar 120 kg shovel rijder
Max 2: 72 jaar 135kg hydra-glide uit 57
Max 3: gaat niemand wat aan , 85 kg earley shovel uit 65.

Klaver jassen doen we niet , maar een goede borrel.........................
houden we van jullie tegoed als we elkaar ooit tegen komen.

[wijsneusmodus aan]

'66 was toch het eerste jaar van de Shovel?

[wijsneusmodus uit]

En hebben jullie een shop ergens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan