Replica Kawa A1R restauratie

Bitacticus72

MF'er
26 nov 2012
90
0
Inmiddels ben ik al vele jaren (17 ofzo) eignaar van een leuk/interessant project: Een Kawasaki A1R replica.
Toen ik de fiets kocht was het frame net gestraald en gespoten, en het blok er weer in gehangen. Verder was het nog een opknapper, geen kuip, geen elektrische bedrading, wel de mooie lange tank en een een mono-zitje, maar zowel de tank als het zitje hadden wel wat werk (lees veel werk).
Bij pa en ma in de achtertuin en het schuurtje zowel tank als zitje in acceptabele staat gebracht (heel veel schuren en plamuren) en rood gespoten, elektrische bedrading (deels) gefabriceerd om hem eens te kunnen starten.
Omdat het van origine een straatfiets is, gewoon met verlichting er op, kon ik er een proefritje :P mee op de weg maken, echter omdat de dynamo niet was aangesloten duurde dit ritje zo lang als de lifetime van de accu: 5km heen :], 2km terug :9 en daarna dus 3km motor duwen |(
Daarna verhuisd met een grote smalle schuur er bij, is de Kawa helemaal achterin beland :z en heeft daar een aantal jaren helemaal staan verwaarlozen :$ , mede door andere motorprojecten.
Nu inmiddels weer een tijdje verhuisd naar een huis met flinke garage, goed voorzien van gereedschappen, motorfiets hefbrug, werkbank, draaibank, kolomboormachine etc, heb ik eindelijk weer de ruimte om er wat aan te doen!
Inmiddels ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het motorblok, en kwam daar dingen tegen waar ik niet zo vrolijk van werd :(
De foto hier onder is een foto van hoe hij uiteindelijk moet gaan worden :9~ , maar zo ver ben ik dus helaas nog lang niet...
full
 
Het blok ligt inmiddels helemaal uit elkaar met als resultaat:
Vrijwel alles ziet er redelijk uit, behalve de zuigers. Dan zou je zeggen: nieuwe of overmaat zuigers er in en klaar, ware het niet dat de cilinders reeds behoorlijk zijn opgeboord en de zuigers dus al groter zijn dan de grootste overmaat die Kawasaki ooit gemaakt heeft :N
Nu dus een leuke speurtocht om te kijken of er een andere fabrikant is die een grotere zuiger heeft met dezelfde piston pen hoogte en diameter :?
Of nog beter: een setje nieuwe cilinders, dus als je 'toevallig' nog iets in een oude kartonnen doos hebt liggen hou ik me aanbevolen.
full
 
De verdere plannen en benodigdheden zijn:
- Een setje nieuwe cilinders + zuigers
- Blok volledig reviseren
- Frame zo hier en daar wat aanpassen
- Kuip + kuipruitje bestellen in de USA (heeft iemand daar ervaringen mee?)
- Zelf expansiepijpen bouwen (als je nog een mooi rekenprogrammaatje weet hou ik me aanbevolen)
- Een 4LS trommel voor de voorkant bemachtigen (heel erg auw in de portemonee!)
- Alu velgen scoren
full
 
kuip en zit zijn ook hier te koop
De verdere plannen en benodigdheden zijn:
- Een setje nieuwe cilinders + zuigers
- Blok volledig reviseren
- Frame zo hier en daar wat aanpassen
- Kuip + kuipruitje bestellen in de USA (heeft iemand daar ervaringen mee?)
- Zelf expansiepijpen bouwen (als je nog een mooi rekenprogrammaatje weet hou ik me aanbevolen)
- Een 4LS trommel voor de voorkant bemachtigen (heel erg auw in de portemonee!)
- Alu velgen scoren
[afbeelding]
 
Leuk project.

Ik weet niet hoe goed de cilinders verkrijgbaar zijn maar misschien is het een optie om de cilinders te voorzien van nieuwe bussen.
 
Hoi Boutje,
Helaas is er van deze fiets zo goed als NIETS meer te krijgen, echter ben ik wel een amerikaanse website op het spoor gekomen die zegt de cilinders te hebben liggen.
Een bus er in is natuurlijk een optie, maar met een 2-takt machine is dat toch net iets lastiger dan met een 4-takt. Een 2-takt heeft namelijk wat kanaaltjes langs de boring lopen, en er zitten gaten in de boring :?
Ik weet niet hoe goed de cilinders verkrijgbaar zijn maar misschien is het een optie om de cilinders te voorzien van nieuwe bussen.
 
Hier in de buurt staat de Kawasaki van Piet vd Wal
Staat bij Peer Deenen,zijn huidige steun en toeverlaat
Misschien dat hij spullen heeft of te koop weet.
groet Harrie van der Kruijs
Hoi Boutje,
Helaas is er van deze fiets zo goed als NIETS meer te krijgen, echter ben ik wel een amerikaanse website op het spoor gekomen die zegt de cilinders te hebben liggen.
Een bus er in is natuurlijk een optie, maar met een 2-takt machine is dat toch net iets lastiger dan met een 4-takt. Een 2-takt heeft namelijk wat kanaaltjes langs de boring lopen, en er zitten gaten in de boring :?
 
Hoi Boutje,
Helaas is er van deze fiets zo goed als NIETS meer te krijgen, echter ben ik wel een amerikaanse website op het spoor gekomen die zegt de cilinders te hebben liggen.
Een bus er in is natuurlijk een optie, maar met een 2-takt machine is dat toch net iets lastiger dan met een 4-takt. Een 2-takt heeft namelijk wat kanaaltjes langs de boring lopen, en er zitten gaten in de boring :?

Dat is inderdaad een zeldzaam motortje,verbussen van een 2takt is overigens niet zo,n probleem,dat word wel meer gedaan,je zou eens contact kunnen opnemen met Nol
Bikker die heeft een enorme verzameling 2takt Kawa,s misschien heeft hij nog cilinders of weet een adres.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...rZHdT2dTB7RSSeRkw&sig2=Hu4NJfbNUZa9VYBZZlQRtQ
kawasaki_klassiekers_0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zitten origineel al gietijzeren bussen in.
Dus dan is namaken al helemaal geen probleem.


En dat is dus maar de vraag :$ De heel vroege Japanse 2-takten hadden a' la de Duitse compleet gietijzeren cilinders inclu. de koelribben. Daarna kwamen de ingegoten bussen die ribbels hebben aan de buitenzijde waar de koelribben en aansluitingen voor uitlaat en inlaat omheen zijn gegoten. Daar plaats je dus niet ff simpel een ander busje in :N
 
Mooi :9~ deze ga ik volgen, Theun Rustenburg had een echte, volgens mij heeft ie die een paar jaar geleden verkocht, dat was de fiets van Jan Dekker.

698148034_d972f93fde_o.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een zeldzaam motortje,verbussen van een 2takt is overigens niet zo,n probleem,dat word wel meer gedaan,je zou eens contact kunnen opnemen met Nol
Bikker die heeft een enorme verzameling 2takt Kawa,s misschien heeft hij nog cilinders of weet een adres.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...rZHdT2dTB7RSSeRkw&sig2=Hu4NJfbNUZa9VYBZZlQRtQ
[afbeelding]

En anders Rick Brett eens proberen, als die het niet heeft of aan kan komen dan moet je in paniek raken.....
RB's Classic Kawasaki Home Page

Oh ja en voor de zuigers kan je ook eens langsgaan bij Emot, die heeft veel 2takt kennis en weet misschien wel een setje passende zuigers te vinden. Ook kan je bij hem die cilinders laten nikasilen kan tegenwoordig heel goed met gietijzeren bussen.
EMOT Racing
EMOT Racing
 
Laatst bewerkt:
Er zitten standaard inderdaad bussen in, maar ga liefst toch voor nieuw als t verkrijgbaar is, áls ik ze in de USA kan krijgen kosten ze slechts $175 per stuk! Gok dat verbussen minstens zo veel kost...
Verder alvast bedankt voor alle tips en info!
Ook met dank aan MF natuurlijk ;) want zonder MF had ik deze info nu niet.
Heb er nog nooit een A1R in t echt gezien, op mijn project na dan, zou gráág eens een echte bekijken voor een hoop missing details.

Vanavond maar weer even e.e.a. aan het knutselen geslagen, foto's volgen (helaas kan je met de MF app. geen foto's toevoegen vanaf je telefoon :()
 
Hoi Boutje,
Helaas is er van deze fiets zo goed als NIETS meer te krijgen, echter ben ik wel een amerikaanse website op het spoor gekomen die zegt de cilinders te hebben liggen.
Een bus er in is natuurlijk een optie, maar met een 2-takt machine is dat toch net iets lastiger dan met een 4-takt. Een 2-takt heeft namelijk wat kanaaltjes langs de boring lopen, en er zitten gaten in de boring :?


kanaaltjes heb je ook snel genoeg in een bus voor een 2takt zitten en wat betreft de onderdelen, als je weet wat je zoekt weet je ook dat veel onderdelen van andere merken een goede vervanging zijn voor de slechte kwaliteit Kawasaki delen.

ik heb jaren met een A7R replica gefrobelt.... het 350 broertje...
 
Er zitten standaard inderdaad bussen in, maar ga liefst toch voor nieuw als t verkrijgbaar is, áls ik ze in de USA kan krijgen kosten ze slechts $175 per stuk! Gok dat verbussen minstens zo veel kost...
Verder alvast bedankt voor alle tips en info!
Ook met dank aan MF natuurlijk ;) want zonder MF had ik deze info nu niet.
Heb er nog nooit een A1R in t echt gezien, op mijn project na dan, zou gráág eens een echte bekijken voor een hoop missing details.

Vanavond maar weer even e.e.a. aan het knutselen geslagen, foto's volgen (helaas kan je met de MF app. geen foto's toevoegen vanaf je telefoon :()



Als je contact neemt met Ron van Fahron tuning kan hij nieuwe bussen naar A1R specificatie maken kost niet zo belachelijk veel en heb je direct een goede tuning. voor de inlaatschijven en ontsteking moet je echt even contact nemen met Martijn van Emot.

Als tip, zet er A7 inlaat deksel op, kun je direct naar grotere carburateurs gaan, draait dit blok heel erg dankbaar op....

En echt gooi die oude pertinax schijven weg. Je hebt marge genoeg om dunne gietijzeren dekseld tegen het schijfhuis te plaatsen om dan met carbon te rijden. Ook een goed huwelijk. De carters zelf zou je even teflon kunnen coaten, gaat ongeveeer 2 seizoenen mee.
 
@ harrievanderkruijs: wat mag een kuip kosten bij jou? En heb je iets meer info over Peer Deenen? Google was mij daarin niet behulpzaam :N

@ teamheronsuzuki: Dank voor je info!

@ yamaha-tz: ik kom de naam fahron wel op internet tegen, maar kan nergens ook maar iets van contact info vinden :/
De A7 deksels was ik al naar op zoek, maar dat is handiger zoeken met een partnummer, moet nog een parts catalog zien te vinden ergens (heb die wel al van de A1). Maar als ik met carbon schijven zou gaan rijden, hoe kom ik in godsnaam aan gietijzeren deksels? De A7 deksels zijn dan ook niet meer nodig lijkt mij... En het carter teflon coaten: adresjes? :9
De foto van jouw 'ouwe hok' is een leuke basis, echter op deze foto was hij verre van klaar gok ik (motorblok? voorrem? uitlaten?). Is hijinmiddeels helemaal klaar? of heb je hem de deur uit gedaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan