Remklauwen Piaggio Ape 200

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.538
6.720
Helmond
De excuses:
Misschien niet meteen motor gerelateerd, maar ik kan hier de vele kennis over de techniek wel gebruiken.

De verklaring:
Het gaat over remschijven die dezelfde dikte hebben als motoren (4mm nieuw).

Het verhaal:
Bij ons op het werk zijn we als hobby project een Piaggio Ape aan het ombouwen naar een elektrisch voertuig. Natuurlijk moet die ook RDW gekeurd legaal over de weg heen kunnen. Hiervoor gebruiken we naafmotoren, waardoor de trommelremmen komen te vervallen. We hebben engineers die brackets kunnen ontwerpen om remklauwen te monteren, inclusief de benodigde simulaties om te bewijzen aan het RDW dat ze stevig genoeg zijn.

Het probleem:
Het plan was om een compleet hydraulisch remsysteem te gebruiken voor de achterkant. Zowel de normale rem als de handrem. Nu vind het RDW dat geen heel tof plan en eist dus dat er een onafhankelijk systeem in zit voor de handrem en de normale rem.

De vraag:
Waar kan ik zoeken om een remklauw te vinden die niet al te groot is (we willen de originele hoofdremcilinder opnieuw gebruiken omdat dat makkelijker is voor de RDW keuring), een handremaansluiting heeft en met dunne remschijven werkt (4mm, autoremklauwen werken niet, die zijn gemaakt voor dikkere schijven)?
 
Een achterremklauw van een van de vele zwaardere motorscooters met een kabelbediende parkeerrem (Yamaha T-Max bijvoorbeeld)?

1ddfj-75c074902693af4953361f1651a8050e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dat ik nog een paar topics heb waar ik nog geen definitief antwoord op heb gegeven. Bij deze alsnog:
Vanuit het antwoord van @MasterTommy ben ik gaan zoeken naar remklauwen van zijspannen die met kabel bedient worden. Zo kwam ik uit op wilwood. En laten die nou net een remklauw hebben die geschikt is: De HM4.

1588406070480.png


Geschikt voor dunne schijven en mét kabelbediening.
We zijn ondertussen bijna 2 jaar verder. We hebben er op zn zachtst gezegd even over gedaan om het voertuig aangepast te krijgen (het is een hobbyproject waar we gemiddeld zo'n 3 uur in de week aan spenderen) zodat de remklauwen erop konden. Dat is gelukt.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn:
We hebben de naaf aangepast zodat er een adapterplaat op kan. Daar aan vast komt dan weer de remklauw.
Zonder remklauw ziet dat er ongeveer zo uit:
1588406255443.png

1588406294445.png


1588406466043.png

CAD tekening staat niet het wiel op, maar de naaf motor.

Volgende stap is monteren en remleidingen aansluiten. Maar dat is het eenvoudige deel.
 
wat voor naafmotoren hebben jullie gebruikt?
Hubmotor van Chinese makerij (had ook niet mijn voorkeur, maar was besloten nog voor dat ik me actief heb lopen bemoeien met dit project). QSmotors heet het merk. Uit mijn hoofd zouden die 4kw nominaal per motor moeten leveren.

Ook een projectje van plan?
 
Hubmotor van Chinese makerij (had ook niet mijn voorkeur, maar was besloten nog voor dat ik me actief heb lopen bemoeien met dit project). QSmotors heet het merk. Uit mijn hoofd zouden die 4kw nominaal per motor moeten leveren.

Ook een projectje van plan?

al een projectje achter de rug, een ZTR Roadster omgebouwd naar elektrische aandrijving, met een 10kw motor van Golden Motor. komt ondertussen 54kw uit dat motortje (in een voertuig van 300kg).
m'n nieuwe project is een Smart Roadster met een 100kw elektromotor ;)
 
al een projectje achter de rug, een ZTR Roadster omgebouwd naar elektrische aandrijving, met een 10kw motor van Golden Motor. komt ondertussen 54kw uit dat motortje (in een voertuig van 300kg).
m'n nieuwe project is een Smart Roadster met een 100kw elektromotor ;)
Ah cool. Is het een idee een topic in off-topic te starten waar we dingen showen hoe het gaat met het elektrische voertuig? Lijkt mij wel leuk om ervaringen te kunnen delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan