Remcapaciteit verbeteren van Blackbird+EMLGT2001

Icul8r

MF veteraan
6 nov 2002
2.064
64
Rotterdam
Dag allemaal,

Afgelopen vakantie in de Alpen reed ik met echt volle bepakking: 2 kinderen van 9 en 12, kofferbak helemaal nok en nok vol, topkoffer en nog rol van 20kg kampeerspullen op de buddy. Op de collen als de Iseran en dan vooral naar beneden uiteraard ben ik toch niet helemaal happy met de remkracht van deze combi.

De harde bite van de solo fietsen die ik heb (MT09 en ZX6) mis ik zoweizo, maar ben er altijd vanuit gegaan dat dat een gegeven is vanwege de lange remleidingen bijvoorbeeld.

Setup is nu bij mij het volgende:
- handrem bediend de 2 klauwen op het voorwiel;
- voetrem bediend de standard Honda klauw op het achterwiel en 1 (Guzzi\Ducati) klauw op het bakwiel;

Paar vragen:
- Ik heb nog een Radiale rempomp liggen van een ZX6R uit 2009. Ik verwacht daar bij montage wel een verbetering van. Wat denken jullie? Moet ik nog nagaan of de diameter van deze rempomp overeenkomt met die van de Honda?
- Zijn er bepaalde type remblokken die jullie kennen die mogelijk een verbetering zouden kunnen opleveren?
- Heeft iemand op het bakwiel van de EML wel eens een 2e klauw gemonteerd die dan ook vanaf de handrem bediend wordt?
- Iemand nog andere suggesties of tips?
- Remvloeistof is inmiddels 2,5 jaar oud dus die gaat uiteraard ververst worden, maar was van mening dat bij verse vloeistof het gevoel van de remmen niet heel veel beter was. Ik kan me daar uiteraard wel in vergissen omdat het een glijdende schaal is uiteraard.

Ben uiteraard erg benieuwd naar de reacties. Heb geprobeerd te zoeken op een vergelijkbaar topic, maar kon zo snel niet iets vinden.
 
Remblokken kunnen zeker een groot verschil geven. Maar ik ben wel benieuwd wat nu het probleem precies is? Kun je de remhendels bijvoorbeeld helemaal tegen het handvat trekken/compleet intrappen?
Een andere pomp met een grotere slagvolume zal er voor zorgen dat er met minder beweging meer remvloeistof verplaatst wordt (=sneller op druk).

Als je 'ouderwetse' remslangen hebt, zouden die wat op kunnen zwellen en dat betekend remverlies. De moderne slangen hebben dat nagenoeg niet, dat zou wat verbetering kunnen geven.

Wil je echt meer remkracht dan denk ik al snel aan grotere schijven (indien mogelijk) en grotere klauwen plus bijbehorende rempompen. Meer oppervlak is meer remkracht.

Ben ook wel benieuwd.
 
Ik ga er van uit dat er al "stahlflex" leidingen o.i.d. zijn gemonteerd i.p.v. de rubberen? Ander soort remblokken kunnen ook verschil maken.
 
Ik ken meerdere Blackbirdrijders met zijspan als oprichter van beide Blackbirdclubs en zie ze regelmatig in mijn zaak.

Als ik je goed begrijp gebruikt jouw span nog de originele remklauwen, klopt dat?
Hoe heeft men dan het linksysteem ge-delinked? Als met de 3 zuigers in de remklauwen niet heeft doorgeboord of met een leidinkje verbonden heeft werken er namelijk maar 2 van de 3 remzuigers per klauw.
Zijn de leidingen vervangen door "stalen" remleidingen? Dit wil ook flink schelen.
Zit de originele rempomp er nog op?
 
Dank voor de eerste reacties.

Uiteraard zitten er bij EML al standaard stalen remleidingen op.

Kan een van jullie het merk\type noemen van goede remblokken. Maakt mij niet uit of ze hard slijten. Neem ik wel reserve setje mee op vakantie :-)

Rempomp van de handrem is standaard. Ik vermoed dat de voetrem ook standaard is, maar nooit echt goed gekeken.


De opmerking van Super Blackbird is interessant, maar volgens mij ook weer niet. De enige standaard remklauw is de remklauw van het achterwiel. Op het voorwiel zitten 2 klauwen van totaal ander merk (door EML gekozen). En het bakwiel is een Guzzi of Ducati remklauwtje volgens mij.

Ik zal eens kijken hoe de remleidingen lopen onder de buddy en wat er van het originele linksysteem is overgebleven. Zoals aangegeven doet de voetrem zover ik weet en dacht alleen het achterwiel en het bakwiel. Maar ik zal dit nog even goed nagaan.

Hopen dat er nog iemand reageert die zelf aanpassingen heeft gedaan op het origineel gemonteerde remspul van EML.

Zal Ad van Gils ook eens vragen.
 
Laatst bewerkt:
De opmerking va SBB is zeker interessant. Als origineel een soort integraal systeem functioneert zijn de pompen en klauwen daar dus op afgemeten. Dan zou ik eerst eens gaan kijken welke diameter rempomp daar bij hoort.
Doe eens een plaatje van je voorremmen? Er zijn hier vast mensen die ze herkennen.
 
Las de problemen van jouw remmen. Ik ben nieuw op het forum rij al 18 jaar bmwk1200rs met naafbesturing.
Ik gaervan uit dat jouw blackbird ook naafbesturing heeft.
Ik herken jouw problemen stond ook met kinderen en bepakking in de dolomieten met de remmen oververhit.
Nadat ik nog 2 keer dat geintje heb gehad heb ik gekozen voor een tweede klauw in het zijspan wiel.
EML heeft niet de orginele achterpomp gebruikt bij mijn BMW maar een pomp van magura 16 mm.
Orgineeel remt jouw motor met de voet drie klauwen ( achter,zijspan en een klauw in het voorwiel).
Bij mij remt nu de 2e klauw in het zijspan wiel met de voorrem zodat ik in noodsituatie nog goed kan remmen. Ik gebruik dot5.1 (letop geen dot5) dat geeft tot dusver goede resultaten.

Ik weet dat er in duitslands een vervangingsset van de naafbesturing bestaat die ook met andere remmen kan worden uitgerust. Ben even de firma naam kwijt.
Is wel een hele dure oplossing.
Mocht je nog meer willen weten en eventueel kunnen bekijken hoe ik het heb opgelost dan kan dat natuurlijk altijd.
Ik ben in ieder geval op het EGT.
 
:t :t :t
Las de problemen van jouw remmen. Ik ben nieuw op het forum rij al 18 jaar bmwk1200rs met naafbesturing.
Ik gaervan uit dat jouw blackbird ook naafbesturing heeft.
Ik herken jouw problemen stond ook met kinderen en bepakking in de dolomieten met de remmen oververhit.
Nadat ik nog 2 keer dat geintje heb gehad heb ik gekozen voor een tweede klauw in het zijspan wiel.
EML heeft niet de orginele achterpomp gebruikt bij mijn BMW maar een pomp van magura 16 mm.
Orgineeel remt jouw motor met de voet drie klauwen ( achter,zijspan en een klauw in het voorwiel).
Bij mij remt nu de 2e klauw in het zijspan wiel met de voorrem zodat ik in noodsituatie nog goed kan remmen. Ik gebruik dot5.1 (letop geen dot5) dat geeft tot dusver goede resultaten.

Ik weet dat er in duitslands een vervangingsset van de naafbesturing bestaat die ook met andere remmen kan worden uitgerust. Ben even de firma naam kwijt.
Is wel een hele dure oplossing.
Mocht je nog meer willen weten en eventueel kunnen bekijken hoe ik het heb opgelost dan kan dat natuurlijk altijd.
Ik ben in ieder geval op het EGT.
 
Las de problemen van jouw remmen. Ik ben nieuw op het forum rij al 18 jaar bmwk1200rs met naafbesturing.
Ik gaervan uit dat jouw blackbird ook naafbesturing heeft.
Ik herken jouw problemen stond ook met kinderen en bepakking in de dolomieten met de remmen oververhit.
Nadat ik nog 2 keer dat geintje heb gehad heb ik gekozen voor een tweede klauw in het zijspan wiel.
EML heeft niet de orginele achterpomp gebruikt bij mijn BMW maar een pomp van magura 16 mm.
Orgineeel remt jouw motor met de voet drie klauwen ( achter,zijspan en een klauw in het voorwiel).
Bij mij remt nu de 2e klauw in het zijspan wiel met de voorrem zodat ik in noodsituatie nog goed kan remmen. Ik gebruik dot5.1 (letop geen dot5) dat geeft tot dusver goede resultaten.

Ik weet dat er in duitslands een vervangingsset van de naafbesturing bestaat die ook met andere remmen kan worden uitgerust. Ben even de firma naam kwijt.
Is wel een hele dure oplossing.
Mocht je nog meer willen weten en eventueel kunnen bekijken hoe ik het heb opgelost dan kan dat natuurlijk altijd.
Ik ben in ieder geval op het EGT.

He top. Daar kunnen we wat mee. Dank voor je reactie! Heb je dit zelf gedaan of laten doen? Ik heb Ad van Gils ook wel eens gehoord over deze optie. Ik zal vandaag proberen foto's van de remklauwen en pomp te maken en te posten.

Ja de Blackbird heeft naafbesturing en ik geloof inderdaad dat de voetrem alle 3 de wielen remt. Welke remvloeistof er nu inzit weet ik niet, maar als 5.1 een grote verbetering is dan doen we dat uiteraard.

De tweede remklauw in de zijspan. Is dat nu dezelfde als er al inzat?
 
Naschrift: de tweede remklauw in het zijspanwiel is van een guzzi V50 of V 35 Het speigelbeeld van de orginele
 
Even gezocht de firma in duitsland is mobec en ze werken met remklauwen van de Hayabusa.
 
Inmiddels foto's gemaakt. Zal ze zo posten. Ik weet inmiddels dat de voetrem inderdaad alle 3 de remmen (de span, achterwiel en 1 klauw aan de voorkant) bediend. De voorrem doet inderdaad ook de achterrem voor een gedeelte en 1 klauw aan de voorkant.

Ik ben benieuwd wat je gemaakt hebt om de 2e klauw te kunnen monteren.
 
Verder denk ik dat de originele rempomp er nog op zit inderdaad. Zal ook die foto straks posten.
 
11
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan