Rem staat scheef?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Probleem is lastig uit te leggen zonder fotos, dus ik begin met fotos.

Vorig jaar kocht ik een ZX-9R. Bevalt goed en rijdt goed. Dit was vlak na aankoop:
P1240261C.jpg

Je ziet een remschijf die overal even glimt.
Ik heb vervolgens de motor een 'grote beurt' gegeven en ook deze remklauwen uit elkaar gehaald en alles eens flink opgepoetst.
En dit was een paar maanden geleden:
PA280507C.jpg

Je ziet nu roest aan de binnen ring van de remschijf.
Aan de achterkant van deze remschijf zit nog meer roest, maar dan aan de buiten ring:
P2210275C.jpg

Ik heb inmiddels de rem losgehaald en alles goed gecontroleerd maar kan niets vinden :?
Dit weekend de remblokken verwisseld (binnen de klauw) maar ook geen verbetering.
Eigenlijk is alles aan deze motor simpel en eenvoudig, ik begrijp niet hoe deze klauw scheef kan staan.
Iemand een tip wat ik kan doen?
 
Als ik zo naar jou schijf kijk lijkt het of er een lekkage is van een remzuiger,als dat zo is loopt
je remblok nooit goed in en blijft er een deel wat niet geraakt word.
Er lekt zeker niets.

Zie ook dat de binnnenzijde remschijf dat spoor aan de bovenkant remschijfzit en aan de buitenzijde dat spoor aan de onderkant zit.Je zou denken dat er wat gekantelt zit of inderdaad de schijf geschoteld is.
Ik denk gekantelt.

probleem met de pasringen van de klauw?
Er zitten geen pasringen.

Heb je de remblokken al bekeken,die moeten hetzelfde beeld geven?
Ja, de vorige keer. Zien er goed uit. Toen voor test omgewisseld.

Weet niet of er draairichting op de schijf zit maar zou ze gewoon ff omwisselen om te kijken of er met de andere schijf hetzelfde gebeurt.
Nee, teveel moeite. Voor de rest rijdt de motor prima. En ik ga er toch niet het circuit mee op.

Ditmaal minitaturen plaatsen om bandbreedte te sparen.
Hier zie je dat de afmetingen van de as aan linker en rechter zijde precies gelijk zijn. Maakt dus echt niets uit hoe deze gemonteerd zit.
DSC_8709C.jpg

En hier de spacers. Zien er gewoon netjes uit.
DSC_8710C.jpg

De remklauw nogmaals gecontroleerd. Ook alles in orde. Ook niets ertussen.
DSC_8711C.jpg

En dan de rechter vorkvoet. Ziet er ook netjes uit. Geen beschadigingen.
DSC_8713C.jpg

Dan weet ik het ook niet meer. Zal alles netjes (met de echte Kawasaki service manual ernaast) in elkaar zetten.
In ieder geval degene die een positieve reactie hebben gegeven bedankt. :)
 
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt. Ik ga er over nadenken.

Sommige voorvorken zijn gevoelig voor het naar elkaar toe trekken bij verkeerde montage van de vooras. De gladde verdikking die in de ene kant van de voorvork komt trekt dan de poot iets naar binnen. Klein beetje vet op dat dikkere deel van de as.. en een paar keer flink inveren. Daarna de boutjes aandraaien die as in de onderpoten klemmen.
 
Glijden de remblokken wel goed over de glijpennen? Als ze daar blijven hangen en de zuigers drukken de remblokken naar de schijf kunnen ze ook scheef komen te staan lijkt me. Misschien die pennen licht invetten? (zonder dat het op de blokken komt natuurlijk)
 
Alle zuigers in de klauw goed gangbaar?
:Y

Sommige voorvorken zijn gevoelig voor het naar elkaar toe trekken bij verkeerde montage van de vooras. De gladde verdikking die in de ene kant van de voorvork komt trekt dan de poot iets naar binnen. Klein beetje vet op dat dikkere deel van de as.. en een paar keer flink inveren. Daarna de boutjes aandraaien die as in de onderpoten klemmen.
:Y

Glijden de remblokken wel goed over de glijpennen? Als ze daar blijven hangen en de zuigers drukken de remblokken naar de schijf kunnen ze ook scheef komen te staan lijkt me. Misschien die pennen licht invetten? (zonder dat het op de blokken komt natuurlijk)
:Y

De gedeeltes van de as die in de vorkpoten zitten ingevet met kogellagervet. De as 'losjes' aangedraaid en daarna 5x de vork ingeveerd.
Vervolgens de as volledig vast gedraaid en daarna weer 5x ingeveerd.
Toen eerst de rechterpoot aan de onderkant vastgemaakt en daarna de linkerpoot.

Vanochtend in de kou de proefrit ... -O- maar geen verbetering.

IMG_20190302_084350C.jpg

Dus nu is het mooi geweest. Motor rijdt verder prima, remt ook goed. Zie wel waar het schip strandt.
 
:Y


:Y


:Y

De gedeeltes van de as die in de vorkpoten zitten ingevet met kogellagervet. De as 'losjes' aangedraaid en daarna 5x de vork ingeveerd.
Vervolgens de as volledig vast gedraaid en daarna weer 5x ingeveerd.
Toen eerst de rechterpoot aan de onderkant vastgemaakt en daarna de linkerpoot.

Vanochtend in de kou de proefrit ... -O- maar geen verbetering.

Bekijk bijlage 1359150
Dus nu is het mooi geweest. Motor rijdt verder prima, remt ook goed. Zie wel waar het schip strandt.

als je die rechter schijf losdraait van je wiel. springt ie dan niet stiekem in een hele mooie schotelvorm? :+
 
:Y


:Y


:Y

De gedeeltes van de as die in de vorkpoten zitten ingevet met kogellagervet. De as 'losjes' aangedraaid en daarna 5x de vork ingeveerd.
Vervolgens de as volledig vast gedraaid en daarna weer 5x ingeveerd.
Toen eerst de rechterpoot aan de onderkant vastgemaakt en daarna de linkerpoot.

Vanochtend in de kou de proefrit ... -O- maar geen verbetering.

Bekijk bijlage 1359150
Dus nu is het mooi geweest. Motor rijdt verder prima, remt ook goed. Zie wel waar het schip strandt.

Staat dit zo in het WPHB?
de omschrijving van mijn fireblade en SP1 waren toch wel ietwat anders.
 
Jammer dat mensen gelijk paniek beginnen zaaien met 'wat als er iemand oversteekt'. Alsof de remmen helemaal niets doen..

Wat is de oorzaak van zo'n vervorming, verontreiniging (vet) op 1 kant van de schijf en alleen warmte ontwikkeling aan de andere kant?
heet worden en niet goed terug krimpen. De belangrijkste reden van zwevende schijven is dat ze vrij kunnen uitzetten en krimpen, Er is dus een krimp blokkering geweest.
 
heet worden en niet goed terug krimpen. De belangrijkste reden van zwevende schijven is dat ze vrij kunnen uitzetten en krimpen, Er is dus een krimp blokkering geweest.
Goed gedacht. Verder houd ik een mechanische vervorming voor mogelijk, bijvoorbeeld van remzuigers die aan een kant harder drukken. Dat kan alleen als de zuigers aan de andere kant vast zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan