Reisverslag: April 2024 - Alles loopt anders

David_ZZR

MF veteraan
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
6.172
Waarderingsscore
4.673
Locatie
Kaaiendonk
Proloog
Al vanaf de winter kriebelde het. Ik wilde weer lekker rijden in Zuid Frankrijk. De Gorges du Verdon heb ik ooit alleen als kind gezien vanaf de achterbank van een snikhete Opel Kadett. Airco was een luxe die niet in dit soort auto’s zat. In de zomer is het er stikdruk en de echt drukke gebieden daar probeer ik toch zo veel mogelijk weg te blijven. In april 2023 had ik met de Versys een trip gemaakt en de Gorges d’Ardèche aangedaan. Ik trof daar zowaar een Pont d’Arc aan zonder ook maar 1 toerist of kano in het water ervoor. Dat wilde ik nou ook wel eens zien bij de Gorges du Verdon. Het was een redelijke zoektocht om campings te vinden die open zouden zijn en daarnaast aan mijn criteria voldeden maar uiteindelijk had ik toch een mooie route in elkaar gepuzzeld om zo een mooi rondje te kunnen rijden. Ik plakte er nog wat alternatieve etappes met alpentoppen aan, voor het geval deze open zouden zijn, en ik dacht dat ik klaar was voor de trip.

438119694_7788773724487045_6912067928793615730_n.jpg


De Versys was er in ieder geval klaar voor. Deze was voorzien van verse olie en een setje nieuwe iridium bougies. Precies zoals Kawasaki het voorschrijft bij de 12.000 kilometer. Of die bougies nou echt nodig waren, ik twijfel eraan, maar ach, het was gebeurt.

430288921_7608842619146824_4163932014294886806_n.jpg


439090656_7801996499831434_8419313012098936119_n.jpg


Hoe dichter de vakantieweek naderde des te slechter werden de weersvoorspellingen in Frankrijk. Op enkele dagen dat ik echt naar het zuiden zou rijden werd er in gebieden die ik zou passeren meer dan 20mm neerslag voorspeld. Ik maakte nog wat alternatieven om zo droog mogelijk naar het zuiden te geraken maar uiteindelijk hakte ik woensdag de 24e ‘s avonds de knoop door. Dit ging ‘m niet worden. Het weer zag er te slecht uit. Oftewel er moest een alternatief verzonnen worden en snel….

De voorspellingen voor Duitsland zagen er wel goed uit, in ieder geval tot de donderdag. Dat was nog meer dan een week weg dus die gok durfde ik wel te nemen. Ik puzzelde snel een alternatief in elkaar en tijdens het maken van deze route kwam ik er al snel achter dat veel Duitse campings wel gewoon het gehele jaar door geopend zijn, dit in tegenstelling tot de Franse. Naar aanleiding van wat reviews op Google koos ik er een paar uit welke ik aan elkaar knoopte. De kampeerspullen werden van zolder gehaald, wat extra noodmaaltijden werden ingekocht en ik was zo goed als klaar voor vertrek.


Zaterdag 27 april 2024 (Koningsdag)
Gereden kilometers 418 (totaal 418)

Natuurlijk regende het deze ochtend maar het zou droog worden. Ik besloot dus even te wachten met het ophalen van mijn motor, welke 1 kilometer verderop bij mijn ouders in de garage staat, tot het weer droog was. Iets later dan wat ik eigenlijk gepland had vertrok ik. Het eerste gedeelte van de route zou snelweg zijn tot net iets voor Maastricht. Af en toe begon het in Limburg toch weer wat te spetteren maar dut beetje gespetter mocht verder geen naam hebben.
Bij de Amerikaanse begraafplaats stopte ik even om mijn benen te strekken, ik had er toch al weer een goede 150 kilometer op zitten Ik at een broodje en dronk een pakje chocomelk welke ik meegenomen had van thuis. De lucht zag er hier nog wat bewolkt uit maar er viel niets meer uit.

Apriltrip 2024-0096.jpg


Apriltrip 2024-0097.jpg


Via de Voerstreek reed ik naar Eupen en de Hoge venen om van daaruit naar Monschou te rijden. Het werd steeds zonniger en de Versys stuurde weer super. Voor mij was het toch al wel 10 jaar geleden dat ik echt de Eifel in was gegaan. Ik had altijd een haat liefde verhouding met dit gebied. Ieder dorp is zo goed als hetzelfde en er waren altijd veel controles. Ik ben zelf een stuk rustiger gaan rijden dus van die controles heb ik eigenlijk geen last meer. Ook is mijn motor gewoon geheel origineel dus ook dat geeft geen problemen meer.

Na Monschou reed ik het Duitstalige gedeelte van België weer even in. Een mooi bos maar overal in de berm stonden borden. Ik reed te vlot, en de letters waren te klein, om dit te lezen. Toen ik voor een kleine sanitaire stop in de berm even stopte zag ik dat het een waarschuwingsbord was voor oorlogsvuur. Oftewel het leger was er aan het oefenen… niet te ver het bos inlopen dus.

IMG_20240427_134518583_HDR.jpg


De lucht was inmiddels zo goed als opengetrokken en de zon scheen flink. Wow, ik kreeg echt het vakantiegevoel te pakken!
Via enkele heerlijke wegen vervolgde ik mijn weg naar Cochem om dit plaatsje via de B259 binnen te rijden. Ik dacht dat er een foutje in de route zat dus ik moest deze terugrijden, om er vervolgens weer achter te komen dat ik toch echt in het plaatsje zelf moest zijn en een smal weggetje omhoog moest nemen. Gezien de bochten in deze weg was het 3 x rijden van deze weg echt geen straf.

Apriltrip 2024-0100.jpg


Apriltrip 2024-0101.jpg


IMG_20240427_153509460 (Groot).jpg


Ik verliet het dorp weer en vervolgde mijn weg langs de Moezel. Ik zag hier een aantal schitterende kampeerplekken liggen, althans dat dacht ik. Het waren echter velden langs de Moezel speciaal voor het SRV volk. Van die lui die graag Van Putten hadden willen zijn maar nu in hun vrije tijd maar met zo’n triplex bak aan het rondhoeren waren.

Na een stukje heel mooi langs de Moezel gestuurd te hebben begon ook dit te vervelen. Mijn route ging hierna ook in Zuidelijke richting dus dat kwam goed uit. Via de Hunsruck reed in naar het plaatsje Kirn waar ik net buiten het plaatsje campingplatz Papiermühle uitgekozen had. In Kirn zelf was een heel groot feest aan de gang bij de lokale brouwerij. Dit was voor mij net té ver lopen vanaf de camping en dat was eigenlijk alleen maar goed. Op de camping dronk ik eerst een koud biertje, van de lokale brouwerij, zette mijn tent op en bestelde daarna nog 2 biertjes voor tijdens het eten. Aangezien er op de camping alleen, erg goedkope, drank te krijgen was moest ik vandaag gelijk mijn eerste noodrantsoen opentrekken. Pasta met champignons van de Xenos. Heel eerlijk smaakte het niet eens slecht. Het stikte op de camping van de muggen echter deze staken niet. Toch zette ik mijn capuchon maar op om zo veel mogelijk bij die beestjes vandaan te blijven. Ik heb namelijk een bloedhekel aan muggen.

IMG_20240427_180100517_HDR.jpg


IMG_20240427_180452676.jpg


IMG_20240427_185834318.jpg


IMG-20240427-WA0027.jpeg


In de campingbar dronk ik met de overigens erg vriendelijke beheerder en wat vaste bewoners van de camping nog een biertje en daarna was het tijd om te gaan slapen. Op deze camping werden mijn vooroordelen over Duitse campingbeheerders dus niet bevestigd.

Zondag 28 april 2024
Gereden kilometers 308 (totaal 726)

Ik werd al erg vroeg wakker van het licht in mijn tent. Het is dat die Fresh &Black tenten van Decathlon zo ontzettend lelijk zijn anders zou ik die wel een nemen… Ondanks dat het regende pakte ik mijn spulletjes in de tent alvast in en ging daarna douchen. Bij de receptie zag ik onder het afdak een andere gast zitten met een brander en een koffiepotje wat mij dus op het idee bracht om ook daar maar te gaan zitten ontbijten en de bui uit te zitten. Toen het zo goed als droog was pakte ik snel mijn zeiknatte tent in en kon eindelijk de camping weer verlaten. De weg was nog wat nat maar vanuit de lucht viel al niets meer.

IMG_20240428_074314483_HDR.jpg


Vanuit de Hunsruck reed ik via Kaiserslautern het Pfalzerwald in. Wow wat was dit een mooie weg! Heerlijk bochtig en overzichtelijk door een heel mooi stukje natuur. Daarnaast een heel stuk rustiger als in het gebied rondom de Moezel.

Apriltrip 2024-0102.jpg


Van het een op het andere moment stopte het Pfalzerwald en rij je ineens weer tussen de wijnranken. In deze grenshoek is het redelijk druk qua bebouwing en verkeer. Ik koos er dus voor om een stukje snelweg te pakken aangezien hier toch geen leuke wegen liepen, dan kun je er maar het beste zo snel mogelijk aan voorbij gaan.
Na Karlsruhe reed in de noordkant van het Zwarte Woud in. Redelijk brede wegen die goed opschoten maar wel door schitterende natuur. Ik begon inmiddels honger te krijgen maar eigenlijk alles wat ik passeerde was gesloten. Bij het binnenrijden van het plaatsje Bad Herrenalb stopte ik bij het eerste restaurantje wat ik zag. Het bleek een Griekse grillroom te zijn en ik bestelde een kipspies welke erg goed smaakte.

IMG_20240428_132138479_HDR.jpg


In het dorpje zelf bleken nog heel veel meer restaurantjes te zitten, eigenlijk ook met leukere terrasjes… maar ach… ik had honger dus pakte het eerste wat ik tegenkwam. Ik vervolgde mijn weg en bij de Schwarzenbach-Talsperre stopte ik even voor een fotootje.

Apriltrip 2024-0106.jpg


Apriltrip 2024-0104.jpg


De weg ging vervolgens een leuk stuk omhoog en ik zag allemaal al wit spul in de berm liggen. Inderdaad, sneeuw! Bij de Mehliskopf stopte ik even omdat ik het zo eind april op deze hoogte toch wel apart vond dat er nog zo veel sneeuw lag.
Ook een volgende piste die volgde was nog geheel wit net zoals de berm van de weg ernaartoe.

Apriltrip 2024-0108.jpg


1000019109-01.jpeg


Apriltrip 2024-0110.jpg


De B500 lag er goed bij, in de verte zag ik de grote wolken boven de Vogezen hangen welke mij bevestigden dat ik een goede keuze had gemaakt om naar Duitsland te gaan.

Apriltrip 2024-0113.jpg


Apriltrip 2024-0112.jpg


In Wolfach reed ik naar Trendcampingplatz welke ik uitgekozen had voor een overnachting. Ik werd heel vriendelijk welkom geheten en kon een plekje uitzoeken op een van de veldjes voor tenten. Ik zette mijn tent op en ging ondertussen even douchen aangezien de tent toch nog moest drogen. Het sanitair van deze camping was super! Perfect schoon en verwarmd. Daarnaast waren er hier ook geen muntjes nodig om te douchen. Zo mooi als dit had ik nog nooit meegemaakt.

IMG_20240428_171119743_HDR.jpg


Weer bij mijn tentje maakte ik een cup a soupje en maakte ik mijn bed op en ruimde alles een beetje op om vervolgens in het restaurant bij de camping een lokaal biertje te nuttigen met een Cordon Bleu. Eenmaal terug bij mijn tent zette ik nog een kopje thee, las wat in mijn boek en daarna was het tijd om te gaan slapen. Ook deze camping was weer top!

IMG_20240428_190135462_HDR.jpg
 
Maandag 29 april 2024
Gereden Kilometers 405 (totaal 1131)
Natuurlijk ben ik al iets na de klok van 6 wakker. Ik draai nog een half uurtje rustig in mijn tent en pak vervolgens mijn bed, slaapzak, fleecedeken, kussen en lakenzak vast in. Ik merk op dat ik de avond ervoor toch gestoken ben door een pleurisbeest, waar ik niet zo goed tegen kan met een reactie van mijn lichaam als gevolg. Er hangt dus een mooie tepelloze A-cup te bungelen onder mijn ellenboog. Ik wandel rustig naar de douches om daar de heerlijk verwarmde ruimte rustig mijn tandjes te poetsen en een goede warme douche te nemen om de spiertjes wat soepeler te laten worden. Op mijn ellenboog gaat een cortizonencreme om de boel wat tot rust te laten komen.

Bij de tent zet ik mijn koffiepotje op het vuur en pak ondertussen de rest van de spullen in. Tegen de tijd dat mijn tent is afgebroken en is ingepakt is de koffie genoeg afgekoeld en eet ik een krentenbol en een snee ontbijtkoek. Om 8 uur zouden de door mij bestelde broodjes klaarliggen welke ik mee ga nemen voor onderweg. Iets na 8 verlaat ik de camping om bij het eerste tankstation te stoppen om de Versys weer vol te gooien.

Na het tanken wilde ik de Versys starten maar ik hoorde een klik en de boel was dood. Ik had geen idee wat er aan de hand was dus ik liep even een meter of 10 meter ervandaan om een plekje te zoeken om ‘m weg te zetten maar toen ik me weer terug omdraaide branden de lichten gewoon weer, kon ik ‘m starten en weer verder rijden. Ik maakte me er niet zo druk om, misschien moest er even iets gereset worden.
Ik zakte langzaam af in zuidoostelijke richting. Ik had mezelf wel voorgenomen, en dit ook meegenomen in de route, om niet te dicht bij de Bodensee in de buurt te komen aangezien het daar altijd schijtdruk is. Het landschap was heuvelachtig met weilanden waar de wegen slingerend doorheen gingen. Nee, hier niet de weilanden zoals we in Nederland kennen met ingezaaid zetmeelrijk alles overwoekerend Engels raaigras, maar weilanden zoals ze horen te zijn vol met bloemen en diverse soorten gras door elkaar heen. Zou deze verpesting, door de boeren, van de biodiversiteit nou de reden zijn dat je in Nederland zo weinig vliegjes meer kopt? 25 jaar geleden zag mijn helm er vele malen smeriger uit dan tegenwoordig.

IMG_20240429_111605639_HDR.jpg


Toen ik net buiten een dorpje een bankje zag staan stopte ik om even lekker te genieten van de zon en van de broodjes welke ik meegenomen had van de camping.

Apriltrip 2024-0118.jpg


IMG-20240429-WA0004.jpeg


Ik vervolgde mijn weg en ieder dorp wat ik kruiste had 2 dingen gemeen. Aan de rand van het dorp stond een houtzagerij en ieder dorp had een eigen bierbrouwerij. Zo ook de brouwerij van Schäffler Bräu welke ik tegenkwam in het plaatsje Missen waar een giga bierglas voor de deur stond.

IMG_20240429_131218735.jpg


In de verte waren de alpentoppen steeds zichtbaarder aan het worden en ook deze zagen, net als in het Zwarte Woud, er nog behoorlijk wit uit.
Bij een uitzichtpunt over de Grosser Alpsee stopte ik weer even voor een fotootje.

Apriltrip 2024-0125.jpg


Apriltrip 2024-0126.jpg


Ik reed door naar het plaatsje bad Hindelag en wat volgde had meer weg van een achtbaan speciaal voor motorrijders dan op een openbare weg. Eenmaal boven aangekomen was alles, met uitzondering van de weg, helemaal wit! Ik waande me een beetje op wintersport toen ik zag dat een van de wintersportterrasjes gewoon open was. Ik parkeerde de Versys 100 meter voor het terras en dropte mijn kleren op een van de banken, bestelde een groot glas (alcoholvrij) Weissenbier en genoot!

Apriltrip 2024-0129.jpg


670fe535-9023-4c13-b277-74b298f09848.jpg


Na wat laagjes uit mijn jas gehaald te hebben, zo warm was het, vervolgde ik mijn reis de berg weer af. Ik had een GoPro meegenomen dus deze ging voor het eerst deze trip aan!


Ik reed een klein stukje door Oostenrijk en reed vervolgens Duitsland weer in. Hier stopte ik bij de Lechfal. Een niet echt spectaculaire aangelegde waterval in de rivier de Lech.

IMG_20240429_151332604_HDR.jpg


IMG_20240429_151337875_HDR.jpg


Na Füssen zag ik als eerste Slot Hohenschwangau en daarna Slot Neuschwamstein liggen. Vooral dit tweede slot is erg bekend. Walt Disney heeft het samen met het Alcázar van Segovia gebruikt als inspiratie voor zijn kastelen in de Disneyparken. Ook is Neuschwanstein te zien geweest in de Harry Potter films.

Apriltrip 2024-0134.jpg


Apriltrip 2024-0138.jpg


Ook aan deze dagtocht kwam een eind toen ik aankwam op de stadscamping in Wolfratshausen. Op de camping bestelde ik eerst een koude Spezi (een soort van cola) om mijn dorst te lessen en zocht daarna een plekje uit op het veldje. Ook hier was het campingpersoneel weer uitermate vriendelijk.

Nadat ik mijn tentje opgezet had, even gedoucht had en een soepje gegeten had liep ik naar het stadje om daar iets te eten te regelen. Aan het water zag ik het Wirtshaus Flößerei liggen met een groot terras ervoor. Ik wilde iets voedzaams eten en bestelde een stuk Schweingebrat met Knödl en een salade erbij. Natuurlijk met een mooi glas lokaal bier. Toen dit er eenmaal in zat bestelde ik nog een biertje en wandelde daarna terug naar de camping, las wat in mijn boek, zette een kopje thee en redelijk op tijd lag ik weer in mijn bedje.

IMG_20240429_201233735_HDR.jpg


IMG_20240429_193048394.jpg
 
leuk geschreven, ga globaal hetzelfde rondje rijden in september, kan ik nog ideeën van jou opdoen
 
Als je op de link onder dit bericht klikt zie je het overzicht van reisverslagen hier op MF en ook hoeveel eerdere verslagen ik op deze manier geschreven heb ;)
Heeeee.dat is een mooi overzicht...en je bent ervaren zag ik...
Iig...een leuke schrijfstijl..leest goed weg zoals bij Frazer..
Verhalen moeten mij een beetje " pakken" maar dat lukt ook bij jou goed. 😁👌
 
Dinsdag 30 april 2024
Gereden kilometers 463 (totaal 1594)

Ook vandaag was ik weer veel te vroeg wakker. Na rustig gedoucht te hebben, een bak koffie gedronken te hebben en een koekreep en een krentenbol gegeten te hebben pakte ik de Versys op en was weer klaar voor vertrek.

IMG_20240430_071718511_HDR.jpg


IMG_20240430_080520074_HDR.jpg


Het eerste gedeelte van de route was even een drukker stukje naar het zuiden toe. In Kochel am See gooide ik de Versys weer vol, kocht een snicker en een flesje Gatorade en vervolgde mijn weg langs de Kochelsee de bergpas op. Ik had geluk want deze weg bleek tussen 15.00 en 22.00 verboden voor motorrijders. Later zou ik horen dat er té veel ongelukken gebeurden met motorrijders op deze weg. Het waren dan ook een stelletje geweldig mooie bochten de berg op. Bij het uitzichtpunt stopte ik even om een fotootje te maken van de Kochelsee.

Apriltrip 2024-0141.jpg


De weg omlaag bood uitzicht op de Walchensee welke nog vele malen mooier was. Eenmaal beneden stopte ik langs het water op mijn benen even te strekken en enkele fotootjes te schieten. Ondanks dat het hier wel een erg toeristisch gebied is was alles nog dicht. Er was ook geen bakker te bekennen om even broodjes te kopen.

Apriltrip 2024-0143.jpg


Apriltrip 2024-0144.jpg


Voor het plaatsje Wallgau sloeg in linksaf en stuitte daar op een tolhuisje. Ik moest 6 euro tol betalen om over de Mautstraße Wallgau-Vorderriß te mogen rijden. De beheerder van het tolhokje vertelde me over de vele ongelukken en gestoorde gekken op de weg die ik eerder gereden had. Men had hierom de maatregel genomen de weg voor motorrijders maar te sluiten op bepaalde tijdstippen. Zo zie je dat een kleine groep het toch maar weer verpest voor de rest.

IMG_20240430_092351227.jpg


Het tolweggetje ging door een natuurgebied heen langs de rivier de Isar en bood geweldige uitzichten over dit dal en de daarachter liggende Alpen. De 6 euro was dit dus zeker waard. Omrijden was trouwens niet echt een optie.

Apriltrip 2024-0145.jpg


Apriltrip 2024-0146.jpg


Apriltrip 2024-0147.jpg


Apriltrip 2024-0148.jpg


Na dit erg mooie stukje vervolgde de weg zich langs de Sylvensteinsee met de Faller-Klamm-Brücke die hier overheen ging en welke ook weer erg mooie uitzicht bood.

Apriltrip 2024-0151.jpg


Apriltrip 2024-0153.jpg


Ik had mijn route duidelijk iets te snel in elkaar gezet want het stuk wat volgde ging door de plaatsen Rottach-Egern en Tegernsee aan de Tegernsee. Een erg toeristisch en druk gebied wat ik liever niet had gereden. Na het plaatsje Hausham ging mijn route langs de Schliersee welke een stuk rustiger was.

Apriltrip 2024-0154.jpg


Wat volgde was een flink stuk met wegwerkzaamheden. Er stond dat deze weg was afgesloten maar aangezien iedereen doorreed deed ik dat ook maar gewoon. Het asfalt was wel van de weg geschraapt wat resulteerde in een weg met alleen maar diepe lengtegroeven maar ik kon tenminste doorrijden.

Ik begon echt honger te krijgen en in al die mega toeristische dorpen wilde ik niet stoppen. Het moest ook een beetje opschieten… en daar was de grote gele M. Snel een dubbele smaakloze hamburger naar binnen met een groot glas cola en wat slappe friet en ik kon weer door. Iedere keer heb ik weer spijt en iedere keer lijkt het wel of er minder smaak aan dit fastfood zit.

In het plaatsje Burghausen stak ik de rivier de Salzach over en reed ik Oostenrijk weer in vanuit waar ik een foto maakte van het kasteel van Burghausen.

Apriltrip 2024-0155.jpg


Het was goed warm geworden en ik had dorst. Na een stukje door het Oostenrijkse grensgebied gereden te hebben reed in Braunau am Inn in. Bij het eerste terrasje in de schaduw wat ik zag stopte ik, zette de Versys op de stoep en bestelde een glas ijskoud sap. Een of andere lokale versie van de Apfelschorl maar dan met rood fruit. Braunau am Inn is een mooi plaatsje maar het heeft een schandvlek waar niemand daar iets aan kan doen. Naast het terras waar ik zat stond het, verwaarloosde, geboortehuis van Adolf Hitler. Slopen dat wil men niet dus komt er binnenkort een centrum voor mensenrechtentrainingen in te zitten.

IMG_20240430_143648894_HDR.jpg


IMG_20240430_144633064_HDR.jpg


Apriltrip 2024-0157.jpg


Apriltrip 2024-0159.jpg


Vanuit Braunau am Inn reed ik Duitsland weer in een drukkere grotere weg op welke natuurlijk zoals bij alle wegen in Duitsland vergeven is van de Baustelle en dus met files… Ik had even schijt aan de regels in Duitsland en reed langs de files heen zodat het toch nog een beetje opschoot. Bij Schärding reed ik Oostenrijk weer in om zo via wat mooie rustige wegen door te rijden tot Engelhartszell an der Donau. Ik volgde de Donau een stukje om deze ook over te steken. De weg die volgde had een snelheidsbeperking van slechts 50 kilometer per uur. Echter dit gold alleen voor motorrijders. Ook hier zal het in het verleden te vaak fout gegaan zijn.

Plots begon er in mijn display een rood acculampje te branden. Ik zette de Versys op een veilig punt in een dorpje langs de kant en bladerde door het menu heen. De accuspanning stond op 16 volt! Oftewel veel te hoog. Tsja wat kun je daar aan doen op dat moment? Ik stond in een godverlaten gehucht. De enige optie was dus doorrijden. Niet veel later passeerde ik de Tsjechische grens.

IMG_20240430_172158895_HDR.jpg


Wow wat was de natuur hier mooi en groen! Ik had ook hier duidelijk een foutje gemaakt in het maken van mijn route naar de camping en had een veerboot over het hoofd gezien. Er stonden wat fietsers te wachten die me vertelden dat de laatste veerboot al geweest was maar dat hun hotel de veerboot zou sturen. Terwijl ik wachtte op de veerboot belde ik mijn dealer om te vragen wat er aan de hand kon zijn met de Versys. Het zou waarschijnlijk een overijverige spanningswisselaar zijn, maar op dit moment kon ik er niets aan doen. Na mijn vakantie moest ik maar langskomen.

De veerboot kwam maar was dermate klein. De ramp was zo stijl dat ik het qua grondspeling nooit zou halen, laat staan dat ik kon keren op dit bootje. Een Duitsr met een lichte enduro met een bak meer grondspeling waagde wel de gok en dit ging goed. Ik wilde echter dit risico niet nemen.

Dat werd dus om het meer naar de camping rijden. Na nog een kilometer of 20 kwam ik aan bij Camping Olsina. Ik mocht van de eigenaar een plekje uitzoeken waar ik wilde, het was toch maar voor 1 nacht. Ik koos een heerlijk plekje aan het water, zette mijn tentje op, kletste wat met andere mensen op de camping en na een mooie zonsondergang was het tijd om te gaan slapen.

IMG_20240430_193952187_HDR.jpg
 
Mooi verhaal, prettig om te lezen. Ga ik weer volgen. :Y

Eerste stuk zoals jij door de Eifel, Pfälzerwald en Zwartewoud bent gereden is erg bekent. Al vele malen langs die Amerikaanse begraafplaats gereden en vorig jaar maar eens gestopt en bekeken, erg indrukwekkend als je al die kruizen met namen en leeftijden ziet. De B48 is inderdaad erg mooi, vorig jaar daar helaas geflitst bij st Johanniskreuz. Heb je de gereden route nog ergens zichtbaar?
 
Laatst bewerkt:
Was het dan misschien Johannesbeerschorle? Dat drankje?
Het gebied rond de Tegernsee etc kennen we goed.
We rijden daar meestal langs als we vanaf München van de snelweg af gaan en dan richting Königsleiten.
Ik zat in het begin al te lezen over de accu... en toen dacht ik... oh jee.. cliffhanger, die komt vast terug in het verhaal.
Bon voyage!
 
Mooi verhaal, prettig om te lezen. Ga ik weer volgen. :Y

Eerste stuk zoals jij door de Eifel, Pfälzerwald en Zwartewoud bent gereden is erg bekent. Al vele malen langs die Amerikaanse begraafplaats gereden en vorig jaar maar eens gestopt en bekeken, erg indrukwekkend als je al die kruizen met namen en leeftijden ziet. De B48 is inderdaad erg mooi, vorig jaar daar helaas geflitst bij st Johanniskreuz. Heb je de gereden route nog ergens zichtbaar?
Ik zal aan het eind van mijn verslag de GPX files (ook die van de eerder geplande route door Frankrijk) openbaar gooien ;)
 
Was het dan misschien Johannesbeerschorle? Dat drankje?
Het gebied rond de Tegernsee etc kennen we goed.
We rijden daar meestal langs als we vanaf München van de snelweg af gaan en dan richting Königsleiten.
Ik zat in het begin al te lezen over de accu... en toen dacht ik... oh jee.. cliffhanger, die komt vast terug in het verhaal.
Bon voyage!
Inderdaad de Johannesbeer was het ja! Erg lekker drankje!
 
Erg leuk geschreven, ik volg.....
Prachtige foto's bij Mautstraße Wallgau-Vorderriß, ziet er erg mooi uit daar.....
 
Woensdag 1 Mei 2024
Gereden kilometers 0 (totaal 1594)

Ik was redelijk op tijd wakker, pakte alvast mijn bedje in en nam een goede douche. Bij de tent aangekomen zette ik de koffie op het vuur en bedacht me dat het misschien wel slim zou zijn even te kijken naar het voltage van mijn motor voor ik de tent af zou breken.

Voor wie nu nog verder een leuk reisverslag verwacht, helaas, ik moet jullie teleurstellen. Voor mijzelf was het echter ook een grote teleurstelling.
Ik draaide de sleutel van de Versys om, het display lichtte op, ik hoorde een klik en alles werd zwart. Hoe lang ik ook wachtte er was geen leven meer in te krijgen. Het was ook duidelijk niet de noodknop want die fout heb ik ooit midden in de Bardenas Reales gemaakt. Ook alle zekeringen werden gecontroleerd en ook deze waren nog gewoon in orde. Dat werd dus de ANWB bellen maar eerst even een bakkie koffie en ontbijten. Van de ANWB kreeg ik te horen dat ze iemand langs zouden sturen maar dat ik deze niet te veel aan de motor moest laten doen.

Het enige geluk wat ik had was dat ik op een schitterend plekje zat, beter hier dan langs de kant van de weg.

IMG_20240501_081312842.jpg


Nog geen twee uur later kwam er een auto naar me toegereden en een Tsjech stapte uit met een of andere accubooster. Daarmee startte de Versys dus wel. Ik had er echter geen vertrouwen in dat het probleem nu verholpen was. Wat als ik straks in een natuurpark stond zonder bereik met een motor die niet meer wilde starten, of dat het veel te hoge voltage iets anders zou slopen. Ik belde de ANWB terug om ze dit te vertellen en ze snapten mijn bezorgdheid. Ze gingen het verder uitzoeken.

Ik wandelde langs het meer naar het dorpje om daar bij het Restaurantje, wat wel open was, wat te gaan eten. Ik bestelde een pizza en braaf nog wat alcoholvrije biertjes. Stel dat ze nog ergens een spanningswisselaar gevonden kregen dan moest ik natuurlijk wel nuchter zijn….

IMG_20240501_125019185.jpg


Tijdens het eten belde de ANWB me terug dat het vandaag de dag van de Arbeid was en alles in geheel Europa, behalve in Nederland, gesloten was. Morgen konden ze een dealer in de buurt bellen om te kijken wat die kon betekenen. Er zat niets anders op dan er vandaag maar het beste van te maken. Vanuit het restaurantje nam ik nog een paar blikken bier mee naar de camping welke ik met andere campinggasten op dronk. De pizza had me zo goed gevuld dat ik ’s avonds geen trek meer had in nog meer eten. Ik las wat in mijn boek en genoot nog even van de mooie zonsondergang en ging op tijd weer slapen.

IMG_20240501_201809205_HDR.jpg



Donderdag 2 mei 2024

Na gedoucht te hebben zat ik natuurlijk de gehele tijd te stuiteren. Ik zat te wachten op een telefoontje van de ANWB, maar deze zouden van hun zustermaatschappij in Tsjechië te horen moeten krijgen wat de dealer te zeggen had. Rond de klok van half 12 kreeg ik eindelijk te horen dat het onderdeel, waarvan mijn Nederlandse dealer verwacht had dat dit het zou zijn niet op voorraad was. Dit zou 10 dagen duren en ze zaten de komende 2 weken toch vol, oftewel ze wilden mij gewoon niet helpen. Deze spanningswisselaar zit ook op iedere Kawa die ze in de showroom hadden staan en het zou een klusje van nog geen 5 minuten zijn.

De ANWB zou een depannagedienst gaan regelen om de Versys naar een veilig depot te vervoeren waar deze dan vervolgens weer door hen opgehaald zou worden. Voor mij zou er vervangend vervoer geregeld worden. Na lang aandringen kreeg ik uiteindelijk een huurauto toegewezen. Bij niet motorrijders gaat het er namelijk echt niet in dat het onmogelijk is om met het OV te reizen met 2 alu motorkoffer, een bagagerol, een tanktas, een helm èn een motorpak.

Een Duitse campinggast leende mij zijn Pegasus elektrische MTB zodat ik snel even op en neer kon naar het dorpje om iets te drinken te halen bij het kleine supermarktje. Dit ding vloog letterlijk over het paadje langs het meer heen. Eenmaal terug bij de tent ging ik maar rustig mijn boek lezen en afwachten tot ik hoorde hoe laat ze mijn motor op zouden komen halen. Toen ik uiteindelijk een sms kreeg met de mededeling dat dit rond half 3 zou zijn wandelde ik weer naar het dorpje om daar een erg goede Ceasar salad te eten.

IMG_20240502_132055956_HDR.jpg


Weer terug bij de tent pakte ik deze alvast in zodat dit maar alvast gebeurt was. Alles was nu gelukkig helemaal droog dus deze hoefde er thuis ook niet meer uit.

IMG_20240502_142952938_HDR.jpg


Rond kwart over 2 kwam de depannagedienst de camping opgereden. De Versys startte nog wel maar in de paar meter die ik over het terrein moest rijden liep het voltage alweer op naar 16 volt. Nadat ik alles ondertekend had, een hele lading foto’s gemaakt had van mijn motor verliet deze zonder mij de camping.

IMG_20240502_145422167_HDR.jpg


De receptie van de camping belde voor mij een taxi welke er een half uur over zou doen om op de camping te komen. Het zou zo rond de 220 euro kosten om bij de huurauto in Passau te komen. Om dit vergoed te krijgen moest ik dit eerst met de ANWB overleggen. Ze vertelde mij dat ze normaal tot 75 euro vergoeden, of ik er iets aan kon doen dat hun alleen zo ver weg een huurauto hadden staan, maar nu zouden ze tot 200 euro vergoeden. Ik ging er maar mee akkoord en liep terug naar mijn bagage. Een vriendelijke, andere, Duitser kwam me een kop koffie en gebak brengen.

IMG_20240502_151142218_HDR.jpg


Ik las nog een beetje in mijn boek en uiteindelijk kwam de taxi die me naar Passau vervoerde. Het autoverhuurbedrijf was slechts tot 5 uur open en dat ging in No Way halen. Ik zocht op Booking.com het meest dichtbij zijnde hotel en boekte daar een kamer. Iets verderop waren wel goedkopere hotels maar dan zou ik het verschil weer kwijt zijn aan taxikosten om bij de autoverhuur te komen.

Van wat ik vanuit de taxi zag was de natuur rondom het meer echt schitterend. Ook de stad Passau zag er zeer mooi uit vanuit de taxi, ik zat echter in een buitenwijk.

IMG_20240502_171107754_HDR.jpg


IMG_20240502_181255461_HDR.jpg


Het hotel zat verder geheel vol met politie die daar in de buurt bezig was met grensbewaking. De badkamer deed me gelijk denken aan werk aangezien we op mijn werk exact dezelfde kleurstelling en tegels hebben op de toiletten. Het vakantiegevoel was nu echt geheel vervlogen, voor zover daar nog iets van over was.

IMG_20240502_183330992_HDR.jpg


IMG-20240502-WA0012.jpeg


Ik wandelde naar de meest dichtbij zijnde snacktent en bestelde er een Durum Doner als avondeten. De wijk waar ik zat was duidelijk geen hele goede. Naast erg veel Afrikanen zaten er mensen op straat naast een kratje bier te zuipen. Snel terug naar het hotel dus en lekker slapen.

IMG_20240502_194206662_HDR.jpg



Vrijdag 3 mei 2024

Na een erg goede nachtrust ging ik geheel los op het ontbijtbuffet. Ik had er 12 euro extra voor betaald dus dat moest ik er ook uit eten. Na het ontbijt wandelde ik naar de autoverhuur. Na al mijn goede ervaringen met Duitsers begon hier het gechagrijn. Trage en elkaar uit snauwende Duitsers. Er stond in ieder geval wel een nette Nissan voor me klaar.

IMG_20240503_083740102_HDR.jpg


Toen ik er mee wegreed begin dit ding me gelijk te masseren. Ik dacht gelijk dat als een Aziaat me masseert dan wil ik ook een happy end… Helaas dit happy end kwam duidelijk niet. Na een dag rijden begon ik het bij Keulen erg warm te krijgen, daarna weer koud en dat ging zo maar door. Ik had duidelijk koorts en was ook misselijk. Iets na Keulen stopte ik bij de eerste de beste parkeerplaats van de snelweg en al snel gooide ik mijn hele maaginhoud in enkele teugen naar buiten. Ik had mezelf in jaren niet zo beroerd gevoeld. Vanaf hier heb ik ieder tankstation gezien om even de benen te strekken en frisse lucht te krijgen. Ik voelde mezelf als een uitgewrongen vaatdoek en na een helse rit kwam ik eindelijk aan in Oosterhout. Natuurlijk stond hier de brug open… ook dat nog. Ik parkeerde de auto voor mijn deur, liet de bagage er in liggen en was blij dat ik thuis was en ging gelijk naar bed.

IMG-20240503-WA0007.jpeg
 
Epiloog

Na 4 dagen echt goed ziek te zijn geweest was ik weer opgeknapt. Op 13 mei kreeg ik eindelijk van de ANWB wat te horen. Ze hadden eindelijk toestemming om mijn motor te laten vervoeren naar Nederland. WTF… ze behandelden mijn 1 jaar oude motor of het een total loss exemplaar was. Op 14 mei kreeg ik te horen dat het nog tot 2 weken kon duren eer mijn motor terug zou zijn. Ook mijn Pinkstertrip is dus geheel in het water gevallen hierdoor. Er zijn altijd ergere dingen in het leven. Ik ga me nu dus maar focussen op de zomervakantie.


Sorry dat het reisverslag niet zo leuk afliep maar ik wilde het wel gedeeld hebben.

Voor wie geïnteresseerd is in de route die ik eigenlijk in Frankrijk wilde gaan rijden:

438119694_7788773724487045_6912067928793615730_n.jpg


Voor wie geïnteresseerd is in de route zoals ik ‘m eigenlijk in Duitsland en Tsjechië had willen rijden. Ook hier zitten aan paar alternatieven in voor de eerste etappes.

duitse route.png


GPX viewer

GPX viewer
 

Bijlagen

Je motor achterop een takelwagen zien wegrijden is al erg, daarbovenop ook nog eens goed ziek worden moet een emotionele hel zijn. Je hebt het gelukkig overleefd, en wij hebben toch een goed geschreven verhaal kunnen lezen. :}
Volgende keer meer geluk ! :]
 
Heel vervelend!
Ook zoiets gehad met de africatwin750 in Luxemburg. Contactslot omdraaien, niets. Nog een keer: starten. Prima, rijden dus. Volgende dag tijdens het rijden uitval. Mijn bagage zat erop, was de laatste dag, en mijn medereizigers duwden mij aan. Ben solo in 1 streep naar huis gereden. Moest nog tanken bij Nijmegen, daar de motor laten draaien met reservesleutel de tankdop open en tanken.
Thuisgekomen: nieuwe accu en nieuwe spanningsregelaar. (Gelukkig niet meer elektrische schade zeg maar...) Dit keer de draden doorgesoldeerd. Het bleek dat de stekker groen uitgeslagen was, hoge weerstanden enz. Sindsdien elke winter even alle stekkers open, inspecteren, evt k60 sprayen, en dichtklikken.
 
klote en rot voor je zeg, balen hoop dat het ondertussen is opgelost met de motor, en natuurlijk dat je nog een leuk reisje in het verschiet hebt.
 
Balen dat het zo moest eindigen terwijl het juist een mooie reis was. Bedankt voor het delen!
 
Balen David en dubbel omdat je motor nog niet terug is. Mijn motor moest ook een keer uit zuid Frankrijk terug gebracht worden omdat ik van achteren aangereden was. Die was toen nog eerder terug dan ik. Overigens het zelfde verhaal, ANWB wilde mij terug laten vliegen, maar omdat we toen met de trailer tot de Vogezen waren gereden en van daaruit verder met de motor stond mijn auto en trailer daar nog. Dan met openbaar vervoer daar heen. Wat denk je zelf met alle bagage motorpak, helm enz? Toen ook huurauto geregeld die in de Vogezen ingeleverd kon worden.

Bedankt voor het delen en jammer dat het niet een langer verslag heeft kunnen worden. Ook bedankt voor het delen van de routes. Moet voor juni nog een route naar Embrun maken en ik kan wel wat stukken van jou route gebruiken denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan