Reisverslag: Allroad in Frankrijk en Italie met XRV750

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.041
2.362
Overijssel
Onlangs een gave motortrip gemaakt, en ik zal de komende dagen hier het reisverslag opschrijven.
Na een fijne gezinsvakantie keek ik in mijn agenda en ik had nog voldoende tijd om een trip te maken. Op maandagavond nog mijn achterremblokken te laten vervangen en aldus was de AT gereed voor een Alpentocht. Op de terugweg nog even de 160 kmu aangetikt op de A1 (wind stond goed.., deze snelheid is overigens niets voor mij) dus het motorblok leek prima in orde.

Globaal plan: Enkele nog niet door mij eerdere gereden ONVERHARDE Franse en Italiaanse Alpenpassen. En wel zo snel (en veilig...) mogelijk daar naar toe zodat er meer netto rij-tijd is ter plaatse !

Dag 1: dinsdag 14 augustus. Van Twente naar Pont d'Ain.

Dinsdag: vertrokken om 09:30u uit Twente. Via de A35 langs Enschede naar Gronau. Daar de 31 gepakt richting Oberhausen. Oeps, de knipperlichten werken niet/nauwelijks ?. De schakelaar gaat wel maar er gebeurt bijna niets. Zo kan ik niet verder rijden. Hoe kan dat nou ?. Oh ja, motor heeft paar nachten buiten gestaan en de stortbui van laatst...... Even overweeg ik om terug te rijden. Maar, kennelijk droogt het vocht op en vlak voor het Ruhrgebiet werkt het weer !! (toch maar eens openmaken en echt goed schoonmaken...)
En oeps, mijn gele veiligheidsvest vergeten aan te doen, die hangt nog in de garage. Grrrr. Vorig jaar ook al. Toen nergens te koop in Frankrijk.

Daarna richting Koln en vervolgens de 1 op naar Euskirchen, daar de lokale Motopolo opgezocht en een geel veiligheidsvest gekocht voor over de motorjas. Voelt beter, zoiets als de veiligheidsgordel in de auto.

Route: 1, B51, 60, B51 Trier, 64 en via de 1 Luxemburg binnenrijden. Gelijk tanken bij Wasserbillig. Doorrijden dus met de max snelheidslimiet van 110km/u tot aan het begin van de superpeage bij Toul.
full



Vervolgens de A31 afrijden tot Dijon en dan de fraaie A39 op richting Grenoble. Als wegontwerper kan ik ook van peages met hun aires genieten, eveneens van de uitgestrektheid van dit land.
full


Bij Pont-d'Ain om ca 20u stond mijn tent op de lokale camping. Ca 850km snelweg gereden en het viel mij niets tegen. Warm weer, niet druk op de tolwegen en fraaie stopplaatsen.
Tent: Coleman Darwin, kleinste formaat 2,8kg. Officieel voor 2 personen.....maar prima voor mij alleen en de bagage.
Kookspullen: nul. Wel overwogen en afgelopen winter spul aangeschaft op MP (campinggaz Twister) maar niets meegenomen.

20180814_154648 Toul peage.jpg
20180814_202334 Pont d'Ain camping.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik volg... pfff geen kookspullen mee dus 's ochtends geen verse koffie. Dat wordt zwaar!
En achterremblokken laten vervangen? Die paar boutjes?
 
Ik volg... pfff geen kookspullen mee dus 's ochtends geen verse koffie. Dat wordt zwaar!
En achterremblokken laten vervangen? Die paar boutjes?

Koffie: elke dag snel na vertrek van de camping altijd een croissant en een cafe gescoord. 3 euri per dag. En vaak wat aanspraak aldaar. Waarom vroeg weg ?. Het is hoogzomer en vroeg op pad betekent: geen verkeer dus nog lekker sturen en prima temperatuur. Bevalt mij i.i.g.erg goed.

Achterremblokken: meegeholpen bij een kennis met hefbrug, slagschroevendraaier en het juiste vet (alle 3 niet in mijn bezit) is slimmer en aangenamer dan bij mij in de garage. Was lastminute actie. Morgen vervolg !
 
Koffie: elke dag snel na vertrek van de camping altijd een croissant en een cafe gescoord.

Waarom vroeg weg ?. Het is hoogzomer en vroeg op pad betekent: geen verkeer dus nog lekker sturen en prima temperatuur. Bevalt mij i.i.g.erg goed.
Je schreef hierboven dat je gasbrandertje toch maar had thuis gelaten. Je hebt 't anders opgelost!
Bij mij gaat brandertje altijd mee voor koffie in ochtend maar ook ook 's avonds.

Vroeg weg is idd wel heel fijn omdat je de weg dan voor jezelf hebt.
Toch gaat vóór 8.30h vertrekken niet gemakkelijk ivm opbreken van tent, ontbijten ect.
Soms is zelfs de receptie dicht en de slagboom nog gesloten. Dus dat schiet niet op!
 
Ik ben doorgaans blij als ik voor 10:00 uur de camping weet te verlaten... Maarja het is vakantie dus ik zet geen wekker, meestal tussen 7 en 8 wakker, ontbijten, bakkie, soms nog een bakkie, rustig aan de spullen pakken. Opschieten doe ik wel weer als de vakantie voorbij is. Ik zoek meestal toch wel de gebieden op waar ik de weg voor mezelf heb :+
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer ook altijd vroeg rijdend te zijn maar een wekker zetten nooit. Tijd zat, ik heb tenslotte vakantie dus meestal zo rond de klok van half 10 rijdend. Soms wat eerder, soms wat later.
 
Dank voor jullie reacties !.

DAG 2: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië)

Ik sta om 645uur op, breek alles op en verlaat de camping om 715uur. Geen ontbijt, geen koffie, dat komt later wel. Waarom enige haast ? Om bij mijn eerste onverharde pas te komen, moet ik langs het meer van Annecy rijden. En daar zijn 136.890 toeristen inclusief hun campers. Dus het doel is om daar vroeg op de dag langs te glippen. Ik rij de tolweg A40 weer op, dit keer weer noordwaarts !! richting Dijon. Maar na 2 kilometer sla ik af en rij richting Genève oostwaarts op de A40. Het is lekker fris en de bewolking hangt laag met daarboven blauwe lucht en overal bergcontouren. Ook zie ik in deze vroegte een luchtballon vrij laag zweven/varen. Ik toeter en zwaai: ze zwaaien terug. Dat is gaaf op de motor, de interactie met alles om je heen !. Ik rij zowaar door een wolk heen: deze peage is werkelijk schitterend aangelegd. Er zit veel hoogteverschil in. Prachtig.
Bij Frangy verlaat ik de tolweg.

Het is dag 2 en 08:30uur: DE ALPEN LIGGEN VOOR MIJ, DE PEAGES LIGGEN ACHTER MIJ, HET FEEST KAN BEGINNEN.


full


Dit was mij niet gelukt met alles binnendoor rijden gezien mijn beperkte beschikbare tijd. Ik rij direct door naar Annecy en rij langs het fraaie meer. Dezelfde weg als de Tour de France weken geleden. Gelukkig is er nu nog nauwelijks verkeer maar ik zie in mijn ooghoeken dat veel campings 'complet' zijn. In Bredannaz langs het meer aan de N508, zie ik een bakker en stop. Ik koop een croissant en een pain chocolat. Ernaast kan ik een espresso drinken (petit café) en mijn ontbijt voor 3 euro is ready. De komende dagen herhaal ik deze ontbijttruc.
Ik tuf door en bij Ugine sla ik linksaf de N212 in en vlot daarna de D67 naar Col de la Forclaz. Een kleine witte weg en ook vorig jaar gereden. Een afsnijweggetje om Albertville te vermijden. In Beaufort is het markt en al druk. Ik sla hier af richting Areches en de barrage daarachter.
Zie de route op de foto hieronder. Het groene deel is onverhard (Cormet d'Areches 2108m) en heel fraai. De piste is makkelijk te rijden maar wel erg fraai. Je kan hier zo wildkamperen. Hier op motorforum had ik gelezen van dit onverharde weggetje. Het is 10:55uur lees ik zojuist af op de boordcomputer tripmaster.....
20180823_kaart Archeres.jpg

20180815_101331 Cormet d'Areches Lac de St-Guerin.jpg


20180815_103119 Cormet d'Areches.jpg

full

full



Ik vervolg richting Bourg-St-Maurice. Het is warm en 12uur. Ik duik de Macdonalds in, er zit bijna niemand. Na de lunch tank ik bij de lokale Supermarche en zet koers richting Italië via de Col d'Iseran (2.770m). Het is druk tot aan de Col. Daar fantastisch uitzicht over de gletschers aan de oostkant. Vanaf de top afdalend naar het zuiden is er erg weinig verkeer, dat komt volgens mij omdat een rondrit over deze col terug naar Bourg-St-maurice zeer veel tijd/kilometers kost dus de meeste toeristen dalen weer af via Val d'Isere. De zuidkant is veel fraaier. De Honda rijdt prima, ik ben blij met de nieuwe remblokken.

full

full



Bij Lanslevillard sla ik af richting Italië: Col du Mont Cenis op 2083m. Ik zoek nog naar de afslag van Col de Lamet die ergens links in een haarspeldbocht moet liggen. Deze staat niet op mijn old-skool Michelin kaart maar las ik op www. Ik zie wel een 'route forestiere' maar zonder aanduidingen op borden of wandel / VTT bordjes. Ik durf daar alleen niet in te rijden. Dus doorrijden naar de volgende nog ontbrekende onverharde weg: de onverharde westkant van Lac du Mont Cenis......

20180815_135333 Lac du Mont Cenis.jpg



In de laatste foto zie je Lac du Mont Cenis. ik ben hier al rechtsaf gegaan de hoofdweg om aan de westkant van het meer de onverharde weg te volgen. (mijn bronnen voor deze onverharde paden zijn: Denzel-Alpenstrassenfuhrer (Duitse motor bergpassen-reisgids) en internet).

En de Honda ? Toch nog de eerste 2 dagen last gehad van een kwaal die de Honda 4 jaar geleden ook had. "contactslot omdraaien naar de startmodus en.... NIETS". Nog een keer en dan staat-ie wel op contact.... Destijds opgelost met overdosis smeerspul erin, maar de oorzaak ligt volgens mij in de onderste contactplaat waarin te oud vet zit of zoiets. I.i.g. iets voor de winter want het kuipwerk moet eraf. Toch altijd een beetje bang dat-ie nooit meer in de contactmodus komt en daarmee een vakantie(dag) verpest..... Is dat onderste plaatje überhaupt nog leverbaar of demontabel zonder slijptollen ? Wordt een winterwerkje.

Wordt vervolgd..
 

Bijlagen

  • 20180823_kaart Pont dAin.jpg
    20180823_kaart Pont dAin.jpg
    759,8 KB · Weergaven: 157
  • 20180815_103640 Cormet d'Areches.jpg
    20180815_103640 Cormet d'Areches.jpg
    990,7 KB · Weergaven: 156
Laatst bewerkt:
Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië).

In de foto's zie je de kaart en de weg aan de westkant van Lac du Mont Cenis. Het paarse deel is onverhard. Het rijden van de piste/gravel is makkelijk maar moeilijker (vooral afdalen) dan Cormet d'Areches. Erg fraaie weg. Ook is het asfalt van de rode afdaling in Italië in superstaat, maar je mag er maar 60 of 70 kmu en ik ben daar 'gelaserd' (en goed bevonden, ik werd iig niet aangehouden). Ik was van te voren gewaarschuwd door tegemoetkomende flitsende auto's.
20180824_kaart Mont Cenis.jpg


De laatste foto is de afslag / opgang naar Mt Malamot 2914m, maar deze was maar ca 500m te berijden en daarna afgesloten. Ook een KTM690enduro rijder op de camping vertelde mij dat later die avond. Volgens mijn Denzel was-ie nog wel bereikbaar. Wordt vervolgd...


full

full
 

Bijlagen

  • 20180815_141152 Lac du Mont Cenis.jpg
    20180815_141152 Lac du Mont Cenis.jpg
    847,8 KB · Weergaven: 147
Laatst bewerkt:
Ik ben doorgaans blij als ik voor 10:00 uur de camping weet te verlaten... Maarja het is vakantie dus ik zet geen wekker, meestal tussen 7 en 8 wakker, ontbijten, bakkie, soms nog een bakkie, rustig aan de spullen pakken. Opschieten doe ik wel weer als de vakantie voorbij is. Ik zoek meestal toch wel de gebieden op waar ik de weg voor mezelf heb :+
Voor tienen al weg.......... Toch een kwestie van vroeg uit de veren!
Ik was in het zuiden en dan wordt het vaak na 8.30h al behoorlijk warm. Bij het opbreken loopt dan al het zweet over je rug als je in de volle zon bezig bent. Daarom ben ik meestal al om 07.00h uit mijn slaapzak. Als de zon dan echt begint te branden dan staat de motor al klaar voor vertrek. (natuurlijk ook van tevoren goed inschatten of je in de ochtend in de schaduw zal komen te staan)

De weg helemaal voor jezelf of niet dat is soms heel dicht bij elkaar. Paar wkn terug op de Stelvio best wel veel auto's/ motoren en 1 pas verder op de Gavia was het heel rustig. Ietsje verder op de Passo Mortirolo zag je niemand meer! (mooie col: flink steil, veel scherpe bochten)
Geldt idem voor de Col de Turini heel stil, maar op de Bonnette kon je er nauwelijks langs. (beide RDGA)

Maar niet in alle gebieden is het OVERAL heel rustig.
Ieder jaar naar de stilte van de Picos of de Appenijnen gaat ook vervelen..............
 
Laatst bewerkt:
"Maar niet in alle gebieden is het OVERAL heel rustig."

Klopt. Dit zal ook mijn 2e deel van de reisweek bepalen. Vorig jaar omstreeks dezelfde week ook heel erg druk op de rode N-wegen in de bergdalen. En tja, daar moet je soms langs.....
 
Erg bekende plaatjes allemaal en erg bekende routes. De laatste keer dat ik er was toch maar gewoon het Cormet de Roselend (ipv areches) en de verharde kant van Mont Cenis genomen, dit leek me iets slimmer op een volbepakte Vespa ;)
 
Mooie trip :t
Volgende keer maar een hotel nemen kun je die zak aardappelen achter op de motor thuis laten
Gezien je toch niet kookt op de camping
Slapen,ontbijten,afrekenen,opzadelen en wegwezen
Grootste voordeel je hebt een schone pot _O-
Zo ga ik al een paar jaar op stap
motor,visa en iPad :+
 
Hotels op vakantie neem ik alleen als het echt pispokkeweer is, als ik ziek ben, of ik moet met een groep zijn die dit per sé wil. Anders gewoon lekker Kamperen (en ja er zijn altijd uitzonderingen zoals een gezellige motorherberg). Hotels doen me in het algemeen denken aan op stap zijn voor werk en dat is het laatste waar ik aan wil denken op vakantie ;) Geen plekje slaapt zo lekker als mijn tentje in de lekkere frisse buitenlucht.
 
Hotels op vakantie neem ik alleen als het echt pispokkeweer is, als ik ziek ben, of ik moet met een groep zijn die dit per sé wil. Anders gewoon lekker Kamperen (en ja er zijn altijd uitzonderingen zoals een gezellige motorherberg). Hotels doen me in het algemeen denken aan op stap zijn voor werk en dat is het laatste waar ik aan wil denken op vakantie ;) Geen plekje slaapt zo lekker als mijn tentje in de lekkere frisse buitenlucht.
Bijna geheel mee eens!
Hotels vind ik in het algemeen vooral suf en voor ouwe-lullen!
Als ik ooit nog eens 93 ga worden, dan komen bij mij de hotels en pensions mss in het vizier..........
Voorlopig blijf ik dus nog heel wat jaartjes genieten van de vrijheid in mijn tentje.

Toen ik ooit 30 was werd gezegd: Over een paar jr wil/ kan je niet meer in een tent.
Nu ik ruim 30 jr verder ben, blijft een tentje voor mij nog steeds het leukste.
Niks ouderdoms-kwaaltjes! Die bewaar ik voor ooit het verzorgingshuis.
Dan heb ik daar nog zat tijd om te klagen over mijn stramme knoken...............
 
Laatst bewerkt:
Bijna geheel mee eens!
Hotels vind ik in het algemeen vooral suf en voor ouwe-lullen!
Als ik ooit nog eens 93 ga worden, dan komen bij mij de hotels en pensions mss in het vizier..........
Voorlopig blijf ik dus nog heel wat jaartjes genieten van de vrijheid in mijn tentje.

Toen ik ooit 30 was werd gezegd: Over een paar jr wil/ kan je niet meer in een tent.
Nu ik ruim 30 jr verder ben, blijft een tentje voor mij nog steeds het leukste.
Niks ouderdoms-kwaaltjes! Die bewaar ik voor ooit het verzorgingshuis.
Dan heb ik daar nog zat tijd om te klagen over mijn stramme knoken...............

Heeft met suffigheid niks te maken
Vroeger sliep ik in een tentje omdat ik geen geld had voor een hotel
Nu ik ‘t geld heb (huis is betaald ,kind de deur uit en de vrouw is snel tevreden)
Hou elke maand nog geld over _O-
Dan gaat deze jongen echt niet meer op de grond slapen
kakken op een vuile pot en muntjes halen voor een warme douche _O-
 
Muntjes halen voor een douche heb ik in de afgelopen 15 jaar dat ik met de motor op vakantie ga 1 x mee gemaakt. Een vuile pot heb je alleen op campings met heel veel sterren want daar komen kinderen die de boel bevuilen want dat boeit de ouders dan toch niet. Niets is zo fijn wakker worden en je tentje open doen en genieten van de frisse lucht en een mooi uitzicht.
En dat je geld over houd en daarom in een hotel gaat slapen vind ik twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.
 
Het groene deel is onverhard (Cormet d'Areches 2108m) en heel fraai. De piste is makkelijk te rijden maar wel erg fraai. Je kan hier zo wildkamperen.

Klopt ;) Heel mooi gestaan begin juli :Y

Onverharde weg langs de Mont Cenis weer volledig open? Was in juli nog afgesloten wegens een aardverschuiving. Ben er wel door gegaan ook al mocht het niet, maar met een smalle motor ging het wel.

De weg helemaal voor jezelf of niet dat is soms heel dicht bij elkaar. Paar wkn terug op de Stelvio best wel veel auto's/ motoren en 1 pas verder op de Gavia was het heel rustig. Ietsje verder op de Passo Mortirolo zag je niemand meer! (mooie col: flink steil, veel scherpe bochten)
Geldt idem voor de Col de Turini heel stil, maar op de Bonnette kon je er nauwelijks langs. (beide RDGA)

Stelvio is altijd druk, die heeft de naam nou eenmaal. De Gavia ligt niet in het geijkte rondje, dus is altijd veel rustiger. Drukte is ook sterk afhankelijk van welke dag in de week. In het weekend heb je ook veel locals, doordeweeks is het meestal wel iets rustiger.

Heeft met suffigheid niks te maken
Vroeger sliep ik in een tentje omdat ik geen geld had voor een hotel
Nu ik ‘t geld heb (huis is betaald ,kind de deur uit en de vrouw is snel tevreden)
Hou elke maand nog geld over _O-
Dan gaat deze jongen echt niet meer op de grond slapen
kakken op een vuile pot en muntjes halen voor een warme douche _O-

Het is net wat je voorkeur is natuurlijk. Geld is bij mij niet eens de hoofdrede, kamperen vind ik gewoon veel leuker. Lekker buiten in de natuur, kan mij niet primitief genoeg zijn. Voor het werk vaak zat in hotels, heb ik helemaal niks mee. Ieder zijn ding.

Ten opzichte van vroeger is het al een stuk verbeterd trouwens. Als je alleen al de slaapmatten van tegenwoordig vergelijkt met die schuimrubber ruggenbrekers van vroeger dan is dat al een wereld van verschil. Ook kampeerders worden blijkbaar kritischer, want echt oud en smerig sanitair is er nog wel maar kom je veel minder tegen dan vroeger, en ook douchemuntjes beginnen zeldzaam te worden.
 
Dag 2 vervolg: Woensdag 15 augustus. Van Pont d'Ain naar Salbertrand (nabij Susa in Italië).

In de foto's zie je de kaart en de weg aan de westkant van Lac du Mont Cenis. Het paarse deel is onverhard. Het rijden van de piste/gravel is makkelijk maar moeilijker (vooral afdalen) dan Cormet d'Areches. Erg fraaie weg. Ook is het asfalt van de rode afdaling in Italië in superstaat, maar je mag er maar 60 of 70 kmu en ik ben daar 'gelaserd' (en goed bevonden, ik werd iig niet aangehouden). Ik was van te voren gewaarschuwd door tegemoetkomende flitsende auto's.

De laatste foto is de afslag / opgang naar Mt Malamot 2914m, maar deze was maar ca 500m te berijden en daarna afgesloten. Ook een KTM690enduro rijder op de camping vertelde mij dat later die avond. Volgens mijn Denzel was-ie nog wel bereikbaar. Wordt vervolgd...
Leuk verslag en wat een geweldig landschap. Vooral de Lac du Mont Cenis vind ik leuk om van beneden te zien, ik hing er afgelopen Juli nog boven in een zweefvliegtuig, zie bijgevoegde foto. Lijkt me hartstikke gaaf om dat gebied eens op twee wielen te verkennen, maar de combinatie van onverharde wegen, weinig ervaring en een fiets die er niet op is gebouwd (MT-07) houden me voorlopig nog tegen.
full
 
Laatst bewerkt:
@Frazer: wildkamperen bij Archeres. Klopt had ik bij jou gelezen !!!. Ik heb ter plekke erop gelet en het kan prima. Iig iets om te onthouden voor als ik ooit s-avonds nog voorbij het drukke Annecy wil komen.

Ik hou ook van primitief op zo'n trip. Met mijn gezin/kids is dat anders. Maar zelf heb ik zeer weinig nodig. Less is more. En dan wel de gedachte dat ik bij pokkeweer een hotel in kruip. Volgend jaar maar eens een goede slaapzak kopen en ook een hoog wildkamperen. Alleen als er ook een paar anderen staan, alleen in mijn uppie zie ik niet zo zitten.....
 
@MikeOscar: gave foto hoor vanuit jouw zweefvliegtuig !! Voordeel van dit dal/gebied is dat het vrij rustig is. Het ligt te onhandig voor veel Nld-ers. D.w.z in het Italiaanse deel heb ik geen gele nummerplaat gezien !
 
Terug
Bovenaan Onderaan