Reis van Nederland naar Zuid Afrika - Reismaatje gezocht!

Ronaldterh

MF'er
12 sep 2009
224
6
Haaksbergen
Goedemorgen mede motorrijders,

In 2011 heb ik een half jaar afgestudeerd in Kaapstad. Deze stad, maar ook met name het land heeft me sindsdien enorm getrokken. Toen ik weer terug was in Nederland heb ik het plan gemaakt om met de motor vanuit Nederland naar Zuid Afrika te rijden. Na een aantal vakanties terug naar Zuid Afrika (maar ook Namibië, Botswana, Swaziland, Lesotho) is dit plan nu wat concreter geworden. In mei 2019 heb ik nog een week offroad gereden in de buurt van Kaapstad (onder andere de Swartbergpas, Die Hel en Baviaanskloof).

Ik heb 3 maanden vrij genomen in 2020 (Juni, Juli, Augustus) en wil binnen 9 á 10 weken over zijn in Kaapstad, zodat daar nog tijd is om wat te relaxen.

Het idee is om zo licht mogelijk te reizen en onderweg waar mogelijk te kamperen. De route gaat via de Oostkust.

In 3 maanden moet dit prima te doen zijn! Alleen rijden heb ik helemaal geen problemen mee, maar gezien de afstand, tijdsduur en route lijkt het me gaaf om dit samen met iemand te doen. Met 2 personen is het gewoon veiliger en leuker reizen, vandaar ook dit bericht!

Wat meer informatie over mezelf:
Ronald, 29 jaar, woonachtig in het mooie Twente. Ik rij nu 10 jaar motor, heb inmiddels verschillende motoren versleten. Ik rij momenteel op een R1200GS Adventure LC uit 2014. Deze motor vind ik echter te zwaar voor de reis, ik heb hiervoor een KTM 1090 Adventure R aangeschaft.

Update!
Inmiddels heb ik via het allroad maniacs iemand gevonden, ook uit Twente. We hebben inmiddels een aantal keer gemeet en samen gereden. We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.

Als je het leuk vind om de voorbereidingen te volgen, we delen alles via onze instagram: @ktmafricanadventure

Groeten,
Ronald en Martijn
 
Laatst bewerkt:
de serie "Long Way Down" met Ewan McGregor en Charly Boorman heb ik op dvd, geweldige trip ook naar Kaapstad. Die reden via grens met Somaliė. Vergt wel goede voorbereiding. Succes.
 
Klink heel vet. Helaas denk ik niet 3 maanden vrij te kunnen nemen. Ben zelf wel in zuidelijk Afrika geweest (met auto/vliegtuig). (ZA, NAM, BOT, ZIM) Ga je van genieten. Neem veel water mee.
 
de serie "Long Way Down" met Ewan McGregor en Charly Boorman heb ik op dvd, geweldige trip ook naar Kaapstad. Die reden via grens met Somaliė. Vergt wel goede voorbereiding. Succes.

Bedankt voor de tip! Zojuist de trailer bekeken, ik ga de hele film ook opzoeken!
 
Klink heel vet. Helaas denk ik niet 3 maanden vrij te kunnen nemen. Ben zelf wel in zuidelijk Afrika geweest (met auto/vliegtuig). (ZA, NAM, BOT, ZIM) Ga je van genieten. Neem veel water mee.

Helaas! ZA, NAM, BOT en deels ZIM heb ik ook eens met een 4x4 met tent op het dak gedaan. Erg vette ervaring.
 
Afrika lijkt me prachtig; heb alleen ervaringen met reizen naar centraal Azie. Wat ik wel zou overwegen is om een motor te nemen die ze echt overal kunnen repareren, dus niet zo'n hele moderne... Mijn keuze zou een Transalp of oude Africa Twin zijn (ook Yam super Tenere 750 is een sterke kandidaat met een gruwelijk sterke motor). Anyhow, heel veel plezier!
 
https://twowheeledwayfarer.com/
Deze kerel is momenteel op weg naar Kaapstad, via de oostkant. Dat scheelt een hoop grensovergangen vergeleken met de westkant (en dus een hoop tijd). Ik ben zelf net terug uit Angola, ook geen makkelijk land om binnen te komen met een buitenlands voertuig heb ik gemerkt.
 
Geweldig plan!! Op YouTube staan filmpjes van dergelijke reizen. In 1 ervan wordt gesproken over een "carnet" voor de motor, soort van paspoort voor je tweewieler. Misschien heb je die ook nodig?

Wens je alvast véél voorpret toe en uiteraard een voorspoedig reis. Blijf uit de handen van extremisten!
 
https://twowheeledwayfarer.com/
Deze kerel is momenteel op weg naar Kaapstad, via de oostkant. Dat scheelt een hoop grensovergangen vergeleken met de westkant (en dus een hoop tijd). Ik ben zelf net terug uit Angola, ook geen makkelijk land om binnen te komen met een buitenlands voertuig heb ik gemerkt.

Ik volg hem nu ook via Instagram en zijn website, erg gaaf om te zien/lezen. Ik ga zeker contact met hem opnemen over tips and tricks! Ik had verwacht dat Egypte/Sudan moeilijker zou zijn qua grensovergangen. De route die hij via de Oostkant aflegt spreek te eigenlijk wel enorm aan. Bedankt voor de tip!
 
Ik volg hem nu ook via Instagram en zijn website, erg gaaf om te zien/lezen. Ik ga zeker contact met hem opnemen over tips and tricks! Ik had verwacht dat Egypte/Sudan moeilijker zou zijn qua grensovergangen. De route die hij via de Oostkant aflegt spreek te eigenlijk wel enorm aan. Bedankt voor de tip!
De situatie in veel landen is erg volatiel, dus je zult sowieso flexibel moeten zijn qua route. Je zou nu al kunnen kijken in welke landen er verkiezingen worden gehouden volgend jaar, die zijn vaak aanleidingen voor onrust.
 
Zoek eens op Roland Peelen op instagram, die is net in Afrika gearriveerd, heeft jouw reis dus zojuist gemaakt. Onherbike is hetzelfde aan het doen. En Lyndon Poskitt is net terug in Europa en heeft het andersom gedaan.
 
Mij te gevaarlijk... een hoop landen in Afrika zijn een puinhoop met dictators, oorlogen en opstandige bevolking etc... Om maar te zwijgen over het feit dat jij je als rijke westerling tussen luie criminelen begeeft (niet allemaal maar je bent wel een prooi als rijke westerling).
 
Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je daar met oogkleppen op moet gaan rondrijden, maar niet alle landen daar zijn puinhopen....
 
eerste stuk vanaf de westkust/ ivoorkust lijkt mij nog het veiligst, maar dan..
eigenlijk proberen om naar de oostkust te komen..
omdat dit veiliger is.
dan via Zimbabwe en evt caprivi strip naar Namibië..
👍🏼
 

Hij is ook naar Zuid-Afrika gereden. Wel op een CRF250L, wat mij ook een beter plan lijkt dan de laatste flashy adventure fiets. Is ook betrouwbaarder, wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Lijkt mij verder ook wel gaaf om te doen, maar 3 maanden vrij nemen zit er voor mij voorlopig helaas nog niet in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan