Reinigen met een hogedrukreiniger

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Ik ben sowieso al geen groot poetsfanaat en heb zeker het geduld en de tijd niet om mijn scooter er altijd glimmend te laten uitzien. Het is een gebruiksvoorwerp en in mijn geval dus meestal heel smerig.
Maar heb me nu eindelijk de goedkoopste hogedrukreiniger aangeschaft en de scooter ziet er piekfijn uit en hij start zelfs. Ik was namelijk altijd al bang van die dingen, ergers water waar het niet hoort en dat ding start mss niet meer?
Heb het motorblok, wielen en onderkant met een tuinspuit met velgenreiniger ingespoten. Even laten inwerken en dan met de hogedruk der op. Alle vet, pekel en smerigheid meteen weg. De carosserie en plasticdelen met een wasborstel.
Makkelijk en proper, dat ik daar niet eerder op gekomen ben.
Iemand nog tips?
 
Deed ik ook af en toe. De garagebox waar mijn scooter in staat heeft nl. geen water.

Niet richten op de motor of andere technische / electronische componenten. Ook niet op het dashboard. Als de scooter erg zanderig is, eerst even een emmertje water eroverheen mikken. Dan zandstraal je 'm niet ;)
 
Laatst bewerkt:
Intressant, ik heb ook een keer een goedkope aangeschaft en al een jaar nog niet gebruikt.
dus velgen reiniger op het blok en hij blinkt weer?
onder de auto ga ik het ook schoon spuiten als al het zout weg is.
{ en het trappen huis}
 
Laatst bewerkt:
Velgen reiniger is een enorm agressieve reiniger waarin aluminium kan oplossen, altijd eerst even het busje GOED lezen.
En dan heb je nog de velgen reiniger waarvan kaal aluminium zwart word, niet een beetje maar echt goor-diep-zwart -O-
Sowieso als je dergelijk spul gebruikt met heeeeeeeeeel veeeeeeel water naspoelen zodat je zeker weet dat alle zeep weg is.
 
Laatst bewerkt:
gewoon de tuinslang een emmertje sop, was handschoen, action auto was shampoo met wax.
Hele scooter in een kwartiertje schoon.

Al die ontvetter zooi lijkt leuk maar na een een weekje of wat ziet het ding er weer niet uit en de lak is compleet onbeschermd.
Gewoon goed schoonmaken, een half uurtje er in steken om het ding netjes in een goede wax te zetten en je bent er een jaar van af.
Vuil spoel je er dan zo van af.
 
ik doe al jaren niks anders,
moto gewoon in de wasbox, eerst afspoelen (ook al bijna druk van hoge druik voor thuis gebruik), dan met de lans vol met zeep spuiten, dan afspuiten met hoge druk.
gepoetst voor 2 euro... blinken doet hij miss niet en het echte vettige vuil van ketting en remspul op wielen gaat er niet vanaf, maar goed.

ik woon in de stad en kan niks anders (en dat gebruik ook wel als excuus om het niet te moeten doen). ik let eigenlijk ook niet echt waar ik wel en waar niet op spuit, gewoon rond het balhoofd blijf ik niet te lang hangen omdat die nieuw is en ik het ver er graag jaren in wil houden.
 
Wel ff opletten dat je niet de wiel- en balhoofdlagers spuit, die kunnen daar niet tegen.
 
Ik blaas altijd heel de uitlaat vol met water is grappig als je dan start prutter je eerst nog een paar kilometer water weg hihi
 
Ja, lachen man... Maar eh, een uitlaatsysteem is gemaakt om gassen (geen water, hooguit wat condens) af te voeren. Ik vermoed dat de demper en katalysator daar niet vrolijk van worden, nog afgezien van roestvorming, als je daarna niet minstens een uur gaat rijden.
:$
En over schoonmaken... Aan mijn scooter komt zeker geen hogedrukreiniger te pas. Vooral als hij smerig is, spuit je daarmee het vuil waar je het niet wilt hebben.
'(
Tuinslang, handwarm water, autoshampoo en 2 zachte sponsen (een vuile en een schone) werken ook goed. Daarmee heb ik zelfs mijn S100 corrosion schutz er na de winter mee af gekregen. Vervolgens droogzemen, gevoelige delen dun inspuiten en overtollig spul uitwrijven, gelakte delen in de was, dashboard shine op de kunststof delen en je scooter kan zo de showroom in. Elke 2 maanden een klein uurtje werk.
:Y
 
Laatst bewerkt:
Geen hogedruk hier, zelfs niet voor de wagen.
Ik gebruik een autoshampoo met een waxmiddel, ook voor de scoot. De auto en scootervelgen poets ik met een speciale velgenborstel, lekker makkelijk hoe dat ding in elk hoekje geraakt. Het vergt wel wat meer tijd maar het loont de moeite om beide mooi blinkend op de oprit zien staan.
 
Zelfs als je weet waar niet op te richten is het een drama.

Ik deed dat een keer, met beleid, met een Diversion 900, ding kwam met moeite hoestend en proestend weer te leven.

Teveel plekken die er niet tegen kunnen, uitlaat, luchtfilter, lagers, kieren in de kuipen, om lekker te kunnen raggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan