regelgeving 2019/ervaring Duitsland, Oostenrijk met aanhangertje achter de motor

sailor-71

Rookie
1 nov 2011
27
0
Goeree over Flakkee
Hallo allemaal en de beste wensen voor 2019!

Het plan is geboren, we willen graag met 2 motoren naar Oostenrijk om te gaan kamperen en wat rond te trekken , vrouwlief solo op haar Honda CB500F, mijn zoon en ik op de oude BMW R80RT met Freebird aanhangertje.
Samen met mijn zoon ging ik al diverse malen zo saampjes weg, hartstikke leuk en genoeg spullen bij ons om zo prima te kunnen kamperen dankzij het aanhangertje.
Echter was ik mij wel bewust dat er op Europees niveau wat aan de regels gesleuteld werd, je mocht ineens niet meer naar het buitenland met je aanhanger achter je motor??
Ik kan er tot nu toe nog steeds weinig over terug vinden zou toen des tijds in 2018 opnieuw ingediend zijn en behandeld worden was toen het bericht, hoe is dat nu afgelopen?
Nu willen wij dus zomer 2019 via Duitsland naar Oostenrijk, zijn hier mensen die inmiddels die ervaring hier mee hebben of goede tips?....altijd welkom!
 
hallo, mijn vrouw en ik rijden al 15 jaar met een aanhangertje ( twee wielen) op vakantie.
nog nooit ergens in europa problemen gehad. ik weet wel dat je officieel op de duitse snelwegen maar 60 km/u mag rijden !!!! levensgevaarlijk natuurlijk , maar wij rijden dan ook niet in duitsland over de snelweg. het meeste gaat toch binnendoor. nooit problemen gehad dus.
veel plezier alvast.

gr BMWerner
 
Hallo, je kunt deze info vinden op de sites van de ANWB en KNMV. Groet en een fijne reis.
 
Dat van Duitsland vond ik voornamelijk interessant gezien ik geen zin heb om daar gaan staan te onderhandelen met oom agent.
De site van de ANWB heb ik ook doorgelezen, verder is er weinig info.

Mijn dank!
 
Is het niet dat kogel koppeling problemen geven ik heb er 1 met een kruiskoppeling vastgeschroefd dan valt het onder een driewieler.
 
Nee Orangektm, die vlieger gaat niet op...op je kenteken sta je niet vermeld als driewieler, een zijspancombi wel, dus gewoon een motor met aanhanger....helaas
 
Gek genoeg heb ik ooit eens op een Duitse site met regelgeving gelezen dat zodra je eenwielige aanhanger met een kruiskoppeling aan je motor bevestigd en de gehele constructie is vastgebout (niet gebouwd) dat het als een geheel gezien word. Een kogelkoppeling is dan afneembaar, word als afneembaar gezien. Maar in het geval van een geheel, zoals omschreven met een kruiskoppeling dan zou de maximum snelheid afhankelijk zijn van de maximaal toegestane snelheid of zoals bij mij de snelheidslimiet van het wiel.
Ik heb onlangs nog geprobeerd deze regel terug te vinden, helaas helaas, niet meer gevonden.

Zal waarschijnlijk ook niet kloppen, ze hebben in 2014 nog wel geprobeerd dit naar 80 of 100 te brengen maar herr Rechtsanwalt zei, “nah das machen wir nicht” en ging het niet door. Ook niet de einspuranhänger met kreuzkuplung.
 
Laatst bewerkt:
Ben in het verleden ook al vaker met een aanhanger onderweg geweest in Duitsland. Ben op de snelweg gewoon met een gangetje van 100km/h doorgekacheld en ook regelmatig ingehaald door Polizei. Ze keken me altijd wat meewarig aan maar hebben me nooit aan de kant gezet. Denk dat meeste Polizisten ook wel doorhebben dat 60km/h op de Autobahn een stuk gevaarlijker is dan 100km/h.
 
Ben in het verleden ook al vaker met een aanhanger onderweg geweest in Duitsland. Ben op de snelweg gewoon met een gangetje van 100km/h doorgekacheld en ook regelmatig ingehaald door Polizei. Ze keken me altijd wat meewarig aan maar hebben me nooit aan de kant gezet. Denk dat meeste Polizisten ook wel doorhebben dat 60km/h op de Autobahn een stuk gevaarlijker is dan 100km/h.
Klopt helemaal. Heb dit ook gedaan, zowel met een solomotor met aanhanger als zijspan met aanhanger. Nog nooit problemen gehad. Gewoon rustig met 100 km/uur meerijden. Goede reis
 
Jup. Al veel met aanhangers in Duitsland gereden. Als je een beetje met het vrachtverkeer meerijdt, geen probleem. Als je 130 gaat rijden loop je naar horen zeggen wel het risico op een prent,
 
Terug
Bovenaan Onderaan