RAW schakelaar reinigen

bluewolf

MF veteraan
22 feb 2004
3.904
3
Nijkerk
Zelf nu voor de tweede keer de boel losgehaald in 2 jaar tijd. En ik zie dit euvel bij meerdere andere Honda rijders.
Daarom een How- To op dit gebied.

Euvel: Richtingaanwijzers gaan niet aan na opzijdrukken van het knopje. Soms doen ze het wel, maar pas na een paar seconden, of het knopje zelf gaat heel stroef.

Wat hebben we nodig?
- Korte schroevendraaier (kruiskop)
- Iets om mee te peuteren (Bv fittingschroevendraaiertje).
- Doekje , keukenrol of wc papier.
- Spuitvaseline en WD40.

Goed.
Je begint met het stuur helemaal naar links te draaien als het dat al niet stond.
Nu heb je ruimte om met de korte schroevendraaier onder de behuizing van de RAW schakelaar te komen.
Er zitten twee schroeven. 1 aan de voorkant en een aan de achterkant van de onderkant.
full


Let op, er is een langere en iets kortere schroef, beiden met een ringetje.
Onthoud welke schroef waar uit komt, en verlies de ringetjes niet.
Nu kun je de twee helften scheiden van elkaar. Dit kan een beetje vast zitten na de jaren. Wees voorzichtig, er zit bedrading van de bovenste naar de onderste helft.
Je kunt nu de ring rechts van de behuizing wegschuiven met wat morrelen.
full


Het is een beetje friemelen en draaien, maar je kunt de bovenste helft wel wegklappen uiteindelijk, ik had hem naar beneden toe geklapt tussen stuur en koppelingshendel door.
Nu kun je in de schakelaar kijken. Ik heb de schakelaar zelf niet verwijderd, maar dat zou je ook kunnen doen.
Er zat oud vet, met zand en stof, dat de schakelaar stroef liet lopen. Ik heb er een 'dotje' WD40 op gespoten. Daarna met toiletpapier de boel schoongeveegd.
Hierbij ook even de RAW schakelaar naar links en rechts houden bij het vegen, je ziet vanzelf waarom.
Alles schoon? Dan een spuitje vaselinespray erop. Wederom ook een spuitje met de schakelaar naar links, en naar rechts, dan raak je alle vlakjes.
Er zijn vast mensen die bij contactspray zweren, maar voor mij volstond dit.
full


Als het schoon en ingevet is kan het weer in elkaar. De bovenste helft van het huisje kun je er makkelijker op krijgen als je het huisje wat naar links schuift.

full

Hier nog n foto van schuin onderaf.
Je zult zien dat de helften niet mooi aansluiten, dat komt omdat er een nokje zit.
Het nokje van het schakelaarhuisje valt precies in een gaatje in het stuur.
Dat zit helemaal tegen de rubber handgreep aan. Het huisje dus helemaal naar links en wat draaien/schuiven dan voel je dat t er in valt.
LET OP! de schroeven zijn van een verschillende maat. Doe de juiste schroef in het juiste schroefgat, anders krijg je net als mij dat je hem zo door het huisje heen draait ;(

Bij mij werkt t weer prima nu. Hoop dat t bij jullie ook gaat helpen!
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip, heb er op mijn Transalp inderdaad ook elke zoveel jaar weer last van. Ik heb het tot nog toe opgelost door met een doekje eronder de hele schakelaar schoon te spoelen met WD40, maar zal hem volgende keer ook eens demonteren.

Wel apart dat het een typisch Honda kwaaltje is.
 
Goed bezig, doet me denken aan een probleem wat ik zelf een paar jaar terug had.

Ik had destijds een GS500 voor woon/werk, die heb ik toen zeker 6 maanden lang elke dag aangedrukt omdat de elektrische start het niet deed.

Ik dacht dat de startmotor stuk was oid. en had geen zin daar kosten voor te maken om dat te repareren. Na de verkoop hoorde ik later van de nieuwe eigenaar dat de startknop gecorrodeerd was en geen contact meer maakte :+
 
Bedankt voor de reacties! Stuur naar rechts? Bij mijne moest ie naar links, en dan een klein stukje terug, dan paste het precies. Naar rechts draaien dan zit ik te dicht op de ruit.
Als dit niet werkt kan het ook nog een draadbreuk zijn of wat je vaker hoort: het relais.
Daar zou iemand voor het mooie ook eens een how-to over moeten maken eigenlijk, relais checken.
 
Bedankt voor de reacties! Stuur naar rechts? Bij mijne moest ie naar links, en dan een klein stukje terug, dan paste het precies. Naar rechts draaien dan zit ik te dicht op de ruit.
Als dit niet werkt kan het ook nog een draadbreuk zijn of wat je vaker hoort: het relais.
Daar zou iemand voor het mooie ook eens een how-to over moeten maken eigenlijk, relais checken.

Als ik op je foto kijk zit het stuur toch echt naar rechts gedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan