radiateur lamellen

65x45.2

NU 70x48.7
21 jul 2007
5.906
2.461
Malden
Vandaag met mijn blade uit 2006 bezig.
Accu wordt slecht en even laadspanning en dynamo gemeten. Niks mis mee, wordt dus een nieuwe accu.

Omdat de kuip eraf ligt ook maar even schoonmaken daaronder.
Toen viel me op dat de radiatorlamellen geoxideerd zijn. Met een klein schroevendraaiertje
krab je ze zo weg, verpulvert als het ware. Op het oog ziet het er nog goed uit en hij loopt ook niet te warm.

Moet ik nu ook op zoek naar een andere radiateur of is er nog een tijdje mee te rijden ?
 
Net wat jij wil kerel.
Maar die lamellen zitten er niet voor niets op, deze zijn om de warmte af te voeren.
Je hebt kans dat hij vd zomer wel te heet gaat worden.
Pulk er iig niet teveel aan, zo verstop je meer dan je vrij maakt.
 
Meestal zitten de lamellen zo ver uit elkaar dat je er met een saté- of coctailprikker tussendoor kan om ze in ieder geval te richten. Daarna kan je met een stugge borstel de oxidatie zoveel mogelijk weghalen en met kachelzwart of hittebestandige matzwarte lak overspuiten tegen opnieuw oxideren.
 
Meestal zitten de lamellen zo ver uit elkaar dat je er met een saté- of coctailprikker tussendoor kan om ze in ieder geval te richten. Daarna kan je met een stugge borstel de oxidatie zoveel mogelijk weghalen en met kachelzwart of hittebestandige matzwarte lak overspuiten tegen opnieuw oxideren.

Lamellen van een motorfietsradiator zitten héél dicht op elkaar. satéprikker kun je vergeten, puntje van een brillenschroevendraaier lukt soms. Werkt natuurlijk ook niet als de boel simpelweg verpulvert. Ook merk je vaak dat de lamel iets uitgerekt lijkt te zijn, waardoor hij niet of heel lastig weer "netjes" recht te krijgen is.

Een verpoederde radiator is inderdaad het begin van het einde, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je blade nu ineens oververhit. Mijn VFR heeft een flinke deuk in de radiator zitten, 't verbaasd mij eigelijk dat die niet lek is.... maarja: Niet meer leverbaar, en hij werkt, dahuu~s...

Geld opzij leggen en tzt een radiator halen nu deze nog (nieuw) leverbaar is is de netste oplossing. Rond 2016 *mag* Honda de productie pas stoppen, als ik het goed heb.

Ook is het misschien handig om je spatbord iets te verlengen en een beschermplaat aan te brengen.

Vroeger was dat standaard, en zeg nou zelf: Er rijden nog best veel oudere blades rond met originele radiator ;) .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties,

Het is inderdaad te laat, met een harde borstel blijft er niet veel van over.
Hij is inderdaad ( nog ) niet overhit geraakt maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

Ik heb de blade een maand of 5 , vermoed dat de vorige eigenaar de motor vochtig heeft gestald of teveel dasty heeft gebruikt, of iedere keer na het wassen nat weggezet.
Aangezien de linkerkant het ergste is zou dat best waarschijnlijk zijn, op de zijstandaard loopt het water die kant op.

Heb een radiateur gevonden , vanavond even kijken en maar hopen dat die beter is.
 
Ik denk dat het probleem juist door een gebrek aan schoonmaken komt, achter de kuipen wordt meestal niet schoon gemaakt daardoor kom je relatief veel oxidatie bij gekuipte motoren tegen.
 
Vandaag met mijn blade uit 2006 bezig.
Accu wordt slecht en even laadspanning en dynamo gemeten. Niks mis mee, wordt dus een nieuwe accu.

Omdat de kuip eraf ligt ook maar even schoonmaken daaronder.
Toen viel me op dat de radiatorlamellen geoxideerd zijn. Met een klein schroevendraaiertje
krab je ze zo weg, verpulvert als het ware. Op het oog ziet het er nog goed uit en hij loopt ook niet te warm.

Moet ik nu ook op zoek naar een andere radiateur of is er nog een tijdje mee te rijden ?
Refco lamellenkammen | ECR-Nederland BV
 
als ik met zo'n lamellenkam erover zou gaan blijft er niks meer over.

radiateur van mp is nog in prima staat , dus gekocht !
nog ff een accu halen en van het weekend ff sleutelen en we kunnen weer knallen !!
 
Demonteren en inspuiten met een middel wat vuil losweekt maar niet agressief is oid daarnaast afspuiten met warm stromend water (geen harde straal) eventueel met een zachte borstel in borstelen . Laten drogen en daarna opnieuw spuiten met een zwarte hittebestendige glans lak . (geen dikke laag) Ziet tie er weer uit als nieuw :Y

Maar je hebt al een andere gescoord :+ is ook een optie :]
 
Laatst bewerkt:
pfffft, heb wat zitten lezen over koelvloeistof :?
Dacht ff jerrycannnetje halen, man, moet je maar weten wat je wel en niet kan gebruiken.
Ga voor G12+ of Honda type 2, moet wel goed zijn denk ik.

ook maar ff spoelen voor we het spul er inkieperen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan