Radiale rempomp?

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo.

Omdat mijn eigen motor afgelopen jaar een motorrevisie heeft gehad heb ik een jaar lang op mijn vader zijn Fz6 rond gereden, dit is natuurlijk een veel jongere motor dan mijn eigen motor ( Cb 900 Bol D'or ) en toen mijn eigen motor weer klaar was merkte ik heel erg goed hoe "hard" ik moet knijpen in mijn remhendel om voldoende vertraging te krijgen.

Nu begrijp ik dat de remmerij van zo'n oude motor niet te vergelijken is met een nieuwe, maar ik zou graag een wat lichter in te knijpen remhendel willen hebben.

De huidige setup van mijn bol dor is:
Originele klauwen
Orignele remblokken
Staal omvlochten leidingen
originele rempomp

Met een radiale rempomp kun je meer kracht overbrengen dan met een conventionele rempomp.
Maar hier komt de vraag, heeft dat wel zin op conventioneel gemonteerde remklauwen?
Deze zijn dus niet radiaal gemonteerd waardoor er niet zoveel stijfheid is.

Maar het doel is niet zozeer meer vertraging ( hij remt behoorlijk hard ) maar vooral een wat lichter te bedienen rem.

Iemand die mij kan vertellen of een radiale rempomp een goede zet is, of een verspilling van middelen en tijd.
En eventuele suggesties voor merken/types rempompen of ander advies is natuurlijk ook meer dan welkom.

Groeten en alvast bedankt.

( plaatje van de betreffende motor )

 
Laatst bewerkt:
Als je met dezelfde kracht en slag een grotere vertraging wilt is grotere remschijven monteren een optie.
Je kan een rempomp nemen met een iets kleinere diameter. Je hoeft dan minder hard te knijpen voor dezelfde vertraging maar de remhevel zal een iets grotere slag maken en iets sponziger gaan aanvoelen.
 
Tom,

ik heb op mijn Bol (ook een 81'er met stalen remleidingen) een aantal jaren geleden een normale Nissin rempomp van een Fazer gemonteerd. Diameter is 14 mm, origineel van de Bol uit mijn hoofd 16 mm. Resultaat is zoals VDV al schreef dat je minder hard hoeft te knijpen maar het wel iets sponziger aanvoelt (en nee, er zit geen lucht in de leiding). Ik vind het een grote verbetering tov origineel. Uiteraard moet rest van de remmerij goed in orde zijn, maar gezien jouw project ga ik er vanuit dat je dat allemaal al hebt opgeknapt. Ik zou dus eerst met een normale rempomp beginnen voordat je evt overstapt naar radiaal.

Als je meer info wilt, laat dan maar even weten.

Gr. Vincent
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er de tijd en moeite niet in steken. Als je dan toch beter wil remmen en complete moderne vork met fatsoenlijke remmen en schijven er in zetten. Helaas loop je dan weer tegen de limieten van het featherbed frame aan.
Wat mij betreft gewoon accepteren en anticiperen.
 
Ik zie allerlei nuttige antwoorden maar 1 belangrijk ding mis ik nog: hoe goed zijn je huidige klauwen en vooral de rempomp? Je Bol D'or ziet er erg netjes uit, de klauwen zijn vast wel eens onder handen genomen? Maar de rempomp ook?
Indien die net zo oud is als de motor zelf, kan een nieuwe rempomp - met verder dezelfde specs (axiaal, zelfde diameter) - een enorme verbetering geven.
 
Hallo.

Dank voor de reacties allemaal.

@Loki en Mastertommy
Ik ga kijken of ik eventueel wat stroevere remblokken aan kan komen.
Als die de volgende keer vervangen moeten worden dan wil ik die wel eens proberen.

@VinceJ
De originele rempomp is volgens mij 16 mm inderdaad.
Dan kan ik eventueel eens rondkijken voor een gebruikte rempomp en daar een revisie setje in steken.

@Halflive
Het frame laat inderdaad te wensen over, nou is deze motor op wat vlakken wel verbeterd tegenover het origineel.
- progressieve veren in de voorvork
- vorkstabilisator
- staal omvlochten remleidingen voor
- hagon schokbrekers achter

Het remvermogen is meer dan voldoende, alleen merk ik bijvoorbeeld aan de Fz6 waar ik regelmatig op rijd dat daar ook een radiale pomp op zit, en 2 stuks radiaal gemonteerde 2 zuigerige remklauwen.
Maar dat de rem van die motor veel lichter te bedienen is.
Misschien heeft die wel een kleinere diameter rempomp?

Een andere vork zou ik denk ik niet aan beginnen, naast dat dat een hoop werk is heb ik liever dat de motor origineel blijft.
Toch bedankt voor je input!

@Tarwetijger ( leuke naam trouwens )
De huidige klauwen zijn een jaar of 2,5 geleden revisie setjes in gekomen, de rempomp is toen ook gedaan, toen zijn er ook nieuwe staal omvlochten remleidingen op gekomen en nieuwe blokken.

De remvloeistof verwissel ik ook ieder jaar ( over een week of 2 weer als ik hem klaar ga maken voor het nieuwe seizoen, mag pas in Maart weer gaan rijden met de huidige oldtimerregeling )

Groeten en bedankt allemaal
 
Radiale pomp op axiale klauwen gaat prima :) .(wel idd naar het aantal mm kijken)
Remblokken: ga voor gesinterde.

Als ik nu een reeds een beantwoord antwoord geef,mijn zeer gemeende excuses. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zie allerlei nuttige antwoorden maar 1 belangrijk ding mis ik nog: hoe goed zijn je huidige klauwen en vooral de rempomp? Je Bol D'or ziet er erg netjes uit, de klauwen zijn vast wel eens onder handen genomen? Maar de rempomp ook?
Indien die net zo oud is als de motor zelf, kan een nieuwe rempomp - met verder dezelfde specs (axiaal, zelfde diameter) - een enorme verbetering geven.

Als je nu remdruk hebt (je trekt niet de handle tegen het stuur) wat doet een nieuwe rempomp met dezelfde diameter dan beter? Ik snap echt niet wat er dan veranderd.
Ik zou zelf ook beginnen met andere remvoering
 
Hallo allemaal.

Om dit verhaal nog even een vervolg te geven, ik heb vandaag een rempomp binnen gekregen van een Fz6 die ik binnenkort ga monteren.
Dan laat ik nog wel even weten wat het resultaat is.



Groeten.
 
Ik heb begrepen dat je radiaal een slagje groter moet bij dezelfde remklauwcilinderdiameter(s) dan axiaal, vanwege de afstand van remhendeldrukpunt tot aan scharnierpunt remhendel tov de afstand naar hart hoofdremcilinder.
(Je hebt meer oppervlak nodig bij dezelfde kracht waarmee je de hendel bediend.)
Bijvoorbeeld 17 of 18 mm radiaal ipv 14 mm axiaal bij dezelfde remklauwen.
Dus als je een 16 mm axiaal had gaat 16 mm radiaal niet lekker werken volgens mij, maar moet je al snel 19 mm hebben om niet een heel licht gevoel te krijgen in je hendel. Maar goed, daar zijn al enorme discussies over gevoerd op dit en andere forums. Succes in ieder geval, het is ook een stukje gevoel wat je zelf hebt met je remhendel, de een wil bijteriger de ander wil iets zachter.
 
Hallo.

Dank voor de reacties allemaal.

@Loki en Mastertommy
Ik ga kijken of ik eventueel wat stroevere remblokken aan kan komen.
Als die de volgende keer vervangen moeten worden dan wil ik die wel eens proberen.

@VinceJ
De originele rempomp is volgens mij 16 mm inderdaad.
Dan kan ik eventueel eens rondkijken voor een gebruikte rempomp en daar een revisie setje in steken.

@Halflive
Het frame laat inderdaad te wensen over, nou is deze motor op wat vlakken wel verbeterd tegenover het origineel.
- progressieve veren in de voorvork
- vorkstabilisator
- staal omvlochten remleidingen voor
- hagon schokbrekers achter

Het remvermogen is meer dan voldoende, alleen merk ik bijvoorbeeld aan de Fz6 waar ik regelmatig op rijd dat daar ook een radiale pomp op zit, en 2 stuks radiaal gemonteerde 2 zuigerige remklauwen.
Maar dat de rem van die motor veel lichter te bedienen is.
Misschien heeft die wel een kleinere diameter rempomp?

Een andere vork zou ik denk ik niet aan beginnen, naast dat dat een hoop werk is heb ik liever dat de motor origineel blijft.
Toch bedankt voor je input!

@Tarwetijger ( leuke naam trouwens )
De huidige klauwen zijn een jaar of 2,5 geleden revisie setjes in gekomen, de rempomp is toen ook gedaan, toen zijn er ook nieuwe staal omvlochten remleidingen op gekomen en nieuwe blokken.

De remvloeistof verwissel ik ook ieder jaar ( over een week of 2 weer als ik hem klaar ga maken voor het nieuwe seizoen, mag pas in Maart weer gaan rijden met de huidige oldtimerregeling )

Groeten en bedankt allemaal


Je bent natuurlijk wel een beetje appels met peren aan het vergelijken. Zo'n klassieke Bol is natuurlijk technisch hopeloos achterhaald. Al een keer of 8 gok ik.

Dus kom je toch bij de kwaliteit van de remblokken terecht want de rest is al gedaan. Met name de leidingen zou toch een duidelijke verbetering moeten geven. Wat heb je er nu dus voor remblokken inzitten? Zijn de schijven schoon? Ze zien er wat zwartig uit op de foto.

Het feit blijft dat het een klassieke motor is, en het is ook bekend dat het geen circuit monsters zijn natuurlijk.
Dus neem het voor lief, en laat 'm zo veel als mogelijk origineel. Want het is een plaatje!
 
Hallo allemaal.

@ vdv
14 mm, de originele is 16 mm

@Arieheeftgelijk
Je doet je naam meteen eer aan want een fz6 heeft inderdaad geen radiale pomp of klauwen.
Maar deze rempomp heeft wel een kleinere remzuiger dan een van een originele bol dor.

@Suppo80
bedankt voor de uitleg, dat is goed om te weten mocht ik ooit toch overgaan naar een radiale rempomp.

@leejow.
Als eerste, bedankt voor het compliment.

De leidingen waren inderdaad al een flinke verbetering ( stugger remhendel )
De remblokken zijn van goede kwaliteit ( welk merk weet ik uit mijn hoofd niet maar deze remblokken zijn mij door een man met veel kennis van dit soort motoren aangeraden )

De schijven lijken inderdaad op de foto wat vies maar dat kan haast niet, op deze foto was de motor net gewassen.
Dan doe ik na het wassen ook de remschijven met remreiniger schoonmaken.

Dat het een oude motor is begrijp ik en ik wil ook echt niet het onderste uit de kan eruit halen zodat ik harder kan scheuren met deze motor.
De verbeteringen die gemaakt zijn ( sommige door mij, andere door de vorige eigenaar ) hebben deze motor al een stap omhoog getild vergeleken met het origineel.

Wat veel mensen ook niet helemaal lijken te begrijpen is dat ik niet harder wil gaan remmen met deze motor!
De motor remt fantastisch maar ik wil een lichter te bedienen remhendel.
Ik rem graag met 2 vingers maar dat gaat met deze motor lastig.
De remzuiger van de nieuwe rempomp is kleiner waardoor ik minder kracht hoef uit te oefenen op de remhendel om dezelfde hoeveelheid remkracht te genereren.

In een privediscussie heeft VinceJ mij zijn ervaringen gedeeld met het monteren van exact dezelfde rempomp op een exact zelfde type motor.
Hij was er erg over te spreken en daarom heb ik ook voor deze pomp gekozen.

Ik ga hem er een dezer tijd op zetten en afhankelijk van het resultaat laat ik hem zitten of niet.



Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik heb vandaag de nieuwe rempomp erop gezet en ik ben er erg over te spreken.
De motor remt net zo hard als eerst alleen hoef ik nu minder druk uit te oefenen op de remhendel.
Voor mijn gevoel is hij ook iets beter doseerbaar.

Groeten Tom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan