Radeloos: stroomtoevoer en een Honda CB200 ' 76

Meilof

Rookie
23 nov 2017
13
0
Utrecht
Goedendag,
Ik gooi de handdoek in de ring en wellicht heeft iemand nog een ingeving:
bij het vervangen van de accu van mijn CB200 maakt ik per ongeluk sluiting. Er kwam een kringeltje rook uit van de plek van de spanningsregelaar. De accu wilde daarna ook niet meer opladen. Ook de multimeter gaf dat aan (constant +/-12V ook bij verhogen toerental).
De motor draaide zolang de accu nog stroom heeft. Is de accu op, dan stopt de motor.

Dus spanningsregelaar uit de UK besteld en vervangen. Echter zonder resultaat.

Toen maar gaan meten op de dynamo kabel of die wel stroom genereert. Dat zou bij mijn weten tussen de 12v en 70V kunnen zijn maar het was 0. Ook bij het verhogen van het toerental.

Dus de dynamo moest de oorzaak zijn en heb andere dynamospoelen gekocht en geplaatst. Ik meet echter nog steeds geen stroom..

Nu weet ik het echt niet meer.. Wie o wie heeft nog waardevolle tips?

Bij voorbaat dank van een onervaren maar welwillende sleutelaar.
 
Laatst bewerkt:
Zie foto. Die heb ik vervangen.
full
 
Een 2e gelijkrichter.. Das lekker. Zie foto..Dat zou 'm dus kunnen zijn..[afbeelding]
Dat is bij oudere motoren niets uitzonderlijks, een gescheiden spanningsregelaar en gelijkrichter.
Wat we op moderne motoren in de volksmond een spanningsregelaar noemen is deze 2 in 1 behuizing. In het Engels wordt deze ook meestal afgekort tot reg/rec, oftewel regulator (spanningsregelaar) en rectifier (gelijkrichter)
 
Duidelijk. Ik ga de 2e gelijkrichter opzoeken en testen zoals eerder gepost. Bedankt.

ehhh 2e(!) gelijkrichter .... gelijkrichter (rectifier) dus gewoon.

Als je die door gaat meten check dan dat je multimeter op -diode meting- staat anders meet je inderdaad oneindig ohmse weerstand......

Voltage staat ergens op (V) en de stroom gaat ten gevolge van t eerste over een weerstand, stromen (A)
 
Na lang zoeken de gelijkrichter, goed verstopt in het frame, gevonden. Na doormeten (1-1 het youtube fimpje gevolgd) lijkt dit het euvel te zijn. Nieuwe besteld. We gaan het zien. Bedankt tot zover voor alle waardevolle tips. De definitieve uitkomst laat ik zeker nog even weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan