Racing on an old CBR600F: Part 8

Jawel, ze zijn er nog hoor, mensen die met een oude frikandel aan het "racen" zijn.
Afgelopen maandag voor de tweede keer op Zolder aan het spelen geweest, prachtig weer en alles heel gehouden.
Top dagje.
 

Bijlagen

  • MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 389.jpg
    MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 389.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 1
  • MSZ_02-10-2023_-_GROEP_3_-_THUMB_549-transformed.jpeg
    MSZ_02-10-2023_-_GROEP_3_-_THUMB_549-transformed.jpeg
    159,1 KB · Weergaven: 1
  • IMG_20231004_160052.jpg
    IMG_20231004_160052.jpg
    184,1 KB · Weergaven: 2
Omdat we toch altijd enthousiast over onze hobby zijn, nog maar twee piccies.
Spullen van @supervet overgenomen die dan weer van @SpaceMonkey geweest zijn.
zie iets terug in dit topic.
spullen zijn goed terecht gekomen, heb er nu al veel plezier aan beleeft.
 

Bijlagen

  • MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 256.jpg
    MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 256.jpg
    187 KB · Weergaven: 2
  • MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 683.jpg
    MSZ 02-10-2023 - GROEP 3 - THUMB 683.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 5
Mn pc35 is dit seizoen nog niet uit zn winterslaap gekomen. Heeft wat onderhoud/aandacht nodig, maar ik twijfel om wellicht door te gaan voor een recenter model.

Probleem waar ik tegenaan aanloop. Er zit een volledig laser uitlaatsysteem op. Maar deze komt dus tegen de onderkuip aan (aan de zijkant en deels onderkant). Hierdoor smelt het geheel. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Is een lasersysteem wellicht niet gemaakt voor dit type motor?

Daarnaast zit er ook een raceradiator op (pizzavorm). Ook hiermee heeft de onderkuip een pasprobleem. De radiator komt tegen de zijkant van de kuip.
Moet dus erg mn best doen om de onderkuip te monteren. Is er een mogelijkheid om het kuipwerk wat te laten zakken?

Daarnaast had/heb ik ook overhitting/warmte problemen. Motor werd op het circuit tijdens vollast +-100 graden. maar dat komt denk ik omdat ik mn radiator niet volledig vol had met koelvloeistof. Dus dat ga ik nog eens proberen, en dan mn overloop goed controleren wanneer temperatuur oploopt. Maar ik kan mij nog vaag herinneren dat het overloop potje ook helemaal vol zat met kvs, beetje tricky om dit op het circuit te testen denk ik.

Is er een manier om te testen of een radiateurdop opent bij een bepaalde aantal bar/druk? Misschien is de huidige niet goed waardoor het kvs te vroeg eruit spuugt.
 
Mn pc35 is dit seizoen nog niet uit zn winterslaap gekomen. Heeft wat onderhoud/aandacht nodig, maar ik twijfel om wellicht door te gaan voor een recenter model.

Probleem waar ik tegenaan aanloop. Er zit een volledig laser uitlaatsysteem op. Maar deze komt dus tegen de onderkuip aan (aan de zijkant en deels onderkant). Hierdoor smelt het geheel. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Is een lasersysteem wellicht niet gemaakt voor dit type motor?

Daarnaast zit er ook een raceradiator op (pizzavorm). Ook hiermee heeft de onderkuip een pasprobleem. De radiator komt tegen de zijkant van de kuip.
Moet dus erg mn best doen om de onderkuip te monteren. Is er een mogelijkheid om het kuipwerk wat te laten zakken?

Daarnaast had/heb ik ook overhitting/warmte problemen. Motor werd op het circuit tijdens vollast +-100 graden. maar dat komt denk ik omdat ik mn radiator niet volledig vol had met koelvloeistof. Dus dat ga ik nog eens proberen, en dan mn overloop goed controleren wanneer temperatuur oploopt. Maar ik kan mij nog vaag herinneren dat het overloop potje ook helemaal vol zat met kvs, beetje tricky om dit op het circuit te testen denk ik.

Is er een manier om te testen of een radiateurdop opent bij een bepaalde aantal bar/druk? Misschien is de huidige niet goed waardoor het kvs te vroeg eruit spuugt.
Ik dacht dat je het circuit niet op mocht met kvs, alleen water 🤔
 
@Dark0z
Had je de temperatuur problemen twee jaar geleden ook al niet?
Zag dat je in dit topic de vraag al gesteld had, maar nog geen oplossing gevonden?
Wat ik mij van d afgelopen circuitdagen kan herinneren is dat de temp aan het einde van de sessie zo'n beetje net onder of op de 90 graden zit.
Onderweg naar de paddock wordt het dan om en nabij de 100 graden, zelfs iets eroverheen.
 
Word nog steeds mee gereden.
Afgelopen jaar nog een demorace en wat circuitdagen.
Volle kuip werkt bij mij ook niet met het race uitlaatsysteem, de zijkanten zijn al behoorlijk weg gesleten
 

Bijlagen

  • IMG_20211231_231150_563.jpg
    IMG_20211231_231150_563.jpg
    210,7 KB · Weergaven: 2
Mensen, een vraagje:

Afgelopen jaar wat circuitdagen gedaan met de F2 en merk dan dat, aan het einde van de sessie, de koelvloeistof temperatuur redelijk hoog is. ( 90/95 graden ).
Tijdens het door de pitstraat rijden en terug naar de tent loopt de temperatuur op naar ongeveer 103 graden.
Nu is het mij nog geen enkele keer opgevallen dat de ventilator aansloeg.
Vandaag de ventilator rechtstreeks van spanning voorzien en deze doet het gewoon.
Conclusie: waarschijnlijk is d temperatuur schakelaar overleden.
Nu eindelijk de vraag: wat is jullie ervaring?
Sensor vervangen?
Temperatuur is op zich niet schokkend hoog, en het gewoon zo laten en de ventilator geheel verwijderen?
Rechtstreeks op een massa monteren, schakelaar ertussen en zelf bepalen wanneer ik de ventilator aanzet?
Wat is gebruikelijk op een 'racert', met of zonder ventilator rijden?
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik zou lekker een schakelaar maken op de ventilator. Tijdens het rijden boeit het niet en als je sessie dan afgevlagd wordt schakel je die ventilator lekker in. Bij de tent nog even laten lopen en is hij weer lekker afgekoeld voor je volgende sessie :t
 
Ik rijd al jaren zonder ventilator.
Alleen tijdens het afrijden naar paddock stijgt de temperatuur naar soms 105grd.
Onder het rijden stijgt het soms naar 85grd, ligt een beetje aan de buitentemperatuur.
Ik meng gewoon half water half koelvloeistof.
Ik zou me er niet zo druk om maken.
Net wat Chris zegt....andere slangen van Semco gaat ook helpen
 
Idd heb ik er een vtr vork inzitten
De poten zijn korter dan de F3

In mijn geval was dat geen issue gezien ik de clipons onder de kroonplaat heb zitten en de F3 poten daardoor een giga stuk doorstaken
Nu met de vtr vork steken de poten gewoon wat minder ver door de kroonplaat.

Dan heb je meteen de mogelijkheid om cbr954 klauwen en rempomp te plaatsen en een coerce forkbrace
Ding ankert echt als een trein
Ik heb er nu een sc59 voorwiel met 320mm brembo schijven inzitten, met klauwspacers

Kortom: aanrader
 
Idd heb ik er een vtr vork inzitten
De poten zijn korter dan de F3

In mijn geval was dat geen issue gezien ik de clipons onder de kroonplaat heb zitten en de F3 poten daardoor een giga stuk doorstaken
Nu met de vtr vork steken de poten gewoon wat minder ver door de kroonplaat.

Dan heb je meteen de mogelijkheid om cbr954 klauwen en rempomp te plaatsen en een coerce forkbrace
Ding ankert echt als een trein
Ik heb er nu een sc59 voorwiel met 320mm brembo schijven inzitten, met klauwspacers

Kortom: aanrader
Chris.....heb je er een plaatje van?
 
Denk het wel
Btw: deze adapterplaten voor de klauwen moeten nog vervangen worden door wat subtielere varianteb
 

Bijlagen

  • IMG_3504.png
    IMG_3504.png
    280 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3509.jpeg
    IMG_3509.jpeg
    63,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3473.png
    IMG_3473.png
    274 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3169.jpeg
    IMG_3169.jpeg
    508,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3168.jpeg
    IMG_3168.jpeg
    541,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3167.jpeg
    IMG_3167.jpeg
    507 KB · Weergaven: 0
Kijk eens aan, dat is een leuke upgrade

Ik had bij mn vorige cbr pc25 een zx6 voorkant met 954 remklauwen en f2 voorwiel met cbr1000 schijven
Radiaalpomp, dat ging ook best
 

Bijlagen

  • rem f2.png
    rem f2.png
    102,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Beste CBR600 mede berijders,
Ik heb besloten om na 22 jaar mijn PC25 te verkopen...
Advertentie staat bij motoren te koop.

Sorry voor de vervuiling maar wie weet maak ik iemand blij hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan