Raar geluid Triumph tiger 885 ( T400 ) 1993

31 jan 2011
4
0
gulpen
Hoi Motorforum,

ik zit met een zoektocht naar een gek geluid in mijn Tiger.
Hierbij vraag ik mij af of het lager van de uitgaande as misschien stuk is gelopen.
Axiaal is er n.l. speling voelbaar op de uitgaande as, weet alleen niet of dit hoort?

Als ik hem zonder ketting ronddraai voel of hoor ik niks, ook niet als ik hem met de boormachine help.

Alvast bedankt.
 
Hoi Motorforum,

ik zit met een zoektocht naar een gek geluid in mijn Tiger.
Hierbij vraag ik mij af of het lager van de uitgaande as misschien stuk is gelopen.
Axiaal is er n.l. speling voelbaar op de uitgaande as, weet alleen niet of dit hoort?

Als ik hem zonder ketting ronddraai voel of hoor ik niks, ook niet als ik hem met de boormachine help.

Alvast bedankt.
Ik weet niet of axiale speling een probleem is. Het heeft impact op hoever een schakelvork een versnellingsbak tandwiel met zijn dogs in een ander tandwiel aangrijpt. Dat is iets van 5 mm. Ik neem aan dat je speling ca 0,1 mm is. Dat lijkt me geen probleem.
Doordat de uitgaande as axiaal een beetje speling heeft kan de as zonder weerstand draaien. Dat lijkt me goed.
 
axiaal is het een tiende of 5.. wat ik vrij veel vind.
ik zoek n.l. een geluid dat optreed vanaf +- 20kmh en afhankelijk van snelheid luider wordt.
het is niet constant aanwezig, maar kan niet vastpinnen wanneer wel en wanneer niet.
koppeling in of niet en motortoerental is niet relevant.
Klinkt behoorlijk hard tikkend, alsof je met een stuk fietsketting tegen het carter slaat.
Ondanks alle lawaai hoor je het bijv. boven de 100 ook gewoon, zo hard is het dus..

Tips zijn welkom
 
hoe bedoel je?

dat er niets van klopt, want alle tandwielen hun beweging wordt beperkt door circlipsen op de as. en dat de schakelvork er al helemaal niets mee te maken heeft.

over minimale axiale speling zou ik me niet teveel zorgen maken, zolang het de as is die hen en weer beweegt, en niet de binnenring van het uitgaande lager ! Ik zou er mijn blok/bak in alle geval nier voor open gooien, tenzij het een cassettebak is. en dan nog, enkel als ik veel tijd en zin zou hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan