Raar geluid in de derde versnelling Suzuki DR650

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,
Ik heb een DR650 waarvan het blok kapot is gelopen door olie tekort.
Nu heb ik een ruilblok gevonden en inmiddels gemonteerd. Gisteren de DR eens goed uit kunnen proberen.
Het blok draait prima maar er is een dingetje.
In de derde versnelling maakt het blok behoorlijk wat lawaai. Als je doortrekt wordt het minder maar bij lage toeren klinkt het behoorlijk onheilspellend. Er lijkt iets los te zitten of zo.
De motor schakelt verder perfect en bij doortrekken in zijn drie wordt het geluid minder.
Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Ik heb het oude blok nog dus eventueel kan ik onderdelen over zetten maar waarschijnlijk moet dan het carter gesplitst worden of kan dat ook zonder?

ge, Hans
 
Kan goed zijn dat er een tandje is afgebroken. Veel arbeid maar met een donorblok kun je de kosten nog beperkt houden. De ellende is vaak wel dat je tegen een hoop dingen aanloopt als je zo'n blok uit elkaar trekt. (Speling op lagers/keerringen/ meer tandwielen met beschadigingen) maar dat hangt allemaal van je eigen keuzes af. Misschien ben je met een pakkingsetje en verse olie klaar.
 
Dit is dus mijn donorblok, van het oude blok is de kop kapot gedraaid door hoogstwaarschijnlijk te weinig olie.
Ik zou ook alles over kunnen zetten op dat blok maar weet niet of de krukas niet te veel te verduren heeft gekregen van de klap.
Hier een paar foto's van de kop:
IMG_1188.JPG
IMG_1189.JPG
IMG_1190.JPG
IMG_1191.JPG
IMG_1192.JPG
 
Zo dat is heftig geweest8)7Buiten dat je intern nog extra schade misschien heb zal het blok ook wel de
nodige metaal delen bevatten,het is dan alsnog aan te bevelen het blok te splitsen om te kijken of er
intern niet de nodige troep terecht is gekomen.Je kan dan beter de bak van het schadeblok overzetten
in het andere blok.
 
Vanmiddag de carterhelften van het blok gehaald en alles eens goed bekeken.
Ook al flink aan het spoelen geweest. Vandeweek het donor blok er maar weer uit halen en alles overbouwen. Misschien wel het beste om de bak over te bouwen
 
ik zou die bak van het donorblok toch maar grondig inspecteren, ook die heeft met onvoldoende olie gedraaid. Ik zou enkel overzetten wat nodig is (en nog goed is!), niet de hele bak.
 
Inmiddels het blok weer uitgebouwd en alles gedemonteerd.
In het carterdeksel een afgebroken tandje gevonden van het tandwiel van de derde versnelling. Tandwiel is ook net te zien in het blok.
Nu is het natuurlijk het beste om het blok verder open te maken en het tandwiel te vervangen.
Ik mis echter wat speciaal gereedschap om dit te doen, o.a. een poelitrekker. Is nogal een apart geval bij de DR650 en volgens het wph is er nog wat meer speciaal gereedschap nodig.
Ik heb geen zin om dat allemaal aan te schaffen dus toch maar eens kijken wat het oide blok geleden heeft.
 
Vaak kun je redelijk simpel zelf gereedschap maken om de boel uit elkaar te trekken. Waar loop je precies tegenaan?
Wat betreft het oude blok zou ik toch eens goed kijken naar de oorzaak van het stuklopen, speling op bigend en staat van het smallend en ook de oliepomp voordat je die 1 op 1 omwisselt.
 
Inmiddels het blok weer uitgebouwd en alles gedemonteerd.
In het carterdeksel een afgebroken tandje gevonden van het tandwiel van de derde versnelling. Tandwiel is ook net te zien in het blok.
Nu is het natuurlijk het beste om het blok verder open te maken en het tandwiel te vervangen.
Ik mis echter wat speciaal gereedschap om dit te doen, o.a. een poelitrekker. Is nogal een apart geval bij de DR650 en volgens het wph is er nog wat meer speciaal gereedschap nodig.
Ik heb geen zin om dat allemaal aan te schaffen dus toch maar eens kijken wat het oide blok geleden heeft.
Poelietrekker is altijd praktisch om te hebben, maar dat terzijde: zoek een Suzuki dealer in de buurt die nog wel zijn handen vuil wil maken en ga daar langs met het blok. Vraag of het een mogelijkheid is dat ze het blok verder splitsen en betaal hem/haar een paar euro's / pilsjes / ...

En anders zal er vast wel iemand op het forum zijn bij je in de buurt met het correcte gereedschap, toch? ;)
 
Dat was ook mijn gedachte.......................

Kan je niet met het goeddeels gedemonteerde blok naar een locale dealer?
Laat je bij hem betreffende delen met speciaal-gereedschap uit elkaar halen. Daarna ga je thuis weer verder.
(als ie niet al te moeilijk is kan je soms zelfs gereedschap tijdelijk mee naar huis nemen)
 
3e versnelling schijnt een ding te zijn bij DR650 blokken.. misschien dat google nog tis heeft.

Wat je ook even moet doen als je je blok weer inklaar gaat zetten (moet is een sterk woord, wat ik je aanraad klinkt beter), is de NSU boutjes borgen. Dit is ook een issue met DR650 blokken, die boutjes kunnen los trillen en dan gaan zwerven door je blok. De meeste mensen boren een gaatje overdwars door de koppen en borgen het met ijzerdraad: 1e de beste op youtube
 
Ik denk dat ik met een poelitrekker al een heel eind kom. Eens kijken of ik die ergens kan lenen.
Big end heeft behoorlijk wat speling die van het donorblok veel minder.
 
Ik zal de carterhelften toch van elkaar moeten krijgen om bij de versnellingsbak te komen en dan moet toch eerst het vliegwiel verwijderd worden.
Als je een andere manier weet dan lees ik het graag.
 
Ik weet niet of er een garage bij jou in de buurt is, maar je zou er met het losse blok naar toe kunnen rijden en een sixpack op de werkbank zetten en vragen of je even een poelietrekker mag gebruiken, of dat iemand het vliegwiel er voor je af haalt.
 
Ik zal de carterhelften toch van elkaar moeten krijgen om bij de versnellingsbak te komen en dan moet toch eerst het vliegwiel verwijderd worden.
Als je een andere manier weet dan lees ik het graag.

Kan je het vliegwiel niet op de krukas laten zitten en dan de helften splitsen? Zoals ik het kan zien op de tekeningen zitten en geen bouten achter het vliegwiel die de helften bij elkaar houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan