R6 stottert bij 4000 toeren

Praetor

Rookie
17 jun 2013
19
0
Veenendaal
Hallo mede motorrijders,

Ik lees al een paar jaar met veel plezier mee op dit forum en toch maar besloten een account aan te maken. Ik word toevallig morgen 21 jaar en studeer in Utrecht. Mijn motor verleden stelt niet veel voor (gecrasht met FZR600 van een vriend toe ik het vrijwaringsbewijs van mijn eerste motor wou ophalen, een ZXR400). Helaas was de ZXR een barrel (motorblok in de soep) en ben sinds mei 2012 in het bezit van een R6 uit 1999 met nu 30500 km.

Probleem:
De R6 stottert bij heel rustig gas geven/optrekken vanaf 4000 toeren, hij hapert zeg maar. Bij volgas is er geen probleem. Motor staat op 25kw en is begrenst op het gas. hij start perfect, koud/warm maakt niet uit een stationair schommelt de motor ook niet. In zijn vrij of koppeling stottert hij niet. Het is niet schokkerig maar wel irritant bij rustig rijden in de bebouwde kom of als ik een kneedown maak met constant gas. Wat raar is dat de motor soms wel soms niet stottert. de ene keer stottert hij een km of 2 en dan weer 10km niet.

Plaatselijke motorzaak adviseerde Forté motor power en alleen maar Shell V power tanken want dat is toch echt de schoonste benzine. Ik merk geen verschil helaas.
Van het bekende cilinderwand horror verhaal ga ik niet uit.

Omdat ik deze week nog tentamens heb kan ik pas vrijdag middag wat gaan doen.

Iemand tips? Iemand die kan uitleggen waarom hij soms wel en soms niet stottert? En waarom niet in z'n vrij of met koppeling in?

Alvast bedankt!
Yannick
 
Mijn 600RR had dit een paar jaar terug. Bleek dat enkele bobines (op de bougies) niet geheel vast zaten. Bij genoeg trilling (dus touren) begonnen die te dansen en dus gaven ze niet altijd voldoende stroom aan de bougies.
Vastgedraaid en nooit meer last van gehad. Als je je bougies vervangt (wat nooit kwaad kan), kijk daar dan ook meteen naar!
 
De R6 heeft nog wel eens last van vuiligheid onder de bobines. Trek eens een bobine los en draai er een bougie uit. Kijk of er bruin of grijs stof op de schacht van de bougie zit. Zo ja, doe dan het volgende:

* Koop nieuwe bougies (nooit verkeerd ;))
* Koop een busje contactspray.
* Maak de aansluitingen op de bougies van de bobines schoon (dat deel dat over de bougie heen gaat) met de contactspray.

Schoonmaken doe je zo: beetje contactspray in de bobine spuiten. Een seconde of 10 a 20 wachten. Een doekje of keukenpapiertje in een punt draaien en de contactspray in de bobine opdeppen. De bobines verder uit zichzelf laten drogen. Opnieuw aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
hoi probeer Forté motor power werkt goed kost je geloof ik 13.-- euro,dit is echt wonderspul,heb het vorige week ook gebruikt,hij stotterde ook iets in de te lage toeren nu is het weg,blijft die het dan nog doen dan zou ik het advies opvolgen wat hier boven staat...

grt m
 
hoi probeer Forté motor power werkt goed kost je geloof ik 13.-- euro,dit is echt wonderspul,heb het vorige week ook gebruikt,hij stotterde ook iets in de te lage toeren nu is het weg,blijft die het dan nog doen dan zou ik het advies opvolgen wat hier boven staat...

grt m

Dat heeft hij geprobeerd, maar het hielp niets. Schrijft hij zelf tenminste...

Plaatselijke motorzaak adviseerde Forté motor power en alleen maar Shell V power tanken want dat is toch echt de schoonste benzine. Ik merk geen verschil helaas.
 
Heb hetzelfde gehad met mijn R6 uit 99. Onder deellast (halfgas) stotterde hij in de lage toeren. Bij de beurt is toen de carburateur (ultrasoon) gereinigd en daarna was het probleem verholpen. Ik durf alleen niet te zeggen of de bougies toen zijn vervangen. Ben niet supertechnisch, maar bougies verklaren het verschil deellast/vollast niet denk ik. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan