Proefrit maken op motor die wel begrenst is, maar waarvan begrenzing niet op kenteken staat

Arjanvdg

Rookie
Lid geworden
19 mei 2020
Waarderingsscore
1
Hoi,

Ik heb een code 80 stikker op mijn rijbewijs tot dat ik 24 ben dus ik mag niet op een motor rijden met meer dan 35kw vermogen. Ik heb een Suzuki bandid gsf 600 op het oog. De verkoper geeft aan dat hij een vermogensuitdraai bij de motor heeft, maar op het kenteken staat het vermogen nog genoteerd als 57kw, mag ik hier dan een proefrit op maken?

Nee. Als er iets gebeurt dan ben jij de sjaak want rijden zonder rijbewijs.... En ik zou het er zelf, wat verzekerwerk betreft ook niet op gokken.

Nee. Als er iets gebeurt dan ben jij de sjaak want rijden zonder rijbewijs.... En ik zou het er zelf, wat verzekerwerk betreft ook niet op gokken.
De verzekering zou moeten zijn geregeld via een groene plaat. En als de motor wel begrensd is dat heb ik er wel een rijbewijs voor, alleen zijn de gegevens bij de RDW dan niet correct, ben ik dan nog steeds de sjaak? Want die verantwoordelijkheid licht bij de eigenaar neem ik aan? Als dat zo is dan wordt het meer een kwestie van vertrouw in de verkoper toch?

Er zijn verzekeringsmaatschapijen die wel akkoord gaan met een vermogensuitdraai, maar de meeste willen het gewoon op kenteken hebben. Het is dus gokken of deze verzekering er wel of niet akkoord mee gaat.

Als het niet op kenteken staat, dan ben je voor de wet gewoon illegaal bezig. Met een proefrit zal dit niet zo'n probleem zijn, totdat je met een te hoge snelheid gepakt wordt, of een ongeval krijgt. Dan rijd je gewoon op een motor waar jij niet op mag rijden. De verkoper heeft jou blijkbaar goed verteld hoe het zit met het vermogen dus dan ligt de verantwoording bij jou.

En nu loop je dus tegen het probleem van A2 aan. Voor onervaren bestuurders ben ik er echt niet op tegen om het vermogen wat te beperken. Maar het hele begrenzen leidt dus tot zulke perikelen. Wel begrensd maar niet op kenteken, niet begrensd maar wel op kenteken en alles ertussenin. Ik zou het gewoon niet doen; er zijn echt nog wel meer motoren waarbij alles wel in orde is en je dus geen kans op problemen hebt met de papierwinkel.

Terug
Bovenaan Onderaan