problemen door ethanol in benzine

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Beste mede MFers

De laatste tijd ging mijn Honda NTV650 (1991) steeds slechter lopen.
Een lang verhaal kort: Rubber membraam van een carburator stuk en de andere was ook niet meer zo fris.
Beide zijn inmiddels vervangen en de motor loopt weer als een zonnetje.
Zou het kunnen dat dit is veroorzaakt door de ethanol in de benzine?
Zijn er meer mensen die hier slechte ervaring mee hebben?
Ik tank vanaf nu alleen nog maar BP Ultimate, Total excellium of Shell V-Power omdat die (nog) ethanol vrij zijn.

Zag op internet diverse "horror-verhalen" over ethanol in de benzine.
 
Laatst bewerkt:
TOen ik vorige week op zoek was naar een benzinekraan zag ik bij louis dat de vervangende universele kranen veelal de opmerking erbij hebben niet geschikt voor E10 brandstof.
Er zullen wel meer spullen die bij langdurig gebruik hier niet bestand tegen zijn.

Dus ....,
 
TOen ik vorige week op zoek was naar een benzinekraan zag ik bij louis dat de vervangende universele kranen veelal de opmerking erbij hebben niet geschikt voor E10 brandstof.
Er zullen wel meer spullen die bij langdurig gebruik hier niet bestand tegen zijn.

Dus ....,
E10 bevat 10% ethanol. Daar gaat veel van stuk. Euro95 bevat 5% (dankjewel EU :r ) dat gaat wel goed.
 
Euro95 bevat 5% (dankjewel EU ) dat gaat wel goed.

Weet je dat wel zeker?

Er staan de laatste jaren na invoeren van Euro95 met 5% ethanol er in wel heel erg vaak op de diverse 112 sites dat auto's om onverklaarbare redenen spontaan in brand vlogen.
 
Weet je dat wel zeker?

Er staan de laatste jaren na invoeren van Euro95 met 5% ethanol er in wel heel erg vaak op de diverse 112 sites dat auto's om onverklaarbare redenen spontaan in brand vlogen.
Mijn 77-er CB750 loopt er prima op. Net zoals mijn 85-er en 86-er Kawasaki's. Ik zet ze in de winter wel weg met een volle tank super en laat de carbs leeglopen.
 
Hm... Ik gooi bij elke tankbeurt een afgemeten hoeveelheid loodvervanger bij m'n XJ700XN uit "85. Het hoeft niet volgens diverse lieden, inclusief dealers, maar hij loopt er gewoon mooier door. |( :]

Of dat afdoende is voor ethanol weet ik niet, maar dat zien we op termijn wel.
 
Ethanol in de benzine heeft twee nadelen, het trekt water aan en het gaat na verloop van tijd rubbers aantasten.

De meeste super/ultimate/v-power/supreme benzines hebben <1% ethanol (<1% omdat er wel eens wat in de tankwagen achterblijft natuurlijk). Er moet verplicht een x percentage ethanol bijgemengd worden, maar dat percentage wordt berekend over de totale afzet aan brandstof, niet per brandstofsoort. Daardoor bevatten de goedkope, basic ongelood 95 benzines ongeveer 5-8% ethanol, en de super benzines zo goed als niets omdat de afzet daarvan een stuk kleiner is. Gaat het percentage ethanol richting of over de 10%, dan moet het E10 genoemd worden aan de pomp.

Het gangbare advies van motorfietsfabrikanten op dit moment (en dus voor hedendaagse motoren), is dat je gewoon de normale euro 95 kunt tanken met een paar procent ethanol erin. E10 is tenzij anders vermeld doorgaans niet geschikt voor motorfietsen.

Uitzonderingen op het advies dat euro 95 prima kan zijn natuurlijk de wat oudere motorfietsen uit het pre-ethanol tijdperk (<2000) en bepaalde supersports en natuurlijk sportwagens waarvoor euro 98 de eis is.
 
Hm... Ik gooi bij elke tankbeurt een afgemeten hoeveelheid loodvervanger bij m'n XJ700XN uit "85. Het hoeft niet volgens diverse lieden, inclusief dealers, maar hij loopt er gewoon mooier door. |( :]

Of dat afdoende is voor ethanol weet ik niet, maar dat zien we op termijn wel.

Jij gaat een loodvervanger toevoegen om een "issue" aangaande het octaangetal op te lossen? Tank dan gewoon RON 98 of hoger (BP Ulimate = RON 100, ook al adverteren ze er niet als zodanig mee. De Duitse Ultimate (Aral = BP) heeft RON 102).

In motoren uit 1985 (auto/motorfiets) was lood (tetraethyllood) ook al lang niet meer noodzakelijk om als "antiklop" middel te fungeren, in die tijd kwamen de katalysatoren (met platina als katalyst) ook op de markt welke door dat spul een zéér snelle dood stierven als je loodhoudende benzine bleef tanken.

Een Lood vervanger is eigenlijk alleen nog noodzakelijk voor de pré jaren '80 motoren/oldtimers met klepzettingen welke middels lood (óf de vervanger: "methyl-tert-butylether") gesmeerd moeten worden. De meeste oldtimers van liefhebbers zijn vaak ook al aangepast zodat er normaal RON 98 mee getankt kan worden, overigens.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de meeste 'horror verhalen' ivm ethanol maar een broodje aap zijn.

Suzuki gsx-r uit 1992 mag al 10% ethanol en 5% methanol hebben in de benzine dus dat is zeker niets iets van de laatste jaren.

Tank maar 98 en die andere 'premium' benzines, maakt niks uit en kost alleen maar méér geld.

Motor zal er zelfs slechter van gaan lopen.
 
Denk dat de meeste 'horror verhalen' ivm ethanol maar een broodje aap zijn.

Suzuki gsx-r uit 1992 mag al 10% ethanol en 5% methanol hebben in de benzine dus dat is zeker niets iets van de laatste jaren.

Tank maar 98 en die andere 'premium' benzines, maakt niks uit en kost alleen maar méér geld.

Motor zal er zelfs slechter van gaan lopen.

RON getal heeft (vooral) te maken met het voorkomen van voorontsteken/zelfontbranden.... Hoe krapper je de ontsteking (op tijd) zet, des te sneller krijg je last van een zelf exploderend mengsel (en dus "pingelen") tenzij je het octaangetal gaat verhogen. Je krijgt dus betere compressiewaarden áls je je motor afstelt op een hoger octaangetal én dat ook tankt.

Ethanol .... Heeft een lage zelfontbrandingswaarde. Hoe minder ethanol.... des te beter je compressie kán zijn.

Mooiste voorbeeld is eigenlijk een Diesel motor. Diesel heeft een hele hoge zelfontbrandings waarde en diesel motoren werken dan ook met hoge compressiewaarden (druk) zodat die dieselbrandstof kan ontsteken zónder vonk. Gooi er benzine/Methanol/Ethanol in en..... ze lopen ook (héél even, als het een moderne Diesel motor is).
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de meeste 'horror verhalen' ivm ethanol maar een broodje aap zijn.

Suzuki gsx-r uit 1992 mag al 10% ethanol en 5% methanol hebben in de benzine dus dat is zeker niets iets van de laatste jaren.

Tank maar 98 en die andere 'premium' benzines, maakt niks uit en kost alleen maar méér geld.

Motor zal er zelfs slechter van gaan lopen.


Ik denk, dat je geen gelijk hebt: http://www.vincentsmotorhuis.eu/brandstof/?doing_wp_cron=1434754437.6886959075927734375000
 
Nou ik heb ook de ervaring dat de ethanol-benzine snel verouderd.
Mensen die de motor in de winter niet gebruiken hebben daarmee vaak problemen met vervuilde carburators in het voorjaar als ze weer gaan rijden.
Slechte zaak heel die ethanol zooi.
 
Aan de andere kant van de grote plas wordt al een hoger percentage ethanol gebruikt als hier, garage bedrijven worden er helemaal gelukkig van. Oplossende benzine leidingen, kapotte brandstofpompen en corrosie in de metalen brandstof leidingen van het injectiesysteem, met als gevolg miniscule brandstoflekken. Komen we weer terug bij het steeds vaker spontaan ontbranden van auto's, waar daddyphilipsen het over had.

Terms of Service Violation

Ethanol And Older Engines - Seaworthy Magazine - BoatUS

http://highlandstoday.com/news/agri-leader/2008/jun/22/problem-ethanol-ar-311037/
 
Terug
Bovenaan Onderaan