Powercommander?

SJRD

Rookie
22 mei 2019
1
0
Heey iedereen,
Ik ben van plan om volgende maand een K&N filter in mijn motor(kawa 250r 2009) te plaatsen samen met iridium bougies. Nu las ik alleen dat mensen je dan aanraden om er een power commander op te zetten ivm het aanpassen van de hoeveelheid lucht die je motor in gaat. Maar ik vroeg me af is dat wel echt nodig, aangezien mijn motor gewoon een lambda sensor heeft en dus eigenlijk zichzelf zou moeten aanpassen op de hoeveelheid lucht die erin komt. Ook zag ik op de site van dyno jet dat voor mijn motor er maar 4 mappen waren waarvan er geen een overeen komt met de ''mods'' die ik erop wil doen. Dus hoeveel zin heeft het dan om de powercommander aan te schaffen?

mvg sjoerd
 
Vraag je eerder af waarom je het nodig vind een K&N filter en dure bougies te plaatsen,zonde van je centen.
Laat je niet gek maken door de mooie verhalen van de fabrikanten ,de daadwerkelijke vermogenswinst zal minimaal zijn.
Die kan je beter opsparen en tzt besteden aan een motor met grotere cilinderinhoud.
 
Daarom gebruiken ze in de rally wereld heel veel van die K&N filters omdat ze slechter filteren|(-O-.

Als je niet weet waar je over praat kun je beter je mond houden.
K&N filteren minstens zo goed als ori filters of misschien wel beter.
Dit komt door de totaal andere manier van opbouw van het filtermateriaal in combinatie met de te gebruiken filter olie.
 
Gezien de omstandigheden waar deze in moet werken omgerekend misschien wel 10x langer als een gewoon gebruikt blok.
En heeft meestal iets meer vermogen en wordt meestal iets meer continu volgas gebruikt.
Verslijten niet door het vuil wat ze binnen krijgen btw
 
Een K&N filter plaatsen is geen "tuning" en het maakt vrijwel geen verschil.
Bovendien is het lastig met onderhoudsbeurten. Een nieuw papieren filter zet je er zo in, een K&N filter moet je uitwassen, drogen en opnieuw inspuiten met speciale olie. Dat kan uren duren. Zeer onhandig in het gebruik.
 
Heey iedereen,
Ik ben van plan om volgende maand een K&N filter in mijn motor(kawa 250r 2009) te plaatsen samen met iridium bougies. Nu las ik alleen dat mensen je dan aanraden om er een power commander op te zetten ivm het aanpassen van de hoeveelheid lucht die je motor in gaat. Maar ik vroeg me af is dat wel echt nodig, aangezien mijn motor gewoon een lambda sensor heeft en dus eigenlijk zichzelf zou moeten aanpassen op de hoeveelheid lucht die erin komt. Ook zag ik op de site van dyno jet dat voor mijn motor er maar 4 mappen waren waarvan er geen een overeen komt met de ''mods'' die ik erop wil doen. Dus hoeveel zin heeft het dan om de powercommander aan te schaffen?

mvg sjoerd
Het verschil is dat de ECU nog steeds bepaald hoeveel benzine er gespoten wordt. Hij kan wel een lambda sensor gebruiken maar moet bijv nog steeds aan de EURO eisen voldoen etc.
Met een powercommander kan je dit soort dingen weg 'tunen'.
Bij een 250r gaan die bougies niks helpen (als ze uberhaubt verschil maken), zelfs met K&N + powercommander zou ik geen wonderen verwachten. Inderdaad zonde van je geld.
 
Heey iedereen,
Ik ben van plan om volgende maand een K&N filter in mijn motor(kawa 250r 2009) te plaatsen samen met iridium bougies. Nu las ik alleen dat mensen je dan aanraden om er een power commander op te zetten ivm het aanpassen van de hoeveelheid lucht die je motor in gaat. Maar ik vroeg me af is dat wel echt nodig, aangezien mijn motor gewoon een lambda sensor heeft en dus eigenlijk zichzelf zou moeten aanpassen op de hoeveelheid lucht die erin komt. Ook zag ik op de site van dyno jet dat voor mijn motor er maar 4 mappen waren waarvan er geen een overeen komt met de ''mods'' die ik erop wil doen. Dus hoeveel zin heeft het dan om de powercommander aan te schaffen?

mvg sjoerd
Begin eens met je in te lezen over wat een Powercommander is, en wat het doet.
Hij regelt helemaal niets m.b.t. de hoeveelheid lucht die je motor ingaat. Nul.
Wat hij wel doet is de hoeveelheid brandstof aanpassen aan de hoeveelheid lucht die er in gaat (of eigenlijk die er in zou moeten gaan).
Een standaard mapping is maar een klein gedeelte in de richting die je wil. Elke motorfiets is verschillend, zelfs van exact hetzelfde model en kilometerstand. Vandaar dat je om een echt goed resultaat te krijgen je de motor op een testbank zou moeten laten afstellen. Pas dan haal je een echt goed resultaat.....

Mijn posting leest een beetje als kritiek, maar ik bedoel het niet zo. Zie het als een zetje in de goede richting......
 
Het grootste voordeel van een PC is een soepelere gasrespons
Het grootste voordeel van een aftermarket filter (en uitlaat)
Is dat je motor beter voelt ademen
Pk's zijn een kers op de taart

(En dit alles dan ook alleen met een custom tune op een dyno)

De vraag is hoeveel geld dat betere gevoel je mag kosten
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het grootste voordeel van een PC is een soepelere gasrespons
Het grootste voordeel van een aftermarket filter (en uitlaat)
Is dat je motor beter voelt ademen
Pk's zijn een kers op de taart

(En dit alles dan ook alleen met een custom tune op een dyno)

De vraag is hoeveel geld dat betere gevoel je mag kosten

Het grote voordeel van een powercommander is het bijstellen van je powercurve, waardoor je motor soepeler optrekt
Grootste voordeel van een aftermarket filter is dat je motor beter kan ademen. Echter gaat niemand hier wat van merken als dit het enige is wat je doet. Je motor krijgt simpelweg al genoeg lucht binnen. Pas als je echt een volledige uitlaatysteem gaat toepassen en er met je powercommander meer vermogen uit wilt halen ga je dit merken.

Beter kan je dit geld in je veren steken, daar ga je heul veul meer van merken.
 
Zo kijkt iedereen er anders naar. Rijd je je machine een beetje als een instrument, dan wil je precisie en respons en dan is een powercommander een prima idee. Open uitlaat helpt daar ook aan mee. Geluid is voor mij deel van het rijplezier en dat kan een goede reden zijn om een ander filter te monteren. Dat beestachtige inlaatgeluid van onder de tank bij een TLR is fantastisch. Geniet je op een andere manier van je motor dan is het het misschien niet waard. Of als je volgend jaar al en andere wil..
 
Mocht je al een PC gaan plaatsen (na bijvoorbeeld het vervangen van filter en uitlaatsysteem), overweeg dan om hem professioneel af te laten stellen. Ik moet zeggen dat het 'chippen' van mijn motor (in mijn geval in Goes, Zeeland) 1 van de beste dingen is wat ik gedaan heb. Daar heb ik qua rijgedrag echt veel aan gemerkt. Daarmee bedoel ik niet de enkele PK's winst op top, maar het soepel door de toeren lopen tijdens het toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan