Plaatsen van een 12V Accessory Plug (sigarettenaansteker)

kkoenen

Rookie
3 sep 2008
8
0
Na het aanpassen van mijn PDA, zodat de voedingconnector niet meer stuk zou gaan ( zie blog : HyvesGames ), was vandaag de beurt aan de motorfiets.

Ik had al een snel gefabriekte 12V Accessory Plug (sigarettenaansteker in de volksmond) onder mijn zadel, maar het ding was verre van betrouwbaar en nog verder van veilig. Dus nu maar eens serieus klussen.

Hieronder een handleidingkje, natuurlijk open voor suggesties of jouw ervaringen met een ander type motorfiets!

1. Knip van een rubberen tuinhandschoen de middelvinger af en knip een klein gaatje in het topje. Leg de vinger apart voor later.

12V%20Plug%2001.jpg


2. Koop een 12V Accessory plug, het liefst met een dopje tegen de regen. Monteer elektriciteitssnoer aan de plug. Hieronder zie je een foto waarop ik het met soldeer heb gedaan. Na een hoop ge-emmer en een gesmolten zekering bij stap 9 ben ik toch maar even van die stekkertjes gaan halen. Dat werkt een stuk beter. Dus : stekkertjes op het snoer knijpen en op de 12V plug zetten.

12V%20Plug%2002.jpg


3. Het bevestigen van de 12V plug aan de motor verschilt per type motor. Als je een mooie kuip hebt, kun je een flink gat boren en de schroefring van de plug gebruiken. Ik heb gekozen voor een klem (van de Hubo, voor het vastzetten van buizen in de badkamer ofzo). Helaas had ik geen spuitbusje zwart meer, maar ooit spuit ik die klem nog even in de kleur van het frame. Dus : klem eromheen en pas maken op de gaten in je frame.

12V%20Plug%2003.jpg


4. Nu dan eindelijk de vinger! Draadjes door het kleine gaatje, de rest van de vinger uitrekken en over de 12V accessory plug heentrekken. Ik ben op zoek geweest naar krimpkouzen in deze maat (27 mm) maar die zijn niet te vinden. Bovendien zouden ze, als ze bestaan, te weinig krimpen om de boel mooi af te sluiten. Na het vingertrekken de plug losjes op de fiets monteren en meten hoe lang je bedrading naar je accu moet zijn. Iedereen die er verstand van heeft zal zeggen dat je de 12V plug met de opening naar beneden moet monteren ivm regen. Maar ik vind dat niet mooi, dus doe ik het niet. :P Bovendien heb ik een kapje op de plug en mijn navigatie niet nodig als het regent.. (?)

12V%20Plug%2004.jpg


5. Voor de connectie aan de accu mooie ringetjes solderen. Uiteraard met krimpkous eromheen :D.

12V%20Plug%2005.jpg


6. Een zwevende zekering plaatsen, zo dicht mogelijk bij de accu. Als er dan onverhoopt toch kortsluiting ontstaat, knalt je zekering ipv iets anders. Amperage moet je een beetje schatten. Ik heb met de multimeter bij opladen van de PDA een ampere of 2 gemeten (1,6). Met een zekering van 5 Ampere ben je zeker beschermd tegen kortsluiting. Veel meer zou ik niet doen, dan duurt het te lang voor hij doorgebrand is.

12V%20Plug%2006.jpg


7. En natuurlijk weer met mijn favoriete spul e.e.a. zoveel mogelijk beschermen tegen de regen en dus de roest. Krimpkouzen!! (Sommige onderdelen / aansluitingen kun je ook beschermen met een flinke dot lijm erop).

12V%20Plug%2007.jpg


8. Draadje netjes door de fiets heen leiden.

12V%20Plug%2008.jpg


9. Tijdens het aansluiten brak de soldering, draden kwamen tegen elkaar en op die manier dus meteen de zekering getest :D. Toch maar even stekkertjes halen en opnieuw bevestigen.

12V%20Plug%2009.jpg


10. PDA Mount van DigitalsOnline gemonteerd. Stekker aansluiten en... Prima connectie! Missie volbracht! Net op tijd, want het begint te spetteren..


12V%20Plug%2010.jpg


12V%20Plug%2011.jpg


11. Snel motorfiets droogmaken, dekentje erover, PDA naar binnen en koffiedrinken :D.
 
Ziet er netjes uit!

Ik heb een soortgelijk iets gedaan alleen ik gebruik een andere type connector. Heb een stukje PVC buis gebruikt en van binnen helemaal gevult met verwarmbare lijm uit zo'n pistool. De connector vertakt zich in de buis naar 12V en Audio, waarvan audio er aan de bovenkant weer uitkomt. De 12v zit gesoldeerd met krimpkous aan de handvatverwarming en mede daardoor gezekerd. Het stukje buis kan ik afdekken met een dopje voor PVC.

full
 
Laatst bewerkt:
Dank voor alle suggesties, paar dingetjes staan al in de tekst..

@Proffie : Heb je voor mij een adres waar ik die af-fabriek waterdichte plug zou kunnen aanschaffen? Thnx!

Vooral blijven doe-het-zelven :)
 
Hee z750-rider,

hier misschien wat tips,ik heb net zelf een aansluiting gemaakt voor mijn Tom -Tom op mijn Z 750.

Ik heb een origineel snoer met sigarettenaansteker (cq stekker) gebruikt om de Tom -Tom voeding te geven.(eigenlijk is dit de autolader)

Het snoer heb ik mooi onder de tank doorgelegd, en de aansteker zit onder het zadel.

Naast het gereedschapsetje is voldoende ruimte om hem te bevestigen met klitteband aan een buis van het frame.
Als je de stekker los wilt maken of bij het gereedschap moet zijn ,gaat dit heel gemakkelijk

Ik heb de waterdichte zwevende zekering daar ook mooi weg kunnen werken.

Alles zit stevig vast en is netjes weggewerkt.

Aan het stekkertje bij het stuur heb ik een stukje van een fietsbinnenband gemaakt, om het stekkertje droog te houden. (band doorknippen ong 6cm, over het stekkertje schuiven, en dan de bovenkant zo dichtplakken dat de draad net kan schuiven in het stukje band)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
vrgr Koppelhunter.
 
Koppelhunter,

bedankt voor je tips.
Ik heb nog een auto oplader liggen voor mijn N95 dus dat ga ik gebruiken.
Heb een RAM MOUNT besteld incl waterdichte box voor de N95.
Heel het spul is dan waterdicht dus dat komt wel goed.
Onder het zadel wegwerken is een hele mooie oplossing want daar zat ik dus mee.
Ga het spul opnieuw maken want ben er nu niet echt tevreden mee.
Mijn aansteker zat op mijn stuur niet echt mooi dus.

Bedankt!

Z750-rider
 
Ik heb trouwens m'n accessoire-aansluiting aangesloten via een relais, dat op het contact geschakeld staat.
Op die manier staat er alleen stroom op als het contact aan staat. Dat is vooral handig bij een GPS die een eigen accu heeft en anders stroom blijft trekken ook als het contact uit staat.
Relais is een standaard geval met 4 aansluitingen, kost een tientje bij elke automaterialenhandel.
 
handig die tip van de N35 :Y

ik heb mijn N35 zelf ook al gerepareerd door de connector weer vast te solderen aan het moederbord/printplaat en een speciaal beugeltje te maken met de laadconnector die om de hele pda heenpast zodat het geheel niet meer kan bewegen :)
 
Nice work!

Bij louis had ik van die pluggen gezien met mooie afdichtkapjes erop. Waterdicht is een groot woord, maar een regenbui moet het wel overleven.

Deze heb ik gekocht bij Conrad.nl

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/9WlLJaohQSHOue9oE8SO4A?feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Uxdn6GhgULi3x89sGHbggQ?feat=directlink

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/quOje0mPfzBi3pKiTcUubA?feat=directlink

Het zijn de betere accessoireaansluitingen omdat aanstekerpluggen altijd los gaan zitten en dan de plus aansluiting (middenpunt) een slecht contact maakt.


Groeten, Broos
 
Laatst bewerkt:
Eh.... ik dacht dat we daar al uit waren, dat een aanstekerplug feitelijk ongeschikt is als accessoireplug, al helemaal op een motor?
Veel beter is uiteraard de "Hella" of "BMW" plug, die maakt beter contact en blijft ook beter zitten. Nog een voordeel is dat je er ook losse haakse stekkers voor kunt krijgen, kan nét handig zijn als je weinig ruimte hebt oid.

Ik heb trouwens ook zo'n "waterdichte" plug, die verticaal gemonteerd zit. Ik heb de bedrading naar de cradle van m'n GPS er gewoon in laten zitten. Dat was niet zo slim, al na een klein jaar maakte de stekker geen contact meer en bleek het contact volledig gecorrodeerd.
Ik heb er maar een nieuwe ingezet, maar de stekker er niet meer in laten zitten. Dat werkt prima. Ik heb voor de zekerheid wel een likje vet op het klapdekseltje van het contact gedaan.
 
optimate heeft een een standaard accesoire :Y
optimate.jpg


die je kan aansluiten op het accu-snoertje
ameydl_tm71.jpg


optimate connectortje onder je zadel (ook makkelijk voor de lader natuurlijk) en vanaf daar het snoertje naar waar je wilt
 
Laatst bewerkt:
Zo vandaag even de ram mount met spatwaterdichte box gehaald in Gorinchem.
Was voor het hele spul 60 euro kwijt, maar het is wel stevig spul en geen plastic..
Hierbij ook direct maar een foto van het aangekochte.

Helaas heb ik denk ik wat fout gedaan met het aansluiten van mijn sigarettenaansteker :?
Heb het als volgt aangesloten:
Plus met zwevende zekering van 8A op de pluspool van de accu
Min op de minpool van de accu.
Autolader van de Nokia N95 erin gedaan motor gestart en POEF !! rook uit de autolader
Zekering is nog heel rest van de motor ook _O-

Nieuwe Nokia N95 autolader in bestelling, denk dat ik maar een originele 12V Accessory Plug aan ga schaffen met aansluiting op acculaderstekker ben bang dat anders mijn motor affakkelt met mijn technische kennis.
full
 
optimate heeft een een standaard accesoire :Y
afbeelding

die je kan aansluiten op het accu-snoertje
[afbeelding]

optimate connectortje onder je zadel (ook makkelijk voor de lader natuurlijk) en vanaf daar het snoertje naar waar je wilt

MacReal,

kan je mij een precieze link geven naar afbeelding die je dus zo kunt aansluiten op het acculaderstekkertje kan er echt geen vinden via internet....

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan