Na het aanpassen van mijn PDA, zodat de voedingconnector niet meer stuk zou gaan ( zie blog :
HyvesGames ), was vandaag de beurt aan de motorfiets.
Ik had al een snel gefabriekte 12V Accessory Plug (sigarettenaansteker in de volksmond) onder mijn zadel, maar het ding was verre van betrouwbaar en nog verder van veilig. Dus nu maar eens serieus klussen.
Hieronder een handleidingkje, natuurlijk open voor suggesties of jouw ervaringen met een ander type motorfiets!
1. Knip van een rubberen tuinhandschoen de middelvinger af en knip een klein gaatje in het topje. Leg de vinger apart voor later.
2. Koop een 12V Accessory plug, het liefst met een dopje tegen de regen. Monteer elektriciteitssnoer aan de plug. Hieronder zie je een foto waarop ik het met soldeer heb gedaan. Na een hoop ge-emmer en een gesmolten zekering bij stap 9 ben ik toch maar even van die stekkertjes gaan halen. Dat werkt een stuk beter. Dus : stekkertjes op het snoer knijpen en op de 12V plug zetten.
3. Het bevestigen van de 12V plug aan de motor verschilt per type motor. Als je een mooie kuip hebt, kun je een flink gat boren en de schroefring van de plug gebruiken. Ik heb gekozen voor een klem (van de Hubo, voor het vastzetten van buizen in de badkamer ofzo). Helaas had ik geen spuitbusje zwart meer, maar ooit spuit ik die klem nog even in de kleur van het frame. Dus : klem eromheen en pas maken op de gaten in je frame.
4. Nu dan eindelijk de vinger! Draadjes door het kleine gaatje, de rest van de vinger uitrekken en over de 12V accessory plug heentrekken. Ik ben op zoek geweest naar krimpkouzen in deze maat (27 mm) maar die zijn niet te vinden. Bovendien zouden ze, als ze bestaan, te weinig krimpen om de boel mooi af te sluiten. Na het vingertrekken de plug losjes op de fiets monteren en meten hoe lang je bedrading naar je accu moet zijn. Iedereen die er verstand van heeft zal zeggen dat je de 12V plug met de opening naar beneden moet monteren ivm regen. Maar ik vind dat niet mooi, dus doe ik het niet.
Bovendien heb ik een kapje op de plug en mijn navigatie niet nodig als het regent.. (?)
5. Voor de connectie aan de accu mooie ringetjes solderen. Uiteraard met krimpkous eromheen :D.
6. Een zwevende zekering plaatsen, zo dicht mogelijk bij de accu. Als er dan onverhoopt toch kortsluiting ontstaat, knalt je zekering ipv iets anders. Amperage moet je een beetje schatten. Ik heb met de multimeter bij opladen van de PDA een ampere of 2 gemeten (1,6). Met een zekering van 5 Ampere ben je zeker beschermd tegen kortsluiting. Veel meer zou ik niet doen, dan duurt het te lang voor hij doorgebrand is.
7. En natuurlijk weer met mijn favoriete spul e.e.a. zoveel mogelijk beschermen tegen de regen en dus de roest. Krimpkouzen!! (Sommige onderdelen / aansluitingen kun je ook beschermen met een flinke dot lijm erop).
8. Draadje netjes door de fiets heen leiden.
9. Tijdens het aansluiten brak de soldering, draden kwamen tegen elkaar en op die manier dus meteen de zekering getest :D. Toch maar even stekkertjes halen en opnieuw bevestigen.
10. PDA Mount van
DigitalsOnline gemonteerd. Stekker aansluiten en... Prima connectie! Missie volbracht! Net op tijd, want het begint te spetteren..
11. Snel motorfiets droogmaken, dekentje erover, PDA naar binnen en koffiedrinken :D.