Pirmaire kettingspanner opnieuw van 'voering' voorzien?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
..voering is niet het juiste woord?.. maar goed.
De primaire ketting van de enfield (duplex) wordt gespannen door dit onderdeel op de juiste hoogte te stellen met een bout/contramoer(dus geen veer).
De voering die er op zit slijt vrij snel (misschien door het dieselblok wat erg afremt als je het gas dichtgooit) dus heb wel een paar van deze versleten dingen liggen..
Voor de handige mensen .. zou deze te bekleden zijn met wat voor materiaal? Wat misschien langer meegaat?
1367388
 
Ik ga er ook van uit dat het een morse ketting is die er met zijn rug overheen loopt. Vandaar dat ik aan Sammie vraag of hij met de oude kan zien of hij buiten de loopsporen kan klinken. Maar je hebt gelijk dat de geleider meestal niet veel breder als de ketting is.
Nee die ruimte is er eigenlijk niet.
 
Inderdaad niet superveel ruimte om iets heel anders te fabrieken. Zie wel dat het wisselen van zo'n spanner geen halszaak is, je hoeft je blok niet te splitsen ofzo. kap eraf, spanner wisselen en hoppa!

Een mooie langere spanner met "modern" materiaal met het drukpunt wellicht op een iets andere plaats zou veel kunnen schelen denk ik, maar of dat de moeite gaat zijn durf ik je niet te zeggen. Zal meer een principe kwestie worden :t

Later,

Loek
 
Je hebt aan de aflopende kant ruimte zat voor een paar klinknagels.
Aan de oplopende kant zou je een haakje moeten hebben dat om de plaat grijpt.
Maar omdat het dus om de primaire kast gaat durf ik ook wel te experimenteren met lijm. Maar dat gaat niet eenvoudig worden. Je moet een materiaal hebben dat je in de juiste radius kunt vormen met een föhn of in de oven. Dan moet je ook nog het metaal etsen, primeren en de juiste lijm vinden voor jouw kunststof. Ik denk niet dat POM blijft zitten met een beetje Bison combi snel
 
Ik zou het originele spannerblad verlengen. Over het draaipunt heen.
Beginnen met een plaatje POM wat aan alletwee de kanten 1 a 1,5 cm langer is dan het normale blad, dit vastnagelen aan het begin en het eind op een plaatje staal (1,5 a 2 mm dik) van de zelfde afmetingen. Dit buig je in de vorm van de originele spanner en zet je met 4 kleine laspuntjes vast aan de onderkant.
 
Je kan het loopvlak er om heen spannen en aan de achterkant vastmaken. Is het geen optie om hem compleet uit POM te laten CNC-en? Als je eenmaal een EPS er voor hebt kan je er ook 20 laten maken
 
Reken maar dat die ketting best klappert met schakelen en gas dicht , enz.
Zou het mooi zo laten en dan maar vaak verwisselen . Trouwens de ketting iets korter maken zal wel net niet kunnen ?
 
Ik zou het originele spannerblad verlengen. Over het draaipunt heen.
Beginnen met een plaatje POM wat aan alletwee de kanten 1 a 1,5 cm langer is dan het normale blad, dit vastnagelen aan het begin en het eind op een plaatje staal (1,5 a 2 mm dik) van de zelfde afmetingen. Dit buig je in de vorm van de originele spanner en zet je met 4 kleine laspuntjes vast aan de onderkant.

:t:YMakkelijkste optie en de voering daarna aldoor makkelijk te vervangen.
 
Reken maar dat die ketting best klappert met schakelen en gas dicht , enz.
Zou het mooi zo laten en dan maar vaak verwisselen . Trouwens de ketting iets korter maken zal wel net niet kunnen ?
Nope dat gaat niet. een primaire ket moet iets speling hebben maar niet te veel anders krijg je idd gekke dingen(o.a. problemen met terugschakelen).
Duurdere kwaliteit ketting kopen scheelt ook wel..
 
Ik vind dit topic een beetje vergelijkbaar met zelf nieuw rubber op je banden vulcaniseren. Kost een hoop moeite en het resultaat is op zijn best twijfelachtig.
Snap ik, ik vraag me alleen af of er weat is wat slijtvaster en monteerbaar is..een stuk autoband zal ondanks het oliebad ook niet lang houden denk ik..Ook deze onderdelen worden in wisselende kwaliteiten/slijtvastheid geleverd..
 
Snap ik, ik vraag me alleen af of er weat is wat slijtvaster en monteerbaar is..een stuk autoband zal ondanks het oliebad ook niet lang houden denk ik..Ook deze onderdelen worden in wisselende kwaliteiten/slijtvastheid geleverd..
Misschien een onderdeel van een ander merk monteren? HD gebruikt ook een primaire ketting.
 
..voering is niet het juiste woord?.. maar goed.
De primaire ketting van de enfield (duplex) wordt gespannen door dit onderdeel op de juiste hoogte te stellen met een bout/contramoer(dus geen veer).
De voering die er op zit slijt vrij snel (misschien door het dieselblok wat erg afremt als je het gas dichtgooit) dus heb wel een paar van deze versleten dingen liggen..
Voor de handige mensen .. zou deze te bekleden zijn met wat voor materiaal? Wat misschien langer meegaat?
Bekijk bijlage 1367388
Zijn de originele duur?
Is het vervangen veel werk?
Hoeveel km gaat een originele mee?
 
Zijn de originele duur?
Is het vervangen veel werk?
Hoeveel km gaat een originele mee?
Prijs verschilt per aanbieder, hoe lang ze meegaan ook. Die er nu in zit zag ik bij toeval(koppeling vervangen) en deze is in een paar duizend km. net zo ver versleten als de vorige in ca. 50K deed.
'Veel werk'; Ik denk vergeleken met 'normale' motoren niet..
 
Prijs verschilt per aanbieder, hoe lang ze meegaan ook. Die er nu in zit zag ik bij toeval(koppeling vervangen) en deze is in een paar duizend km. net zo ver versleten als de vorige in ca. 50K deed.
'Veel werk'; Ik denk vergeleken met 'normale' motoren niet..

Zie dat je hetzelfde als "de vorige" vind, 50 k lijkt me een bijzonder goede prestatie voor een onderdeel als dit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan