Piaggio MP3 hybrid accu probleem

Gestopt*

MF veteraan
22 feb 2012
5.195
3.812
Ik heb een vraag aan alle elektrotechneuten hier;
Ik wam ergens een vrijwel nieuwe piaggio MP3 300 hybrid tegen voor een zacht prijsje.
De reden van dit zachte prijsje heeft te maken met zijn hybride li ion accu,.....die is dood.
Een nieuwe kost om en nabij de €2400,- en maakt de motor dus financieel total loss.
Volgens de verkoper start de motor wel maar is rijden niet mogelijk vanwege het defecte accupack.
Zou het mogelijk zijn de motor los te koppelen van het hybride systeem?
Of misschien met behulp van goedkopere accu's het systeem zo ver te krijgen dat hij weer wil rijden?
 
Hopen voor jou dat het zachte prijsje ruim minder was als wat hij normaal zou moeten kosten.
In ieder geval ruim minder als die 2400euro voor een nieuw accupakket
 
Als de verbrandingsmotor alleen bedoelt is om het accupakket op te laden maar de piaggio verder volledig elektrisch rijdt dan wordt het een heel lastig iets vermoed ik.
Dan moet je hopen dat je voor een redelijke prijs een complete aandrijfunit kan vinden van een conventionele piaggio
 
Als de verbrandingsmotor alleen bedoelt is om het accupakket op te laden maar de piaggio verder volledig elektrisch rijdt dan wordt het een heel lastig iets vermoed ik.
Dan moet je hopen dat je voor een redelijke prijs een complete aandrijfunit kan vinden van een conventionele piaggio
Nee, je kan het vergelijken met een toyota prius.
Op lage snelheid kan je volledig elektrisch, bij het optrekken springt de elektromotor bij, en op snelheid laadt de verbrandingsmotor de accu weer bij.
Ik heb paar jaar geleden een honda civic hybrid gehad (beetje vergelijkbaar met een prius) en die schijnen gewoon te rijden als de accu het begeven heeft.
 
ik zou eerst eens kijken wat er kapot is aan het accupakket. de gemiddelde monteur zegt al dat het pakket kapot is als alleen de stekker kapot is omdat de stekker niet los te koop is. zijn er cellen kapot kan je er vast wel een paar nieuwe cellen in maken is de elektronica kapot wordt het wat lastiger maar ook daar zijn specialisten voor. niet alles wat niet meer werkt hoeft vervangen te worden maar soms is er wel wat creativiteit vereist.
 
ik zou eerst eens kijken wat er kapot is aan het accupakket. de gemiddelde monteur zegt al dat het pakket kapot is als alleen de stekker kapot is omdat de stekker niet los te koop is. zijn er cellen kapot kan je er vast wel een paar nieuwe cellen in maken is de elektronica kapot wordt het wat lastiger maar ook daar zijn specialisten voor. niet alles wat niet meer werkt hoeft vervangen te worden maar soms is er wel wat creativiteit vereist.
Voor de duidelijkheid, ik heb het ding op internet zien staan en dus niet gekocht.
Het verhaal achter de defecte accu is dat de handelaar/verkoper/dealer hem nieuw in de showroom heeft gezet zonder om te kijken naar de toestand van de accu.
Daardoor is die accu nu dus dood. Ik heb op youtube wel wat filmpjes bekeken dat ze accu's/batterijen die te ver ontladen zijn weer oplaadbaar maken, maar die dingen schijnen bij dit soort handelingen ook te kunnen ontploffen.
00156415375_zoom.jpg
 
als er meerdere draden naar de accu gaan, zit de controller die alle Li-ion cellen in het oog houdt waarschijnlijk niet in de batterij en wordt het moeilijk.

als er maar 2 draden naar de accu gaan, ziet de controller enkel de spanning en de amperage die eventueel geleverd wordt bij electrisch rijden. dan zou je er eendert welke batterij kunnen aanhangen die de juiste spanning levert.

dan heb je nog 2 mogelijkheden :
kan je electrisch rijden helemaal uitschakelen is enkel voldoende spanning genoeg.
kan je dat niet en hij schakelt electrisch automatisch in, zal je accu voldoende capaciteit moeten hebben.
 
Li-ion batterijen zijn te reviseren hoor. Voor fietsbatterijen doen ze het toch tenminste. Voor een Bosch 500 pack (fiets) schommelen de prijzen rond de 350€
Ik heb al navraag gedaan bij de accudokter in Groningen. Deze geeft aan dat hij de kans 50/50 ziet dat hij het kan oplossen.
Nou kan ik dat op 2 manieren interpreteren, 1 de oude cellen weer tot leven wekken, of 2 de (on)mogelijkheid het pack te voorzien van nieuwe cellen.
Ik zie even niet waarom optie 2 problemen zou moeten geven (behalve de prijs).
 
Goedemorgen allen, ik heb gisteren de accu van mijn mp3 LT 300 vervangen en nu werkt mijn roll lock systeem niet meer, heb ik iets verkeerd gedaan? Als ik de knop van mijn roll lock gebruik krijg ik een lange piep te horen en er gaat een rood lampje branden in mijn dashbord van het roll lock systeem. Ik kan wel gewoon rijden met mijn motor en hij start ook weer goed, dat was de reden dat ik mijn accu verving.
 
is het Li-ion of Lipo?

lipo is vaker te redden dan li-ion maar bij beide mogelijk.

kan ook zijn dat de spanning net te laag ligt waardoor de bms ingrijpt ter bescherming van de accu.

meten is weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan