Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Ik denk Wimper dat je hem niet goed inrijdt., als je al me tegenzin een auto snel inhaalt die 50 rijdt en nog niet boven de 100km/u bent geweest.
Bedeesd en heel geleidelijk is niet goed. Je kan hem nu zeker kortstondig doortrekken naar 120.
Het is echt niet goed om alleen maar heel bedeesd en bij weinig toeren te blijven rijden, dan slijt die cilinder niet goed in.
Door af en toe verder door te trekken wat betreft toeren, komt de zuiger net iets hoger en slijt de cilinder goed in.
Het is alleen belangrijk dat je niet lang 120 of 130 blijft rijden waardoor mogelijk de temperatuur te hoog op zou kunnen lopen en de cilinder verglaast.
Vooral veel wisselende toeren maken en op de snelweg spelen tussen de 80 en 120km/u. En dan 120km/u kortstondig.
 
Ik denk Wimper dat je hem niet goed inrijdt., als je al me tegenzin een auto snel inhaalt die 50 rijdt en nog niet boven de 100km/u bent geweest.
Bedeesd en heel geleidelijk is niet goed. Je kan hem nu zeker kortstondig doortrekken naar 120.
Het is echt niet goed om alleen maar heel bedeesd en bij weinig toeren te blijven rijden, dan slijt die cilinder niet goed in.
Door af en toe verder door te trekken wat betreft toeren, komt de zuiger net iets hoger en slijt de cilinder goed in.
Het is alleen belangrijk dat je niet lang 120 of 130 blijft rijden waardoor mogelijk de temperatuur te hoog op zou kunnen lopen en de cilinder verglaast.
Vooral veel wisselende toeren maken en op de snelweg spelen tussen de 80 en 120km/u. En dan 120km/u kortstondig.

Lol wat _O-
 
Euhm, als ik bijv de Ktm Duke 390 (en ook de 690) als voorbeeld neem. Daar werd de toerentalbegrenzer verlaagt tijdens de inrijperiode. Bij de 390 ging het lampje van de toerentalbegrenzer branden bij 6000rpm terwijl deze zowat het dubbele kon draaien. De dealer zei dat ik na de eerste 500 km wat meer tegen en rond die 6000 toeren mocht komen maar het ook niet moest pushen. Na de oliewissel op 1000km werd dit verklikkerlampje op de echte toerentalbegrenzer gezet.

Langs de andere kant heb ik het argument van Zuunig ook al gehoord.

Na meer dan 20j motorervaring en tientallen motorfietsen te hebben gehad ken ik nu eigenlijk nog steeds niet de enige echte redenen waarom dat inrijden dient te gebeuren? Bij auto is dat dan zogezegd niet meer?

Het aller allerbelangrijkste is je motor goed op temperatuur te laten komen simpelweg door km’s te malen en dan eens warm kan je normaal rijden met autostrade enz.

Nee, de ware onderliggende gedachten van inrijden ken ik eigenlijk niet.
 
Ik heb het gelezen Wimper, juist wat ik bedoel met zo voorzichtig inrijden dat er zo'n randje blijft bestaan in de cilinder.
ik heb een piaggio 300 blok {met 22pk} en bij 120 km/u rij ik met het gas half open.
dat 350 cc blok bij 120 km/u misschien maar een derde het gas open.
toen ik die van mij inreed zeker de eerste 100 km heel rustig gedaan daarna bij 300km op de teller iets verder.
bij 500km af en toe de 120km/u even aantikken met het gas half open.
Maar even de 120km/u aantikken kortstondig met het gas een derde open lijkt me niet echt een probleem om te voorkomen dat er zo'n randje blijft staan in de cilinder van de 350 cilinder.
kan best zijn dat je scooter de eerste 5000km wat olie verbruikt en als die dan helemaal is ingereden het olie verbruik stopt.
dat was bij mijn scooter het geval.
 
nou lees het maar.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/
Randje
Als je dat niet doet blijft er een "randje" bovenin de cylinder staan: daaronder hebben de schraapveren een miniem laagje weggesleten; daarboven niet. Bij hogere toeren komt de zuiger net een stukje verder (door de enorme snelheid die de zuiger bij hogere toeren krijgt).
Dat voorkom je dus door af en toe heel, heel langzaam de toeren helemaal tot aan het rode gebied te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat de BV350 tot de 25 x contact aan/ uit minder vermogen afgeeft. Dit vertelde de dealer aan mij, niet terug kunnen vinden trouwens. Mijn Bv350 uit 2012 heb ik de eerste 1000 kilometer rustig, maar afwisselend ingereden. Tot op heden nauwelijks olieverbruik, ik hou mij hier maar aan vast. Met mijn nieuwe werk ontkwam ik er niet aan om zo'n 20 kilometer snelweg achter elkaar te rijden. Dit reed ik afwisselend tussen de 80 en 100 km, met benzinestations als tussenstop. Inmiddels ruim 3000 kilometer op de teller, gaat hard.

Komende week naar de Eifel, mmmhhh.

Mish
 
nou lees het maar.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/
Randje
Als je dat niet doet blijft er een "randje" bovenin de cylinder staan: daaronder hebben de schraapveren een miniem laagje weggesleten; daarboven niet. Bij hogere toeren komt de zuiger net een stukje verder (door de enorme snelheid die de zuiger bij hogere toeren krijgt).
Dat voorkom je dus door af en toe heel, heel langzaam de toeren helemaal tot aan het rode gebied te trekken.
Drijfstangen, krukassen, en zuigers zijn niet elastisch ;-) Als bovenstaande zou kloppen dan zou je een variabele compressie hebben. Of je nou 1 omwenteling per minuut doet of 14000, je zuiger gaat dezelfde afstand op en neer.

Inrijden is wel degelijk een ding en doe je om alles gelijdelijk op elkaar in te laten slijten. Daarom is je eerste oliewissel ook veel eerder dan de normale intervallen.
 
Laatst bewerkt:
Drijfstangen, krukassen, en zuigers zijn niet elastisch ;-) Als bovenstaande zou kloppen dan zou je een variabele compressie hebben. Of je nou 1 omwenteling per minuut doet of 14000, je zuiger gaat dezelfde afstand op en neer.

Inrijden is wel degelijk een ding en doe je om alles gelijdelijk op elkaar in te laten slijten. Daarom is je eerste oliewissel ook veel eerder dan de normale intervallen.
Als je dit leest, misschien intressant. www.luiemotorfiets.nl
Maargoed tot 120 km/u is het gas één derde open.
 
Laatst bewerkt:
Als je dit leest, misschien intressant. www.luiemotorfiets.nl
Maargoed tot 120 km/u is het gas één derde open.

Heb ik doorgenomen inderdaad, mijn punt is juist dat er echt hele foute informatie op die site staat. De tip om dunnere olie in de inrijperiode te gebruiken raakt ook kant nog wal.

FYI, ik zit in de Motor Forum redactie en we hebben er nog flink om moeten lachen. Daar reken ik jou niet op af, maar dit is wel een voorbeeld van niet alles geloven wat op internet staat. Dat verhaal van het randje op de zuiger die verder gaat bij hogere toeren is complete waanzin.
 
Heb ik doorgenomen inderdaad, mijn punt is juist dat er echt hele foute informatie op die site staat. De tip om dunnere olie in de inrijperiode te gebruiken raakt ook kant nog wal.

FYI, ik zit in de Motor Forum redactie en we hebben er nog flink om moeten lachen. Daar reken ik jou niet op af, maar dit is wel een voorbeeld van niet alles geloven wat op internet staat. Dat verhaal van het randje op de zuiger die verder gaat bij hogere toeren is complete waanzin.

Hoe zouden jullie, als redactie, dan een motor inrijden? Ik vond, over het algemeen genomen, de informatie die ik eerst gepost had nadat ik het ben gaan zoeken op het www, geen slechte argumenten. Maar omdat de meningen hierover blijkbaar zo anders zijn vraag ik me nu nog steeds af. Wat is dan de beste om in te rijden? Hebben jullie op de redactie daar dan een uitgesproken idee over?
 
Hoe zouden jullie, als redactie, dan een motor inrijden? Ik vond, over het algemeen genomen, de informatie die ik eerst gepost had nadat ik het ben gaan zoeken op het www, geen slechte argumenten. Maar omdat de meningen hierover blijkbaar zo anders zijn vraag ik me nu nog steeds af. Wat is dan de beste om in te rijden? Hebben jullie op de redactie daar dan een uitgesproken idee over?

Laat ik vooropstellen dat er geen officieel MF redactie inrij advies is :+ Het zal sowieso per fabrikant en model verschillen. Wat ik zelf het vaakst tegen kom is de eerste paar honderd km heel rustig aan doen, en dan geleidelijk wat vrijer zijn in zowel het aantal toeren als de belasting, met de nodige variatie qua toeren. De manier van inrijden die op die site staat is op zich niet zo slecht, waar ik me aan stoor zijn de feitelijke onwaarheden zoals het zuigerverhaal.

Overigens, ik ben op intro's meermaals splinternieuwe fietsen tegengekomen waar nog geen 5km op de klok stond en we vervolgens helemaal op los mochten gaan. Die zullen uiteindelijk ook in de verkoop zijn beland. Ik zou daarom ook nooit een demo of ex-journo fiets kopen, je weet simpelweg niet of 'ie goed is ingereden. Verschilt natuurlijk per merk / model / intro ook wel, gelukkig worden de meesten netjes na de 1000km beurt voorgeschoteld.

FF on topic, vandaag een Beverly 350 Police uitvoering bekeken, heel mooi afgewerkt zo in het zwart. Moet eerst van mn huidige brommer af en dan kan ik gaan shoppen :9
 
Heb ik doorgenomen inderdaad, mijn punt is juist dat er echt hele foute informatie op die site staat. De tip om dunnere olie in de inrijperiode te gebruiken raakt ook kant nog wal.

FYI, ik zit in de Motor Forum redactie en we hebben er nog flink om moeten lachen. Daar reken ik jou niet op af, maar dit is wel een voorbeeld van niet alles geloven wat op internet staat. Dat verhaal van het randje op de zuiger die verder gaat bij hogere toeren is complete waanzin.
Ja zo zijn er veel verhalen, maar waarom dan wisselende snelheden en niet een constante?
ik heb mijn Scarabeo 300 ook de eerste 100 km niet veel boven de 80 gereden daarna een paar honderd km bijna nooit boven 100km/u
en veel wisselende snelheden, en na 500km af en toe kortstondig de 120 aangetikt.
wat betreft Demo model zou ik ook liever niet aanschaffen. de laatste scooter express open dag kreeg ik een nieuwe vespa gts 300 mee om proef mee te rijden, bijna gelijk de snelweg op bij Rotterdam, effe een stuk boven de 100 gereden.
verkoper zei die hoef je bijna niet meer in te rijden.
mijn scarabeo 300 bij 120km/u staat het gas half open, de 350 nog minder denk ik.
Een motor met 200 pk inrijden zal met 120 km/u geen probleem hebben met inrijden.
 
Over het al dan niet kopen van een demo motor valt het gewoon te bezien welk type het is, hoeveel pk deze heeft en welke garantie er nog gegeven wordt.

De BMW RnineT pure heb ik gekocht via de premium selectie van bmw. Was vermoedelijk een motor van BMW zelf, zo stond het toch op het eerste inschrijvingsbewijs. Heb hem gekocht met 4400km en 3j garantie erbij vanaf de dag dat ik hem had en met 1200cc en 110pk had ik weinig zorgen en dit was terecht. Zou dergelijke motor meteen terug kopen.

Maar bijv een Duke 390 demo daar zou ik wijselijk afblijven ook al geeft men nog garantie.

Denk dat we het daarover allen wel eens zijn 😉
 
Zeker, een motor met 110 pk en 1200cc zal niet zo snel met te hoge touren worden ingereden.
maar een 125cc maak ik me meer zorgen over als je die als demo koopt.
ik dacht dat er ook weleens in het instructie boekje staat de eerste 1000km maximaal 75% het gas open.
met weinig cc wordt dat al een beetje moeilijk, zeker met 110cc.
 
Eergisteren kwam er een man me vragen of ik zijn Akrapovic (los occasie gekregen) op zijn xmax125 kon aansluiten. Beetje gekkenwerk maar goed, ik vroeg hem hoe hij de xmax had ingereden en zijn antwoord: gewoon rijden en juist op de autostrade niet volgas rijden of toch nog niet lang vol belasting.

Ach, ik denk dat iedereen hier de scooter goed ingereden heeft.

Ik merk wel dat de Beverly nog niet geheel de soepelheid zelve is. Enkel na tientallen km.s merk ik een scooter met een vlotter karakter. Van die 25x aan/af lijkt me zeker niet ongeloofwaardig. Volgende keer eens navragen aan de dealer.

Nu zeggen ze dat auto’s niet meer ingereden moeten worden maar toch zei de dealer van mijn vrouw’s auto om de eerste 500km niet boven de 3000 toeren uit te komen.

Ik vergelijk het inrijden met een mens dat de eerste 20levensjaren niet op zijn voeding let, te weinig slaapt, geen beugel draagt als dit toch zou moeten, geen steunzolen draagt als dit raadzaam is enz.
Op zich zal het tot je, pakweg 45ste niets te kort doen maar dan kunnen de problemen sneller opdoemen.

Met een slecht ingereden motor net hetzelfde. Een goed verzorgde motor zal zonde al teveel moeite de 100.000km aantikken en een minder ingereden motor niet maar aangezien slechts enkelen een motor zolang bijhouden zal het weinig uitmaken zolang hij in je bezit is.

Mish heeft zijn witte wellicht goed ingereden 😉
 
Jeeeh, toch maar besloten om met de Police via de Eiffel naar Verdun te gaan. De BV350 heeft zich weer goed gedragen :). Tellertje is al door de 4k geschoten.
P1010145.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Malossi, J Costa en Dr. Pulleys met elkaar vergeleken. Alle 3 bieden ze enige winst in acceleratie op t.o.v. de standaard setting. Standaard laat weinig liggen, verschil tussen de 3 aftersales is te verwaarlozen. Prijstechnisch is Dr. Pulley dus het beste.

Weet jij welke gewichtjes je van de Dr Pulley had? Ik hoor uit verschillende bronnen 15 of 16 gram.
 
Drijfstangen, krukassen, en zuigers zijn niet elastisch ;-) Als bovenstaande zou kloppen dan zou je een variabele compressie hebben. Of je nou 1 omwenteling per minuut doet of 14000, je zuiger gaat dezelfde afstand op en neer.

Inrijden is wel degelijk een ding en doe je om alles gelijdelijk op elkaar in te laten slijten. Daarom is je eerste oliewissel ook veel eerder dan de normale intervallen.
De zuiger gaat dezelfde afstand op en neer ongeacht het vermogen, dat klopt.
Maar de zuiger is uit aluminium en bij zwaardere belasting wordt die warmer en zet daardoor een ietsje meer uit waardoor de zuiger net iets hoger komt (maar ook ietsje minder diep waardoor de slag gelijk blijft). Dat is tenminste de uitleg die ik ooit van een garagist kreeg toen het erover ging dat een auto van "een bompa" met lage kilometerstand overnemen vaak tot vroegtijdige motorslijtage zou leiden.

Niet zo ongeloofwaardig.
Ik heb dat eens nagerekend:
Stel:
- dat de afstand vanaf het hart van de zuigerpen tot de bovenkant van de zuiger 2cm is, en ik denk dat dat eerder een overschatting is dan een onderschatting
- dat de zuiger bij hoge belasting 100°C warmer staat
Dan is de extra uitzetting (Al heeft een lineaire uitzettingscoëfficiënt van 21 - 24 * 10-6 m/mK, stel 22 * 10-6 m/mK): 44µm.
Dat lijkt niet veel maar het is toch 4,4 honderdsten.
 
Beste, ik gebruik de X-RAM. Werkt uitstekend, alleen bij regen in je binnenzak en op audio. Net een nieuw navigatie programma op mobiel gezet, Kurviger Pro. Super goed voor slingerweggetjes.
Groet,
Mish
 
Ik heb een speciale RAM houder (een knop) aangeschaft. Gekocht bij Motoport, kost rond de 20,-.
 
Terug
Bovenaan Onderaan