Pegaso 650: Niet aanslaan na vervangen startkoppeling

MartijnGP

Die hard MF'er
26 mrt 2009
905
6
Den Bosch
Hoi :)


Ik heb een Aprilia Pegaso 650 uit 95/96 (beetje onduidelijk, Rotax 655 blok in ieder geval) waarvan ik twee weken terug een kapotte startkoppeling had. Na het tanken wilde ik wegrijden, beste knal uit de uitlaat, wat geratel uit het blok. Nog een keer geprobeerd, en ik hoorde de startkoppeling doorslaan. Met het kijkgaatje even gecontroleerd of de kruk nog rond ging (nee) en toen ermee gestopt om verdere schade te voorkomen. Het paard is door de ANWB afgesleept.


Thuis een nieuwe startkoppeling besteld. Ik heb het vliegwiel eraf getrokken met een vliegwieltrekker. Verhitting was niet nodig. Koppeling inderdaad kapot, nieuwe erin gedaan en de boel weer dicht gemaakt. Volgens mij goed, want het vliegwiel met daarop de magneet voor de sensor kan maar op één manier op de kruk worden bevestigd, daar zit een inkeping en een palletje.

De motor loopt nu goed rond bij starten. Hij slaat niet over, en de kruk gaat volledig rond te zien aan het kijkgaatje, de trilling in de motor en de lucht uit de uitlaat. Het lijkt me dat de startkoppeling weer in orde is.

Maar hoe vaak je ook rond gaat, aanslaan doet ie niet. Voorheen is dat nooit ook maar enig probleem geweest, 't is een makkelijke starter.

Al geprobeerd:
- Andere bougie
- Andere bobine (hoewel beide 1.7kOhm meten op de primaire spoel, vind ik wat hoog)
- Vlotterbakken gecheckt, lopen vol
- Nieuwe accu, ook even met een dikke auto-accu
- Stator lijkt nog in orde, gebaseerd op weerstandsmeting

Verder:
Bevinding #1: De bougie vonkt, in ieder geval buiten het blok (met een andere bougie er in) maar zo op het zicht iets te geel
Bevinding #2: Hij heeft kortstondig gelopen op remmenreiniger. Schiet ie even naar een hoog toerental, en valt dan weer stil.

Bevinding #1 zou er mee te maken kunnen hebben dat ik de stator los heb gehad. Echt netjes is die niet meer, maar ik meet een verbinding tussen alle drie de draden en ik meet geen verbinding tussen de spoelen en de massa. Hij lijkt me dus nog goed.

Bevinding #2 doet me meer denken aan de brandstoftoevoer. Om de carbs eraf te halen voor een volledige inspectie moet ik erg veel demonteren en dat heb ik nog niet gedaan. Wel heb ik de bovenkant even open gemaakt. Membranen zijn in orde, naalden ook, en ik zie verder niks vreemds. De vlotterbakken lopen netjes vol. Ik heb verder niks aan de carbs gedaan, maar vernoed wel dat de knal van de gefaalde startpoging niet alleen door de uitlaat naar buiten is gekomen O-) luchtfilter is wel nog in orde.


Ik tast inmiddels in het duister. Verdenk nog een paar dingen maar ik zou inmiddels graag even een frisse blik van derden erbij hebben.
- CDI. Geen idee, maar de vonk lijkt wat zwak. Pickup sensor en de magneet op het vliegwiel zijn denk ik nog in orde, want hij vonkt wel.
- Cilinderkop/kleppen/timing. De motor sloeg wat terug met de kapotte startkoppeling. Ik weet niet in hoeverre dit een groot probleem vormt voor de kop, maar hij heeft een paar kwart/halve slagen achteruit gemaakt.
- Onderste helft van de carbs, daar ben ik nog niet geweest maar aangezien hij wel kortstondig wil lopen op remmenreiniger denk ik aan de brandstoftoevoer.


Iemand die hier zijn licht op wil laten schijnen?

Alvast bedankt voor het meedenken!


(Ah ja, de killswitch staat goed)
 
Ja? Ik was in de veronderstelling dat de stroom die nodig is voor een vonk direct van de stator komt en niet van de accu. Anders gezegd, ik had de indruk dat de accu met het ronddraaien van de startmotor (650cc eenpitter, dus dat vergt nogal wat) niet meer in staat was voor een fatsoenlijke vonk te zorgen. Moet ik wel.toegeven dat de elektra bepaald niet mijn sterkste punt is.


Het is wel zo dat er letterlijk een halve bus remmenreiniger doorheen moet voor 2 seconden toerenbeuken. Mijn andere motoren reageren daar toch echt beter op.

Carbs gaan er morgen af..
 
zie boven,
en is er geen inlaatrubber gescheurd door die "terugslag"?

Eerst dit even snel dit bekeken, want makkelijk. Rubbers (op zich) waren nog in orde, dus..

Kijk ook of de nokkenasketting niet versprongen is.

Klepdeksel open, ding in TDC, stond allemaal goed. Was er nu toch dus meteen even de klepspeling gemeten. Valt mijn oog op dit.

1380394


Nou ja. Het rubber zelf was nog in orde O-)


Vastgemaakt, startknop lichtjes aangeraakt en lopen met die handel. Bedankt voor het meedenken allen :t
 
Aha,ik heb zelf een Funduro gehad met vierklepskop(en nu een Scarver met vierklepskop)en wist niet dat het zo werd opgelost.

De Funduro en Pegaso hebben behoorlijk vergelijkbare blokken, maar de BMW zijn vierkleps, gewoon met nokken en shims. Aprilia heeft het vijfkleps Rotax 655 blok gebruikt (ipv de Rotax 654) waarbij er een derde intake klep is. Deze wordt inderdaad bediend met een tuimelaar en stelschroefje. Best vet gedaan vind ik :) ik heb deze motor nog niet zo heel lang en had ook nog niet onder het kleppendeksel gekeken.

1380608


Wel nog wat problemen met ik vermoed mengsel. Trillen, instabiel vermogen etc. Ik heb de intake rubbers van cilinder af gehaald omdat ik anders de carbs er niet in kreeg, dus ik vermoed dat die O-ringen de geest hebben gegeven.
 
Ik ben met die funduro ook wel eens wezen zoeken naar een probleem,bleek een o ringetje lek van de houder waar de vlotternaald in gaat.
Daardoor veel te veel benzine in de carb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan