Past een elektrische motor bij mij?

Simen

Transalp 600
12 dec 2017
24
37
Beste mf-ers,

Voor het komende seizoen ben ik opzoek naar een andere motor. Ik rijd hedendaags op een benzinemotor maar zit te twijfelen om een elektrische
motor aan te schaffen. Als ik met de motor te toeren ga rijd ik meestal tussen de 200 en 300 km. Is een elektrische motor hier geschikt voor ivm de actieradius?
Ik ben zeer benieuwd waarom jullie voor een elektrische motor hebben gekozen of zouden kiezen ipv een benzinemotor.

Groeten,
Simen
 
Laatst bewerkt:
Beste Simen,
Ik zeg dat het zeker kan en heb meerdere dagen in Duitsland 300km op een dag gereden op een Energica. Er zijn ook tripjes naar Italie te rijden op een elektrische motor, zoals bij Horizon motorrreizen. Je moet dan vanzelfsprekend wel laden op een paar plekken, prima te combineren met lunch-en koffiepauzes. De motor zal wel versneld moeten kunnen laden (Energica 22kW DC of een Zero met optioneel >6kW AC) anders ben je meer aan het laden dan aan het rijden. Of het wat voor je is hangt ook af van wat voor rijder je bent, wat voor soort wegen je leuk vindt, of je altijd samen met benzinemotoren rijdt en waar je meestal rijdt. Heb je al eens op eel elektrische motor gereden?
 
Ik heb nog altijd een benzinemotor (Suzuki DL650), maar inmiddels meermaals op een Energica gereden. Zero heb ik nog niet onder mij gehad, maar moet eerlijk bekennen dat die modellen mij niet bijzonder aantrekken. Daarentegen is die nieuwe SR/F wel aantrekkelijk, maar dat komt ook omdat ik hem erg veel op de Energica Eva vind lijken, een model waar ik het liefst op rijd.

Zelf ben ik nog bezig met mijn werkgever om een elektrische motor op de zaak te krijgen voor mijzelf. Een benzinemotor ga ik niet meer kopen/leasen in ieder geval, ik vind dat een elektrische namelijk aanzienlijk meer voordelen heeft:
- Beleving is niet weg, maar de beleving is anders. Je krijgt er echt wel een kick van;
- Minder geluidsoverlast;
- Niet meer schakelen;
- Je bent fitter na lange ritten omdat je verplicht bent af en toe te laden;
- Snelwegjagen is voor mij niet weggelegd, dus lekker binnendoor toeren. Kom je makkelijk 120 kilometer ver mee, dus een uurtje of 2 rijden;
- Het is zo stabiel, spiegeltje trilt niet etc. Stuk comfortabeler.

Doe d'r mee wat je wilt, maar ga absoluut eens proefrijden :)
 
De vraag is vooral: hoe vaak pauzeer jij als je 300km rijdt? Niet? Laat dan maar zitten... maar als jij 't niet erg vind om halverwege ergens een snellader op te zoeken en daar even een halfuurtje koffie te drinken (meestal staan ze naast een tankstation) dan kan 't prima. :)
 
Beste mf-ers,

Voor het komende seizoen ben ik opzoek naar een andere motor. Ik rijd hedendaags op een benzinemotor maar zit te twijfelen om een elektrische
motor aan te schaffen. Als ik met de motor te toeren ga rijd ik meestal tussen de 200 en 300 km. Is een elektrische motor hier geschikt voor ivm de actieradius?
Ik ben zeer benieuwd waarom jullie voor een elektrische motor hebben gekozen of zouden kiezen ipv een benzinemotor.

Groeten,
Simen


Het antwoord kan je zelf even ontdekken.
Ik heb een Energica Eva staan voor de verhuur, neem deze gewoon een dagje of weekend mee en ga het zelf ervaren.
De mensen die er op gereden hebben zijn behoorlijk enthousiast geworden. Je mist het geluid en trillingen, maar daar krijg je weer andere zaken voor terug waar je pas achterkomt als je een paar dagen ermee hebt gereden.
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Na de verhalen te hebben gehoord denk ik dat ik toch maar eens een proefritje ga doen:)
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Na de verhalen te hebben gehoord denk ik dat ik toch maar eens een proefritje ga doen:)
Maar wees gewaarschuwd: het kan een verslavende werking hebben })
Betalen kan ik ze niet, maar elke gemaakte proefrit eindig standaard op; HEBBUH HEBBUH HEBBUH !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan