paklijst vakantie

Proef weekendjes... ??? Onzin gewoon lekker gaan! Een \proef weekendje is dicht bij huis en dus meer kans op slecht weer en meer kans op een slechte ervaring. Mijn eerste keer met de motor kamperen was een vakantie alleen, Tent achterop de ZZR en na een tussenstop in de Ardennen (weekend met de motorvereniging) en een herberg in de Vogezen in 1 ruk door naar Le Camping Moto bij Crest. 50 KIlometer voor aankomst zag de lucht zwarten zat ik in een wolkbreuk. Zo erg heb ik het in de jaren die daarna gekomen zijn nooit meer meegemaakt, en zeker niet op de motor. Geheel doorweekt klopte ik maar aan bij een Hotel, want in zulke situaties wil je geen tent opzetten, dus er is altijd nog een alternatief. De volgende dag was ik lekker vroeg en inmiddels weer droog op de camping waar ik echt een topvakantie gehad heb. Mocht je iets vergeten zijn, Frankrijk bulkt van de decathlons en in de meeste grote supermarkten is ook van alles te krijgen. Gewoon lekker gaan dus!
 
Ik had gehoopt op uitgebreid advies over:
2 - pers. tent,
grondzeil,
slaapzak ( comfort temperatuur 0 - 10 graden) ,
gasbrander
bestek/mok
pan
koffieapparaat

Graag benoemd met naam/merk:
Liefs zo klein mogelijk & licht van gewicht en als het mogelijk is dat het in de topkoffer past.
Prijs is wel belangrijk maar ik zie dat als een investering van het gebruiksgemak voor de toekomst.

Waarom zou ik het opnieuw uitzoeken/uitvinden als jullie het weten en goede ervaring er mee hebben.

Ik doe alles met een Campinggaz Twister:
1552466036029.png


Je klikt zo'n fles eronder en klaar:

1552466132253.png


Voordeel:
- Die Twister kost maar 32 euro
- Die flesjes heb je in twee formaten (300/490) en kan je echt overal kopen, in heel europa.

Voor koffie pak ik gewoon aanmaak koffie:
1552466215498.png


I.a.w. een pan op je twister gooien met water, ff in een kop gieten met de koffie, ff roeren en je hebt je koffie. (dus geen koffiezet apparaat nodig).

- Als tent heb ik een coleman coastline 3 plus, goedkoop, klein maar heb je toch meer ruimte + voortent als het regent.
- Als matras heb ik een Expat matrasje, zit een soort van 'wol' aan de binnenkant dus werkt ook op bevroren ondergrond
- Ik heb een eenvoudige slaapzak, prima voor in de zomer, niet goed voor als het kouder is
- Ik heb een fleece slaapzak als extra laag in mijn normale slaapzak als het vriest

Voor pannetjes en andere rommel zou ik gewoon langs de lokale bever of OutdoorXL gaan :)
 
Ik had gehoopt op uitgebreid advies over:

Liefs zo klein mogelijk & licht van gewicht en als het mogelijk is dat het in de topkoffer past.
Prijs is wel belangrijk maar ik zie dat als een investering van het gebruiksgemak voor de toekomst.

Waarom zou ik het opnieuw uitzoeken/uitvinden als jullie het weten en goede ervaring er mee hebben.
Daar is al een topic over: Kampeer topic
En de mening over spullen is al snel hetzelfde als met motorbanden.
Iemand die heel bruikbare tips geeft, zij het in het Engels is: Forty Times Around Hij geeft zelfs links naar Amazon zodat je een idee krijgt wat hij exact bedoeld.
Hij is een echte grammenjager, dus je kan daar veel ideeën opdoen. Daarnaast staat YouTube sowieso vol met instructiefilmpjes over motorkamperen.
 
@JorisK Kijk daar begint het al: Ik vind die dingen van Camping Gas dus redelijk waardeloos. Het staat hoog en als je geen stabiele ondergrond hebt/ kan vinden, lazert het snel om. Ik heb dus een brander die met een slangetje naar de gasfles gaat en gebruik Coleman omdat dat uiteindelijk beter verkrijgbaar is in uithoeken dan Camping Gaz en je kan er makkelijker een schermpje omheen zetten. Schermpje houdt de wind weg en reflecteert de warmte: kook sneller.
Pan: kleine wok is het fijnst en dan verder alleen nog een ding om water in te koken. Dat is alles waar wij weken lang mee koken en koffie maken. Niet met vieze oploskoffie maar met een Melior. We drinken echte koffie! En in de meeste zuidelijke landen overigens op een terras. Dus 's morgens heel vroeg tent inpakken, dan uurtje rijden en voorts ontbijten op terras met croissant en pan chocolat. Wij staan zeker in warme landen altijd vroeg op en houden ook vroeg weer op i.v.m. de warmte.
Outdoor XL is een prima zaak en niet ver bij ons vandaan, maar niet echt gericht op lichtgewicht kamperen. Dan is Bever/Zwerfkei etc een beter optie.
 
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen idee over welke spulletjes er mee moeten.

Ik zie enkele punten genoemd die ik alle vervangen heb in/ door mijn mobiele telefoon.
Pen en papier, zaklamp, telef nrs verzekering ect., foto's maken van belangrijke docs, foto noodcode alarm+manual.
Dan ook NOOIT je telefoon verliezen. Telefoon is net zo belangrijk als de motor!
Ik heb daar voor mezelf wel vertrouwen in. Nog nooit gebeurd, en gaat ook niet gebeuren........??? (zelden echt iets kwijt)

Zorg dan ook dat je je telefoon op je motor op kan laden. Als je er zo van afhankelijk bent, moet je niet een restaurant of zo nodig hebben om bij te tanken.

Ik had gehoopt op uitgebreid advies over:
2 - pers. tent,
grondzeil,
slaapzak ( comfort temperatuur 0 - 10 graden) ,
gasbrander
bestek/mok
pan
koffieapparaat

Graag benoemd met naam/merk:
Liefs zo klein mogelijk & licht van gewicht en als het mogelijk is dat het in de topkoffer past.
Prijs is wel belangrijk maar ik zie dat als een investering van het gebruiksgemak voor de toekomst.

Waarom zou ik het opnieuw uitzoeken/uitvinden als jullie het weten en goede ervaring er mee hebben.

Tent: Gewicht is bij een motorvakantie iets minder belangrijk dan bij bijvoorbeeld fiets- of wandelkamperen. Ingepakt formaat kan wel beperkend zijn.
Hou er ook rekening mee dat het handig kan zijn een grotere tent mee te nemen dan nodig, ivm extra ruimte voor motorkleding. Dus in je eentje een tweepersoonstent, met z'n tweeën een driepersoonstent, bijvoorbeeld.

Grondzeil: Een stevig stuk bouwplastic van de bouwmarkt onder je tent kan je tentdoek beschermen tegen scherpe ondergrond, en houdt de boel ook wat droger (en dus warmer)

Slaapzak: Dons is meestal warmer en ademt beter, synthetisch meestal compacter, maar kan wat zweteriger aanvoelen. In beiden gevallen is een lakenzak lekker. En investeer in een goed matje. Thermarest is goed spul, en een goed isolatiematje maakt vaak veel meer verschil dan de slaapzak.

Gasbrander: Ik heb altijd de voorkeur voor benzine of allesbranders. Zeker met de motor zul je nog wel eens de bergen opzoeken, en gas is gewoon een stuk trager als je een beetje op hoogte komt. Een goede allesbrander kan ook op gas als nodig, maar kun je ook gebruiken met de benzine uit je motor. Zelfs lampolie werkt als je niks anders kunt krijgen.
Iets als dit

Bestek/mok: Gewoon even om je heen kijken in de kampeer winkel. Hangt er ook vanaf hoe ambitieus je wil koken op de camping. Als je standaard van die vries-droog instantmaaltijden eet heb je genoeg aan een lepel :-)

Pan: Goede pan is belangrijk, aangezien je met maar één pit vaak eenpans-gerechten zult maken. Ik neem tegenwoordig ook vaak een echte koekenpan mee, aangezien die 'deksel-koekenpannen' van de meeste campingsetjes volledig waardeloos zijn als je 's ochtends een eitje wilt bakken.

Koffieapparaat: Zoals elders gezegd: Instant koffie.

Merken kan ik niet echt mee helpen, aangezien ik een hoop van mijn spul al erg lang heb (en deels ook niet gekocht met motorkamperen als doel, maar backpacken, dus overkill voor een motorvakantie)
 
Ik doe stomme reactie, voel me wat prut..
Wat ik wilde zeggen si dat hier veel duur spul voorbij komt terwijl een tentje van 50 euro het prima doet en je gasstelding prima stabiel staat op je bord en wat voor kookstel en pannen heb je dan mee als het 'enorm veel' bagage scheelt?
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste jaren ook met een tentje van 5 tientjes van de bristol gekampeerd. Pas later duurder materiaal aangeschaft want ook zeker op de vespa moest alles nog compacter zijn. Zo'n Campinggaz twister functioneert prima, je hoeft niet gelijk de duurste met electronische ontsteking te nemen want die is toch binnen de kortste keren kapot. Altijd dus ook een aansteker meenemen ;) En met het grote blikje staat deze weer net iets stabieler.
Borden en pannen... ik heb gewoon een klein koekepannetje en steelpannetje met anti aanbak van de HEMA. Hoeft echt geen duur lichtgewicht spul te zijn want ook deze dingen wegen niets. Is het kapot of afgesleten of krom na je vakantie dan pleur je het weg.
Bestek is bij mij ook gewoon een graai in de keukenlaai. Ik ga echt geen bakken geld uitgeven een lichtgewicht bestek terwijl ik ook gewoon een zware Bahco en overig gereedschap meeleur. Gewoon gezond boerenverstand gebruiken dus.
 
Mijn eerdere bericht.........................
Ik zie enkele punten genoemd die ik alle vervangen heb in/ door mijn mobiele telefoon.
Pen en papier, zaklamp, telef nrs verzekering ect., foto's maken van belangrijke docs, foto noodcode alarm+manual.
Dan ook NOOIT je telefoon verliezen. Telefoon is net zo belangrijk als de motor!
Ik heb daar voor mezelf wel vertrouwen in. Nog nooit gebeurd, en gaat ook niet gebeuren........??? (zelden echt iets kwijt)

Zorg dan ook dat je je telefoon op je motor op kan laden. Als je er zo van afhankelijk bent, moet je niet een restaurant of zo nodig hebben om bij te tanken.
Wat denk je dat ik op de motor heb gemaakt...................:?
Een SUPER-handige sigarettenplug 12V. Daarin steek je een spannings-reductor met 2x USB.
Onderweg dus altijd laden telefoon, tablet, fototoestel of als ik 'm bij me heb de grote tentlamp.
Op vakantie heb ik vrijwel altijd wel iets aan de lader hangen.:t

Kom je op de camping dan de USB-plug eruit en de stekker van de luchtpomp erin.
(Laat dan wel de motor lopen. Meer spanning, pomp loopt sneller en accu wordt niet belast)
Luchtbed is in een mum gereed voor een goede nachtrust!!:z
 
@JorisK Kijk daar begint het al: Ik vind die dingen van Camping Gas dus redelijk waardeloos. Het staat hoog en als je geen stabiele ondergrond hebt/ kan vinden, lazert het snel om. Ik heb dus een brander die met een slangetje naar de gasfles gaat en gebruik Coleman omdat dat uiteindelijk beter verkrijgbaar is in uithoeken dan Camping Gaz en je kan er makkelijker een schermpje omheen zetten. Schermpje houdt de wind weg en reflecteert de warmte: kook sneller.

Je moet hem ook niet schuin zetten he :P En nee ik neem geen blokhaak met me mee op vakantie :P

Tuurlijk is jouw oplossing beter, maar ook veel duurder en neemt veel meer ruimte in beslag. :P
 
Er zijn voor Camping Gaz voor deze vullingen speciale ondersteuningsvoetjes te koop.
Die heb ik er al jaren onder zitten. Nooit probleem met omvallen.

Dan bedoel ik klik dus.............. (bedoeling is dat je de pootjes van het kruis 90' omklapt)
 
Je moet hem ook niet schuin zetten he :P En nee ik neem geen blokhaak met me mee op vakantie :P

Tuurlijk is jouw oplossing beter, maar ook veel duurder en neemt veel meer ruimte in beslag. :P

Wat moet je met een blokhaak :?
 
Het doosje waar in mijn brander zit is nauwelijks groter dan van die brander die je er boven op fout. En ja hij is wat duurder, maar zoveel fijner in gebruik. En ruimte is bij ons op twee motoren niet de grootste uitdaging.
 
Ik persoonlijk kampeer met een hangmat.

Als je de lijn van DD Hammock neemt kun je erg lichtgewicht op vakantie.

DD frontline hangmat met muggengaas.
DD jura 2 slaapzak ook goed voor koudere nachten.
Dan nog de tarp van DD. Kun je elk gewenste AFM kiezen. 1 must is 2 bomen om comfortabel te slapen. Maar deze zijn ook gemaakt om als bivvi te dienen.

Koken boven open vuur. Een kleine houtstove mee, voor de plaatsen waar open vuur niet is toegestaan. Valt namelijk niet onder open vuur.
 
Of je kiest voor een biolite 2 systeem. Is meteen ook een powerbank die dmv warmte oplaad. Kun je s'avondseen lamp in pluggen. En je kan er op koken. Werkt best goed. Draait op hout overigens.
 
Kookgerei is een beetje afhankelijk van wat je plan is. Sommigen willen alleen zelf wat water kunnen koken om koffie te zetten, maar eten verder "buiten de deur". Dan kun je volstaan met een simpele brander en een klein pannetje. Wil je in de avond ook echt zelf koken, dan heb je natuurlijk wat meer spul nodig. 2 pannen zijn dan wel handig, als je een setje hebt wat in elkaar past neemt een extra pan nauwelijks ruimte in. Bij zelf koken is het ook wel fijn om wat kruiden te hebben, of toch minimaal zout en peper. Flesje (olijf) olie is ook wel handig. Na afloop moet alles uiteraard weer schoon, dus denk aan afwasmiddel en schuursponsje. Oploskoffie is voor mij persoonlijk echt een no-go, dus gaat de Bialetti en een pak Lavazza mee. Koken op gas of benzine hangt een beetje van de persoonlijke voorkeur af, ik heb liever benzine.
 
Slaapzak: Dons is meestal warmer en ademt beter, synthetisch meestal compacter, maar kan wat zweteriger aanvoelen. In beiden gevallen is een lakenzak lekker.

Synthetisch is juist niet compacter.

Voordeel van dons, het is warm, licht en compact. Nadeel is de prijs, het is vrij kwetsbaar en gevoelig voor vocht. Als je dons niet voldoende kunt luchten wordt het klam, gaat klonteren en verliest veel isolatiewaarde. Als je dus langere tijd in wat mindere weersomstandigheden doorbrengt kan je problemen met vocht krijgen.

Voordeel van synthetisch is de prijs, het is minder kwetsbaar en veel minder gevoelig voor vocht. Nadeel is het gewicht en de pakmaat.

Ik heb zelf zowel synthetisch als dons, maar op de motor neem ik altijd synthetisch mee.
 
Even mezelf quoten, vorige week in het kampeertopic:

Ik heb:

Dit koffiekannetje, gaat 1 flinke kop koffie in (4 espresso's, past net in zo'n beker van het volgende setje.
Deze pannenset
Deze kook- / bestekset.
Deze stoel
Deze zakjes om een beetje olie etc. mee te nemen.
Deze bordjes, diameter een fractie groter dan pannenset, passen onderin de zak van de pannen.

En nog onderweg:
Dit tafeltje
Dit windschermpje
Deze opvouwbare BBQ
En iets om water in te doen wat leeg weinig plek inneemt.
Tent, slaapmat en slaapzak heb ik geloof ik eerder al getoond.

Nu alleen nog uitproberen of de aanhanger thuis kan blijven :+
 
Kookgerei is een beetje afhankelijk van wat je plan is. Sommigen willen alleen zelf wat water kunnen koken om koffie te zetten, maar eten verder "buiten de deur". Dan kun je volstaan met een simpele brander en een klein pannetje. Wil je in de avond ook echt zelf koken, dan heb je natuurlijk wat meer spul nodig. 2 pannen zijn dan wel handig, als je een setje hebt wat in elkaar past neemt een extra pan nauwelijks ruimte in. Bij zelf koken is het ook wel fijn om wat kruiden te hebben, of toch minimaal zout en peper. Flesje (olijf) olie is ook wel handig. Na afloop moet alles uiteraard weer schoon, dus denk aan afwasmiddel en schuursponsje. Oploskoffie is voor mij persoonlijk echt een no-go, dus gaat de Bialetti en een pak Lavazza mee. Koken op gas of benzine hangt een beetje van de persoonlijke voorkeur af, ik heb liever benzine.
Koken vind ik zelf heel leuk. Is bijna een hobby van me. Toch op vakantie is zelf koken vooral calorieën laden.
Ik neem altijd maar 1 steelpannetje mee. Prima voor koffiewater koken. Koken zelf is rijst met 1 of ander prut erin. Lekker belangrijk!!
Koken is ook rijst (6 min) dan Bonduelle erwten erbij (1 min) en daarna gesneden Bifi-worstjes erin (ook 1 min)..... en KLAAR!!!!
Niet alles heel lekker, maar wel weer voor 1 dag energie getankt. 's Avonds met een paar biertjes, raak ik de slechte smaak wel kwijt en trek ik 't weer recht.
Volgende dag naar het restaurant om weer 'normaal' te gaan eten. (echt veel lekkerder)
 
Gadver... Bifi... een fatsoenlijk stuk vlees is ook zo klaar.

Pasta uit het versschap (die is ook nog eens sneller klaar), laten koken, suasje erbij en even afdekken. Ondertussen tomaatje snijden voor de vitamientjes. Als de paste in de pan staat af te koelen snel de biefstuk in de pan en die is zo klaar.. èt voila. Flesje wijn erbij en klaar! En wel een goede en lekkere maaltijd!

3FWkVtq.jpg


5oOmAFl.jpg


FcS3ZA4.jpg


Die bordjes dat zijn de kinderbordjes van de Ikea, nemen totaal geen plek in beslag en zijn ook zo goed als onbreekbaar. De opstaande rand is op de camping dan ook wel weer makkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan