paklijst vakantie

Richarde62E

Die hard MF'er
31 mei 2016
272
32
Doel: Met de motor, in mijn uppie, voor het eerst te gaan kamperen.

Ik heb al een motor, Yamaha Tracer 900 GT, zijkoffers & topkoffer 50 liter & kleine tank tas, met tomtom.
Verder heb ik geen kampeerspullen en die wil ik straks gaan aanschaffen.
Liefs dat alles in de koffers past.

Ik wil graag gebruik maken van jullie ervaringen en paklijsten.

Paklijst van spullen die je standaard nodig hebt tijdens de vakantie, zoals kleding.

Paklijst van spullen die je hebt aangeschaft voor motorvakantie om te kamperen.

Paklijst van benodigdheden om motorvakantie te doen slagen, overlevingspakket. hihi

Zie graag info tegemoet, als het kan graag in (word/exel) bestandje met naam van de tent, slaapzak, ect.

Tnx
 
Je hebt kamperen en kamperen.

Sommige mensen nemen een tentje mee en koken ook bij de tent, anderen gooien hun tent weg en gaan lekker in een restaurant eten. Het verschil is natuurlijk dat bij de eerste je enkel de basis spulletjes nodig hebt, en bij de tweede een hele keuken moet meenemen incl. afwasmiddel. Wat is de bedoeling precies?

RR zegt het het beste: zo veel mogelijk zooi thuislaten.
 
Even het lijstje van onze oude website gekopieerd.

Ieder voor zich:
  • paspoort, motorpapieren, verzekeringspapieren en rijbewijs
  • Pinpas en Visacard o.i.d. en buitenlands geld (Visacard is voor de tolwegen, waar contant betalen vaak erg onhandig is.)
  • Ondertekende groene kaart (internationaal motorrijtuigverzekeringsbewijs) behorende bij je motor
    Is de groene kaart niet ondertekend, dan is deze niet geldig! Je doet er verstandig aan deze vooraf te ondertekenen.
  • Lijst met nummers van je paspoort, rijbewijs, groene kaart, pinpas, creditcard
  • Lijst met telefoonnummers welke je moet bellen om passen te blokkeren, reisverzekering, ziekteverzekering, ANWB hulpdiensten
  • Reservesleutel(s) motor (+ eventuele reserve afstandsbediening alarm)
  • De noodcode van je alarm (als je een alrm op je motor hebt) en handleiding hoe je deze noodcode gebruikt als de zender van je alarm niet werkt.
  • Gereedschapsetje bij motor
  • Banden noodreparatieset
  • Telefoonnummers thuis
  • Mobiele telefoon en lader
  • Regenpak voor over motorpak (als je een leren pak hebt)
  • Oordoppen
  • Zonnebril
  • Schoenen
  • Kleding
  • Een extra paar motorhandschoenen (voor als je andere paar nat zou zijn van de regen)
  • toiletspullen+handdoek
  • Vuilniszakken (om spullen droog en gescheiden te kunnen houden)
    Als je ook nog wat ruimte wilt besparen dan zijn Smart Bags van Balbo echt ideaal.
  • Bagagetassen / rugzak om het een en ander in te vervoeren.
  • Sjorbanden om bagage op de motor vast te maken.
  • Zaklamp
  • Muziek?
  • Onderzetter voor de Jiffy (zijstandaard)
  • Reserve gas/koppeling binnenkabels en nippels
  • Als je gaat camperen:
  • Slaapzak
    Een slaapzak kan beter te warm zijn dan te koud! Een thermo-inliner voor je slaapzak kan ook erg prettig zijn.
  • Luchtbed of matje
    De meeste kou komt uit de grond. We adviseren dan een geisoleerd luchtbed (bijv. Exped) of matje (bijv. Thermarest)
  • Vouw- krukje of stoel
    Wij gebruiken zelf de krukjes van Walkstool.
    Heb je geen ruimte voor een vouw- krukje of stoel, neem dan een vuilniszak mee, zodat je op nat gras toch droog kunt zitten voor je tent.
  • bord + mok + bestek
Voor gezamenlijk gebruik:
  • Lucifers en/of aansteker
  • Koffie (oplos)
    Aan een pak gemalen koffiebonen heb je niks zonder koffieapparaat. De echte koffiejunk neemt daarvoor een moka mee van bijv. Bialetti.
  • Fris, broodjes, snoep voor onderweg
  • Fotocamera
  • Routekaarten
    Ook al rij je met GPS neem dan nog een routekaart mee!
  • Uitdraai van de route
  • Pleisters, betadinezalf, pijnstillers, norrit, diacure etc.
  • Kettingspray
  • Ducktape, tie-rips en wat ijzerdraad voor noodreparaties
    Een stukje stroomdraad voor het doorverbinden van een defecte beveiligingschakelaar kan ook erg nuttig blijken te zijn.
  • Pen en Papier!
  • Handwasmiddel
    Neemt minder ruimte in beslag dan extra kleding.
  • Als je gaat camperen:
  • Tent(en) met voldoende haringen, hamer om haringen in de grond te slaan en scheerlijnen
    We adviseren om spijkerharingen mee te nemen. De haringen die standaard bij de meeste tenten zitten zijn krom bij eerste steen in de bodem.
  • Pannetje en (benzine)brander
  • Als je nog ruimte over hebt:
  • Motorolie (bij benzinepompen vaak niet verkrijgbaar)
  • Een extra slot om motoren aan elkaar te kunnen zetten
    (als je alleen bent; om de motor ergens aan vast te zetten)
 
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen idee over welke spulletjes er mee moeten.

Ik zie enkele punten genoemd die ik alle vervangen heb in/ door mijn mobiele telefoon.
Pen en papier, zaklamp, telef nrs verzekering ect., foto's maken van belangrijke docs, foto noodcode alarm+manual.
Dan ook NOOIT je telefoon verliezen. Telefoon is net zo belangrijk als de motor!
Ik heb daar voor mezelf wel vertrouwen in. Nog nooit gebeurd, en gaat ook niet gebeuren........??? (zelden echt iets kwijt)

Ga je naar een land waar je totaal geen woord kan spreken.
Maak van diverse maaltijden en gerechten foto's zodat je in een restaurant kan laten zien wat je zou willen eten.

Tip voor als je je kampeerplek verlaat en je op punt staat van vertrek: Kris-kras over tentplek lopen voor check NIETS verloren!
Vast ritueel voor mij. Soms dan toch een haring of een ander klein ding wat is blijven liggen.

Ik heb ook altijd 2 bussen voor eten mee. 1 voor rijst (relatief compact is bijna met alles te combineren) en 1 voor koffie ( in vak altijd koffiepakken 250gr)
Veel mensen zijn blij met Baletti. Zelf heb ik al een steelpannetje en brandertje bij me. Wel doorloopfilter voor koffie meenemen.
Wat ik voor brood altijd meeneem zijn kleine blikjes Unox leverpastei. Zit je in Frankrijk niet die droge stokbrood te kauwen.

Spijkerharingen al genoemd. Direct voldoende erbij aanschaffen bij nieuwe tent!
Hamer ook belangrijk. Zit altijd in mijn tentzak. Niet alleen voor inslaan, maar ook uithalen. Prima hefboom!!

Voor verlichting is zaklampje niet altijd prettig. Midden in mijn tent heb ophangmogelijkheid voor een lampje. (rond 5cm x 3cm)
Mijn lampje (Zwerfkei) heeft regelbare lichtsterkte Je hoeft niet altijd vol licht te hebben en spaart dan batterij.
Verder heb ik een pet met ledjes in de voorrand van de klep, voor evt klussen in donker heel geschikt.
 
Zaklampje wat ik bij heb is een streamlight stylus pro led. Zeer compact en geeft een megalichtbundel. Ideaal ook als je aan je blok moet sleutelen.
 
Taalgidsje van het land en gebruik het! Dit opent vele deuren!
Hamer nooit gemist, heb mt. 46 kisten aan en altijd wel een steen tevinden of hamer te lenen.
Als je brood kan kopen kun je daar ook beleg kopen.
Anti-teek spray en sokken.
Spul voor je motor.
Altijd minstens 1 liter water mee.
My 2 cts.:Y
 
Maak van diverse maaltijden en gerechten foto's zodat je in een restaurant kan laten zien wat je zou willen eten.
_O-_O- Dit is echt het meest Nederlandse wat ik ooit gehoord heb haha. Je wint het van het gezinnetje dat met de volvo V40 met caravan op vakantie gaat met 2 kinderen en een middelgrote hond. Prima lijstje verder wel hoor;)
 
_O-_O- Dit is echt het meest Nederlandse wat ik ooit gehoord heb haha. Je wint het van het gezinnetje dat met de volvo V40 met caravan op vakantie gaat met 2 kinderen en een middelgrote hond. Prima lijstje verder wel hoor;)

_O-_O-_O-

Hollanders die in Frankrijk of Spanje op zoek gaan naar een Chinees restaurant omdat zie niet van buitenlands eten houden.....

Ooit terecht gekomen op een ANWB Charme-camping, allemaal Hollanders met een Mondeo of Vectra en een Knaus-caravan...
Ook nog een Nederlandse campingeigenaar, één nachtje gestaan en snel wegwezen daar.

Met Google Translate is een menukaart ook wel te vertalen hoor, het lekkerste zijn de restaurantjes waar de locals komen en geen NL-platen te zien zijn.
 
Als je echt op vakantie wilt, neem dan helemaal geen kookspul mee. Scheelt superveel bagageruimte, en je kunt overal ter wereld ( behalve Noorwegen) voor een alleszins redelijk bedrag ontbijten en 's avonds je maag vullen. En die koffie onderweg, stop gewoon ergens en geniet van wat er daar te koop is. Nog een tip :ik neem bijvoorbeeld oude sokken , T-shirts en ondergoed mee, en als het vuil is dan gooi ik het weg. Hoef je ook geen wasmiddel en dergelijke trutdingen mee te nemen. Overal in Europa zijn Actions, Decathlons en dergelijke waar je heel goedkoop wat nieuws kunt kopen. Je zult versteld staan van hoe leuk Europa is, en een beetje shoppen en uit-eten hoort daar gewoon bij. Je bent immers op vakantie ! En zorg dat je genoeg MB's op je smartphone hebt, kost hetzelfde als in NL en je kunt je eetplekjes uitzoeken en gemakkelijk campings, hotels, AirBnB en winkels vinden.
 
Overal in Europa zijn Actions, Decathlons en dergelijke waar je heel goedkoop wat nieuws kunt kopen. ........... en uit-eten hoort daar gewoon bij.
Klopt idd.
In Lecce (Z.Italië) was mijn slaapmat lek. Prima een nieuwe kunnen kopen bij Decathlon.

Raad een wat................
In Gijon (N.Spanje) was mijn slaapmat WEER lek. Weer langs de Decathlon.
Toen was ik het wel zat en heb een gewoon normaal velours luchtbed gekocht. Slaapt ook nog eens veel beter.

Vwb opmerkingen over NL-ers die alleen Hollands eten willen........................ Dat is idd om te huilen!! ;(;(;(
Als ik ergens aan de Costa zie staan: 'Friet van Piet', dan ben ik direct vertrokken!! Ook bij McD ga je mij niet snel zien.:r
Juist is het eten in het buitenland vaak een feest! :t Dan ga ik echt niet aan de Hollandse hap.:X
Als ik weinig tijd heb prak ik in een paar tellen zelf wel iets in elkaar. Lekker is nvt, maar het is dan vooral caloriën laden.
 
Als ik die enorme lijsten voorbij zie komen wat er allemaal meegenomen moet worden, krijg ik het idee dat de TS heeft gezegd dat hij naar Tibet op vakantie gaat voor 3 maanden :P
 
Zonder koffie stap ik niet op de motor. Die Bialetti moet mee. En niet overal is eten te krijgen behalve in de supermarkt. Ook dan is het wel fijn dat je even iets kunt kopen om op te warmen.
De Mac vind ik onderweg altijd wel erg fijn. Soms ben je op doorreis en wil je kilometers maken en heb je geen zin in een lunch van 2 uur. Ja de Mac is voor mij een guilty pleasure. Als je al uren achtereen in 35 a 40 graden hebt zitten zweten dan is een mac met airco waar je snel geholpen bent en ook weer snel buiten staat om verder te gaan wel erg fijn.
En hoe slecht het ook klinkt als ik op een terrasje in Spanje een Fricadello especial zie staan... Ja, de tapas zijn vast lekkerder maar zo'n ding blijft lekker. Ook dit is een Guilty Pleasure.
 
_O-_O-_O-

Hollanders die in Frankrijk of Spanje op zoek gaan naar een Chinees restaurant omdat zie niet van buitenlands eten houden.....

Ooit terecht gekomen op een ANWB Charme-camping, allemaal Hollanders met een Mondeo of Vectra en een Knaus-caravan...
Ook nog een Nederlandse campingeigenaar, één nachtje gestaan en snel wegwezen daar.

Met Google Translate is een menukaart ook wel te vertalen hoor, het lekkerste zijn de restaurantjes waar de locals komen en geen NL-platen te zien zijn.
In Frankrijk en Spanje kun je ook beter ver van restaurants wegblijven, en ik ben echt wel wat gewend (tientallen jaren voer van Filippijnse koks voorgeschoteld gekregen).
 
In Frankrijk en Spanje kun je ook beter ver van restaurants wegblijven, en ik ben echt wel wat gewend (tientallen jaren voer van Filippijnse koks voorgeschoteld gekregen).

Daar ben ik het nu helemaal NIET mee eens. Ik kan me indenken dat je in Noorwegen of Ijsland de gekookte halve schapenkop voorbij laat gaan, of in Baskenland de gemarineerde glasaal, of kikkerbillen en foie gras in Frankrijk, maar verder is het kwalitatief meestal gewoon erg goed. Immers, als een restaurant daar slecht eten verkoopt, kunnen ze heel snel de deuren dichtdoen. Buiten de deur eten is , zeker in het zuiden. normale cultuur en niet zoals in Nederland een veel en veel te dure hobby , met drie sprietjes bieslook op een ouwe schol en een pisbiertje er naast.
 
Boven in Scandinavië inderdaad, bruine prut = eland, gele prut = aardappelpuree en gekleurde prut = groente.
Zout, peper en andere kruiden krijg je er niet bij en alles geserveerd in een zaal met de gezelligheid ban een bedompte gymzaal.
 
Als ik die enorme lijsten voorbij zie komen wat er allemaal meegenomen moet worden, krijg ik het idee dat de TS heeft gezegd dat hij naar Tibet op vakantie gaat voor 3 maanden :P
Klopt het maakt voor ons niet veel uit of we drie weken of drie maanden gaan, de hoeveelheid spullen is ongeveer hetzelfde.
 
Nee, voor mij maakt 't ook niet zo heel veel uit of het een week is of veel langer.
Wel bijv. voor alleen een weekend, dan doe ik geen kookacties. Hoeveelheid kleding is dan ook heel weinig.
 
@Richarde62

Misschien is het handig om te vertellen hoe je je vakantie wilt houden waar wil je heen ,wil je doorreizen of vanuit 1 plek rondtoeren .
Wat ik ook vaak doe en heerlijk is om niet steeds te hoeven pakken.
 
Weekje kamperen op 1 plek en daarna weer verder reizen naar volgende plek bijvoorbeeld 5 dagen ofzo.
Ik wil een standaard bepakkinglijst hebben van do & dont van goede en lichte kwaliteit.
Zodat ik voor de volgende vakantie met een gerust hart weer kan vertrekken.

Maar ik lees geïnteresseerd alle reacties door.
 
Om een standaard bepakkingslijst af te geven is toch niet goed mogelijk.

Ik lees hier wel eens spullen die andere veel-kampeerder hier op MF meenemen, die ikzelf minder noodzakelijk vind.
Maar dat is net zo goed ook andersom. Je zal het vooral zelf moeten ervaren wat je wilt en nodig vindt.
Meestal is het een compromis wat je zou wíllen meenemen en de hoeveelheid die je op de motor kán meenemen.

Beste is beginnen met niet gelijk het duurste spul en eerst enkele proef-weekendjes weg.
MF heeft ook een kampeer-test-weekend. Dan kom je anderen tegen waar je veel van kan leren.
Je merkt snel genoeg wat JOUW wensen zijn om bij je te hebben.
 
Ik had gehoopt op uitgebreid advies over:
2 - pers. tent,
grondzeil,
slaapzak ( comfort temperatuur 0 - 10 graden) ,
gasbrander
bestek/mok
pan
koffieapparaat

Graag benoemd met naam/merk:
Liefs zo klein mogelijk & licht van gewicht en als het mogelijk is dat het in de topkoffer past.
Prijs is wel belangrijk maar ik zie dat als een investering van het gebruiksgemak voor de toekomst.

Waarom zou ik het opnieuw uitzoeken/uitvinden als jullie het weten en goede ervaring er mee hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan