PAIR afgekoppeld en ECU vraagje

65x45.2

NU 70x48.7
21 jul 2007
5.938
2.482
Malden
Ik heb het PAIR systeem afgekoppeld van mijn cbr 1000 rr van 2006.
ook de inlaatflapper is om zeep geholpen.
Afgelopen zondag een flinke rit gemaakt en de motor loopt voor mijn gevoel
wat mooier rond bij constante snelheid. en geen uitlaat geknal en gepets meer,

Nu rijst de vraag; zonder het PAIR systeem wordt er geen lucht in de uitlaat gepulst.
Kan de ECU nu denken dat het mengsel te rijk is en armer zetten of sla ik de plank mis?
 
Er zit en sonde in de uitlaat. op het net vind ik verschillende meningen hierover.
logischerwijs zou inderdaad het mengsel bijgesteld worden.

Maar doordat het PAIR systeem iets meer lucht geeft in de uitlaatgassen zou je dus een armer mengsel meten dan er daadwerkelijk is. Zou de ECU rekening houden met deze foutmarge ?

De pair membramen kunnen vervuilen waardoor hun werking niet goed meer is. Dan zou je dus nooit een goede afstelling hebben.

ik vind enkele uitspraken via google dat de ECU op een blade alleen bijregelt rond de 5000 toeren en bij constante snelheid.

Misschien dat iemand hier er meer inzicht in kan geven.

De motor loopt goed zo dus daar maak ik me geen zorgen om.
Vind het interessant materie dus vandaar mijn vraag
 
Er zit en sonde in de uitlaat. op het net vind ik verschillende meningen hierover.
logischerwijs zou inderdaad het mengsel bijgesteld worden.

Maar doordat het PAIR systeem iets meer lucht geeft in de uitlaatgassen zou je dus een armer mengsel meten dan er daadwerkelijk is. Zou de ECU rekening houden met deze foutmarge ?

De pair membramen kunnen vervuilen waardoor hun werking niet goed meer is. Dan zou je dus nooit een goede afstelling hebben.

ik vind enkele uitspraken via google dat de ECU op een blade alleen bijregelt rond de 5000 toeren en bij constante snelheid.

Misschien dat iemand hier er meer inzicht in kan geven.

De motor loopt goed zo dus daar maak ik me geen zorgen om.
Vind het interessant materie dus vandaar mijn vraag

Voor zover ik weet is het systeem op motorfietsen niet altijd closed loop, alleen bij deellast. Dus dat zou best wel eens kunnen.

Maar wat is er mis met een dynorun?
 
Op zich niks mis met een dynorun. Maar dat zouden er 2 worden, een met pair en een zonder om te vergelijken. Dyno run kan echter niet met de PAIR omdat ze de AF armer zouden meten dan die werkelijk is.
Vandaar ook de vraag, houd de honda ECU rekening met het pair systeem ?
 
Nope... mengsel blijft hetzelfde, ECU past dit niet aan. Het enigste moment waarop het veranderd wordt is als de motor koud is, en dat is een voorgeprogrammeerde verandering op basis van temperatuur.
Heb dit pas uit zitten zoeken toen het over mijn MAP sensor ging..

Vandaar dat er een Powercommander nodig is om wijzigingen aan het mengsel te doen..
 
Tussen de drukke werkzaamheden en cursus door nog wat gegoogled hierop.
En kwam ook zoiets tegen. Maar wat doet de ECU dan met de info van de co sensor ?
FI melding geven als het echt mis is ??
Ik heb altijd begrepen dat de co sensor afgeplugd dient te worden met een eliminator omdat anders de ECU de wijzigingen van de PC teniet zou doen.

Ben trouwens het zoeken naar wat mogelijkheden om een AF ratio meter te bouwen.
Lijkt me wel iets om zelf wat te kunnen meten en electronica geknutsel is ook leuk om te doen, zal helaas nog wel ff duren. komende 3 maanden druk druk druk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan