Over groeten en rijbanen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lert
  • Startdatum Startdatum

Lert

MF veteraan
Lid geworden
21 dec 2022
Waarderingsscore
17.133
Iedereen hier kent het wel, motorrijder op de andere rijbaan? Ff zwaaien. Het hoort er bij. Maar hoe ver draven jullie hier in door?

Untitled.jpg

Een vierbaans weg situatie. Kan een 80 weg zijn, een 100 weg, een snelweg. Groeten jullie ook van baan 3 naar 2? Van baan 3 naar 1 / 4 naar 2? Of zijn jullie van het soort dat zelfs van baan 4 naar 1 groet?

Ik zelf van 3 naar 2, verder niet.

Op de snelweg groet ik alleen als ik een andere motorrijder inhaal (of diegene mij inhaalt). Tegenliggende richting op niet, gaat ook vaak zo snel dat het naar mijn idee moeilijk te zien is of iemand groet.
Buiten de snelweg groet ik altijd, tenzij ik net in een krappe rotonde zit oid. Moet wel veilig blijven ;)

Het voor mij een beetje een grijs gebied, maar ik denk dat voor mij meestal de beslissende factor is of er een vangrail tussen zit, en ook gewoon hoe hard ik rijd. Hoe hoger de snelheid, hoe minder logisch het is om tegenliggers te groeten.

Inhalers of tegenliggers groet ik met een handje links, ingehaalden soms met een voetje rechts (tenen op het stepje en de hiel even naar buiten).

Groeten is voor mij wel vooral een slecht-weer-dingetje, er zijn zo veel motorrijders met mooi weer dat er bijna geen beginnen aan is.

Asociale wegpiraten groet ik sowieso niet.

• Leuk
Waarderingen: Lert
Met een tussenscheiding groet ik meestal niet. En als ik geen zin in groeten heb, stap ik op mijn motorscooter. Dan ben ik te onwaardig om naar te groeten en dan hoef ik zelf ook niet terug te groeten.
1 van de voordelen van de scooter.

op zicht is het groeten wel relax als het veilig is. Moeten is verkeerd. 100 km per uur en een vangrail ertussen, en dan nog groeten kan, maar er is kans dat ik die person niet gezien heb. Het grappige is, is dat je als motorrijder , andere motoren vaak ongemerkt al in je ooghoeken "gezien" hebt. Onze hersesen zijn veel scherper dan onze ik weet hersenen.

• Leuk
Waarderingen: Lert
Zwaaien, toeteren, knipperen met het groot licht, of als de afstand te groot is ff een band in de fik steken voor een rooksignaal.

Zolabg ik maar mijn enthousiasme kan overbrengen over het feit dat ik motor rijd en iemand anders zie die ook motor rijdt.

Op de snelweg groet ik alleen als ik een andere motorrijder inhaal (of diegene mij inhaalt). Tegenliggende richting op niet, gaat ook vaak zo snel dat het naar mijn idee moeilijk te zien is of iemand groet.
Buiten de snelweg groet ik altijd, tenzij ik net in een krappe rotonde zit oid. Moet wel veilig blijven ;)
Op de rotonde even een knikje met het hoofd is mijn oplossing

Momenteel groet ik eigenlijk overal waar 't maar een beetje uitkomt. Vind het ook wel een leuke oefening om scherp te blijven op de saaiere wegen.

Maar overkant van de snelweg groet ik eigenlijk alleen als 't rotweer is, beetje erkenning voor de bikkelaars.

Zwaaien, toeteren, knipperen met het groot licht, of als de afstand te groot is ff een band in de fik steken voor een rooksignaal.

Zolabg ik maar mijn enthousiasme kan overbrengen over het feit dat ik motor rijd en iemand anders zie die ook motor rijdt.
Ik probeer meestal een high five te geven, maar daar wordt nooit op gereageerd 😢

Maar serieus: in de winter groet ik alles en iedereen op twee wielen, dat wordt er meestal veel relaxter gereageerd. Ook op de snelweg. Slecht weer verbroedert, denk ik.
Bij mooi weer groet ik meestal ook wel, behalve bij hele grote groepen. Bij BMW en Harley rijders neem ik nooit het initiatief, maar groet wel altijd terug.

Op snelwegen alleen als ik een mede zijspanrijder zie aan de andere kan van de vangrail. Verder altijd wel, als het veilig kan.

Ik probeer al jaren niet meer te groeten, maar het zit er helaas ingebakken.
Vanmiddag ben ik er in geslaagd om bewust niet te groeten. Kijken hoe lang ik het volhoud.O-)
Het is ook wat met al die motorrijders: vooruitpoepers, achteruitpoepers (lichaamshouding), motoren met hangwangen, motorrijders met hangwangen, motorrijders met winterpakken, motorrijders zonder pak, motorrijders met baarden, moet ik die allemaal groeten? Als het een paar graden kouder is zie je ze niet.

Vanmiddag ben ik er in geslaagd om bewust niet te groeten. Kijken hoe lang ik het volhoud.O-)
Het is ook wat met al die motorrijders: vooruitpoepers, achteruitpoepers (lichaamshouding), motoren met hangwangen, motorrijders met hangwangen, motorrijders met winterpakken, motorrijders zonder pak, motorrijders met baarden, moet ik die allemaal groeten? Als het een paar graden kouder is zie je ze niet.
Sterkte, mij lukt het nog niet.

Omdat de ervaring leert dat die aanzienlijk minder vaak terugzwaaien. Ik generaliseer wel wat, want meestal zijn het wel specifieke types die je ruim vantevoren herkent. Na vaak gezwaaid te hebben zonder reactie terug te krijgen wacht ik liever even af. Zwaait diegene wel, dan kan hij of zij altijd een enthousiaste reactie terug verwachten :t

Ik groete vandaag zelfs een MP3 rijder, ai.
Later op de dag stond ik naast zo een driewieler en gunde hem geen blik waardig.
Wannebe's!!

Ik groet elke motorrijder die makkelijk in mij gezichtsveld komt, waarbij mijn vriendelijk opgeheven hand verandert naar een middelvinger als ze niet terug groeten.

Omdat de ervaring leert dat die aanzienlijk minder vaak terugzwaaien. Ik generaliseer wel wat, want meestal zijn het wel specifieke types die je ruim vantevoren herkent. Na vaak gezwaaid te hebben zonder reactie terug te krijgen wacht ik liever even af. Zwaait diegene wel, dan kan hij of zij altijd een enthousiaste reactie terug verwachten :t
De op dit forum geleerde moraal is dat als een HD rijder terugzwaait het 74.4253470689% kans is dat het @Atamarie is.

Terug
Bovenaan Onderaan