Oude koelvloeistof verversen

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.538
6.720
Helmond
Zoals misschien sommige mensen hebben gezien hier en daar ben ik een motor (Kawasaki GPX750R) die al 11 jaar stil staat weer tot leven aan het wekken.

Goed nieuws: hij loopt.

Nu dus de andere dingen aan gaan pakken.

De koelvloeistof mag ondertussen ververst worden. Ik weet dat je met koelvloeistof altijd dezelfde kleur erin moet doen. Maar de koelvloeistof is bruin en lijkt niet eens op blauw/groen/rood. Nu de grote vraag: wat moet ik er in stoppen?
 
Eerst goed doorspoelen met de tuinslang. Zorg dat het systeem goed geflusht is, dan is er ook weinig risico van mengen. Daarna zou ik hem afvullen met "rode" longlife-koelvloeistof, dan hoef je je er de komende jaren ook niet druk over te maken.
 
heb d'r nog nooit naar gekeken, en flikker er gewoon in wat ik als eerste tegenkom....voor mij is koelvloeistof koelvloeistof, maar nu zalik het halve forum wel over me heen krijgen omdat er voorgeschreven wordt dat er perse paarse in moet van 32 euro de liter, omdat er anders b.v. een kristalafzetting op de cilinderwanden kan op treden...
Heb al eens 3 liter fanta erin geflikkert omdat ik boven op de brennerpas een spuiter kreeg en toch beneden moest zien te komen
 
Leuk, ben ook (onder andere) bezig met een gpx750r.
Die van mij zat in 6 dozen en 3 boodschappen tassen 😋, ook wil ik van die rare 16/18” wielen af en zet er 17” onder.

Ik zou er eerst gewoon goedkope kvs in kieperen , als het ding eenmaal gelopen heeft warm word etc en geen lekkage’s meer heeft dan eventueel nogmaals flushen en er beter kvs in gooien.
Zelfde geld voor de olie.
 
heb d'r nog nooit naar gekeken, en flikker er gewoon in wat ik als eerste tegenkom....voor mij is koelvloeistof koelvloeistof, maar nu zalik het halve forum wel over me heen krijgen omdat er voorgeschreven wordt dat er perse paarse in moet van 32 euro de liter, omdat er anders b.v. een kristalafzetting op de cilinderwanden kan op treden...
Heb al eens 3 liter fanta erin geflikkert omdat ik boven op de brennerpas een spuiter kreeg en toch beneden moest zien te komen
Als toch niks uitmaakte dan zal die fanta er nu nog steeds in zitten?
 
Leuk, ben ook (onder andere) bezig met een gpx750r.
Die van mij zat in 6 dozen en 3 boodschappen tassen 😋, ook wil ik van die rare 16/18” wielen af en zet er 17” onder.

Ik zou er eerst gewoon goedkope kvs in kieperen , als het ding eenmaal gelopen heeft warm word etc en geen lekkage’s meer heeft dan eventueel nogmaals flushen en er beter kvs in gooien.
Zelfde geld voor de olie.

Het plan is ook om hem eerst door te spoelen met water (wordt als tip in het werkplaatshandboek gegeven). Daarna met koelvloeistof + reinigingsmiddel laten lopen, dan dat weer aftappen en de laatste koelvloeistof erin gooien. Goed ontluchten en rijden maar.


Mocht het zijn dat je nog informatie nodig hebt, of als ik iets moet kijken hoe het bij mij zit(die van mij zat wel in elkaar), laat het even weten, dan kijk ik even voor je. Die 16/18 inch wielen maakt dunlop nog sport demons voor. Meer dan prima bandjes die ik ook op mijn GS500 had zitten. Mijn plan is om daar mee te gaan rijden. Ik vind dat soort rare dingen altijd wel leuk van oude motoren.



Om het topic trouwens een einde te geven: De tip om in het handboek te kijken was de gouwe. Moet op basis zijn van Ethyleen Glycol en dan is het prima. Morgen dus even wat halen. Er schijnt 2 liter in te gaan en 5 liter koelvloeistof kost de kop niet. 2x koelvloeistof erin gooien zit ik dus niet zo mee.
 
Het plan is ook om hem eerst door te spoelen met water (wordt als tip in het werkplaatshandboek gegeven). Daarna met koelvloeistof + reinigingsmiddel laten lopen, dan dat weer aftappen en de laatste koelvloeistof erin gooien. Goed ontluchten en rijden maar.


Mocht het zijn dat je nog informatie nodig hebt, of als ik iets moet kijken hoe het bij mij zit(die van mij zat wel in elkaar), laat het even weten, dan kijk ik even voor je. Die 16/18 inch wielen maakt dunlop nog sport demons voor. Meer dan prima bandjes die ik ook op mijn GS500 had zitten. Mijn plan is om daar mee te gaan rijden. Ik vind dat soort rare dingen altijd wel leuk van oude motoren.



Om het topic trouwens een einde te geven: De tip om in het handboek te kijken was de gouwe. Moet op basis zijn van Ethyleen Glycol en dan is het prima. Morgen dus even wat halen. Er schijnt 2 liter in te gaan en 5 liter koelvloeistof kost de kop niet. 2x koelvloeistof erin gooien zit ik dus niet zo mee.
Long life is nauwelijks duurder en dan hoef je hem over twee jaar niet opnieuw te verversen, dat is ook wat waard.
 
Volgens het boekje volgens mij bij de meeste voertuigen elke 2 jaar.. Of het ook echt gebeurd? geen idee. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het bij de auto nog nooit vervangen heb. De enige motor die ik langer dan 2 jaar heb gehad was luchtgekoeld.
 
Als je de boel gaat flushen doe dat dan met heet water.
Dan droogt het zaakje sneller en heb je minder kans dat achtergebleven water vermengd word met koelvloeistof.
 
Als je de boel gaat flushen doe dat dan met heet water.
Dan droogt het zaakje sneller en heb je minder kans dat achtergebleven water vermengd word met koelvloeistof.
Ik vraag me af hoe belangrijk dat dat is. Koelvloeistof bestaat voor meer dan 50% uit water. Zou het erg zijn als er een paar % extra water bij komt?
 
Ik doe altijd een flush met petromark radiator flush, dat moet met kraanwater.

Aftappen, doorspoelen met warm water (thermostaat gaat niet open maar je pakt al wat mee) dan vullen met water, flush er bij en op bedrijfstemperatuur laten komen + in laten werken.
Dan weer spoelen (wel laten afkoelen en met warm water) tot er niets meer uit komt. Daarbij neem ik de slang naar de radiateur los want zo heb je geen last van de thermostaat.

Je weet hoeveel er in totaal in moet, dan meet ke even wat er uit komt en daar gooi je dan concentraat naar verhouding bij, dan heb je geen last van te veel water in het systeem (want je krijgt bij lang na niet alles er uit). De rest aanvullen met kant en klare kvs.

G12+ is 99,9% van de tijd prima, is voor alu blokken en/of delen. Action is goedkoopst en doe er al jaren alle voertuigen mee. 10 euro voor 5 liter (willekeurig andere 5 liter fles is 20 euro).
 
Een flush kan dacht ik ook gewoon met schoonmaakazijn aangelengd met water.
Een half uur rondkaggelen, af laten koelen en aftappen.

Inderdaad. Schoonmaakazijn verwijdert de kalkaanslag en andere afzettingen in het koelsysteem. Half uurtje rijden volstaat. Na het aftappen goed spoelen. Door het verwijderen van de aanslag in de radiator is de motortemperatuur beter te beheersen. Je ziet het verschil op de temperatuurmeter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan