Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Otoplastieken schoonmaken

Vtwinner

MF veteraan
Lid geworden
10 jun 2006
Waarderingsscore
1.609
Ik heb mijn otoplastieken van Beter Horen nu ca 3 jaar en ik heb het gevoel dat ik steeds dover wordt. Schoonmaken is dus nodig maar hoe? Ik heb de doppen tussendoor wel een paar keer in de ultrasoon reiniger gehad. Gewoon met koud water. Er komt dan wel wat oorsmeer uit maar het kanaaltje wordt niet helemaal schoon. Ik heb wel een soort prikkertje gehad maar die is uit het tasje van de oordoppen gevallen. Hoe maken jullie die dingen schoon?

Thnx, zal ik toch weer een ritje naar Beter Horen moeten maken. Tenminste, ik zou niet weten waar ik die dingen anders moet halen.

Ik heb ze bij bol.com besteld, van Audinell dacht ik.

Thnx, zal ik toch weer een ritje naar Beter Horen moeten maken. Tenminste, ik zou niet weten waar ik die dingen anders moet halen.
Alpine, Noizezz zijn bekende en betrouwbare leveranciers. Met ook goede service. Op de Motorbeurs (februari) zijn er vaak aanbiedingen.

Als je je oren vaak schoonmaakt worden oordopjes bijna niet vies. Bovendien voorkom je zo dat de oorsmeer verder naar binnen wordt gedrukt.

Ik heb die bruistabletten ook, maar gebruik ze zo goed als nooit. Gewoon even in de punten van de oordopjes knijpen en dan komt er een beetje oorsmeer uit en dat veeg je zo weg.

Als er echt zo veel oorsmeer in die doppen komt dat ze dicht komen te zitten, dan is het tijd voor een bezoek aan de huisarts.

mijn oordoppen werden geleverd met reinigingsmateriaal , spuitbusje en een peuter dingetje om het kanaaltje schoon te maken.
een klein schroevendraaiertje werkt ook btw .....

oren gewoon met een oorlepeltje reinigen

Na drie jaar is het toch niet heel gek dat ze vies zijn, toch?

Tussendoor zijn ze nog wel in de ultrasoon geweest. Puntje uitknijpen gaat niet, het zijn harde otoplastieken. Maar ik zal hierna ook maar een bruistablet in mijn oren doen . Earex doet niet zoveel. Mijn huisarts heeft ook wel eens afgeraden om te vaak de oren schoon te maken. Een bepaalde hoeveelheid smeer schijnt goed te zijn.
Beter Horen leverde wel een prikkertje maar geen spray. Dat prikkertje is al lang geleden verdwenen.

Even bij mijn ouders vragen, die zijn van de generatie dat iedereen vanaf 40 jaar een kunstgebit had.

Een paar uur in de alcohol leggen weekt alle smeer los en maakt bacteriën kapot. Werkt prima.

Tast alcohol het hard plastic niet aan? Het zijn geen zachte siliconen doppen.

Ik heb mijn otoplastieken van Beter Horen nu ca 3 jaar

Ik zou maar even een lektest doen in dat geval als je bij beterhoren bent. Dus testen met kaken dicht en met kaken open. Je gehoorgang verandert van vorm wanneer je kaak beweegt en over de jaren heen verandert je gehoorgang sowiesoe. Dus na 3 a 4 jaar wordt het echt tijd om te controleren of ze nog goed sluiten en al dan niet moet je nieuwe laten maken

Qua schoonmaken lijkt mij Dreft ook prima te doen. Heb ze ook enkele keren in de wasmachine gehad, per ongeluk, ook prima schoon

Offtopic/mening: Ik heb beetje haat/liefde verhouding met otoplastieken. Het is een vaste vorm terwijl de vorm van je gehoorgang, door beweging van de kaak, dynamisch is. Met praten merk ik altijd op dat er meer geluid doorkomt en blijft ik die dingen maar opnieuw positioneren zodat het vacuüm trekt en goed afsluit. Ik heb de zwaarste demping in mn otoplastiek maar dat wint het niet van die 3M gele schuimdoppen, bij lange na niet. Dus voor sommige feesten/werkzaamheden is dat echt een must!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Omdat ze nu eigenlijk teveel dempen hoop ik dat ze nog niet lekken. Zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet. Daarvoor had ik eigenlijk altijd paddenstoeltjes (Alpine en Shush) maar de otoplastieken zijn duidelijk beter.

In de magnetron dan suddert het oorsmeer er gewoon uit.

Dan zal ik mijn hoofd ook maar in de magnetron steken. Kan ik het probleem bij de bron aanpakken.