Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Opstarten Yamaha xj600s (bouwjaar 1993)

Lid geworden
1 jul 2024
Waarderingsscore
0
Beste mede-motormuizen,

Nadat ik in november mijn motorrijbewijs gehaald heb, heb ik afgelopen maand eindelijk mijn eerste motor gekocht. Helemaal leuk natuurlijk. Het betreft een Yamaha xj600s uit bouwjaar 1993. Oftewel: een echte basic fiets zonder toeters en bellen en mét carburateur ipv injectie. Gekocht bij een meneer in het dorp waarvan ik zeker weet dat hij mij niet doelbewust een onveilige machine probeert aan te smeren. Het opstarten afgelopen keren was echt een klusje. Hij start in één keer met de choke vol open dus dat is mooi, maar daarna klinkt ie al snel ongelukkig tijdens het stationair warm draaien. Hij stottert en klinkt alsof die bijna af gaat slaan. Als ik daarna ga rijden merk ik het volgende: onder een bepaald toerenaantal (uit mijn hoofd 3000/3500) trekt ie helemaal niet op ondanks dat ik wel aan het gas draai. Daarna, vanaf 4000/5000 toeren schiet ie ineens vooruit. Ik merk dat ik daar redelijk onzeker van wordt tijdens het rijden. Kan iemand mij wijsheid bieden in dit probleem? Mijn broertje zegt dat ik eens een goed stuk moet rijden (om de boel schoon te branden) en niet steeds het ritje van 20km (20 minuten) van mijn ouderlijk huis naar mijn eigen huis. Zou het aan de afstelling van de carburateur zelf kunnen liggen? Iemand die toevallig zelf veel verstand heeft van de diversion 600 uit de vroege bouwjaren? Alle hulp is welkom

Laat je de choke volledig open staan? Elke motor reageert wat anders op de choke dus dat is altijd een beetje wennen, maar je zou de choke vrij snel al een stuk terug moeten kunnen zetten zonder dat hij afslaat. Te veel choke gaat de motor ook slecht van lopen, dus je moet wat 'spelen' met de choke om het punt te vinden dat de motor lekker rijdt.

Je beschrijft dat de motor inhoudt bij bepaalde toerentallen. Is dat ook wanneer de motor goed warm is en de choke weer volledig uit staat?

Hoe lang heeft de motor stil gestaan ? Dit klink namelijk als een vervuilde carburateur.
Soms werk het idd zoals je broer zegt een stuk te rijden en kan je de mazzel hebben dat dit werkt, maar carburateurs brand je niet schoon.
Meestal zijn er echter bij lange stilstand kleine kanaaltjes en sproeiers verstopt met vergumde benzine. De enige goede oplossing is dan het uitbouwen en in de ultrasoon reinigen van de carburateurs.

Gisteren dus weer op gereden maar daarvoor had ie een weekje/1,5 week stil gestaan. Vanaf aankoop (ergens rond 10 juni uit mn hoofd) totaal 200/250 km mee gereden denk.

Goed punt. Wellicht reageert ie zo agressief op het gas tijdens het rijden omdat de choke dan nog een stukkie open staat de eerste paar km's. Antwoord op die andere vraag: nee eigenlijk niet. Dan trekt ie vanaf 2000 toeren mooi door naar de 9500. Heb tijdens de proefrit een rondje strand gedaan en toen liep die als een zonnetje. Gaf ook heel linear/geleidelijk zn vermogen af zoals ik op reviews gehoord heb.