Japansstrijkijzer123
Rookie
- 1 jul 2024
- 3
- 0
Beste mede-motormuizen,
Nadat ik in november mijn motorrijbewijs gehaald heb, heb ik afgelopen maand eindelijk mijn eerste motor gekocht. Helemaal leuk natuurlijk. Het betreft een Yamaha xj600s uit bouwjaar 1993. Oftewel: een echte basic fiets zonder toeters en bellen en mét carburateur ipv injectie. Gekocht bij een meneer in het dorp waarvan ik zeker weet dat hij mij niet doelbewust een onveilige machine probeert aan te smeren. Het opstarten afgelopen keren was echt een klusje. Hij start in één keer met de choke vol open dus dat is mooi, maar daarna klinkt ie al snel ongelukkig tijdens het stationair warm draaien. Hij stottert en klinkt alsof die bijna af gaat slaan. Als ik daarna ga rijden merk ik het volgende: onder een bepaald toerenaantal (uit mijn hoofd 3000/3500) trekt ie helemaal niet op ondanks dat ik wel aan het gas draai. Daarna, vanaf 4000/5000 toeren schiet ie ineens vooruit. Ik merk dat ik daar redelijk onzeker van wordt tijdens het rijden. Kan iemand mij wijsheid bieden in dit probleem? Mijn broertje zegt dat ik eens een goed stuk moet rijden (om de boel schoon te branden) en niet steeds het ritje van 20km (20 minuten) van mijn ouderlijk huis naar mijn eigen huis. Zou het aan de afstelling van de carburateur zelf kunnen liggen? Iemand die toevallig zelf veel verstand heeft van de diversion 600 uit de vroege bouwjaren? Alle hulp is welkom
Nadat ik in november mijn motorrijbewijs gehaald heb, heb ik afgelopen maand eindelijk mijn eerste motor gekocht. Helemaal leuk natuurlijk. Het betreft een Yamaha xj600s uit bouwjaar 1993. Oftewel: een echte basic fiets zonder toeters en bellen en mét carburateur ipv injectie. Gekocht bij een meneer in het dorp waarvan ik zeker weet dat hij mij niet doelbewust een onveilige machine probeert aan te smeren. Het opstarten afgelopen keren was echt een klusje. Hij start in één keer met de choke vol open dus dat is mooi, maar daarna klinkt ie al snel ongelukkig tijdens het stationair warm draaien. Hij stottert en klinkt alsof die bijna af gaat slaan. Als ik daarna ga rijden merk ik het volgende: onder een bepaald toerenaantal (uit mijn hoofd 3000/3500) trekt ie helemaal niet op ondanks dat ik wel aan het gas draai. Daarna, vanaf 4000/5000 toeren schiet ie ineens vooruit. Ik merk dat ik daar redelijk onzeker van wordt tijdens het rijden. Kan iemand mij wijsheid bieden in dit probleem? Mijn broertje zegt dat ik eens een goed stuk moet rijden (om de boel schoon te branden) en niet steeds het ritje van 20km (20 minuten) van mijn ouderlijk huis naar mijn eigen huis. Zou het aan de afstelling van de carburateur zelf kunnen liggen? Iemand die toevallig zelf veel verstand heeft van de diversion 600 uit de vroege bouwjaren? Alle hulp is welkom