Op zoek naar een span.

Ik wil geen zeikerd lijken, echter een zeer gewaardeerde en uitermate ervaren zijspanrijder heeft mij eens op mijn kop gegeven... altijd twee handen aan het stuur!

Nu reed hij en rijd ik met een schommel,dat zal wellicht schelen

Welnee, eerder goed bedoeld advies lijkt me.
Maar serieus, het is dat mn gas dicht gaat anders kan ik het stuur loslaten.
Moet wel zeggen dat dat met een lege bak niet gaat, moet wel lekker wat massa in.
Ik denk dat de std eml veer op de bak te stug is voor een lege bak en dan gaat de bak stuiteren lijkt het. Met massa is dat compleet weg.
 
de standaard veren van EML heb ik inmiddels vervangen, hele vooruitgang. die op de bak werd vervloekt door mijn bijrijdster, nu is ze behoorlijk tevreden over het comfort (en ik over de verbeterde wegligging van het geheel)

benno
 
de standaard veren van EML heb ik inmiddels vervangen, hele vooruitgang. die op de bak werd vervloekt door mijn bijrijdster, nu is ze behoorlijk tevreden over het comfort (en ik over de verbeterde wegligging van het geheel)

benno

Welke veren heb je er nu dan op?
 
Hier ook. Op bakwiel een nieuwe hagon gemonteerd. Voor de achterkant is er één in bestelling met verzwaarde veer. Voor zit een fancy, race ding die goed z'n werk doet.
 
Ook hier geregeld 1 handje aan het stuur, geen probleem met zowel de russen als de BMW. Eerlijk gezegd rijdt de BMW wat grilliger met de naafbesturing en autobanden dan de grotewielenspannen met hun ronde bandjes maar dat kan ook aan de snelheid liggen en het type wegen waar ik met de BMW kom. het gemakkelijkste hier rijdt het aangedreven span, zelfs in het zand vaak met 1 handje over de paden, de M72 heeft wat meer richting geven nodig.

benno

Zo'n Rus lijkt mij ook nog wel eens leuk, als ik later groot ben, om een beetje aan te prutsen en eens een weiland te pakken ofzo.
Als ik dat huis met die grote schuur eindelijk eens kan kopen.....
 
Hyperpro op maat exemplaar, heb het type hier wel ergens liggen. Kunnen ze zo namaken als je het geld er voor over hebt, ik heb voor en zijspan laten maken. Achter een aangepaste wilbers met hyperpro veer
Erg goed en mooi spul maar best prijzig.
Dat zal voor mij de volgende stap zijn denk ik.
 
Inmiddels een rider 550 op mn stuur gebouwd, echt een top apparaat. Geen geklungel meer met draden en laptop etc!
IMG-20190603-WA0013.jpeg
 
Hier ook. Op bakwiel een nieuwe hagon gemonteerd. Voor de achterkant is er één in bestelling met verzwaarde veer. Voor zit een fancy, race ding die goed z'n werk doet.
Gisteren kwam er een oude vriend buurten, die ik jaren niet had gezien. Hij rijdt enduro's en crosst met zijspannen. Hij had mijn EML span nog niet eerder gezien en zei meteen; "zozo, een echte Reiger schokbreker vooraan."
Ik kende het merk zelf niet, maar het blijkt dus iets goeds te zijn...
https://reigersuspension.com/
 
Gisteren kwam er een oude vriend buurten, die ik jaren niet had gezien. Hij rijdt enduro's en crosst met zijspannen. Hij had mijn EML span nog niet eerder gezien en zei meteen; "zozo, een echte Reiger schokbreker vooraan."
Ik kende het merk zelf niet, maar het blijkt dus iets goeds te zijn...
https://reigersuspension.com/
Reiger is wereld beroemd in Rally, rallyraid en Noppen wereld. Er rijdt geen auto of vrachtwaggel in top10 van Dakar met wat anders dan Reiger.....
 
Gisteren kwam er een oude vriend buurten, die ik jaren niet had gezien. Hij rijdt enduro's en crosst met zijspannen. Hij had mijn EML span nog niet eerder gezien en zei meteen; "zozo, een echte Reiger schokbreker vooraan."
Ik kende het merk zelf niet, maar het blijkt dus iets goeds te zijn...
https://reigersuspension.com/
En die Elanden omval Mercedes: Mercedes zal met de handen in het haar, omdat dat kleine wagentje niet door de elanden proef kwam. Klopt Mercedes ten einde raad aan bij Reiger. Komen ze met zo' wagentje in Hengelo(G). Stapt Gerard Seesing in dat ding, rijdt er even mee tot halverwege Zelhem en weer terug. Stapt uit, krapt een keer aan zn kin, zegt tegen die Duitsers: haal m overmorgen maar weer op, dan is't wel in orde....
Aldus geschiedde en kwam dat ding wel door de elandproef🤣
 
De wijzen komen al eeuwenlang uit t oosten toch?...

Maar blijkbaar kan je ook te oostelijk gaan, wanf ik dacht altijd dat Duitsland ook oostelijk lag... Of valt stutgart al onder t zuiden?
 
De wijzen komen al eeuwenlang uit t oosten toch?...

Maar blijkbaar kan je ook te oostelijk gaan, wanf ik dacht altijd dat Duitsland ook oostelijk lag... Of valt stutgart al onder t zuiden?
als je lang genoeg westelijk gaat kom je ook in DLD
 
Gisteren kwam er een oude vriend buurten, die ik jaren niet had gezien. Hij rijdt enduro's en crosst met zijspannen. Hij had mijn EML span nog niet eerder gezien en zei meteen; "zozo, een echte Reiger schokbreker vooraan."
Ik kende het merk zelf niet, maar het blijkt dus iets goeds te zijn...
https://reigersuspension.com/

Dan heb je het nu prima voor elkaar als je de achterveer ook gedaan hebt.
Nu nog de remmetjes... ;-)
 
Och rij soms met beide handjes los (ca. 200 mtr) niet omdat het moet maar omdat het kan.
 
Hé baas,
Top je ontmoet te hebben.
Altijd tof om half dronken om half 3snachts nog met een onbekende techneut gesprekken te hebben. Om er na een half uur pas achter te komen we elkaar eigenlijk bijna al eens eerder hadden moeten ontmoeten.
Klein wereldje weer
 
Kleppenballrun was weer geweldig. Dikke 350km binnen door weggetjes gereden van post naar post. Toffe pre en after party, 's!
Over 5 jaar weer!
 
Hé baas,
Top je ontmoet te hebben.
Altijd tof om half dronken om half 3snachts nog met een onbekende techneut gesprekken te hebben. Om er na een half uur pas achter te komen we elkaar eigenlijk bijna al eens eerder hadden moeten ontmoeten.
Klein wereldje weer
Hoi Mielko, ja dat was ff gezellig ja 8-)
Leuk is dat we ook nog wederzijdse kennissen hebben :-))
Feestjes daar zijn eigenlijk altijd rete gezellig, leuke gasten ook!
 
Ik wil een andere schokbreker op het span wiel. De huidige is nog goed maar hij is veels te stug naar mijn idee.
Weet iemand mss wat de veerconstante van de originele EML bakveer is?
Ik heb hem net uit elkaar gehaald en als ik er met 90kg op ga staan dan veert hij vrijwel niet in, ik schat 1.5cm. (Beetje moeilijk meten in mn eentje :-))
Werden er vroeger zwaardere veren dan 45kg/cm toegepast?
Totale uitslag is 90mm en ik gebruik er maar 60, dat is 2/3 van het totaal en dat is te weinig. (Standaard heb ik minimaal 50kg in de bak.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan