Op jacht naar 300 km/u op de teller van een zx9r 2001, haalbare zaak?

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.624
1.260
Deventer
Een doel hebben kan wel eens leuk zijn, of een uitdaging (of soms beide tegelijkertijd :Y).

Het doel: op de teller van mijn recente aankoop (zx9-r e-model bouwjaar 2001) 300 km/u op de teller zien. Meer mag ook, maar of dat nu realistisch is?

Hoe ver ben ik met het behalen van mij doel:

281 km/u op de A31 in Dld. lichte rugwind, ca 6 graden temp. geheel bewolkt. Ik durfde niet harder... de motor had ook niet meer echt veel over.... ik heb niet op de toerenteller gekeken wat er nog qua toeren over is tot aan rood.

Hebben andere eigenaren van zx9-r-en ervaringen met topsnelheden die ze met me willen delen?

De motor is overigens, op een aftermarket BOS uitlaatdemper na, origineel. Recent onderhoud uitgevoerd: olie en oliefilterwissel, controle van de iridium bougies (nog goed), klepspeling afgesteld, carburateurs gesynchroniseerd, kettingspanning afgesteld, ketting van los vuil ontdaan en gesmeerd, revisie beide 6-zuiger voorremklauwen, luchtfilter gereinigd en opnieuw ingeolied.

Lekker vol middelgebied heeft de zx9-r overigens, dat rijdt erg prettig.

Vlotte motorgroeten,

ex-motorloos.
 
Koop een speadohealer en stel die verkeerd af, 300 echte ga je sowieso niet halen dus dan maakt het ook weinig uit. :W
 
@Cas, ik snap je reactie wel, ik schiet er alleen niets mee op.

300 op de teller is sowieso geen GPS 300, dat is geen nieuws voor me.
281 km/u op de teller is ook (maar?) 260 GPS-telefoon-app km/u :X.
 
Mijn zx6 van 1998 haalde 280 op de teller terwijl fabriek opgave max 255 was geloof ik. Volgens mij overdrijven de tellers flink dus misschien. Wind in de rug zon in de uitlaat zeiden we vroeger altied😁
 
Dit moet toch niet onmogelijk zijn? Op een gsxr 600 van 2001 kreeg je ook 270 op de teller, dan moet zo'n dik blok toch ook zover kunnen komen?
Vraag is alleen hoeveel het gaat kosten en wat je ervoor moet doen.
 
Wind in rug + tandje groter vooraan en paar kleiner achteraan. Mis je wel wat acceleratievermogen maar ga je ook deels sneller, alleen niet op de teller :')
Kijk anders ff op gearingcommander.com om te zien welke overbrenging jou tot 300km/h kunnen brengen :)
 
Schilderstape en pen, 300 op het stukje tape schrijven. Plak tape over teller. Maak foto. Delen op social media. Job done. }:O
gratis tip: besteed het geld aan een set banden en boek een circuitdag.
 
Dank allen voor de goedbedoelde hints en adviezen (afgezien van de elbow down bij 280 km/u: niet mijn stijl 8)7).

Ik kom op basis van de info tot de voorlopige conclusie dat 300 km/u op de teller heeeeeeeeeel misschien een keer haalbaar is, maar dat de kans dat het niet gaat gebeuren veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groter is.

Geen probleem, proberen er steeds dichterbij te komen is ook een leuk tijdsverdrijf :].

Misschien moet ik me maar eens gaan voorstellen in het zx9-r topic, en daar nog eens vragen of zx9-r bezitters weten wat de max haalbare topsnelheid op de teller is.
 
Je moet iets veranderen aan de krachten welke belangrijk zijn. Dus de boel aanpassen zodat er minder wind weerstand is, het blok intern minder weerstand heeft of het blok sterker wordt. Meer toeren laten draaien kan ook nog. Maar ik gok dat het prijskaartje de meeste dingen al buiten schot zet.
 
'99er R6
275 op de TELLER, en nog beetje gas over, was alleen gebrek aan ruimte om door te gaan.
Dus ja, waarom zou het niet lukken op de (teller)
 
Ik heb op mijn ex niner een keertje 295 op de teller gehaald. Maar hoe harder je rijd des te groter de afwijking word. Maar hé lekker belangrijk wanneer kun je dat rijden. Ik vind het koppel veel belangrijker.
 
Had zelf een ZX9-R van de 1e generatie.

In Duitsland, ergens tussen de 270 en 280 op de teller gehad en er zat nog meer in, maar vanaf zo'n 250 kroop de teller richting 270-280.
Het was te druk om lang genoeg vol gas te rijden om te kijken of de 300 haalbaar was.
 
Op mijn vorige motor een Suzuki gsx r 750 K5, 299 op de teller gehad. Maar eerlijk is eerlijk dat was niet mijn ding. Doe mij maar bochtjes..
 
Lijkt wel of de teller wel naar de 310 gaat maar als je naar de omgeving kijkt en de snelheid van tegemoetkomend verkeer lijkt hij niet harder dan 140 te rijden ....
 
k4 750, same here. 299 op de teller. Die teller gaat gewoon niet verder. Maar echt was dat geloof ik 275.
Klopt ongetwijfeld. Een 600 doet 250-255, 750 ongeveer 275 en een 1000 doet 300.
Mijn gsxr 600 uit 2001 deed op de teller 277 zo uit mijn hoofd... Ding was standaard dus die ging niet bepaald harder dan waar de testen mee gedaan werden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan