Oost Europa in hartje zomer

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste medereizigers! Omdat ik aankomende zomervakantie weer 4 weken verplicht weg moet blijven van m'n baas, en me geen zin heb om te vervelen thuis, trek ik er maar weer eens op uit.

De bedoeling was eigenlijk Ijsland, maar die boot is onbetaalbaar in het hoog seizoen. Ijsland zet ik dus even in de koelkast voor een andere periode. Maar goed, waar dan heen? Vorige zomer deed ik de Noordkaap, via Zweden omhoog en Noorwegen terug. Erg leuk, maar wil een keer iets anders. Zit nu te denken aan Oost Europa: Oekraine, Roemenië, Hongarije enzo. Nu heb ik al een keer midden in de zomer een rondje Albanië/Kroatië/Bosnië gedaan. Dat was warm. Erg warm. Is deze hoek vergelijkbaar qua temperaturen in de zomer? Anders moet ik wellicht een andere hoek gaan pakken :P

Dank alvast!
 
Oekraine heb ik een jaartje opgeschoven hier, maar had mezelf er al over ingelezen: ook daar hebben ze hele warme zomers (30gr).

Moet je per se in het hoogseizoen? Anders kan je overwegen om in September/Oktober te gaan.
 
Oekraine, zorg dat je op de doorgaande wegen blijft, tenzij je het leuk vindt om over potholes en andere kuilen te rijden. Wij waren er in Juni 2018, onderweg tussen Polen en de Zwarte Zee. Wel veel regen gehad. Roemenie is wel de moeite waard, liever alleen zonder regen. Niet koud trouwens, maar als je de Transfagarasan etc wilt rijden dan is begin Juni te vroeg, de pas is dan nog hoogstwaarschijnlijk dicht. Verder best mooi land en aardige mensen. Ik vind het wel een aanrader voor een motortrip. ( we waren overigens een paar jaar eerder ook naar de Noordkaap, ook wel veel regen in Juni, jaar daarna naar Gibraltar, en in Juni in Extremadura behoorlijk heet, 35-45 graden . ) Veel plezier !
 
Oekraine heb ik een jaartje opgeschoven hier, maar had mezelf er al over ingelezen: ook daar hebben ze hele warme zomers (30gr).

Moet je per se in het hoogseizoen? Anders kan je overwegen om in September/Oktober te gaan.
Dan zit ik elders, in Schotland om precies te zijn ;) Het is gewoon puur omdat ik de tijd heb in de zomervakantie. Ik werk op een school, vandaar :Y

30 graden is nog wel te doen. De 42 graden in Albanië was echt niet voor herhaling vatbaar...
 
Polen , Tsjechië, Roemenië , Hongarije probeer ik in de hoog - zomer niet te komen.
Droog, warm.. erg warm. Onaangenaam.
Die paar verkoelende publieke plekken ( zwembaden ect ) .. overbevolkt.

De keren dat ik daar in de zomer ben geweest, komt het er op neer dat je je overdag "verstopt" ( in huis, kroeg, winkelcentrum ect.. )
En het -leven- begint daar met het avondeten.
In de ochtend zijn de locals aan het werk, ( als ze de kans hebben, beginnen ze om een uurtje of 4 in de ochtend ) , zodat ze tegen
de middag af kunnen naaien.

Voorjaar of Najaar is vele male beter te doen .

Op de motor gaan rondtoeren daar ?
.. ben gek op rijden, maar rij daar alleen op een motor rond in de avonduren..
Overdag ? no way... auto met airco, of helemaal niet.
 
Als je lekker wilt rijden moet je een rondje Frankrijk - Noord Spanje doen. Beter is er niet.
 
Noord Spanje langs de kust en de Picos is nooit heel erg warm.
Nadeel is dan dat je ook heel slecht weer kan treffen. Bakken met regen staan daar vaak op het menu.

Ik ben er 2 jaar terug geweest en heb zeer geluk gehad. Steeds ca 25' C en zonneschijn.
In dat geval zijn de Picos de Europa prachtig. Denk met (heel) slecht weer dat het daar veel minder plezant is.
(net als in Ardennen: leuk met mooi weer, maar bij regen wil je daar eigenlijk niet zijn)
 
Goeie tips, top! Als iemand nog een mooie bestemming weet (uitgezonderd Scandinavië) waar het niet al te warm is in hartje zomer, hoor ik het graag ;) Ierland staat op het lijstje, maar mooie vrouwen staan ook wel een beetje op het wensenlijstje :+
 
Goeie tips, top! Als iemand nog een mooie bestemming weet (uitgezonderd Scandinavië) waar het niet al te warm is in hartje zomer, hoor ik het graag ;) Ierland staat op het lijstje, maar mooie vrouwen staan ook wel een beetje op het wensenlijstje :+

Ik heb genoeg mooie Ierse dames gezien :P

Zonder gekheid, waarom geen Ierland? Het is echt een fantastisch land:
- Noord Ierland / the troubles, dit speelt op dit moment weer vanwege Brexit
- Belfast
- Galway
- Ring of Kerry
- Causeway Coastal Route
- Wild Atlantic Way
- Bier
- Guiness
- Nog veel meer Bier en Guiness
- Live muziek in iedere kroeg
- De kroeg is hun huis
- Dublin
- Giants Causeway

En aansluitend kan je dan Wales doen, Snowdonia? In mijn handtekening staat een linkje voor wat kijk plezier.
 
Hm, wellicht toch naar eens kijken. Alleen zijn die veerboten in het hoogseizoen vaak zo schreeuwend duur. Wales heb ik afgelopen jaar gedaan, dus wel even gezien. Wat betreft vrouwen: ik kan de mooie vrouwen die ik ooit ben tegengekomen in Engeland/Schotland/Isle of Man echt op één hand tellen :X Ze hebben hun DNA gewoon echt niet mee. Ga je naar de Balkan, dan is het een heel ander verhaal..
 
Als ik mocht kiezen,
Ijsland ( maar zeker niet voor 4 weken.. dan is te lang ) , ook niet specifiek om motor te rijden trouwens.
Week is net te kort, 2 weken zou lang zat zijn.
En ja, je hebt t dacht ik al vernoemd.. maar .. inderdaad , rete duur.
En het vrouwlijke schoon.. wat ze dus in Engeland missen aan dna, hebben ze daar dus allemaal wel goed voor elkaar in de genenpool.
Oprecht.. geen 7'tje tegen gekomen.. allemaal tussen de 9 en de 11.
Als ze Nederland ooit onder water zetten vraag ik of ik daar mag komen wonen.

Dan
Oostenrijk/Zwitserland/Italië ( dat hoekje ) , goed toeven in de zomer
( en heerlijke wegen ) Wel veel toeristen.

Zou zelf graag eens met zomerweer naar Schotland of Ierland willen ( geen idee, ben d'r ooit alleen in de herfst geweest, naja.. pompen of verzuipen dan )
 
Ijsland ( maar zeker niet voor 4 weken.. dan is te lang )

4 weken voor IJsland te lang? Hangt er sterk vanaf wat je van plan bent. Voor een rondje over de ring is 4 weken inderdaad vrij lang, maar als je ook het binnenland in gaat kan je je echt wel 4 weken vermaken hoor. Ik ben er 3,5 week geweest, en ik had nog lang niet alles gezien. Moet je wel van onverhard houden, als je van plan bent alleen op het asfalt te blijven dan heb je aan 2 weken inderdaad wel genoeg.
 
Een land doorkruisen zie je niets hoe minder dat je rond reist hoe meer dat je ziet.
Ik rijd al 20 jaar in de alpen heb alles lang nog niet gezien vanaf de camping leuke dorpjes in , koffie zaakjes bezoeken het gevoel opsnuiven heerlijk.
 
Als ik mocht kiezen,
Ijsland ( maar zeker niet voor 4 weken.. dan is te lang ) , ook niet specifiek om motor te rijden trouwens.
Week is net te kort, 2 weken zou lang zat zijn.
En ja, je hebt t dacht ik al vernoemd.. maar .. inderdaad , rete duur.
En het vrouwlijke schoon.. wat ze dus in Engeland missen aan dna, hebben ze daar dus allemaal wel goed voor elkaar in de genenpool.
Oprecht.. geen 7'tje tegen gekomen.. allemaal tussen de 9 en de 11.
Als ze Nederland ooit onder water zetten vraag ik of ik daar mag komen wonen.

Dan
Oostenrijk/Zwitserland/Italië ( dat hoekje ) , goed toeven in de zomer
( en heerlijke wegen ) Wel veel toeristen.

Zou zelf graag eens met zomerweer naar Schotland of Ierland willen ( geen idee, ben d'r ooit alleen in de herfst geweest, naja.. pompen of verzuipen dan )
IJsland blijft dan zeker op nr 1 staan! Maar ik vertik het om 1050 euro voor een boot af te staan.

Hoekje Oostenrijk al te vaak gezien en ben bovendien allergisch voor toeristen :P Dusss.. tegen alle adviezen in, neig ik toch naar een rondje oost Europa. Dan maar een beetje zweten. Afzien hoort er ook een beetje bij. 3-4 weken a 8000km: Tsjechie-Slowakije-Oekraine-stukjen Rusland-Moldavie-Roemenie-Servie-Bosnie-Kroatie-Slovenie-Oostenrijk en terug. Moet het met vrouwelijke schoon wel goed zitten ;)
 
IJsland blijft dan zeker op nr 1 staan! Maar ik vertik het om 1050 euro voor een boot af te staan.

Hoekje Oostenrijk al te vaak gezien en ben bovendien allergisch voor toeristen :P Dusss.. tegen alle adviezen in, neig ik toch naar een rondje oost Europa. Dan maar een beetje zweten. Afzien hoort er ook een beetje bij. 3-4 weken a 8000km: Tsjechie-Slowakije-Oekraine-stukjen Rusland-Moldavie-Roemenie-Servie-Bosnie-Kroatie-Slovenie-Oostenrijk en terug. Moet het met vrouwelijke schoon wel goed zitten ;)

Ohhh, vergeet ook de baltische staten niet (vrouwlijk schoon).

Riga is een fantastische stad om op stap te gaan :P
 
Dit wordt 'm zo ongeveer, moet wel te doen zijn in 4 weken :9

WhatsApp Image 2019-03-12 at 13.52.17.jpeg
 
Vanaf 5 kom je in mijn 2e achtertuin ;p
Persoonlijk zou ik bij 5 stukje naar beneden gaan, en door Tsjechië rijden ( zeg maar van 5 -> 8 door Tsjechië )

De Polen route die je daar hebt is .. eh, niet erg interessant tenzij je -Polen- wilt doen / af wilt strepen.
Wegen zijn ook "mhe" op z'n best in die regio. dat hebben hun buren een stuk beter voor elkaar.

( of je hebt de tolweg geselecteerd, kan dat niet goed zien ) .. die wel wel goed.. maar echt bezopen saai.

de grens zou volgen ( er lopen erg veel grenswegen ) , daar zijn wat leuke dingen te zien.
Toeristen heb je er toch niet in dat gebied. :) :)
 
Wij gingen op dag 1 naar Wroclaw, dagje in het IBIs Budget, de moeite echt wel waard met leuk centrum, daarna naar Lviv, idem ditto. Terug ook een stopje in Opole , Maar de snelweg is echt een biljartlaken als je wilt opschieten, en wel saai. De tol is zo weinig, gewoon om te lachen.
In Wroclaw met de bus naar het centrum, is goed geregeld en spotgoedkoop ook nog. In Lviv met de benenwagen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helemaal geen beeld van Oekraïne en stuff. Net als de Baltische staten vrij saai?
Polen ook alleen/vooral om de steden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan