Ook maar een XJ750 voor weinig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.347
221
Lunteren
Omdat mijn XJ900 ( Bol d'or Albert in "XJ900 in restauratie") inmiddels wel klaar is en het toch leuk is als er wat "op te knappen" in de schuur staat heb ik deze vorige week gekocht en vanavond opgehaald.
DSC_0132.JPG

Vorige week stond ie 1 dag op marktplaats voor het geweldige bedrag van 200 euro. De eigenaar reed er nog iedere dag mee naar zijn werk, ding zou alleen een uitgebreide onderhoudsbeurt nodig hebben. Naast de onderhoudsbeurt had ie achter nieuwe remblokken nodig, lekte er een voorvorkkeerring, zat er een deuk in de tank en nog wat kleine dingen. Maar rijdbaar was ie wel, alhoewel rijdbaar een rekbaar begrip is.
Ik heb hem gestald bij een vriend van me, zodat ik er niet zo ver mee hoefde te rijden. Daar mag ie even staan tot ik m met een kar op ga halen, rijden doe ik er maar niet meer mee.

Wat nog meer opvalt aan de motor is het volgende :
1. de (rode) lak is niet verweerd door de zon, ondanks dat ie jaren niet gepoetst is ziet het rood er nog goed uit.
2. de tellerset staat in een framepje wat bij een schurgers kuip hoort. Moet vervangen worden door een originele. De tellerset staat nu bijna "rechtop".
3. de claxons zitten ook op dit framepje gemonteerd waardoor het stuur niet de volledige slag kan maken.
4. alle elektrische delen werken gewoon, zelfs de benzinemeter doet het gewoon.
5. de tank is niet verrot, das redelijk bijzonder voor deze fietsen.
6. de deuk in de tank valt me nog enigszins mee. Het is niet mooi, maar het is geen scherpe of geknikte deuk. (zie foto).

Als ie thuis staat ga ik (na een schoonmaakbeurt) eerst eens olie verversen en de afstelling van de carburateurs in orde maken. Nu loopt ie 1500 toeren stationair. Is vast gedaan om van alles te verdoezelen...
 
Gisteren dan eindelijk de XJ opgehaald en thuis in de schuur gezet, vanavond eens kijken waar we zullen beginnen. Voorkant slopen om daar alles in orde te maken of eerst eens kijken of ie stationair zo ook wat langzamer te krijgen is dan de 2500 toeren die hij nu blijft draaien.

ik plaats vanavond nog wel wat foto's van de huidige staat.
 
Dus er zijn inmiddels stationair nóg eens 1000 toeren bij gekomen? Succes, en vooral veel plaatjes posten.
 
Typfoutje in 1e bericht, dat moet echt 2500 zijn. Als ie goed warm is. Als je koud start loopt ie gelijk 1000 toeren zonder choke. En dat worden er dan steeds meer. Komt vanzelf goed.
Maar je wilde plaatjes :
P1040085.JPG

Hij is thuis, naast zijn broertje geparkeeerd:
IMG-20150610-WA0000.jpg

De welbekende scheuren in het zadel, geen probleem, ik heb nog wel een opnieuw bekleed zadel.
P1040086.JPG

Een lelijke schaafplek op de kuip en een poppetje op het spatbord, ook goed voor 2 gaten...
P1040087.JPG

Dempers dichtgelast, (aan beide kanten), geen probleem, ik heb nog wel een goede uitlaat.
P1040088.JPG

Blok is droog zo te zien, maar de uitlaatbochten zullen wel spontaan uit de collector breken:
P1040089.JPG

Een droge rem:
P1040090.JPG

en een compleet doorweekte rem:
P1040096.JPG

De claxons zo gemonteerd dat het stuur zijn volledige slag niet kan maken:
P1040095.JPG

De voorpoten worden 1 op 1 vervangen voor deze, (daar zitten echt Wilbers veren in):
P1040097.JPG

De remmen worden vervangen voor deze klauwen, de klauwen die er nu op zitten horen bij geventileerde schijven, deze klauwen zijn wat smaller en horen bij de schijven die er op zitten :
P1040098.JPG

Inmiddels staat ie op de brug en is de koplamp verwijderd om vervolgens de hele kuip te verwijderen, zie je dit :
P1040105.JPG

Weg met die bende, en kuip en claxons er ook af:
P1040107.JPG

Dat frame waar de tellerset op staat hoort bij een Schurgers kuip, geen probleem, heb nog wel een originele liggen.
De spiegels er ook maar af, ik was er al bang voor, een gewone M10 bout in de spiegelsteun gedraaid:
P1040109.JPG

Schroefdraad van de steun dus niet origineel meer, kan dus geen originele spiegel meer op gemonteerd worden. Origineel zit op de rechterspiegel linkse draad. Wel netjes een helicoil er in gezet:
P1040110.JPG

Hele remmenbende maar vast gedemonteerd: gaat zo de opslag in. Pak wel een rempotje waarvan de spiegel schroefdraad nog wel netjes is.
P1040114.JPG

De uitlaat maakte nu al herrie dus die er ook maar loshalen, draai je de tapeinden los hou je dit over :
P1040115.JPG

6 stuks braken al af als je er met de sleutel tegenaan kwam, 2 tapeinden nog te gebruiken. Die 6 zijn dus allemaal achter de moer afgebroken en steken nog voldoende uit om deze dingen maar te gaan gebruiken:
P1030311.JPG
 
En daar reed die man elke dag mee naar zijn werk.
Er was een topic over de motor apk.....

veel succes, ben benieuwd
 
Wauw, wat een barrel. Als tegenstander van motor-APK doet dit me toch wel even achter de oren krabben!

Wel een leuk project!
 
Als je een autogeen lassetje had gehad was het totaal niet nodig geweest om de draadeinden af te breken. Of een moerensplijter of een dremeltje
 
Als je een autogeen lassetje had gehad was het totaal niet nodig geweest om de draadeinden af te breken. Of een moerensplijter of een dremeltje


Had allemaal gekund, maar deze motor hoeft niet nieuw te worden, hij moet technisch goed en ook redelijk netjes worden. Dat ik dan die verlengmoeren gebruik voor de uitlaat maakt dan niet uit. O ja, en ik wil m ook snel rijklaar hebben. En rijklaar is ook "apk-klaar".
 
De bovenstaande foto's zijn allemaal gisteren gemaakt, vanavond nog even verder geprutst.
Ik heb niet zo veel verstand van banden maar als dit de dotcode is heb ik een nagenoeg nieuwe voorband:
P1040118.JPG

Het balhoofd draaide ook wat zwaar, niet heel erg maar als de voorkant er toch al half af ligt nemen we dit gelijk even mee:
P1040119.JPG

We demonteren rustig verder:
P1040121.JPG

en halen dit er dan uit:
P1040122.JPG

Met zoveel vet en dan nog stroef draaien, de boel schoongemaakt en met nieuw vet weer gemonteerd. Draait weer zoals het hoort, hebben we straks weer een lekker sturend fietsje.
P1040124.JPG

We bouwen weer rustig verder, en omdat ik ze toch heb liggen maar "nieuwe" boutjes gepakt om de voorpoten weer te monteren. Als de kuip er weer op zit zie je ze niet meer, maar degene die er in zaten waren duidelijk met een steeksleutel vastgezet. Half rond dus.
P1040126.JPG

En nog een aandenken aan dat poppetje wat op het voorspatbord stond :
P1040128.JPG

Dit is echt jammer want verder is het spatbord nog heel mooi te krijgen. De rode is eigenlijk niet verweerd en dat is bij deze kleurstelling toch wel bijzonder. Jammer, jammer.
En we monteren rustig verder, de stuurhelften er weer, wiel er weer in, dan is ie weer verplaatsbaar:
P1040129.JPG

De linker stuurschakelaar blijkt ook niet helemaal fris meer :
P1040130.JPG

De koppelingssschakelaar is doorverbonden, het omhulsel helemaal uitgehard en gescheurd, kortom, vervangen dat ding. Heb er nog zat liggen, dus geen probleem.
Volgende stap is de voorrem in orde maken, dat kan mooi op de werkbank. Als alles horizontaal ligt kun je lekker makkelijk ontluchten. Vervolgens pak je remhendel en klauwen incl leidingen op en monteer je alles in 1 keer. Klaar.
Wel eerst even de werkbank weer leeg maken:
P1040131.JPG
 
En de remmen zitten er weer op, en daar ging dit aan vooraf :
P1040133.JPG

P1040134.JPG

Als de heel voorkant er toch af ligt is dit toch wel een makkelijke manier van ontluchten. Aangezien alles nagenoeg horizontaal ligt trekt de lucht niet terug omhoog als je het naar beneden probeert te pompen. Bakje er naast met een grote knijper erop, kan je ook niet knoeien.
De klauwen die er nu op zitten hebben origineel ook andere bouten, dus die ook even opgezocht:
P1040135.JPG

Die zijn wel allemaal erg smerig maar dat is op te lossen:
P1040136.JPG

Voorzichtig geborsteld en nagepoetst met Brasso koperpoets, dat laat het chroom weer mooi glimmen. :
P1040137.JPG

Het rempotje komt van een 900, die hebben een iets andere vorm, maakt voor de werking verder niets uit, voordeel is dat hier weer linkse draad in zit en ik dus gewoon weer originele spiegels kan monteren.
P1040140.JPG

Als alles zover in orde is spuit ik dat rempotje weer netjes zwart, ziet het er ongeveer zo uit :
P1040141.JPG

(dit is nog het 750 model rempomp).
Verder met de rest : de draadboom, moet nog zien wat ik er mee doe, beetje afhankelijk van de staat van de rest van de kabelboom. Deze kroonsteen is alleen maar voor het stadslicht, maar hij gaat er wel uit.
P1040144.JPG

Origineel tellersetframepje weer gemonteerd :
P1040146.JPG

staat niet meer zo rechtop, en nu de tank er toch af ligt gelijk maar even in de carburateur kijken :
P1040147.JPG

Als de bovenkant er al zo uit ziet, want kan ik dan in de vlotterbak verwachten......
 
Laatst bewerkt:
Maar de carbs moeten nog even wachten, eerst de voorkant verder monteren, het kuipframe kan er op. Meestal monteer ik eerst de kuip op het frame en alles in keer erop, maar apart kan eigenlijk net zo makkelijk. Dus kuipframe er op, en vervolgens er weer af omdat het schroefdraad in 2 gaten lekker vernaggeld was:
P1040149.JPG

Opgeknapt, gelukkig hoefde er geen helicoil in, en gemonteerd :
P1040150.JPG

Begint weer ergens op te lijken, kuip er ook maar op:
P1040151.JPG

Ik wilde die schaafplek eigenlijk laten voor wat het is, maar ik wil ook al heel lang wat ervaring op doen met wat plamuur- en verfspuitwerk. En dit is wel schaafplek die vraagt om opgeknapt te worden. Helemaal nieuw zal het niet worden, ik zie wel hoe het gaat en wat het oplevert.
En gelijk die gaten in het spatbord maar meegenomen:
P1040153.JPG

De foto is gemaakt net na het plamuur smeren, het is hier nog niet hard dus ik kon het meeste er nog weer af schrapen.
De kuip is zo bewerkt, en afgeplakt, :
P1040154.JPG

alles geschuurf met korrel 600, lijkt me fijn genoeg, en vervolgens in de grondverf gezet:
P1040155.JPG

De foto is nog maar 1 laag maar er zitten inmiddels 2 lagen op. Volgende stap is schuren met korrel 2000?? en dan de kleur erop.
 
shrek met een schroef door zijn voet, wat is dat voor speciaalgereedschap ?

mijn god, ik zie nu het spatbord met het plamuur project.....
tot 4 keer toe gemist :+ ik was overduidelijk afgeleid door de potentionele schoonheid van de xj :+

wat bezielt sommige mensen he..
 
Laatst bewerkt:
Wel mooi dat de Yamaha terecht is gekomen bij iemand met zoveel kennis van deze motor. En een hoop onderdelen!

De Deputy vroeg om plaatjes, dan krijgt hij plaatjes! ;)
 
Het hoog stationair lopen kan ook door valse lucht, maar dat weet jij vast zelf ook wel..
 
P1040161.JPG



Als ik het zo bekijk is deze foto nog van voor het polijsten van de lak. Aan het afplakken rond de letters yamaha kun je zien dat ie gespoten is, (en daar waar de koplamp hoort te zitten). Verder ben ik best tevreden.
 
P1040160.JPG


Eerder schreef ik dat die schaafplek niet nieuw behoefde te worden maar dat is ie dus eigenlijk wel geworden. Er is absoluut niets meer van te zien.

Ook deze foto is gemaakt voor het polijsten, de lak is echt spiegelglad geworden en ziet er nog steeds perfect uit. Mijn verfspuitexperimentje is zeer goed gelukt, al zeg ik het zelf.
 
Wat een VooDoo, ook net vandaag heb ik iets gepost over mijn XJ :X
Nationale XJ750 Dag ;)

ziet er idd goed uit, denk dat je witbalans niet helemaal automatisch goed is gekozen, maar het ziet er straks uit.
 
Laatst bewerkt:
zo zo , hier is het ook al zo stil.

in casa hatseflats brommerparts is er een 2e xj bijgekomen in dezelfde kleuren.
deze is in een wat nettere staat en nu even kijken welk donor gaat worden voor welk :)
 
Yep, het enige wat er met dat ding gebeurt is rijden..... Starten en rijden, of ie nu 1 dag stilstaat of 8 weken maakt allemaal niet uit. Laatst een lekke voorvorkkeerring gehad, maar dat is niets bijzonders. Ipv de keerring vervangen heb ik er gelijk maar 2 andere voorpoten in gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan