Bol d'or Albert
MF veteraan
Omdat mijn XJ900 ( Bol d'or Albert in "XJ900 in restauratie") inmiddels wel klaar is en het toch leuk is als er wat "op te knappen" in de schuur staat heb ik deze vorige week gekocht en vanavond opgehaald.
Vorige week stond ie 1 dag op marktplaats voor het geweldige bedrag van 200 euro. De eigenaar reed er nog iedere dag mee naar zijn werk, ding zou alleen een uitgebreide onderhoudsbeurt nodig hebben. Naast de onderhoudsbeurt had ie achter nieuwe remblokken nodig, lekte er een voorvorkkeerring, zat er een deuk in de tank en nog wat kleine dingen. Maar rijdbaar was ie wel, alhoewel rijdbaar een rekbaar begrip is.
Ik heb hem gestald bij een vriend van me, zodat ik er niet zo ver mee hoefde te rijden. Daar mag ie even staan tot ik m met een kar op ga halen, rijden doe ik er maar niet meer mee.
Wat nog meer opvalt aan de motor is het volgende :
1. de (rode) lak is niet verweerd door de zon, ondanks dat ie jaren niet gepoetst is ziet het rood er nog goed uit.
2. de tellerset staat in een framepje wat bij een schurgers kuip hoort. Moet vervangen worden door een originele. De tellerset staat nu bijna "rechtop".
3. de claxons zitten ook op dit framepje gemonteerd waardoor het stuur niet de volledige slag kan maken.
4. alle elektrische delen werken gewoon, zelfs de benzinemeter doet het gewoon.
5. de tank is niet verrot, das redelijk bijzonder voor deze fietsen.
6. de deuk in de tank valt me nog enigszins mee. Het is niet mooi, maar het is geen scherpe of geknikte deuk. (zie foto).
Als ie thuis staat ga ik (na een schoonmaakbeurt) eerst eens olie verversen en de afstelling van de carburateurs in orde maken. Nu loopt ie 1500 toeren stationair. Is vast gedaan om van alles te verdoezelen...
Vorige week stond ie 1 dag op marktplaats voor het geweldige bedrag van 200 euro. De eigenaar reed er nog iedere dag mee naar zijn werk, ding zou alleen een uitgebreide onderhoudsbeurt nodig hebben. Naast de onderhoudsbeurt had ie achter nieuwe remblokken nodig, lekte er een voorvorkkeerring, zat er een deuk in de tank en nog wat kleine dingen. Maar rijdbaar was ie wel, alhoewel rijdbaar een rekbaar begrip is.
Ik heb hem gestald bij een vriend van me, zodat ik er niet zo ver mee hoefde te rijden. Daar mag ie even staan tot ik m met een kar op ga halen, rijden doe ik er maar niet meer mee.
Wat nog meer opvalt aan de motor is het volgende :
1. de (rode) lak is niet verweerd door de zon, ondanks dat ie jaren niet gepoetst is ziet het rood er nog goed uit.
2. de tellerset staat in een framepje wat bij een schurgers kuip hoort. Moet vervangen worden door een originele. De tellerset staat nu bijna "rechtop".
3. de claxons zitten ook op dit framepje gemonteerd waardoor het stuur niet de volledige slag kan maken.
4. alle elektrische delen werken gewoon, zelfs de benzinemeter doet het gewoon.
5. de tank is niet verrot, das redelijk bijzonder voor deze fietsen.
6. de deuk in de tank valt me nog enigszins mee. Het is niet mooi, maar het is geen scherpe of geknikte deuk. (zie foto).
Als ie thuis staat ga ik (na een schoonmaakbeurt) eerst eens olie verversen en de afstelling van de carburateurs in orde maken. Nu loopt ie 1500 toeren stationair. Is vast gedaan om van alles te verdoezelen...