onveilige vangrails

Het nut -> zorgen dat voertuigen op de plek blijven waar ze horen en bijvoorbeeld niet zomaar het fietspad over gaan in een ongeval.

In de buitenbocht van een klaverblad zie ik ze eigenlijk nooit. Provinciale weg vooral om fietsers te beschermen zoals hier:

En die metalen aan de andere kant is om te zorgen dat je bij een ongeval niet het water in klapt. Als motorrijder overleef je dat waarschijnlijk met 80 ook niet.

Overigens is bij bovenstaande volgens mij de vangrail uitgebreid naar eentje van dubbele hoogte (nog een unit eronder die er speciaal zit voor motorrijders).


Dit soort hebben ze hier ook..
alleen zijn ze voor de show.. metalen vangrail, maar bekleed met hout .. "voor t plaatje"
 
Het nut -> zorgen dat voertuigen op de plek blijven waar ze horen en bijvoorbeeld niet zomaar het fietspad over gaan in een ongeval.

In de buitenbocht van een klaverblad zie ik ze eigenlijk nooit. Provinciale weg vooral om fietsers te beschermen zoals hier:
Bekijk bijlage 1539330
En die metalen aan de andere kant is om te zorgen dat je bij een ongeval niet het water in klapt. Als motorrijder overleef je dat waarschijnlijk met 80 ook niet.

Overigens is bij bovenstaande volgens mij de vangrail uitgebreid naar eentje van dubbele hoogte (nog een unit eronder die er speciaal zit voor motorrijders).
Daar hebben de fietsers in Noord-Holland kennelijk minder last van.
1599065620257.png


Dit is hemelsbreed geen vijf kilometer de andere kant op.
1599065904505.png

Wel motorvriendelijk maar ik ga toch liever de sloot in.

Zo ken ik nog wel een heel lijstje, A7-->A8 en terug, eigenlijk het hele klaverblad. A8-->N8 (N246) Knooppunt Badhoevedorp A4-->A9. Allemaal plaatsen waar ik liever het struweel in duik als tot stilstand kom tegen een al dan niet veilige vangrail.
Vangrail is voor domme automobilisten, wij zijn beter af zonder. Als ze aan ons hadden gedacht hadden er wel grindbakken gelegen.
 
En die metalen aan de andere kant is om te zorgen dat je bij een ongeval niet het water in klapt.
Het heeft ook iets te maken met de afstand van de bomen tot de rijbaan. Exact weet ik het niet, maar bij minder dan x meter moet er een geleiderail staan (of komen), begreep ik.
 
Zouden de wegbeheerders er een probleem van maken als je ze zelf dicht zou gaan timmeren?
Kost 'n paar honderd euro per vangrail hooguit, verwacht ik. Betonplex er tegenaan schroeven. Misschien wel iets dat de belangenverenigingen samen met wat extra donaties voor elkaar kunnen krijgen.
 
Je kan toch gewoon strobalen in de bocht leggen?
<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 
Ik snap die 'roep om vangrails' niet.

Wat heb je er als motorrijder aan dat er een vangrail komt te staan ipv een geleiderail ?

Een motorrijder die onderuit gaat, raakt door die val meestal niet echt erg verwond.
Als hij de snelheid tot 0 kan krijgen door te glijden over asfalt/berm enz dan loopt ie daar ook niets van op.
Het grootste gevaar is met enige snelheid ergens tegenaan komen en daardoor van het ene op het andere moment tot stilstand te komen.

Een geleiderail is onveilig voor motorrijders door de paaltjes waar ze op staan. Het raken van zo'n paaltje kan je behoorlijk verwonden.
Je kan ook tussen de paaltjes door glijden.

Motorrijders willen graag dat die geleiderails echte vangrails worden. De ruimte tussen de paaltjes dichtmaken dus.
Zo weet je iig zeker dat je de rail raakt en gewond raakt.
Why ?

De 'vangrail' op de snelweg is eigenlijk een geleiderail. Op de snelweg rij je snel, maar in 1 duidelijke richting. Zolang je op de snelweg blijft bewegen in principe alle weggebruikers dezelfde kant op. De geleiderail is bedoeld om iemand die een andere richting op gaat...weer terug te geleiden in de juiste richting, dus om te voorkomen dat je het verkeer op de andere rijbaan raakt of aan de andere kant de berm, al dan niet met bomen, in gaat.
De paaltjes doen daar nauwelijks aan mee, die zijn alleen op de rail op hoogte te houden, het is de bedoeling dat de rail zelf kan meebuigen maar nooit zal breken.

Een vangrail is gewoon: Tot hier en niet verder. Oftewel.... van 50km/u tot 0km/u in een afstand van een millimeter. Vanaf +/- 30km/u met je helm ergens tegenaan klappen is dat normaal gesproken al dodelijk. Ik vind t niks, zo'n echte vangrail voor motoren :N




Je kan toch gewoon strobalen in de bocht leggen?

Strobalen.Als je daar met 50km/u inklapt dan deukt dat behoorlijk in, dat is dan je remafstand.
Vergeleken met een hardhouten plank is je remafstand dan veeeel langer, kan op ernstige verwondingen dus veel kleiner. Goed plan.
 
Vangrailsen ... geleideralsen ... ik heb er gemengde gevoelens bij ...

Ik kan begrijpen dat ze geplaatst worden daar waar je de andere rijrichting op kan geraken bij een ongeluk, of waar je een diepe berm hebt, rivier/kanaal, brug, enz ...

Heeeeeeeeel lang geleden heb ik een éénzijdig ongeval met de motor gehad, door mijn eigen schuld, iets met "target fixation" en nog maar weing rij ervaring. Toen ben ik aan ruim 90km/u deze betonnen vangrail ingedoken, nee, niet frontaal dus, maar door de bocht niet te kunnen nemen omdat ik er te snel doorheen ging bij -2°C, en in mezelf dacht, "niet op die betonnen vangrail knallen ... nie op die betonnen ...", KLABANGERDEBANGENSCHUURSCHUURSCHUUR! Was een dure les.
20200902_223033.jpg

Iets terug heb je de brug over de TGV lijn, daar was het nuttig, maar eens er voorbij was ik liever gewoon de graskant ingevlogen. Iets verderop schroeft de bocht sterk dicht, en als je daaruit gaat kom je op de dwarsbaan terecht, dus daar weer een vangrail kan ik ook wel begrijpen. Gelukkig had ik ondanks mijn gebrek aan rijervaring toch al wel het verstand een goed motorpak aan te doen. Met veel blauwe plekken en wat spierpijn er vanaf gekomen. De motor daarentegen had veel schade. Vandaar, een dure les.

Maar anderzijds mag ik blij zijn dat het zulk een vangrail was, en niet zoals aan de binnenkant van de bocht, dan had het anders afgelopen ...

Enige tijd geleden, maandje of twee, maakte ik een gelijkaardige inschattingsfout. Ik rijd meestal rustig, maar soms kriebelt het wel eens, en een bochtige klim vanuit Seraing rihting luchthaven Luik nodigde mij uit eens goed door te gaan. Bij het inhalen van een auto maakte ik een inschattingsfout, en ging uit mijn lijn (reed toen ruim 160 :$ ), maar de "les in target fixation" heeft mij daar gered, ging de linker shoulder op, maar hernam de bocht goed. Gaf me wel wat adrenaline, en deed me beseffen dat ik toch wat té wild ging.
Screenshot_20200902-224144_Maps.jpg

Bij deze snap ikmdan ook wel de plaatsing van die betonnen vangrail, ga je er hier uit, kom je gewoon oardoes op de andere rijrichting uit. Let ook hier op de binnen vangrail, geen motor vangers.

Echter valt het mij op dat het plaatsen van motorvangers vooral in Wallonië zijn doorgang vind, net zoals het verbeteren van de wegen trouwens. Nog eventjes en Wallonië is beter dan Vlaanderen! :}

Maar mijn punt is dus, die gemengde gevoelens bij vangrailsen. Het heeft zijn voor- en nadelen. Al ben ik er zelf geen vragende partij voor.

Mijn ongeval bijna 2,5 jaar geleden was ik mega blij dat er daar net géén stond. Als ik 800m eerder aangereden was, had ik dus letterlijk tussen de pootjes van een vangrail gestoken ... au au au ...
 
Voortaan voordat je gaat autorijden:
minstens één telefoon in de hand houden dus?
Het ongeluk was niet met de auto maar ik heb dit wel gedaan ja. Alleen niet in de hand maar een vaste plek in de auto. Ik zette meestal een Herman Finkers/Trevor noah/gabriel iglesias/enz op zodat constant kijken niet hoeft.
En voor er heel hard gevaarlijk geroepen wordt, dit gevaar zou enkel voor mezelf gelden, ik deed dit enkel op een lege A7 of n33. Ik heb het dus over voornamelijk noord oost Groningen en zelfs als het druk is zal een westerling nog denken dat het lekker rustig is. Snachts rijd ik soms meer dan 5km lang 70km/h. Dat doe ik echt niet als er ook maar iets van verkeer zichtbaar wordt achter me. Om de leegte maar even aan te geven.
 
Toch ben ik banger voor die stelten onder de vangrail dan voor het schort. Aangezien je meestal onderuit gaat in de richting waarin de vangrail staat en nagenoeg nooit haaks is de kans dat je tussen de stelten, verminderd door je eigen lengte is zo ontzettend klein dat je geen stelt raakt dat een keuze voor schorten voor een motorrijder voor de hand ligt, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.

Zijn dat trouwens officiele termen: Geleiderail mét schort en vangrail zonder???
 
Bij bepaalde snelheid zal een voertuig ,welke ook, er doorheen gaan. Ook hoe je de vangrail raakt zal de uitkomst gaan bepalen.
Deze motor kwam eronder/tussen te liggen met alle gevolgen van dien. Mocht er aan onderzijde een geleide rails gezeten hebben, dan was het misschien anders afgelopen. Gevaar is dat je terug stuitert de rijbaan op en alsnog aangereden kan worden.
Al met al rij ik met die wetenschap wel anders bij vang- en geleide rails in bochten, denkend aan het gebeurde.
 
Al met al rij ik met die wetenschap wel anders bij vang- en geleide rails in bochten, denkend aan het gebeurde.
Wellicht met het zelfde resultaat maar ik rij heel andes als er géén rails OF andere obstakels staan. . Het "erdoorheen"rijden is gewoon niets anders als tot hoe ver houdt-ie het vol... Maar ze zijn neergezet om te blijven staan.
 
Bij bepaalde snelheid zal een voertuig ,welke ook, er doorheen gaan. Ook hoe je de vangrail raakt zal de uitkomst gaan bepalen.
Deze motor kwam eronder/tussen te liggen met alle gevolgen van dien. Mocht er aan onderzijde een geleide rails gezeten hebben, dan was het misschien anders afgelopen. Gevaar is dat je terug stuitert de rijbaan op en alsnog aangereden kan worden.
Al met al rij ik met die wetenschap wel anders bij vang- en geleide rails in bochten, denkend aan het gebeurde.

Dat is volgens mij de grootste winst.....

Naar mijn idee zien motorrijders die motorvangrails als: "Daar ligt er 1, dus daar is het gevaarlijk voor mij als motorrijder'...waardoor ze daar eerder van t gas gaan dan elders.
 
Ik heb helaas ervaring met beide soorten vangrails. Niet met mijzelf, maar met reisgenoten.
Een paar jaar geleden in de Dolomieten crashte de rijder achter mij, waarschijnlijk geschrokken van een tegenligger. Hij gleed onder de vangrail en nam een paaltje mee. Ik zal jullie de details besparen, maar het was niet fraai. Had er een onderplaat gezeten was hij daar gewoon langs gegleden en waren zijn verwondingen zeer waarschijnlijk erg beperkt geweest.
Afgelopen week in de Alpen ging onze voorrijder onderuit, en raakte de vangrail met onderplaat. Schade beperkt tot krassen en blauwe plekken. En een gedeukt ego..... Zonder onderplaat was dit vrijwel zeker slechter afgelopen.
 
Ik snap die 'roep om vangrails' niet.

Wat heb je er als motorrijder aan dat er een vangrail komt te staan ipv een geleiderail ?

......

Motorrijders willen graag dat die geleiderails echte vangrails worden. De ruimte tussen de paaltjes dichtmaken dus.
Zo weet je iig zeker dat je de rail raakt en gewond raakt.
Why ?

...............

Een vangrail is gewoon: Tot hier en niet verder. Oftewel.... van 50km/u tot 0km/u in een afstand van een millimeter. Vanaf +/- 30km/u met je helm ergens tegenaan klappen is dat normaal gesproken al dodelijk. Ik vind t niks, zo'n echte vangrail voor motoren :N
Ik snap jouw reactie, maar jij weet ook dat je vrijwel nooit haaks op de vangrail klapt. Dat is vrijwel altijd onder een scherpe hoek, en dan blijft er veel minder impact-energie over. Dan heb je zelfs kans om met 300 km/u de onderplaat te raken en het te overleven. Je schampt dan de rail en glijdt door. Pak je zo'n paaltje mee op dezelfde wijze, dan grijpt hij je en wordt het een gehaktmolen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan