Ontevreden na servicebeurt

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
332
117
Rotterdam
Ik heb mijn SV650 uit 2005 in december een grote beurt laten geven bij een bekende garage. Hier is verder niks bijzonders gedaan, voornamelijk de standaard vloeistoffen en filter wissels etc.

Ik houd elke tankbeurt van de motor bij en na een paar tankbeurten was het toch duidelijk dat het verbruik flink gestegen is sinds de servicebeurt, 1 op 13 a 14 waar hij eerst 1 op 18 a 19 reed. Hierna heb ik de motor nog eens terug mogen brengen ter controle, maar ze hebben geen verklaring kunnen vinden. Het standpunt van de garage is nu dat het verhoogde verbruik niet verklaard kan worden door de geleverde servicebeurt en trekken zij eigenlijk met een excuses verder hun handen er vanaf.

De eindstand is dus dat ik op jaarbasis met enkele honderden euros aan extra benzinekosten zit, waardoor het economisch gezien misschien wel slimmer is om gewoon een andere motor te kopen. Ik heb dus 600 euro betaald om mijn motor terug te krijgen in een staat dat ik overweeg om hem te verkopen. Niet helemaal wat ik in gedachten had toen ik de motor een servicebeurt wilde geven, maar ik zou niet weten wat ik verder zou kunnen doen of verwachten van de garage. Heeft een van jullie misschien tips of ideeen?
 
5 maanden later gaan klagen lijkt me redelijk zinloos. Ik zou even terug gaan en de vraag daar stellen, waarschijnlijk willen ze je als klant houden.
 
Ik zou niet gelijk gaan voor een andere motor, daar ben je ook niet zeker van wat je koopt en of dat deze motor wel een verbruik heeft wat je acceptabel vind.

Een paar honderd op jaarbasis is natuurlijk vrij vaag begrip, een paar honderd is bij mij 200 namelijk maar heb laatst met iemand gesproken die 800 een paar honderd vond ;)

Ik heb geen idee of nieuwe vloeistoffen en filters wisselen een negatieve verbruik kan veroorzaken, in tegenstelling tot de oude situatie.
Ook weet ik dat je rechterhand of invloeden van buitenaf zoals wind en temperatuur ook behoorlijk wat invloed kan hebben op je verbruik.
 
Hey complete lijstje is :

Klepspeling (hoefden niet gesteld te worden)
Olie (filter) vervangen
Lucht (filter) vervangen
Bougies vervangen
Koelvloeistof "gecontroleerd"
Synchroon stellen
Remmen schoonmaken/controleren
Remvloeistof vervangen
Kabels smeren/stellen (koppelingskabel ging vrij stroef)
Accu testen
Lagers controleren
Sloten smeren
Scharnieren smeren

Ketting stellen/smeren, banden op spanning brengen (dit hield ik sowieso zelf bij en zou in orde geweest moeten zijn)
 
Heb je een rechtsbijstand Verzekering.
Overleg eens met hen wat je zou kunnen doen.
Bijv de 'garage' nog een laatste mogelijkheid geven om probleem op te lossen. Aangeven dat je situatie zoals die is NIET accepteert.
(opm: 'garage' klinkt alsof de locale autoreparatie die aan jouw motor heeft gesleuteld :?)

Ik kan me voorstellen dat je jouw motor naar een 1e klas dealer brengt om te laten checken wat er mis kan zijn.
Alles wat niet vlgs specs is gedaan is onvoldoende actie van jouw 'garage'.
Mooiste zou natuurlijk zijn als die 'top'dealer precies kan aangeven waar het gebrek zit.

Btw: ik doe mijn beurten en reparaties zelf.
Als ik klaar ben/ denk te zijn, is er ook nog wel eens iets niet zoals ik het graag wil. Behoeft dan alsnog een aanpassing!
 
Laatst bewerkt:
5 maanden later gaan klagen lijkt me redelijk zinloos. Ik zou even terug gaan en de vraag daar stellen, waarschijnlijk willen ze je als klant houden.
Er is natuurlijk geen 5 maanden radiostilte geweest. Over de 5 maanden ben ik dus wel regelmatig in contact geweest met vragen, oplossingen bespreken, de extra controle etc.

Hebben ze wel een origineel luchtfilter geplaatst?
Yep, ook al naar gevraagd, zit een origineel luchtfilter in. Al weet ik niet wat er hiervoor inzat, maar dat was geen sportluchtfilter ofzo.
 
Heb je een rechtsbijstand Verzekering.
Overleg eens met hen wat je zou kunnen doen. (zonder direct een zaak te gaan beginnen)
Bijv de 'garage' nog een laatste mogelijkheid geven om probleem op te lossen. Aangeven dat je situatie zoals die is NIET accepteert.
(btw: 'garage' klinkt alsof de locale autoreparatie die aan jouw motor heeft gesleuteld :?)

Ik kan me voorstellen dat je jouw motor naar een 1e klas dealer brengt om te laten checken wat er mis kan zijn.
Alles wat niet vlgs specs is gedaan is onvoldoende actie van jouw 'garage'.
Mooiste zou natuurlijk zijn als die 'top'dealer precies kan aangeven waar het gebrek zit.
Hoewel de garage voor mij wel lokaal is, zou iedereen hier denk ik wel de naam herkennen en wordt deze regelmatig genoemt op het forum. Maar van de naam plaatsen word niemand beter denk ik.

Edit: overigens is het ook een officiële suzuki dealer
 
Als het al een officiële dealer was dan ga je naar een collega officiële dealer!
Naam nu noemen is een beetje te voorbarig. Hoeft nog niet NU al aan de schandpaal. Da's 'over the top'.
 
Je kunt ook de motor op de testbank zetten en kijken of de motor (veel) te rijk loopt.

Als dat niet het geval is zul je er weinig mee kunnen.
Indien wel te rijk is er een oorzaak te zoeken.
 
Kan je niet een testje doen zonder luchtfilter?
 
Heeft de motor een carburateur of injectie? In het eerste geval is het heel goed mogelijk dat de motor voor de beurt op een lager stationair toerental stond afgesteld en nu hoger.

Ik merk het ook aan mijn Transalp. Volgens de specs moet die op 1100 toeren staan stationair, maar als ik hem zelf terugdraai naar 800 toeren dan is het verbruik merkbaar lager.
 
Als het al een officiële dealer was dan ga je naar een collega officiële dealer!
Naam nu noemen is een beetje te voorbarig. Hoeft nog niet NU al aan de schandpaal. Da's 'over the top'.
Een andere dealer er naar laten kijken heb ik ook overwegen, maar goed laten kijken zal ook snel ruim 200 euro kosten denk ik.

Je kunt ook de motor op de testbank zetten en kijken of de motor (veel) te rijk loopt.

Als dat niet het geval is zul je er weinig mee kunnen.
Indien wel te rijk is er een oorzaak te zoeken.
Afstellen is ook overwogen, maar hij zal sowieso te arm(?) lopen omdat er een andere uitlaat op zit. Maar deze zat er ook al op toen ik hem kocht, maanden voor de servicebeurt.

Kan je niet een testje doen zonder luchtfilter?
Jazeker, zou dit best kunnen doen. Wat zou ik hiervan kunnen afleiden?

Loopt hij wel netjes en is de trekkracht niet voelbaar verminderd?
Naar mijn idee liep hij slechter bij lage (3000-4000) toeren, dit heb ik toen ook aangegeven. Maar nu rijd ik er al weer zolang op dat ik het eigenlijk niet goed meer merk

Heeft de motor een carburateur of injectie? In het eerste geval is het heel goed mogelijk dat de motor voor de beurt op een lager stationair toerental stond afgesteld en nu hoger.

Ik merk het ook aan mijn Transalp. Volgens de specs moet die op 1100 toeren staan stationair, maar als ik hem zelf terugdraai naar 800 toeren dan is het verbruik merkbaar lager.
Injectie, stationair was voor en na de beurt ook rond de 1100.
 
Jazeker, zou dit best kunnen doen. Wat zou ik hiervan kunnen afleiden?
Als hij moeite heeft met ademen gaat er minder lucht bij evenveel benzine. hij wordt dus rijker. Zonder luchtfilter een rustig ritje rijden kaneen indicatie in het verbruik geven, misschien gunstiger
 
Gaat trouwens voor injectie niet altijd helemaal op B|;(
 
Als hij moeite heeft met ademen gaat er minder lucht bij evenveel benzine. hij wordt dus rijker. Zonder luchtfilter een rustig ritje rijden kaneen indicatie in het verbruik geven, misschien gunstiger
Zal toch een flink ritje moeten maken als ik het verbruik wil goed wil benaderen, trouwens doe ik dan niet meer schade dan informatie die het mogelijk oplevert?

Twin spark of nog net niet?
Dit jaar heeft nog geen twin spark
 
Zoals al eerder geschreven ga er mee naar een testbank,dan weet je hoe het mengsel is.
Met een beetje geluk kunnen ze dat dan eventueel ook afstellen.
 
Ze hebben de remmen gecontroleerd/schoongemaakt en remvloeistof vervangen (is op zich prima). Je geeft ook aan dat ie slechter (=moeilijker?) liep bij lage toeren. Je kunt eens controleren of de remmen misschien aanlopen.
 
Overleg met de betreffende garage dat je fiets een run op de testbank gaat maken (zoals erwinko al zei) en stel ze voor dat je de kosten gaat delen. Zijn beide partijen maar een paar tientjes kwijt.

Is sowieso niet verkeerd na het plaatsen van een andere uitlaat...
 
Is de temperatuur sensor niet kapot ? Zou niks anders weten waardoor hij opeens meer gaat verbruiken
Kijk eens naar de bougies
 
Afstellen is ook overwogen, maar hij zal sowieso te arm(?) lopen omdat er een andere uitlaat op zit. Maar deze zat er ook al op toen ik hem kocht, maanden voor de servicebeurt.

Je maakt je zorgen over het verbruik omdat dat meer geld kost, maar je gaat er van uit dat hij te arm loopt en daardoor eigenlijk naar de kloten gereden word :?

Verkeerde prioriteit, naar mijn idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan