Onlangs heb ik een motor gekocht, is het verstandiger om hem terug te voeren of tijdelijk een nieuwe te kopen tot ik A rijbewijs heb.

T.rein

Rookie
Lid geworden
19 jun 2024
Berichten
2
Waarderingsscore
2
Onlangs heb ik mijn jeugddroom waargemaakt door de motor van mijn overleden opa over te nemen. Motor in kwestie is een suzuki intruder vs 750. Volgend jaar start ik met rijlessen en ga voor zware motor met code 80 omdat ik dan pas 21 ben.
Wellicht valt het te begrijpen dat ik direct op mijn opa’s motor wil stappen (zodra deze is rijklaar is want hij staat al meer als 10 jaar stil). Daarom de vraag en advies. Is het mogelijk om deze motor terug te voeren van zijn huidige 41kw naar 35kw? Zo ja, is het dan niet verstandiger om in de tussentijd een andere motor aan te schaffen tot het A2 rijbewijs omspringt naar A?

Ik heb zelf nog niet veel verstand van motoren, hier ben ik me nog over aan het instuderen. Dus vergeef me als ik misschien iets doms heb gezegd ;)
 

Bijlagen

  • IMG_2857.jpeg
    IMG_2857.jpeg
    583,3 KB · Weergaven: 0
Het is vaak heel veel moeite, en vaak ook niet eens mogelijk, een motor te laten keuren naar A2. Ik zou deze lekker nog even bewaren en in de tussentijd een A2 motor aanschaffen om lekker kilometers op te maken
 
Het is vaak heel veel moeite, en vaak ook niet eens mogelijk, een motor te laten keuren naar A2. Ik zou deze lekker nog even bewaren en in de tussentijd een A2 motor aanschaffen om lekker kilometers op te maken
Daar zat ik zelf ook al aan te denken. Plus voor een motor kan ik nog iets terug krijgen zou ik hem verkopen.
 
Misschien is er wel een 25kW typegoedkeuring voor deze motor, dan zou je daarvoor kunnen kiezen. De dealer kan dan ook een brief naar de RDW sturen om je kenteken te wijzigen. Qua kosten is het wel te overzien en als code 80 vervalt, is het ook zo weer terug te zetten.
 
25KW was een lachertje Een beugeltje op je gaskabel, een vermogens uitdraai en de RDW zette zo je kenteken om. Tegenwoordig gaat dat niet meer lukken. Een moderne injectiemotor met dubbele typekeuring kan de dealer vrij goedkoop en makkelijk naar 35kW omzetten. Maar voor een oudere fiets moet je naar Lelijkstad en dat kost tussen de 600 en 800 euro.
 
Goed afvoeren naar 25kw gaat ook via kenteken. Dit is niet voor elke motor mogelijk. Persoonlijk zou ik je opa zijn motor opknappen, vertroetelen en origineel houden. En zolang je 25kw moet ergens een bandit 600 / cb500 / gs500 op de kop tikken om die periode te overbruggen.
En daarna met iets ervaring en volledig rbw op je opa zn motor stappen.
 
Gezien de emotionele waarde ga je deze motor toch nooit verkopen
Hou deze gewoon vol vermogen en rij tijdelijk op iets lichter
Sluit ik me bij aan. Daarbij kost een 25 kW oudje niet veel en de afschrijving is helemaal een lachertje. Koop iets voor 1500 of zo en rij er lekker een paar jaartjes op. Gaat met 250 euro afschrijving in 2 jaar vast lukken.
 
Voor die €250 kan je deze motor waarschijnlijk ook gewoon op-en-van 25kW zetten.... Koop een andere motor en je bent sowieso geld aan een grote beurt kwijt. Dat ben je voor deze ook kwijt om 'm weer helemaal fris te maken + eventuele revisie van de carbs, brandstofpomp en/of brandstofkraan.
 
Ik zou m'n vingers er niet aan branden. 1000 euro is zo weg in het omkeurproces net als een paar maand om hem lopend en 25kW te krijgen.

Paar honderd voor een lopende motor brengt je veel meer plezier dat jaartje.
 
Gewoon een rechttoe rechtaan vraag.... Heeft deze motor emotionele waarde voor je ,gezien hij van je overleden opa was? Zo ja , gewoon houden en niet omzetten en voorlopig tweedehands iets anders kopen en terug verkopen later.
Zoniet, dan zou het zomaar kunnen dat je, net als zoveel andere motorliefhebbers en als jonge kerel, gaat vaststellen dat een lichte sportieve naked bike zoveel leuker is om mee te rijden dan een chopper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan