Onderhoud Suzuki Savage

SavagePielk

MF veteraan
5 apr 2005
6.997
319
Apeldoorn
hey ff een vraagje. Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat de Savage nou niet echt geniaal is blok-technisch gesproken (waarom vertelt niemand dat voordat ik hem koop :P ). Wat zijn de belangrijkste dingen voor het onderhoud? Hoe houd ik hem goed? Het is allemaal nieuw voor mij en ben er nog niet zo handig mee als met de brommer, dus tips zijn heel erg welkom! Alvast bedankt :)
 
Op zich valt het allemaal wel mee, het is gewoon een groot, eenvoudig, luchtgekoeld ééncylinder blok.
Als allerbelangrijkste is veel oliepeilen, ze verbruiken best veel en er zit maar erg weinig olie in.
Niet te lang hoog in toeren rijden, want daar houden ze ook niet van.
Ze hebben wel een kwaaltje, en dat is dat ze vaak olie lekken uit een dop in het kleppendeksel, vaak denkt men dan dat de koppakking lekt, maar dat is maar een eenvoudige reparatie.
De afstelling van de elektrisch bediende kleplichter geeft ook nog wel eens problemen.
 
Ik sluit mij helemaal aan bij de jb37.
De eerste 2 jaar dat ik mijn (licht) rijbewijs had heb ik ook savage gereden. Behalve de 2 punten die al genoemd werden heb ik geen problemen gehad. Maar inderdaad: Je olie genoeg controleren, en die lekkage heb ik ook gehad (had wel een redelijk oude: '87). Maar ook dat is wel redelijk gemakkelijk te verhelpen. (Vooral als je alle |( bouten waarmee het kleppendeksel vast zit, los draait)
 
hey ff een vraagje. Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat de Savage nou niet echt geniaal is blok-technisch gesproken (waarom vertelt niemand dat voordat ik hem koop :P ). Wat zijn de belangrijkste dingen voor het onderhoud? Hoe houd ik hem goed? Het is allemaal nieuw voor mij en ben er nog niet zo handig mee als met de brommer, dus tips zijn heel erg welkom! Alvast bedankt :)
Hoi SavagePielk,

Ik heb al een paar jaartjes een Savage en ik vind het een fijne brommer. Het rijdt niet snel en het stuurt niet echt messcherp. Maar, het is een simpele motor waarbij je inderdaad op de afstelling van de solenoïd van de genoemde decompressieklep moet letten. Voor de beginnende sleutelaar lijkt mij een Savage echt wel geschikt.

wat websites:
www.suzukisavage.com
www.suzukisavageclub.nl (de site van de nederlandse Savageclub
http://www.franks-high-performance.tk (www.franks-high-performance.tk) (met Duitstalig WPHB.) en
http://www.heise-workstations.de/ls650/LS650-e.html (www.heise-workstations.de/ls650/LS650-e.html)

:] :]

P.s. Mijn brommer:
Savage2005nr1.jpg
 
Okay super! Bedankt voor alle info! Ik kreeg ineens van iedereen te horen dat het slechte blokken zijn, maar dat valt dus wel mee :) maakt me weer blij. Aan deze motor zal ik wss niet zo veel zelf gaan knutselen, want er komt binnenkort nog een Savage bij in onderdelen en die moet er wel aan geloven ;) misschien dat ik die ga verbouwen, maar ik beloof/plan nog niets.

Is het kleppen stellen en dergelijke moeilijk te doen bij de Savage? Ik ga wss binnenkort een Haynes halen, lijkt me wel handig.

Belangrijke vraag; waar moet ik op letten bij het spannen van de riem? Hoe strak mag hij staan? Hoe los mag hij staan? Slijtage?

@Sav; mooi Savage :) vooral die pinkers zijn mooi. Is er wat aftermarkter spul te krijgen? Ik ben zelf nog niet zo veel tegengekomen ;( heb jij de ori demper er nog op of een open/halfopen exemplaar? (in het laatste geval; klinkt dat een beetje? 8-) )
 
Okay super! Bedankt voor alle info! Ik kreeg ineens van iedereen te horen dat het slechte blokken zijn, maar dat valt dus wel mee :) maakt me weer blij. Aan deze motor zal ik wss niet zo veel zelf gaan knutselen, want er komt binnenkort nog een Savage bij in onderdelen en die moet er wel aan geloven ;) misschien dat ik die ga verbouwen, maar ik beloof/plan nog niets.

Is het kleppen stellen en dergelijke moeilijk te doen bij de Savage? Ik ga wss binnenkort een Haynes halen, lijkt me wel handig.

Belangrijke vraag; waar moet ik op letten bij het spannen van de riem? Hoe strak mag hij staan? Hoe los mag hij staan? Slijtage?

@Sav; mooi Savage :) vooral die pinkers zijn mooi. Is er wat aftermarkter spul te krijgen? Ik ben zelf nog niet zo veel tegengekomen ;( heb jij de ori demper er nog op of een open/halfopen exemplaar? (in het laatste geval; klinkt dat een beetje? 8-) )

Ik heb een uitgeboorde demper. Zie ook
Savage2005nr2.jpg

en
Savage2005nr6.jpg

Hij maakt een beste bak herrie, zeg maar. De gaatjes zijn 6 mm bij mij...

Er zitten op de amerikaanse site (suzukisavage.com) een paar verbouwers. Er is niet zo heel veel aftermarketspul te krijgen. Veel dingetjes zal je met wat creativiteit zelf moeten doen.

De Savage heeft bij 30.000 km een nieuwe nokkenasketting nodig. Verder zal bij een verkeerde afstelling van de solenoïde (spoel) van de decompressieklep het linkercarterdeksel stuk gaan. Voor het afstellen van de riem (hoef je eigenlijk bijna nooit te stellen) zit een veertje in de basis-gereedschapsset. Voor het kleppen stellen heb je eigenlijk drie japans-kleine handen nodig. Gelukkig hoeft dit niet vaak te gebeuren.

Mijn pinkertjes lagen een keer in de rommelbak bij Safe in Rotjeknor. En ze pasten zowaar...
 
Okay super! Bedankt voor alle info! Ik kreeg ineens van iedereen te horen dat het slechte blokken zijn, maar dat valt dus wel mee :) maakt me weer blij.

Och, 't is maar hoe je't bekijkt............ een vriendje van me is ook al aan z'n 2'e blok toe. Reparatie was vele malen duurder dan een sloopblokje. En als'ie nou kilometers maakte, dan was het nog te verklaren.

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Savageblokken. Wel jammer; de looks zijn goed, en je kan redelijk makkelijk er een hele aparte fiets van maken (zal eens kijken tzt of ik wat piccies voor je kan vinden).

Suxes
 
Och, 't is maar hoe je't bekijkt............ een vriendje van me is ook al aan z'n 2'e blok toe. Reparatie was vele malen duurder dan een sloopblokje. En als'ie nou kilometers maakte, dan was het nog te verklaren.

Persoonlijk heb ik niet zo'n hoge pet op van Savageblokken. Wel jammer; de looks zijn goed, en je kan redelijk makkelijk er een hele aparte fiets van maken (zal eens kijken tzt of ik wat piccies voor je kan vinden).

Suxes

Tja,

Het zijn geen extreme uitblinkers. Veel blokken sneuvelen door een verkeerde afstelling van de decompressieklep. Dan slaat het blok bij het starten terug en door deze terugslag slaat de linkercarterhelft stuk. En dan kan je kiezen: Blok uit elkaar, carterhelft laten lassen en weer helemaal in elkaar prutsen of een sloopblokje.

Maar, indertijd was dit een van de goedkoopste motoren die te koop waren. En met dat gegeven in het achterhoofd is het een relatief goede motor. Mijn motortje is uit 1996 (kenteken 1997) en heeft 22000 miles gelopen. Altijd met goede, verse olie, maar zonder het blokje al te veel te ontzien.
Het olieverbruik is ongeveer 0,25 liter per 5000 km.

Hoge toerentallen schijnen de cilinder wat uit te slijten (mijn compressie is dik in orde). Ik rij hem zelf wel altijd eerst netjes warm voordat de gaskraan open gaat. Maar, een 100 km lang met 120 over de snelweg crossen ga ik echt niet uit de weg, hoewel dat meer een buikspieroefening is dan ontspannen rijden.

Nee, ik vind het een goede beginnersfiets en zeker een handig ding als je wil leren sleutelen. Bij de Savageclub zitten ook leden die als eerste motor een Savage gereviseerd hebben (zoek maar eens op Pistonpen).
 
:} :} :}
Je hebt het waarschijnlijk nu al bergrepen: een probleemloos motortje, mits je de basics maar in de gaten houdt.
Werkplaats handboeken en onderdelen/accessoires worden regelmatig op E-bay aangeboden, Clymer of van Suzuki. Wel alles in't engels.Op de reeds genoemde sites is een schat van gegevens en ervaring te vinden. Je vraagt maar.

Fototje van mijn "brommert"

savhenk2bc.jpg


Greetz
Kropatchek :]
 
Ik heb een uitgeboorde demper. Zie ook
http://img.photobucket.com/albums/v78/rke_58/Savage/Savage2005nr2.jpg ((Afbeelding))
en
http://img.photobucket.com/albums/v78/rke_58/Savage/Savage2005nr6.jpg ((Afbeelding))
Hij maakt een beste bak herrie, zeg maar. De gaatjes zijn 6 mm bij mij...

Er zitten op de amerikaanse site (suzukisavage.com) een paar verbouwers. Er is niet zo heel veel aftermarketspul te krijgen. Veel dingetjes zal je met wat creativiteit zelf moeten doen.

De Savage heeft bij 30.000 km een nieuwe nokkenasketting nodig. Verder zal bij een verkeerde afstelling van de solenoïde (spoel) van de decompressieklep het linkercarterdeksel stuk gaan. Voor het afstellen van de riem (hoef je eigenlijk bijna nooit te stellen) zit een veertje in de basis-gereedschapsset. Voor het kleppen stellen heb je eigenlijk drie japans-kleine handen nodig. Gelukkig hoeft dit niet vaak te gebeuren.

Mijn pinkertjes lagen een keer in de rommelbak bij Safe in Rotjeknor. En ze pasten zowaar...

hoeveel herrie ongeveer? O-) voor de afstelling van de solenoïd zal ik het werkplaatsboek even moeten bekijken he? Dat setje mis ik alleen helaas ;( net als het hele chromen deksel aan de zijkant ;( maar met de 2e Savage komt dat waarschijnlijk wel mee!

Die gele Savage is ook dik ;) komen de ori stickers er ook weer op of blijft het zo? :? (of zaten er origineel geen stickers op de zijkappen?)
 
zo moet mijn Savage ongeveer worden;

MvHacht1.jpg


maar dat is verre-toekomst-muziek... en ik vind die ducktail niet zo mooi, wil liever iets zoals de Yamaha Dragstar Classic hebben, maar dan iets kleiner, niet zo lompzwaar (zou gek staan op een toch vrij iele brommer, vergeleken met de Dragstar, als de Savage)

en ook deze:
PSchulz3.jpg

verdient naar mijn idee een :}
mijn stuur moet er iig snel aan geloven, maar dan is je keuring ongeldig ofzo? :? is dat een probleem? is herkeur duur? :?
 
:} :} :}
Je hebt nog een hoop te doen pieleke.
De sticker op de tank aan de rechterkant is er nu af. Wat er op komt is nog een verrassing, ander gaat iemand anders er met mijn idee vandoor. De zij-covers zijn ori bestickert met: Savage, LS650 of zoiets, afhankelijk van bouwjaar.

Groeten Kropatchek :]
 
:} :} :}
Je hebt nog een hoop te doen pieleke.
De sticker op de tank aan de rechterkant is er nu af. Wat er op komt is nog een verrassing, ander gaat iemand anders er met mijn idee vandoor. De zij-covers zijn ori bestickert met: Savage, LS650 of zoiets, afhankelijk van bouwjaar.

Groeten Kropatchek :]

valt toch wel mee O-) en alles maar ff in stapjes doen. Met die andere Savage komen tank en kappen mee dus kan ik alvast beginnen met spuiten, ff sparen voor een stuur en knippers... ik ga mijn carterdeksels weer mooi maken (maybe zelfs verchromen, who knows...), andere demper komt ook wel goed O-)
 

Nou gebruik de search maar op diverse motorboards... :X

Ik ga die ellenlange klaagzang niet nog 'n keer intiepen. :Z :Z

Maar wat ik nog wel ff kan zeggen..

Het klopt dat het motorblok van een Savage soms een beetje extra aandacht nodig heeft, de meesten gaan naar de knoppen door de startkoppeling of door te weinig olie, of door een versleten nokkenasketting en/of spanner.


Vooral als je zo'n ding "dertigstehands" op de kop tikt en je het onderhoudsverleden ervan niet weet of niet kunt achterhalen kun je nog wel eens voor onaangename verassingen komen te staan.
En de onderdelen zijn nieuw ernstig prijzig.

Daar staat dan weer tegenover dat als het blokje goed is (en nu ga ik emotioneel worden ;( ) dat het zeker 1 van de mooiste/leukste/eigenwijze 1 pitters is, met 'n gaaf geluid, goede uitstraling (het oog wil ook wat :+ ) en je kunt er mooie dingen van maken c.q. verbouwen.
Onderhoud eraan als je een beetje handig bent is goed zelf te doen.

(open sollicitatie naar Suzuki/Nimag.. :z )

Ik heb buiten 'n andere motor om ook nog 2 Savage's en ik rij er af en toe nog met veel plezier op.


pssst:

Nog gereviseerde kopen? O-)
 
*D *D *D *D *D *D

ik heb een '89 uit Amerika met ook nog 2 Nederlandse baasjes, dus ik weet het niet '( maar ze klinkt gewoon lekker...

gereviseerde? *D foto? prijs? :P :)
 
wat is het normale verbruik van een Savage? :) ik zit rond de 1:15 tot 1:20 meestal (weet het niet 100% nauwkeurig)
 
Laatst bewerkt:
ik heb inmiddels de gaten in de demper weer dichtgemaakt (nieuwe popnagels erin), aangezien ik vaak 's nachts rij van en naar feestjes, lijkt het me beter om een beetje minder geluid te produceren. Heel jammer, maar klagende buren is vervelender dan een zachter geluid :) net nog even getest, maar het geluid is er idd net ietsje hoger en zachter van geworden.

Dit weekend komt mijn sloop-Savage waarschijnlijk *D ONDERDELEN!!!! :} :} :} 8-)
 
Ik heb ook overwogen een savage aan te schaffen. Heb uiteindelijk een goede deal kunnen maken voor een intruder vs 700, zoveel scheelt het ook niet...een 650 of een 700....Ik heb wel onderdelen gebruikt van een savage op mijn intruder, de schokbrekers wel te verstaan. Deze zijn aanzienlijk korter dan die van een intruder, ze zijn zo'n 6 cm lager.
Voor degene die hun savage willen verbouwen/aanpassen heb ik wel een leuke link, enjoy!

www.savage-extrem.de/
 
Leuke link staan apparte dingen op. (ik was 'm al eens tegengekomen)

Maar voordat ik voor m'n buren de uitlaat weer dicht zou maken, dan moet ik wel heel erg gek met ze zijn.. :?

Gewoon met behoorlijke snelheid richting huis rijden en als je een paar honderd meter d'r vandaan bent de motor afzetten en in z'n vrij uit laten lopen tot aan je huis. :]
 
Leuke link staan apparte dingen op. (ik was 'm al eens tegengekomen)

Maar voordat ik voor m'n buren de uitlaat weer dicht zou maken, dan moet ik wel heel erg gek met ze zijn.. :?

Gewoon met behoorlijke snelheid richting huis rijden en als je een paar honderd meter d'r vandaan bent de motor afzetten en in z'n vrij uit laten lopen tot aan je huis. :]

wij zijn nogal dik met de buren :) en tis een klein dorp hier, dus je hoorde me aan de andere kant aan komen rijden }) wil er nu ook een tweede bij hebben, om lekker geluid uit te halen ;) en goed te verbouwen *D
 
Inmiddels een tweede Savage erbij... 8-) ik heb de uitlaat eraf getrokken en toen dat ding gestart, maar dan krijg ik, in tegenstelling tot bij mijn dagelijks-gebruik-Savage, vlammen uit de uitlaat. Kwestie van kleppen stellen?

Is er een goede manier om de band op te spannen zonder de toolkit in bezit te hebben? :)

bijgevoegd zit een foto van mijn beestjes, maar wees gerust, het windscherm is al verwijderd }) en ik ben druk bezig met het polijsten van de carterdeksels, wordt weer deksels mooi ;)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/205144/8c76e2f1781f6005a60909f7be96790c (Savages 01.jpg)​
 
ik heb de uitlaat eraf getrokken en toen dat ding gestart, maar dan krijg ik, in tegenstelling tot bij mijn dagelijks-gebruik-Savage, vlammen uit de uitlaat. Kwestie van kleppen stellen?
Een kwestie van de carburateur afstellen. Het mengsel zal behoorlijk arm staan....

Is er een goede manier om de band op te spannen zonder de toolkit in bezit te hebben? :)
Niet al te gek strak. Als je met de hand de riem in het midden 90 graden kan kantelen, staat hij wel ok....
 
Terug
Bovenaan Onderaan