Onderhoud en smering: een vet topic!

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, bij de betere automaterialen zaken en professionele winkels zoals Brammer is het te koop. Dit vet is prima geschikt voor glijlagers en splines zoals bij cardan koppelingen en homokineten, minder voor kogel,rol of naaldlagers waarin snelheidsverschillen optreden.
MoS2 wordt ook vaak gebruikt bij montage van nokkenassen en krukassen op de glijlagers, staat ook vaak in het WPH.
voorbeelden
  • OKS 400 MoS2 universeel
  • Valvoline molybdeenvet

Kopervet

Jarenlang het middel tegen het vastrotten van bouten in bijvoorbeeld motorblokken maar inmiddels achterhaald door alternatieven, het werkt niet zo goed als altijd gedacht en vooral bij RVS in aluminium ontstaan nog wel eens problemen. alternatieven voor kopervet zijn bijvoorbeeld:
  • Molycote grafietvet
  • Silvergoop een beter alternatief voor kopervet
  • Interflon Paste HT 1200 in spuitbus

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten, je kunt ook zuurvrije vaseline gebruiken zolang het ook maar echt zuurvrij is. Dit soort vet is voor smering onbruikbaar vanwege het lage smeltpunt,

Kontaktspray

Ideaal voor het onderhouden van vooral schakel kontakten, gebruik hier geen WD40 voor in elk geval.
bekende voorbeelden van kontaktspray zijn
  • kontaktchemie (kontakt60/61)
  • Electrolube
Universeelvet

Voor alles wat je wilt smeren en invetten waar sprake is van glijlagers langs elkaar schuifende delen. Universeelvet bestaat eigenlijk niet maar wordt wel als zodanig verkocht, gebruik het voor lichte toepassingen maar zeker niet voor kogellagers. Kogellagervet of wiellagervet kun je weer wel als universeelvet beschouwen, dat is dus het spul wat je bij je wilt hebben of in de schuur wilt hebben staan.


Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld. Dit vet heeft de juiste eigenschappen bij kogellagers waarbij binnen het lager snelheid verschillen zijn, je wilt dat de kogels blijven rollen en niet gaan glijden.
  • Kroonoil Wiellagervet NF
  • Aeroshell 5 (-23 tot 177gr C luchtvaart industrie)
  • Aeroshell 22 (-65 tot 240gr C luchtvaart industrie)
Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van remzuigers, hier kan ook gewone remolie gebruikt worden.
Remmenvet wordt vaak geleverd bij revissiesetjes.

Diversen

  • WD40: Wordt gebruikt als vochtverdrijvend middel, goed als reiniging maar zeker geen smeermiddel
  • Kruipolie: vooral om vastgeroeste bouten enzo weer gangbaar te maken
  • Remmenreiniger: de naam zegt het al
  • Interflon Metalclean: Prima reinigingsmiddel maar pas op met rubber
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel voor offroad gebruik
  • Interflon Fin Grease: een beter ketting smeer middel bij normaal gebruik


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)

Tank Cure

Dit is een reparatie middel speciaal voor het herstellen van lekkende brandstoftanks, is op basis van epoxy.
 
Laatst bewerkt:
heel erg handig *O*

ik gebruik forte red chain lube voor mijn ketting

erg duur spul voor een 22 euro per spuitbus,
het is doorzichtig rood spul als je het opspuit, je het hebt idee dat je te weinig gebruikt.

het heeft 3 functies.

reinigen. na het spuiten kun je je ketting moeite loos schoonmaken :)
smeren. het trekt prima tussen de rubbers door :)
beschermen. het heeft een vuil afstotende werking (tuurlijk niet extreem goed) maar goed genoeg:)

ik gebruik het altijd na 300 km is mijn ketting is dan nog erg netjes :)

als je lekker door rijd, dan gebruik je het om de +- 300 km
als je een rustig rijder bent kan je het om de 500km gebruiken.

super spul :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou kopervet even doorkrassen en er molycote oftewel grafietvet van maken. Kopervet heeft namenlijk nogal de neiging om het oxidatieproces te versnellen bij gebruik van RVS in aluminium. :)

Bovendien mis ik blauwe locktite (247 243), zo'n beetje het meest toegepaste borgmiddel op motoren voor o.a. remschijven, kettingwielen e.d.
 
Laatst bewerkt:
heel erg handig *O*

ik gebruik forte red chain lube voor mijn ketting

erg duur spul voor een 22 euro per spuitbus,
het is doorzichtig rood spul als je het opspuit, je het hebt idee dat je te weinig gebruikt.

het heeft 3 functies.

reinigen. na het spuiten kun je je ketting moeite loos schoonmaken :)
smeren. het trekt prima tussen de rubbers door :)
beschermen. het heeft een vuil afstotende werking (tuurlijk niet extreem goed) maar goed genoeg:)

ik gebruik het altijd na 300 km is mijn ketting is dan nog erg netjes :)

als je lekker door rijd, dan gebruik je het om de +- 300 km
als je een rustig rijder bent kan je het om de 500km gebruiken.

super spul :)

Ja dat spul ken ik ook!


De produkten van Interflon werden geadviseerd door de gasten van Motorketting.nl, die hebben het ook gebruikt bij de Dakar rally en ze vonden het beter en goedkoper.
 
Ik zou kopervet even doorkrassen en er molycote oftewel grafietvet van maken. Kopervet heeft namenlijk nogal de neiging om het oxidatieproces te versnellen bij gebruik van RVS in aluminium. :)

Bovendien mis ik blauwe locktite (247), zo'n beetje het meest toegepaste borgmiddel op motoren voor o.a. remschijven, kettingwielen e.d.

247 is vervallen, daar is 243 voor in de plaats gekomen (blauw met gemiddelde sterkte)
243 en 270 zijn nieuwe producten.
 
Het doel van dit topic is om een overzicht te krijgen van alle onderhouds en smeermiddelen voor de motor, ik hoop op wat discussie over kwaliteit en toepassing zodat we straks over een overzicht beschikken waarmee we wat kunnen. Het gaat vooral om het onderhoud van het draaiend mechaniek en niet om cosmetisch onderhoud, handige reparatie middeltjes zoals kneedbaar metaal en lager lijm zie ik wel graag in het lijstje.

Molybdeen disulfide vet

In de vraagbaak of WPH wordt er regelmatig naar verwezen maar is soms lastig te vinden, meestal vind je deze vetten alleen maar bij de professionele zaken als Brammer.
voorbeeld: OKS 400 MoS2 universeel

Kopervet

Uitsluitend gebruiken voor bouten en moeren om ze te beschermen tegen het vastrotten, er is nog wel discussie over het gebruik van kopervet met name in combinatie met RVS. Beter om dan Molicote grafietvet te gebruiken!

Accupoolvet

Niet alleen voor je accupolen maar ook alle stekers, schakelaars en dergelijke, je elektrische systeem blijft echt veel langer storingvrij werken als de zaak vet gehouden wordt. Speciaal vet hiervoor waar gegarandeerd geen additieven inzitten die je elekrische kontakten kunnen aantasten.

Wiellagervet

Voor wiel en balhoofdlagers alsmede achterbrug kun je niet elk vet zomaar toepassen, hiervoor is dus een speciaal vet ontwikkeld.
voorbeeld: Kroonoil Wiellagervet NF

Remmenvet

Ook hier weer een speciaalvet dat bestand moet zijn tegen remvloeistof en ook niet de werking van remvloeistof negatief mag beinvloeden. Wordt gebruikt bij montage van wiel en hoofremcilinders.

Diversen

  • WD40: behoeft geen uitleg
  • Interflon Metalclean: is ideaal voor het reinigen van bijvoorbeeld de ketting
  • Interflon Fin lube TF: een prima ketting smeer middel


Montage en reparatiemiddelen:


kneedbaar metaal

Dit kan vooral onderweg handig zijn voor het repareren van gescheurde carterdelen, er zijn soorten voor staal,alu,RVS en brons van het merk Devcon
voorbeeld: DEVCON F, (10611 / 10610) voor aluminium

vloeibare pakking

Er zijn vele soorten en ik noem een aantal van Loctite omdat ik die zelf vaak gebruik.
Loctite 5926 (silicone blue) is voor universeel gebruik,
Loctite 596 (silicone red) voor moeilijk bereibare plaatsen.
Loctite 5910 (silicone black) extra oliebestendig.
Loctite 5699 (silicone grey) koelvloeistof bestendig
Loctite 5920 (silicone copper) extra hoge temperatuur

Borgmiddel

Ook dan kom je automatisch bij Loctite uit, er zijn drie soorten met verschillende sterkte.
Loctite 222 (paars)lage sterkte
Loctite 243 (blauw)gemiddelde sterkte
Loctite 270 (groen)hoge sterkte (moeilijk los te krijgen)


Molybdeen disulfide vet
Moluybdeen disulfide is een vaste smeerstof. In veel gevallen ouderwets en absoluut niet noodzakelijk. Er zijn veel alternatieven verkrijgbaar.

Kopervet
Niet gebruiken. Er zijn veel betere alternaieven verkrijgbaar op basis van keramische deeltjes. Kopervet is zooooooo 1977.

Accupoolvet
Eerst je kabels monteren en daarna inspuiten met een beetje spuitvet. Dus niet eerst invetten en dan monteren.

Remmenvet
What in heavens name is remmenvet???

Kroonoil Wiellagervet NF
Dit vet is het meest ordinaire universele toepasbaar smeervet wat je maar kan vinden. Lithium verdikt, minerale basisolie van 20Cst, en een 4 kogeltest van 3000N. Wat een lachertje. Voor wielllagers en achterbruggen kun je wel 1001 producten toepassen.

WD40
Behoeft juist wel uitleg. WD40 is goed om te reinigen, maar kan wel rubbers aantasten. Daarnaast smeert het voor geen meter. Universeel reinigingsmiddel, maar geen smeermiddel.

Interflon Metal Clean
Een dijk van een reiniger, maar kan plastic en rubbers aantasten. Aangezien de meeste ketting o-ring kettingen zijn zou ik Metal Clean zeker niet gebruiken.

Interflon Fin lube TF
Perfect middel voor de noppenrijders onder ons ons. Voor de woon-werk/regen/pekelrijders is Interflon Fin Grease veel beter!


Bier en chips staat weer klaar! Met alle respect voor de TS, maar ik ben bang dat dit een redelijk kansloos topic gaat worden.
 
The Sjeik Strikes.

Tja.. ik moet zeggen, schrijf niets als je niet 100 procent weet waar je het over hebt.

Het is ook de bedoeling dat er discussie ontstaat, zo kan de openingpost aangepast en uitgebreid worden. Alle input is welkom!

Ik vind het hele smeermiddelend gebeuren een onoverzichtelijke bende en het is lastig om aan goede info te komen, met dit topic wil ik daar eens een einde aan maken. Als iedereen die er verstand van heeft eens een bijdrage levert komt er vanzelf de juiste info te staan en hebben we een bruikbaar overzicht voor iedereen.


graag goede alternatieven voor de Molybdeen disulfide vet, het zal ouderwets zijn maar in de WPH boeken wordt je er mee doodgegooid en als je alles volgens het WPH gaat doen dan zoek je ook de spullen die daar in staan.

Wat is er mis met remmenvet? bij een Brembo revisieset wordt het zelfs erbij geleverd.
 
hogedrukvet: het groene spul dat thermisch zeer zwaar belastbaar is. Op Litiumcomplex-basis.

Rempiepvrij vet: is voor de hele reminstallatie het ideale smeermiddel. Het is toe te passen op bouten, stiften, de achterkant van de remblokjes, en de aanlegzijde van trommelremmen.
 
graag goede alternatieven voor de Molybdeen disulfide vet, het zal ouderwets zijn maar in de WPH boeken wordt je er mee doodgegooid en als je alles volgens het WPH gaat doen dan zoek je ook de spullen die daar in staan.

Dat vet is gewoon verkrijgbaar. Bij Brezan en Heron is het verkrijgbaar onder Valvoline hogedrukvet met molybdeen disulfide.

Ik gebruik het voor lagers etc.
 
hogedrukvet: het groene spul dat thermisch zeer zwaar belastbaar is. Op Litiumcomplex-basis.

Rempiepvrij vet: is voor de hele reminstallatie het ideale smeermiddel. Het is toe te passen op bouten, stiften, de achterkant van de remblokjes, en de aanlegzijde van trommelremmen.


Dit bedoel ik dus.....de term alleen al; hoge druk vet?!?

@ TS; ik begrijp je vraag mbt de onoverzichtelijkheid van smering, maar je gaat dat simpelweg in een topic als dit niet redden omdat iedereen er wel een MENING over heeft maar 9 van de 10 geen specifieke kennis hebben op dit gebied.

Het wordt een verschrikkelijk lang topic met heel veel onzin. Wel leuk :+ maar niet effectief zoals jij wil.
 
hogedrukvet: het groene spul dat thermisch zeer zwaar belastbaar is. Op Litiumcomplex-basis.

Rempiepvrij vet: is voor de hele reminstallatie het ideale smeermiddel. Het is toe te passen op bouten, stiften, de achterkant van de remblokjes, en de aanlegzijde van trommelremmen.


Lees je eigen post nu eens terug:

Hogedrukvet, rempiepvrij, hele reminstallatie het ideale smeermiddel, het groene spul......

_O- _O- _O- _O-
 
Lees je eigen post nu eens terug:

Hogedrukvet, rempiepvrij, hele reminstallatie het ideale smeermiddel, het groene spul......

_O- _O- _O- _O-

Sja, ik heb geen verstand van vetten... ik citeer slechts de opschriften van de tubes/potjes die ik hier heb staan om een kleine bijdrage te leveren aan dit topic.

Maargoed, gelukkig kan jij je vermaken ten koste van iemand anders...
 
Sja, ik heb geen verstand van vetten... ik citeer slechts de opschriften van de tubes/potjes die ik hier heb staan om een kleine bijdrage te leveren aan dit topic.

Maargoed, gelukkig kan jij je vermaken ten koste van iemand anders...

Alle input is welkom

Op de tubes en potjes staat in elk geval geen onzin, wel kun je je afvragen wat het nut van het product is.
 
Sja, ik heb geen verstand van vetten... ik citeer slechts de opschriften van de tubes/potjes die ik hier heb staan om een kleine bijdrage te leveren aan dit topic.

Maargoed, gelukkig kan jij je vermaken ten koste van iemand anders...

Sorry, maar dat is niet ten koste van jou. Ik vind het gewoon heel naief om letterlijk de teksten van verpakkingen te citeren. Ik heb echt van een heleboel zaken geen kaas gegeten maar van smering wat ik wel e.e.a.

Olie en smering is net als voetbal; 16,5 miljoen bondscoaches die er verstand van hebben, maar er zijn er maar weinig die er echt kaas van gegeten hebben.

Nogmaals; velen verwarren dit met arrogantie; maar zo is het niet bedoeld. Ik heb van heel veel dingen absoluut geen kennis, hier toevallig wel van.
 
Hmm, ik kan toch de verleiding niet weerstaan ook mijn bijdrage te leveren.

Molybdeendisulfidevet is inderdaad in één of andere vorm vrij algemeen verkrijgbaar bij automaterialenzaken, al weet ik niet of er grote kwaliteitsverschillen bestaan. Wat ik wel weet is dat het wordt afgeraden voor lagers met snelheidsverschillen erin (kogel- en naaldlagers, dat werk), maar dat het wel uitstekend geschikt is voor langs elkaar glijdende oppervlaktes (kabelnippels, spievertandingen e.d.).

Accupoolvet is volgens mij gewoon zuurvrije vaseline (in ieder geval wordt dat ook aangeraden), te koop op iedere straathoek en bij elke Halfords in die leuke openklikkende blikjes. Ik neem aan dat als het accupoolvet in plaats van vaseline heet, dat het dan twee keer zo duur is.

Kopervet heeft een slechte naam, het zou iedereen zijn aluminium schroefdraden kosten, maar altijd als je vraagt naar wie ooit in zijn leven een schroefdraad heeft gezien die weggevreten is als gevolg van kopervet, blijft het angstwekkend stil. Waar natuurlijk rekening mee gehouden moet worden is dat je het aanhaalmoment moet verlagen (met iets van 1/3de) wanneer je een smeer- of zelfs borgmiddel gebruikt. Mijn vermoeden is dan ook dat draden eerder door te hoog aanhaalmoment dan door kopervet verdwijnen. Dat gezegd, er zijn voldoende alternatieven zonder koper erin.

Remmenvet is ingedikte remolie, is mij altijd verteld, en dus compleet overbodig: alleen nodig bij het installeren van nieuwe afdichtrubbers, en daar voldoet remolie net zo goed - al wordt vaak wel een zakje vet bij een revisiesetje geleverd, dus kun je het net zo goed gebruiken ook.

Wiellagervet dit is het meest algemene spul verkrijgbaar. Iedereen maakt het, al zal Retinax vast wel iets beter zijn dan het Eurol-potje. Ook te gebruiken als roestwerend middel, om je tuinhek minder te laten piepen enz. enz. enz.
Borgmiddel heeft Bison ook (Loc Bond heet het geloof ik), en als je WD40 vermeldt zou ik ook kruipolie, remmenreiniger en contactspray in je OP zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan