Onderhoud doe je het zelf of laat je het over aan de dealer.

  • Onderwerp starter Anoniempje519
  • Startdatum
Ben gistermiddag aan de hand van de handleiding, een aantal dingen nagelopen. Bleek dat de uitlaat klep iets te krap stond. Moeten beide volgens de handleiding 0,12 staan. Uitlaat stond op 0,10. Inlaat stond wel op 0,12. Snaar, rolletjes en luchtfilter nog prima. Had ook niet anders verwacht na 6000 km.
 
er staan wat getallen bij zoals aandraai momenten, ook een onderhouds schema, etc....wat wil je exact doen wat niet in deze handleiding staat?
Ja een onderhoudsschema, maar niets van onder andere hoe demonteer ik de kappen, hoe vervang ik de oliefilter, luchtfilter, de remblokken, klepspeling, elektrode afstand van de bougie hoe de CVT te onderhouden/afstellen indien nodig en alle ander technische gegevens die niet in het gebruikershandleiding staan, die je nodig heb voor het onderhoud.
 
Klopt, maar het duurt misschien iets langer, omdat de motor nog vrij nieuw is.
Motor ?😜
weet je het zeker dat jouw technische data er niet staat?


ik lees o.a. elektrode afstand0.8 ~0.9 mm...... misschien rustig de pagina's afgaan????????
Als je klepspeling voor Vespa's zoekt, zie ik ook heel veel verschillende maten. Gangbaar is 0.10 in en 0,15 uit.
Maar als je een andere waarde wil kan je altijd wel iets vinden op internet.

Ook voor mijn motor, iemand adviseerde om hem niet te strak te stellen, volgens specificaties, dan loopt hij wat "fruitiger". Vaak is stellen niet eens nodig.
Dus, wat is juist?
 
welke ledlampen gebruikt zijn, zekeringen enz enz
Ledlamp is makkelijk, dat weet de verkoper wel. Anders open je hem even. Er is kans dat de LED een deel is van de lamp moederbord (PCB), dan kan je hem eigenlijk niet vervangen. Dan moet er een compleet nieuwe koplamp set in. Dus de hele ding vervangen. Zekeringen? Gewoon de voertuig uit. De zekeringen eruit trekken: en kieken... ^^
 
Hier ook, na wat prutswerk door een erkende motorzaak, zelf aan de sleutel gegaan. Vanaf nieuwe aankoop bij de dealer kom ik daar niet meer terug, behalve voor garantie dingetjes. Wordt nooit moeilijk gedaan dat ik zelf het onderhoud doe.
Soms wel veel werk als toevallig twee of drie motoren aan onderhoud toe zijn, maar ook wel weer leuk om even de hele dag monteur te spelen.
 
Motor ?😜

Als je klepspeling voor Vespa's zoekt, zie ik ook heel veel verschillende maten. Gangbaar is 0.10 in en 0,15 uit.
Maar als je een andere waarde wil kan je altijd wel iets vinden op internet.

Ook voor mijn motor, iemand adviseerde om hem niet te strak te stellen, volgens specificaties, dan loopt hij wat "fruitiger". Vaak is stellen niet eens nodig.
Dus, wat is juist?
 
Gewoon stellen zoals piaggio voorschrijft 0,10 en 0,15
Te strak is minder dan 0,10 0,15
Dan loopt hij wat fruitiger heb ik nog nooit van gehoord.
Stellen is niet altijd nodig maar controleren wel.
Ik heb zelf een 300cc blok, en hoefde pas bij 20000km te stellen, maar dan zetten ze hem in de fabriek nogal ruim, dus ik bij 10000km gesteld
En de uitlaat was 0,25 en inlaat 0,20
Gesteld 0,15 en 0,10 en hij was een stuk feller, .(misschien ook mede door nieuwe olie en bougie)
 
Dat lijkt mij altijd het beste advies. Die fabrikant kent zijn product veel beter dan wij.
Dat klopt. Kleppen opzettelijk op een te kleine speling zetten is een domme zet. Hierdoor worden de uitlaatkleppen heter, met een waslijst aan potentiële gevolgen..
 
Grappig dat ik aangeef dat kleppen van een Vespa gesteld moeten worden op 0.10 en 0.15 uit, en er daarna uitgelegd wordt dat de kleppen op 0.10 in en 0.15 uit moeten worden gesteld.
 
Doe ook veel zelf, deels door slechte ervaringen, maar vind het ook leuk
En voor de bezorgscooters.........
Naar een dealer kost te veel tijd, die dingen moeten rijden, ben je hem zo 2-3 dagen kwijt, zelf doe ik het na werktijd, rijdt hij de volgende dag weer mee
Maar voor sommige dingen helaas ruimte gebrek, en het blik is te nieuw, zelfs universele garage kan hem bij onderhoud niet goed resetten, heb je in notime weer dash meldingen, dus die gaat naar de merk dealer
 
Ik breng mijn motoren tegenwoordig naar een lokale zaak hier in Den Haag. Vijftiger die heerlijk voor zichzelf bezig is maar ook vaak leerlingen heeft. Als het niet zo lang duurt kun je er ook gewoon bij blijven en het is leuk om te zien hoe hij die jonge gasten van alles leert en vertelt. En tegelijkertijd hoe leergierig die zijn. Maar hij praat altijd Engels met ze dus ik denk dat het vooral buitenlanders zijn die straks in hun eigen land de expert zijn.
welke zaak is dit woon namelijk ook in dh
 
Graag zou ik willen weten of je het onderhoud aan je motorscooter zelf doet of dat je het door de dealer laat doen.
Zit zelf te denken de olie wissels, luchtfilter, aandrijving, remmen. Zelf te gaan doen.
Heb mijn 50 cc 4takt namelijk ook zelf gedaan.
Maar ben benieuwd of er meer zijn die het onderhoud zelf doen.
Ik heb geen motorscooter dus doe er ook zelf geen onderhoud aan :+:+:+


Alle gekheid op een stokje, wat je zelf kan doen, en waar je zelf ook kundig genoeg voor bent, moet je zelf doen. Mijn motor breng ik alleen voor de kleine en/of grote beurten weg omdat ik a) daar de tijd niet voor heb en b) je zit met een berg afval/rotzooi die je dan zelf weer weg moet brengen en c) kom je iets tegen waar je niet kundig/ervaren genoeg voor bent dan verpest je meer aan je motor dan je lief is.

Kleine dingen zoals simpele zaken als bandjes oppompen, luchtfilter schoonmaken of vervangen of bougies vervangen die ik zelf.



Ooit een keer olie verwisselt en naar de particuliere (grof)vuil inlever/breng station gebracht. Man, man, man, man, man, man, man, man, man, man, man... wat heb ik me dar een partij gezeik gehad omdat ik aan kwam kakken met een vaatje vol motorolie! Had zo'n 10-liter kannetje gekocht die je normaal kan dichtdraaien en gewoon vloeistofdicht zit dichtgedraaid. Mag het niet zeggen, maar er stond daar zo'n achterlijke K@#$%$#@T Marokkaantje beetje popie-jopie te spelen en de grote baas uit te hangen, met dat idioot klinkende sesamstraat taaltje van hun... Achterlijke mongool! Liep daar een partij moeilijk te doen over dat vaatje olie (10 liter vaatje): zeg broer, zeg broer... wat moet dat! Hem ter plekke duidelijk gemaakt dat het meneer is voor hem en dat ik zijn broer absoluut niet ben. Komt zijn leidinggevende eraan vragen wat er loos is. Voordat die lul z'n bek open kon trekken alles maar verteld in geuren en kleuren. Kreeg ie op zijn flikker en moest dat vaatje olie innemen. Heb em met losse dop meegegeven en die opgefokte reetkever gooide dat vaatje zo een bak in, kreeg gelijk een lading olie over zich heen. Ben toen met een grote grijns op m'n smoel weggegaan van daar! Vanaf toen breng ik mijn olie naar een garage in de buurt, betaal ik een paar Euro voor en wordt netjes geholpen. En het meest idiote is dat ik vaker olie naar die grofvuil brengstation heb gebracht en nergens gezeik om heb gekregen!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen motorscooter dus doe er ook zelf geen onderhoud aan :+:+:+


Alle gekheid op een stokje, wat je zelf kan doen, en waar je zelf ook kundig genoeg voor bent, moet je zelf doen. Mijn motor breng ik alleen voor de kleine en/of grote beurten weg omdat ik a) daar de tijd niet voor heb en b) je zit met een berg afval/rotzooi die je dan zelf weer weg moet brengen en c) kom je iets tegen waar je niet kundig/ervaren genoeg voor bent dan verpest je meer aan je motor dan je lief is.

Kleine dingen zoals simpele zaken als bandjes oppompen, luchtfilter schoonmaken of vervangen of bougies vervangen die ik zelf.



Ooit een keer olie verwisselt en naar de particuliere (grof)vuil inlever/breng station gebracht. Man, man, man, man, man, man, man, man, man, man, man... wat heb ik me dar een partij gezeik gehad omdat ik aan kwam kakken met een vaatje vol motorolie! Had zo'n 10-liter kannetje gekocht die je normaal kan dichtdraaien en gewoon vloeistofdicht zit dichtgedraaid. Mag het niet zeggen, maar er stond daar zo'n achterlijke K@#$%$#@T Marokkaantje beetje popie-jopie te spelen en de grote baas uit te hangen, met dat idioot klinkende sesamstraat taaltje van hun... Achterlijke mongool! Liep daar een partij moeilijk te doen over dat vaatje olie (10 liter vaatje): zeg broer, zeg broer... wat moet dat! Hem ter plekke duidelijk gemaakt dat het meneer is voor hem en dat ik zijn broer absoluut niet ben. Komt zijn leidinggevende eraan vragen wat er loos is. Voordat die lul z'n bek open kon trekken alles maar verteld in geuren en kleuren. Kreeg ie op zijn flikker en moest dat vaatje olie innemen. Heb em met losse dop meegegeven en die opgefokte reetkever gooide dat vaatje zo een bak in, kreeg gelijk een lading olie over zich heen. Ben toen met een grote grijns op m'n smoel weggegaan van daar! Vanaf toen breng ik mijn olie naar een garage in de buurt, betaal ik een paar Euro voor en wordt netjes geholpen. En het meest idiote is dat ik vaker olie naar die grofvuil brengstation heb gebracht en nergens gezeik om heb gekregen!
helaas door zulke megolen heb ik als buitelander ook er last van. vooral omdat ik de standaard groffe gezicht heb en ik kijk altijd boos van mezelf.
al ben ik vrij sociaal.
ik had waarschijnlijk gezegd oh geen probleem en het voor hun ingang achtergelaten.
 
helaas door zulke megolen heb ik als buitelander ook er last van. vooral omdat ik de standaard groffe gezicht heb en ik kijk altijd boos van mezelf.
al ben ik vrij sociaal.
ik had waarschijnlijk gezegd oh geen probleem en het voor hun ingang achtergelaten.
Helaas zijn de rotte appels grootschaliger aanwezig dan de glimmende appels. Waar kom jij trouwens vandaan?
 
Wang Motorcycles op de Pastoorswarande (doodlopend straatje parallel aan de Torenstraat achter Shabu Shabu).
Die zaak ken ik, recht toe recht aan, geen verkopersfratsen en smoezen. Als je er komt met de motor loopt ie direct de motor na waar jij bij staat en somt op wat hij ziet wat er mis is of geeft je een goed stukje advies mee en je krijgt direct ter plekke een prijsopgave mee waar hij zich ook aan houdt. Komt ie iets tegen wat niet besproken is, dan krijg je altijd een belletje!

Prima zaak!
 
Helaas zijn de rotte appels grootschaliger aanwezig dan de glimmende appels. Waar kom jij trouwens vandaan?
ik kom oorspronkelijk uit irak (koerd) en ik heb als kind daar wat dingen gezien waardoor ik wat meer respect heb voor mijn medemens.
maar we hebben ook een hele andere cultuur daar.
disrespect word zwaar bestraft. (hier word er niks aan gedaan want het is stoer)
als je vast heb gezeten ben je een soort van het lachertje van de mensen ( hier is dat stoer)
ook is liefde daar heel belangrijk over het algemeen zijn mensen heel aardig tegenelkaar (hier is het weer heel formeel en koud)
ik heb genoeg minpunten ( erg agressief door trauma's) erg impulsief en soms snel op mijn teentjes getrapt maar het begint altijd eerst met respect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan