Onderdelenlijst versnellingsbak Yamaha Thundercat YZF600R

Dakkert

Redneck mechanic
14 feb 2018
1.647
3.603
Beste mede MF'ers,

Na nooit geen enkel probleem gehad te hebben is het mij gelukt om vandaag mijn versnellingsbak naar de gallemiezen te rijden.

Ik reed met een gangetje of 80 en ineens blokkeerde het achterwiel en raakte ik in een slip.

Wonderbaarlijk is het me gelukt om zonder kleerscheuren tot stilstand te komen, maar er komt nu een geluid uit het blok waar je hart pijn van doet.

Als de fiets in neutraal staat is er niks aan de hand maar in de versnelling zowel met koppeling in als uit bij het bewegen van de fiets hoor je de tandwielen over elkaar heen knarsen.

Waarschijnlijk de hele bak dus naar de knoppen.

Heeft iemand een lijst met onderdelen voor de revisie van de bak(volledig!!) of misschien een goed adres waar ik de reparatie zou kunnen laten uitvoeren??

Alvast enorm bedankt voor alle reacties.
 
Eerst eens splitsen. Misschien dat tandjes, delen e.d. al veel meer schade hebben aangericht. Koop jij zo een versnellingsbak.... heeft het geen nut meer
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
14JH-17411-00AXLE, MAIN (13T)1
24TV-17151-00GEAR, 5TH PINION (21T)1
390209-22191WASHER1
493440-25084CIRCLIP1
54JH-17131-00GEAR, 3RD/4TH PINION (22T/21T)1
64TV-17161-00GEAR, 6TH PINION (27T)1
74TV-17121-00GEAR, 2ND PINION (19T)1
893306-37208BEARING1
993440-54152CIRCLIP1
1093306-20464BEARING1
114TV-17421-00AXLE, DRIVE1
1293305-20509BEARING1
134TV-17417-00SHIM 11
144JH-17221-00GEAR, 2ND WHEEL (37T)1
1590209-27336WASHER1
1693440-30077CIRCLIP1
174TV-17261-00GEAR, 6TH WHEEL (29T)1
184JH-17231-00GEAR, 3RD WHEEL (34T)1
194JH-17241-00GEAR, 4TH WHEEL (28T)1
2090209-22191WASHER1
2193440-25084CIRCLIP1
224TV-17251-00GEAR, 5TH WHEEL (25T)1
234JH-17211-00GEAR, 1ST WHEEL (37T)1
2490387-2504ACOLLAR1
2593102-35368OIL SEAL1
264TV-17460-00SPROCKET, DRIVE (15T)1
2790215-21022WASHER, LOCK1
2890179-18020NUT1
2993440-52014CIRCLIP1
3090201-20276WASHER, PLATE (T=1.0)1
3193311-42045BEARING (20NG3315NE)1
32278-17425-00CIRCLIP 21
334G0-17433-01NOZZLE1

1395912
 
Ik zou hem eerst eens open halen en kijken wat stuk is. Aangezien de Thundercat nog een heel courant model is, kan het zo maar zijn dat je op de sloop minder kwijt bent voor een gebruikt motorblok als voor een versnellingsbak revisie.
 
Wat denk je dat zoiets kost? zo'n "(volledig!!)" revisiewerkzaamheid van een bak..
Ja en wat denk je dat jij bereikt met zo'n nietszeggende kansloze opmerking?

Motor forum is ervoor om elkaar te helpen en in dit geval heb ik een probleem en vraag ik advies aan mijn mede enthousiastelingen en liefhebbers en voegt dit dus absoluut niets toe.
 
Leuk klusje :t . Effe een tip: Haal het koppelingsdeksel er even vanaf, ik geloof graag dat het de bak is, al zijn ze onverwoestbaar... Het kan zomaar zijn dat er een lip van de korf af is gebroken. En waarschijnlijk hoef je niet alles te kopen. een tandwiel is zomaar 100 euro.

Edit: Woonplaats???

Bij CMSNL, niet de goedkoopste maar wel goed, kan je alles per postorder bestellen....


Kijk effe of de jouwe er tussenstaaat, over het algemeeen een europe model
 
Leuk klusje :t . Effe een tip: Haal het koppelingsdeksel er even vanaf, ik geloof graag dat het de bak is, al zijn ze onverwoestbaar... Het kan zomaar zijn dat er een lip van de korf af is gebroken. En waarschijnlijk hoef je niet alles te kopen. een tandwiel is zomaar 100 euro.

Edit: Woonplaats???
Krijg je dit soort klachten bij een afgebroken lip dan??

En woonplaats Zwijndrecht naast Dordrecht, bedankt voor je reactie
 
Als je tandwielen echt over elkaar heen knarsen is je carter ook kapot. Dus eerst idd koppelingsdeksel eraf, daarna carterpan en/of blok eronder weg. Rustig diagnose stellen en dan pas dingen kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Krijg je dit soort klachten bij een afgebroken lip dan??

En woonplaats Zwijndrecht naast Dordrecht, bedankt voor je reactie
Het is natuurlijk moeilijk vanuit berlijn te zien of jouw koppeling kapot is aan de hand van een beschrijvng van jou... wat eigenlijk kan gebeuren isdat het uitgaande lager door dat de ketting te strak stond kapot gaat of een lip van de koppeling afbreekt...
In een verder sloopstadium kunnen de docks op de tandwielen rond slijten maar dat uit zich door overslaan... Dat laatste doet mijn '87 1000, dan weet je wel wat er in huis moet zijn voordat het blok eronder vandaan komt...

Niets is onreparabel.
 
Het is een hobbie en een hobbie mag geld kosten, toch?

Ja, klopt. Ik duw een ohlins cartridge in mn cb500.

Ja en wat denk je dat jij bereikt met zo'n nietszeggende kansloze opmerking?

Motor forum is ervoor om elkaar te helpen en in dit geval heb ik een probleem en vraag ik advies aan mijn mede enthousiastelingen en liefhebbers en voegt dit dus absoluut niets toe.

Ja, en ik vraag jou of je een idee hebt wat voor kosten horen bij een volledige revisie zoals jij dat aanvraagt. Als jij denk dat je met 300euro klaar bent voor een -volledige- bakreparatie dan had ik graag geantwoord dat het allicht een verstandiger plan is om een schade motor ofzo op te kopen en dan het blok te gebruiken voor jouw eigen motor te fixen, of heel het blok te wisselen...
Je hoeft niet meteen zo op je pikkie getrapt te zijn hoor.
 
Hoort de ketel...

in he kader van centjes uitgeven, tsja, we zijn toevallig bezig om mijn zoon zijn FZR op hyperpro te zetten, onderneming van inclusief alles van 1000 euro... meer dan de motor kostte...

Koop es een treintje? 100 euro, voor het rijdt zit je aan de 1500
 
Ja, klopt. Ik duw een ohlins cartridge in mn cb500.



Ja, en ik vraag jou of je een idee hebt wat voor kosten horen bij een volledige revisie zoals jij dat aanvraagt. Als jij denk dat je met 300euro klaar bent voor een -volledige- bakreparatie dan had ik graag geantwoord dat het allicht een verstandiger plan is om een schade motor ofzo op te kopen en dan het blok te gebruiken voor jouw eigen motor te fixen, of heel het blok te wisselen...
Je hoeft niet meteen zo op je pikkie getrapt te zijn hoor.

Degene die op z'n pikkie getrapt is ben jij dat kun je duidelijk zien aan je reactie.

Waarschijnlijk omdat ik niet de enige ben die jou uitkotst om je nutteloze bijdrage.

Toevallig weet ik wat de kosten zijn voor een revisie, ik heb het toch niet over geld gehad ik heb om een lijst gevraagd met onderdelen en eventueel een goeie shop om de reparatie uit te voeren mocht ik het niet zelf gaan doen.

Motorrijden is hobby en hobby's kosten geld, deze keer zal het alleen wat meer gaan kosten. So what het leven is niet altijd een krentenbol.

Dus leef wat minder in aannames en probeer wat toe te voegen hier.

Iedereen bedankt voor de reacties, laat ze maar komen

En Rob die hyperpro is een geweldige keuze, kheb het zelf ook volledige set je kent je fiets niet meer terug.
 
Zoals hierboven al gezegd inderdaad, eerst een goede diagnose stellen. Aan de hand daarvan kun je een goede afweging maken van de reparatie die je wil (laten uitvoeren).

Waarschijnlijk zal een goede 2de hands bak/blok de goedkoopste oplossing zijn. Houd rekening met andere zaken die je (preventief) wil vervangen omdat het blok dan toch open ligt. Denk aan lagers/keerrringen/distributieketting etc.

Nieuwe onderdelen zijn verkrijgbaar op CMSNL of eventueel ebay. Een WPHB erbij nemen en alle toleranties nakijken/meten. Shims+circlips van de bak en beschadigde tandwielen/assen zul je waarschijnlijk moeten vervangen. (En uiteraard lagers, pakkingen, oringen ed)
 
Degene die op z'n pikkie getrapt is ben jij dat kun je duidelijk zien aan je reactie.

Waarschijnlijk omdat ik niet de enige ben die jou uitkotst om je nutteloze bijdrage.

Toevallig weet ik wat de kosten zijn voor een revisie, ik heb het toch niet over geld gehad ik heb om een lijst gevraagd met onderdelen en eventueel een goeie shop om de reparatie uit te voeren mocht ik het niet zelf gaan doen.

Motorrijden is hobby en hobby's kosten geld, deze keer zal het alleen wat meer gaan kosten. So what het leven is niet altijd een krentenbol.

Dus leef wat minder in aannames en probeer wat toe te voegen hier.

Iedereen bedankt voor de reacties, laat ze maar komen

En Rob die hyperpro is een geweldige keuze, kheb het zelf ook volledige set je kent je fiets niet meer terug.

supergezellig zo. Zou ik dan de enige zijn die de intentie van royals bericht wel had begrepen? :)
 
Jeetje, daskut. Is er iets te linken aan de montage van de Factory Pro shift kit en/of de quickshifter die je twee maanden geleden plaatste misschien?

Factory pro kit niet maar quickshifter durf ik je niet te zeggen, kheb 'm geïnstalleerd afgelopen juni en nog nooit echt problemen gehad. Kheb zelf ook over nagedacht een quickshifter in een fiets uit 2001 zal dat wel goed zijn gegaan...

Maar het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.

Denk toch dat het een blok swap gaat worden, onderdelen zijn aan de dure kant en blom wissel valt eigenlijk wel mee......
 
Factory pro kit niet maar quickshifter durf ik je niet te zeggen, kheb 'm geïnstalleerd afgelopen juni en nog nooit echt problemen gehad. Kheb zelf ook over nagedacht een quickshifter in een fiets uit 2001 zal dat wel goed zijn gegaan...

Maar het antwoord moet ik je helaas schuldig blijven.

Denk toch dat het een blok swap gaat worden, onderdelen zijn aan de dure kant en blom wissel valt eigenlijk wel mee......

Never mind, ik was gewoon nieuwsgierig. 😁 Ik denk, op basis van gut feeling weliswaar, dat een blokwissel inderdaad de snelste, goedkoopste, en minst lastige optie zal zijn. .

Ow, en niet dat het me wat aangaat, maar ik denk echt dat je @RoyalClub zijn post, misschien nog vol in je frustratie, niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt. Ik vond het zelf namelijk helemaal geen onredelijke vraag. Anyway, succes met de blokwissel! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan