onbalans in voorste kettingwiel?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Vraag: Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een voortandwiel zorgt voor een voelbare onbalans in de aandrijflijn?

Klant bestelt alleen een los voortandwiel van een afwijkend aantal tanden. Hij geeft na montage aan dat hij onder het rijden voelt dat het voortandwiel onrond is. We sturen een andere op en die blijkt goed te zijn, hij voelt niets meer. Nou hebben we de oude terug gekregen, want ik was toch benieuwd, ik heb er wat aan gemeten. Er zit inderdaad iets verschil in, maar zo minimaal, bijna niet te meten. De leverancier heeft hem ook opgemeten en zegt dat dit zo klein is dat het binnen de tolerantie valt.

Ik twijfel niet aan de oprechtheid of het gevoel van de klant, ik ben meer benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
full


full
 
dat iemand onrondheid zou kunnen merken wil ik nog wel geloven, maar onbalans : nooit. te kleine massa op te kleine diameter en te traag ;)
edit : al ooit gehooord van diemand die zijn versnelingsbak heeft laten balanceren ?
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens bij mijn brommer gehad, voortandwiel vervangen. Trillingen in het stuur waren anders, weer een ander voortandwiel erop en het was weg.
Nooit gemeten of die onrond was of niet, maar het was een andere trilfrequentie wat ik wel als vervelend ervaarde
 
:?

Ik dacht in eerste instantie zo op het oog te zien dat hij onrond was, en dan kon ik het me heel goed voorstellen. Maar het beeld vertekent volgens mij gewoon een beetje... Lijkt mij haast niet te voelen dit? Hoe boterzacht moet de rest dan wel niet lopen :P
 
Laatst bewerkt:
Vraag: Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een voortandwiel zorgt voor een voelbare onbalans in de aandrijflijn?

Klant bestelt alleen een los voortandwiel van een afwijkend aantal tanden. Hij geeft na montage aan dat hij onder het rijden voelt dat het voortandwiel onrond is. We sturen een andere op en die blijkt goed te zijn, hij voelt niets meer. Nou hebben we de oude terug gekregen, want ik was toch benieuwd, ik heb er wat aan gemeten. Er zit inderdaad iets verschil in, maar zo minimaal, bijna niet te meten. De leverancier heeft hem ook opgemeten en zegt dat dit zo klein is dat het binnen de tolerantie valt.

Ik twijfel niet aan de oprechtheid of het gevoel van de klant, ik ben meer benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
[afbeelding]

[afbeelding]
De klacht wel eens aan de hand gehad.
En dezelfde oplossing: ander vtw en klaar.

Voor die 14,85 wvp nooit na gegaan wat er precies met het vtw was, retour leverancier.

'kun je nooit merken' zal wel, totdat je zelf op de motor met ene vtw en met andere vtw rijdt.
 
Houdt dat rubber dan zijwaartse trillingen tegen of is het dan een flexibele massa?


Mijn foto is niet precies hetzelfde als bij de Honda van mijn maat. Daarbij loopt het rubber of plastic bijna door tot de onderzijde van de tanden. De ketting maakt daar op den duur rondingen in. Dit dempt de trillingen kennelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan