oliemeten op peilstokje - in het blok of erop

DeBadmeester

Rookie
15 sep 2009
27
0
Stadskanaal
Ik heb al een boel topics gelezen over hoe je je olie moet meten.
houding/warm/koud lijkt me wel vrij duidelijk, echter kwam ik vandaag met een kennis in discussie.

Hoe meet je je olie met een stokje?
Draai je het stokje in het blok, en weer los?
Of leg je hem er op (je schroeft hem er dus niet in).

Dit scheelt in mijn geval 2a3CM met pijlen.
Hoe hoort het nu?

Ik heb inmiddels met een aantal motorzaken gebeld, en krijg verschillende antwoorden.

Mvg
Sven
 
Ik ken persoonlijk geen enkele motor waar de oliepeilstok in het blok geschroeft moet worden voor het peilen, enkel motoren waar je de peilstok uitdraait, schoonveegt en er even inhangt.

Maar bovenstaande zegt natuurlijk ook niets. :P
 
Ik ken persoonlijk geen enkele motor waar de oliepeilstok in het blok geschroeft moet worden voor het peilen, enkel motoren waar je de peilstok uitdraait, schoonveegt en er even inhangt.

Maar bovenstaande zegt natuurlijk ook niets. :P



bij de moderne triumph modellen moet je bij alle modellen die uit gevoerd zijn met een peilstok, de peilstok inschroeven om het oliepeil te meten.
 
indraaien/inschroeven... je snapt me toch wel ;)

Maar oke, er gewoon opleggen dus.
Goed, draaide hem er altijd in, zal niet meer doen dan

heb jij drie centimeter schroefdraad op je inscroefpeilstok? :?

Kijk na de volgende beurt eens op je peilstok waar de olie zit. Meestal wordt bij een beurt het voorgeschreven aantal liters gevuld.

Als je het zelf doet( verversen) dan ook de voorgeschreven liters vullen en kijken waar je stokje op staat. Dat is dan meteen een mooie indicatie om aan te houden
( meet dan met het stokje niet ,in het blok geschroeft, scheelt je een hoop gedraai tijdens het peilen)
 
Je hebt een motorfiets. Je wil olie peilen. Dus kijk je in de gebruikershandleiding of servicemanual van jouw motorfiets. Daar staat het precies in omschreven. Die heb je niet? Tijd om m te zoeken. Op www is zo'n beetje alles te downloaden. Mijn tip: zoek even. vind je het niet? Vraag dan op fora naar een manual voor jouw merk/type motorfiets.
 
Dan wel alleen voor de oudere modellen de "Moderne " moet je het eventuele aanwezige peilstokje weer niet in draaien .

Ook bij een V7 of de V7-850 geld weer een ander meting namelijk de peilstok moet daarbij maar 1 omwenteling ingeschroefd zijn volgens de oude instructie boekjes.

Ligt eraan wat je modern vind ;)

Bij de V1100 blokken moet je nog altijd de peilstok helemaal erin draaien. Bij de nieuwe 8 kleppers is het idd niet terug draaien.
 
Alles van na 1988 is voor mij al modern maar ik bedoelde inderdaad de vierkleppers .
Dacht trouwens ook de Breva modellen of anders de 1200 blokken ook de peilstok er niet meer in geschroefd hoefde te worden maar dat moet ik even na kijken of dat klopt .
Die zijn al voor mij te modern .
 
Terug
Bovenaan Onderaan